Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

*** Sendero's Reef ***

Gisteren begonnen met het leeghalen van de bak. Het was erg veel werk om alle koraaltjes los te halen en in het nood/opvang bakje te plaatsen. Betreffend bakje was helaas ook nog eens te klein om alles te huisvesten, dus snel naar de lfs om een klein aquarium te kopen, welke nu ook als opvangbakje dient. De plek rondom het aquarium even goed schoongemaakt en tevens daarna de muur even opnieuw gewit. Vervolgens de nieuwe bak op het bestaande meubel gezet. Vandaag en de komende dagen helaas weer volop aan het werk, dus kan het helaas nog niet afmaken. Tevens twijfel ik nog over de scape.
Ook heb ik een andere sump laten maken waar de Bubble king mini 200 in past. Als het goed is zou ik net 1cm speling moeten hebben qua hoogte, in de kast heb ik namelijk toentertijd een zwevend plateau laten maken van lacobel glas voor o.a. een doseerpomp etc.. Ik ben benieuwd of het straks allemaal een beetje uitkomt qua werking.
Hieronder wat foto's.
IMG_20230728_171722.jpgIMG_20230728_171747.jpgIMG_20230728_171917.jpg
IMG_20230728_174842.jpg
 
Laatst bewerkt:
Zie ik het goed dat jij geen Multiplex plaat onder je bak hebt? Ik heb namelijk een ada bak van 6mm die ik op mijn Aqua Life meubel (dezelfde constructie als die van jou) wil neerzetten maar vraag mij af of de bak beter over de hele bodem ondersteund kan worden.
 
Zie ik het goed dat jij geen Multiplex plaat onder je bak hebt? Ik heb namelijk een ada bak van 6mm die ik op mijn Aqua Life meubel (dezelfde constructie als die van jou) wil neerzetten maar vraag mij af of de bak beter over de hele bodem ondersteund kan worden.
Nee heb geen plaat enkel verhoogd met een randje multiplex en rubber met hierboven op een plexiglas plaat. Mvg, Sander
 
Je had de stenen ook wat vlak kunnen slijpen zodat je ze beter tegen de achterwand kon plaatsen 🙂

Benieuwd naar het resultaat!

Grtz,
Matthijs
 
Hoi Bjorn, de overflow had ik gekocht via Amazon. Met dit soort overloop systemen is het altijd zoeken om de uitloop in de sump zo stil mogelijk te krijgen. Een gewoon overloopsysteem kan je gemakkelijker stil krijgen.
Dat moet deze toch ook kunnen!
Gewoon met een Spears schuifkraan.
 
Hoi Bjorn, de overflow had ik gekocht via Amazon. Met dit soort overloop systemen is het altijd zoeken om de uitloop in de sump zo stil mogelijk te krijgen. Een gewoon overloopsysteem kan je gemakkelijker stil krijgen.
Zo te horen zou deze overloop stil kunnen zijn zolang de overloopslang onderwater zit:

 
Ondertussen is de bak gevuld en draait met zeewater. De Bubble king vond ik toch wat teveel van het goede en is dus verhuist. Na een poosje rondkijken is mijn keuze gevallen voor de Maxpect jump 400 en hier heb ik zeker geen spijt van! De skimmer is minimaal zo stil als de bubble king en veel innovatiever. Verder heb ik besloten om er toch weer meer een sps aquarium van te maken, met de wat makkelijkere houdbare soorten. Wat minder nieuws is, dat 1 van de noodbakjes is veranderd van de ene op de andere dag in koralensoep. Gelukkig met enkel leders, maar blijft toch zonde.
Verder moet de boel nu lekker gaan indraaien en moeten veel koralen nog een plekje krijgen. Het is een bende en heb er eerder ook al een stofboel van gemaakt met cement 😅 Oja en op de valreep gisteren nog even tussendoor 600KM gereden naar Joe's Korallenfarm, waar ik twee stekjes Acropora hyacinthus heb gescoord waarvan 1 daarvan de echte ouderwetse Red planet is.
20230817_143140.jpg20230817_170734.jpg
 
Laatst bewerkt:
Zo weer eens even een update. Eigenwijs wat ik was kocht ik wat koralen uit een bak met dinos en haaralgen. Door de onstabiliteit van een net opgestarte bak namen de dinos snel de overhand. Momenteel heb ik gelukkig de dinos weer overwonnen en enkel nog wat last van haaralgen. Ik zie dat de bak nu eindelijk stabiel begint te worden. De dinos heb ik aangepakt door de verlichtingsintensiteit te verlagen, de bak rijker te maken door nitraat toe te voegen, als ook dagelijks levende plankton toe te voegen. Ik ga ervan uit dat het stabiele proces zich nu voortzet. Hierbij weer eens een foto (er staan nog steeds wat koralen op de bodem welke een plekje moeten krijgen). De mooie acanthophyllia ben ik helaas verloren toen de bak enkele weken geleden de 28 graden aantikte. De rest had hier geen last van.
20230927_144121.jpg
 
Bovenaan