Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Refugium chaeto wierenfilter als hoofdfilter in cominatie met all for reef

Moeilijk geschreven...dus ik probeer even de essentie uit je verhaal te halen:

- Een afschuimer verwijderd een aantal organische verbindingen (niet alle types)
- Een afschuimer verwijderd essentiële stoffen (organische stoffen) die nodig zijn voor algen-/wieren- groei
- Een afschuimer laat nitraat en fosfaat ongemoeid
- Een algenfilter kan beter zonder afschuimer ingezet worden

Voor de onoplettende lezer: Dit is mijn interpretatie, en dus niet mijn mening.

Vragen:
- Hoe vergroot je demineralisatie capaciteit?
- Wat bedoel je precies met demineralisatie?
Precies waar ik ook op vastliep.
 
Er lijken me ook waarheden in te zitten,
Een afschuimer haat maar zeer beperkt fosfaat uit het water, waarom zouden we anders fosfaatabsorbers moeten gebruiken
Nitraat is eenzelfde probleem daar voor gaan we bacteriën kweken in de bak door het toevoegen van een koolstofbron en een wierenfilter

draai zelf nu nog een deltec i1500 afschuimer de afvalbak moet ik zo eens in de 3 maanden een keer legen voordat ie vol is (draait met een neckcleaner en draait ongeveer 14 uur per dag)
Deze staat na een fleecefilter en voor een wierenreactor die ik elke maand wel leeg moet halen.
Eens in de 3 maanden!? Hier moet ik 1-2x per week een Deltec 1455 legen (kleurtje middel bruin) De beker maak ik minstens 1x per 2 weken geheel schoon. De afschuimer staat eveneens na een fleece filter.

Ik pomp ongeveer 3500l per uur langs de afschuimer (3000 door de bak, 500 door de UV).

Fosfaat en Nitraat is structureel laag, maar sinds ik ATI N en P doseer moet ik de ruiten om de dag schoonmaken (groene aanslag/alg). Dat is voor mij de indicatie dat er momenteel genoeg N en P aanwezig is.
 
Ik denk dat deze info volkomen larie koek is !!!
Je mag de inhoud van mijn beker wel ruiken hoor ! Maar goed dit is geen bewijs dat je afschuimer de eerste trap is om de stront uit zeg eiwitten uit je water te halen , zoals in jouw verhaal kun je dit dan wel drinken , en ik zou zeggen proost !
Als je in sprookjes gelooft kun je beter een kaartje bij de Efteling kopen , en zelfs deze is gesloten 🥳


En ook daar vergist U zich daar normaal in een aquarium zonder afschuimer zuivere eiwitten amper detecteerbaar zijn en dan ook niet worden afgeschuimd. Reeds lang noemen we zo een toestel een "afschuimer" en geen "eiwitafschuimer" meer.

Een vis neemt slechts +- 15% van de stikstof aanwezig in proteïne rijk voedsel op en scheidt +- 85% van de stikstof rechtstreeks uit als ammoniak of en ureum. De koolstof in het voedsel wordt wel grotendeels gebruikt daar niet alleen de celopbouw moet worden onderhouden maar ook de energievoorziening. Wat overblijft komt in aanmerking om te worden verwijderd door de afschuimer. De koolstof is grotendeels omgevormd naar CO2 en de stikstof naar ammonium en nitraat Hoeveel eiwitten belanden er in het aquariumwater? Van wat overblijft komt maximaal +- 35% in uw potje terecht.

Het is verkeerd te denken dat een afschuimer de behoeder is van een gesloten zeeaquarium systeem, de rol van de afschuimer is beperkt en de aandacht zou dan ook moeten gaan naar de 65% welke de afschuimer achter laat en wat niet in het potje belandt. De afschuimer is er mede de oorzaak van dat een deel van de overblijvende 65% niet op natuurlijke wijze door groei, door algen, kan worden verwijderd.

In de zuiver vorm zijn eiwitten amper detecteerbaar in de water kolom van een doorsnee aquarium zonder afschuimer, voor de simpele reden dat ze onmiddellijk worden afgebroken naar hun bestanddelen, onder meer aminozuren. Een aquarium dat eiwitten in het water heeft is geen lang leven beschoren daar de essentiële bacteriële activiteit dan niet aanwezig is.

Eiwitten zijn de leverancier van stikstof en bepalen het proteïne gehalte, het C/N ratio van de voeding en bijgevolg de nitraatproductie. Hoe hoger het proteïne gehalte van het voedsel hoe meer nitraat vorming. Hoe hoger het C/N ratio hoe minder nitraat productie.
Aquariummanagement begint dus met het soort voedsel.

De inhoud van het potje maakt de laatste decennia deel uit van uitgebreid onderzoek en dat onderzoek is beschikbaar en gepubliceerd.

Anorganische voedingsstoffen bouwen zich zeer langzaam op. Vraag u zelf eens af waarom in een goed verlicht aquarium het mogelijk is dat het kleine dagelijkse overschot niet wordt opgebruikt door foto-autotrogen , organismen welke kunnen beschikken over een gratis en onuitputtelijke energiebron.

Nog niet overtuigd? De bewijzen zijn voorhandig en consulteerbaar.

Indien U van mijn verhaal afleidt dat het potje dan wel drinkbaar moet zijn en dat het een sprookje betreft dan ben ik bang dat u zich vooral laat leiden door dogma's. In dat geval heeft uitleg geschoeid op een wetenschappelijke basis dan ook geen enkele zin.

Ik kan u in alle geval verzekeren dat het zeer lekker is. Het oog bedriegt soms de smaak.
 
Moeilijk geschreven...dus ik probeer even de essentie uit je verhaal te halen:

- Een afschuimer verwijderd een aantal organische verbindingen (niet alle types)
- Een afschuimer verwijderd essentiële stoffen (organische stoffen) die nodig zijn voor algen-/wieren- groei
- Een afschuimer laat nitraat en fosfaat ongemoeid
- Een algenfilter kan beter zonder afschuimer ingezet worden

Voor de onoplettende lezer: Dit is mijn interpretatie, en dus niet mijn mening.

Vragen:
- Hoe vergroot je demineralisatie capaciteit?
- Wat bedoel je precies met demineralisatie?
Correct.
De door een afschuimer verwijderde organische stoffen bevatten essentiële bouwstoffen welke nodig zijn om al het achter gebleven fosfaat en nitraat te assimileren in algengroei, in alle groei. Een onevenwicht wordt gecreëerd en constant opgebouwd. Dit kan door reefers als positief worden beschouwd daar men niet houdt van algengroei, maar zeker ook minder positief als men ongegrond van de aanwezigheid van een nitraat en fosfaat reserve een probleem maakt.

Dat moet dan remineralisatiecapaciteit zijn en remineralisatie. Dissimilatie is celademhaling en onderdeel van volledige remineralisatie;
Zoek het even op in Wikipedia of een uitgebreide uitleg vindt U hier.

De remineralisatiecapaciteit kan zeer eenvoudig worden gemaximaliseerd en of aangepast door een refugium, filter en of reactor toe te voegen dat speciaal hiervoor moet dienen, het oude vertrouwde bio is een reminerelaizatiefilter. Dat maakt ook de dragende capaciteit eenvoudig aanpasbaar en regelbaar en het kan eenvoudig worden gecombineerd met een algenfilter.

Demineralisatie is in principe de opbouw van organische stoffen en dat gebeurt normaal met de mineralen afkomstig van remineralisatie..
Men kan water demineraliseren met een membraan, maar dat wordt hier niet bedoeld.
 
Laatst bewerkt:
En ook daar vergist U zich daar normaal in een aquarium zonder afschuimer zuivere eiwitten amper detecteerbaar zijn en dan ook niet worden afgeschuimd. Reeds lang noemen we zo een toestel een "afschuimer" en geen "eiwitafschuimer" meer.

Een vis neemt slechts +- 15% van de stikstof aanwezig in proteïne rijk voedsel op en scheidt +- 85% van de stikstof rechtstreeks uit als ammoniak of en ureum. De koolstof in het voedsel wordt wel grotendeels gebruikt daar niet alleen de celopbouw moet worden onderhouden maar ook de energievoorziening. Wat overblijft komt in aanmerking om te worden verwijderd door de afschuimer. De koolstof is grotendeels omgevormd naar CO2 en de stikstof naar ammonium en nitraat Hoeveel eiwitten belanden er in het aquariumwater? Van wat overblijft komt maximaal +- 35% in uw potje terecht.

Het is verkeerd te denken dat een afschuimer de behoeder is van een gesloten zeeaquarium systeem, de rol van de afschuimer is beperkt en de aandacht zou dan ook moeten gaan naar de 65% welke de afschuimer achter laat en wat niet in het potje belandt. De afschuimer is er mede de oorzaak van dat een deel van de overblijvende 65% niet op natuurlijke wijze door groei, door algen, kan worden verwijderd.

In de zuiver vorm zijn eiwitten amper detecteerbaar in de water kolom van een doorsnee aquarium zonder afschuimer, voor de simpele reden dat ze onmiddellijk worden afgebroken naar hun bestanddelen, onder meer aminozuren. Een aquarium dat eiwitten in het water heeft is geen lang leven beschoren daar de essentiële bacteriële activiteit dan niet aanwezig is.

Eiwitten zijn de leverancier van stikstof en bepalen het proteïne gehalte, het C/N ratio van de voeding en bijgevolg de nitraatproductie. Hoe hoger het proteïne gehalte van het voedsel hoe meer nitraat vorming. Hoe hoger het C/N ratio hoe minder nitraat productie.
Aquariummanagement begint dus met het soort voedsel.

De inhoud van het potje maakt de laatste decennia deel uit van uitgebreid onderzoek en dat onderzoek is beschikbaar en gepubliceerd.

Anorganische voedingsstoffen bouwen zich zeer langzaam op. Vraag u zelf eens af waarom in een goed verlicht aquarium het mogelijk is dat het kleine dagelijkse overschot niet wordt opgebruikt door foto-autotrogen , organismen welke kunnen beschikken over een gratis en onuitputtelijke energiebron.

Nog niet overtuigd? De bewijzen zijn voorhandig en consulteerbaar.

Indien U van mijn verhaal afleidt dat het potje dan wel drinkbaar moet zijn en dat het een sprookje betreft dan ben ik bang dat u zich vooral laat leiden door dogma's. In dat geval heeft uitleg geschoeid op een wetenschappelijke basis dan ook geen enkele zin.

Ik kan u in alle geval verzekeren dat het zeer lekker is. Het oog bedriegt soms de smaak.
De afschuimer heeft nog een 2e zeer belangrijke functie: beluchting van het water en daarmee uitdrijving van CO2.

Dit om verzuring van het water te voorkomen (koralen verlangen een basisch milieu

Uiteraard zou de gas uitwisseling ook mbv oppervlakte stroming bevorderd kunnen worden.

De conclusie is dus: afschuimer eruit, wierenfilter erin, oppervlakte stroming optimaliseren...

Maar wat dan met andere mechanische filtratie te doen? Ook eruit?

Kan best werken naar mijn mening, maar mijn systeempje “werkt” nu ook. Dus, wat heb ik te winnen?
 
Een aquarium met een afschuimer vindt een zeker evenwicht, dit met de aanwezigheid van een overschot aan bepaalde anorganische stoffen. Wanneer dan plots de afschuimer minder effectief wordt en plots meer organische stoffen worden geremineraliseerd maakt dat explosieve groei mogelijk van onder meer de snelst groeiende foto-autotrofen zoals cyano. Bij het uitbreken van plagen mag men de rol van de afschuimer niet uitsluiten.
 
De afschuimer heeft nog een 2e zeer belangrijke functie: beluchting van het water en daarmee uitdrijving van CO2.

Dit om verzuring van het water te voorkomen (koralen verlangen een basisch milieu

Uiteraard zou de gas uitwisseling ook mbv oppervlakte stroming bevorderd kunnen worden.

De conclusie is dus: afschuimer eruit, wierenfilter erin, oppervlakte stroming optimaliseren...

Maar wat dan met andere mechanische filtratie te doen? Ook eruit?

Kan best werken naar mijn mening, maar mijn systeempje “werkt” nu ook. Dus, wat heb ik te winnen?
Conclusies moet u zelf trekken , op basis van uw ervaring en kennis.

Ook voor gasuitwisseling is de werking van een afschuimer dikwijls zeer beperkt daar vele afschuimers een zeer beperkte mogelijkheid hebben tot uitwisseling met het wateroppervlak. In geval moet de uitlaat van de afschuimer zich boven het wateroppervlak bevinden. Een luchtsteentje is in de meeste gevallen veel effectiever voor gasuitwisseling. En oppervlakte afroming.

De afbraak van organische stoffen produceert CO2, nitraat en fosfaat en alle andere essentiële elementen. Het gebruik van algen en andere autotrofen neemt geproduceerd CO2 en al de rest weer op waardoor de koolstof- en stikstofkringloop in het water wordt gesloten. CO2 is in zeewater beperkt aanwezig daar het zeer vlug wordt omgevormd naar bicarbonaat.

Nitraatvorming verzuurt het water, het opgebruiken van nitraat door foto-autotrofen neutraliseert de verzuring.
Afhankelijk van de ondergrond waarop de verzuring plaats heeft wordt al dan niet de systeem alkaliniteit beïnvloed. Een nitrificerende biofilm groeiend op een substraat van calcium carbonaat verzuurt het water niet en produceert calcium. Het gebruik van een algenfilter buffert in dat geval het water.

Mechanische filtratie verwijdert TOC en limiteert DOC vorming. maar het is mogelijk alles te remineraliseren en alleen het detritus uit te filteren. Het kan worden omgevormd tot voeding. Zie biofloc.
Mechanische filtratie maakt weinig onderscheid tussen polaire en apolaire verbindingen en heeft veel minder invloed op het ontstaan van een onevenwicht in de beschikbaarheid van voedingsstoffen. Het blijft een zeer ingewikkeld medium.
Bij gebruik van AAM kan een onevenwicht makkelijk worden gecorrigeerd en bijgestuurd.
Het gebruik van AAM vergt wel ervaring met het gebruik van een algenfilter. Het kan eenvoudig worden geleerd door het cultiveren van macro-algen in een bakje. Dat bakje inclusief cultuur kan dan later worden aangesloten met het systeem en gebruikt als refugium met filter.

Het gebruik van een afschuimer in combinatie met actief aquarium management is goed mogelijk maar maakt het alleen maar veel ingewikkelder. Het is een kwestie van keuzes maken afwegend op wat men wil bereiken. Indien me alleen fluo koralen wil houden of een goed bevolkt gemengd rifaquarium zal die keuze beïnvloeden
 
Mijn draadje begint aardig te ontsporen.. ;-)
Ik ben van menig dat ik lekker verder ga met een groot refugium en een kleine skimmer.
Die elkaar helpen om de bak schoon en zuurstofrijk te houden je PH is ook stabieler als je de refugium verlichting tegenovergesteld van de display bak verlichting draait.
Water wissels doe in niet meer alleen aftoppen via een ATO met een 60 liter jerrycan met osmose water.
Dit is veel minder werk en geen gekloot meer met waterwissels.
De all for reef zorgt voor het aanvullen van de KH CA Magnesium en sporenelementen op pijl te houden.
Wel voeg ik om de week wat zout toe omdat de skimmer er wel wat zout uit trekt.
Dit concept is simpel, weinig werk en ik heb het idee dat het de stabiliteit ten goede komt.
 
Laatst bewerkt:
Mijn draadje begint aardig te ontsporen.. ;-)
Ik ben van menig dat ik lekker verder ga met een groot refugium en een kleine skimmer.
Die elkaar helpen om de bak schoon en zuurstofrijk te houden je PH is ook stabieler als je de refugium verlichting tegenovergesteld van de display bak verlichting draait.
Water wissels doe in niet meer alleen aftoppen via een ATO met een 60 liter jerrycan met osmose water.
Dit is veel minder werk en geen gekloot meer met waterwissels.
De all for reef zorgt voor het aanvullen van de KH CA Magnesium en sporenelementen op pijl te houden.
Wel voeg ik om de week wat zout toe omdat de skimmer er wel wat zout uit trekt.
Dit concept is simpel, weinig werk en ik heb het idee dat het de stabiliteit ten goede komt.
Zo ook mijn ervaring. Ik heb tot nu toe niet ervaren in de problemen te zijn geraakt omdat mijn afschuimer misschien maar 35% troep verwijderd of juist stoffen verwijderd waardoor er ergens een gebrek aan ontstaat.
De afschuimer is bij mij een constante en pruttelt lekker door, nutrienten hou ik gemakkelijk in check door aan de knop van de verlichtingsduur van de wierenlamp te draaien en het zweefvuil wordt door de rollermat opgevangen. Ik doe het vast helemaal fout en waarschijnlijk crasht mijn bak morgen, maar dat zal wel komen omdat ik er allemaal helemaal niet over na heb gedacht.
Ik blijf het pleidooi tegen de afschuimer, hoewel inmiddels onderbouwd met wat referenties en uitleg, nog steeds zwak vinden en vind het vreemd dat er in de praktijk zoveel mensen met afschuimers goed succes boeken. Dat zal mijn beperking ook wel weer zijn.
 
Zo ook mijn ervaring. Ik heb tot nu toe niet ervaren in de problemen te zijn geraakt omdat mijn afschuimer misschien maar 35% troep verwijderd of juist stoffen verwijderd waardoor er ergens een gebrek aan ontstaat.
De afschuimer is bij mij een constante en pruttelt lekker door, nutrienten hou ik gemakkelijk in check door aan de knop van de verlichtingsduur van de wierenlamp te draaien en het zweefvuil wordt door de rollermat opgevangen. Ik doe het vast helemaal fout en waarschijnlijk crasht mijn bak morgen, maar dat zal wel komen omdat ik er allemaal helemaal niet over na heb gedacht.
Ik blijf het pleidooi tegen de afschuimer, hoewel inmiddels onderbouwd met wat referenties en uitleg, nog steeds zwak vinden en vind het vreemd dat er in de praktijk zoveel mensen met afschuimers goed succes boeken. Dat zal mijn beperking ook wel weer zijn.
Helemaal mee eens. Ik heb trouwens mijn filtersok vervangen door een beker. Hier zit een zakje kool in en een pluk watten die ik zo om de dag vervang voor een nieuwe pluk filterwatten. Zo gepiept en je hoeft geen filtersokken te wassen en te wisselen.
 
Bovenaan