Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Refugium chaeto wierenfilter als hoofdfilter in cominatie met all for reef

Walter75

ZeewaterForum lid
Hallo,
ik heb een doorstart gemaakt van een nanobakje naar red sea reefer 200xl. Hier zit een refugiumkamer in.
in mijn nano gebruikte ik nopox om de nitraat en fosfaat waardes een beetje laag te houden. Hier ben ik mee gestopt, en draai nu volledig op het refugium.
De eiwitafschuimer een Tunze 9004 haalt bijna niets meer uit het water. Mijn nitraat is 2,5 en mijn fosfaat is 0,03 De algenplagen zijn ook verleden tijd.
Ik doseer sins deze week all for reef van tropic marin, dit kost als je de poeder koopt erg weinig. Verdunt 5 liter voor ongeveer 30 euro.
Als dit is ingeregeld wordt water verversen ook misschien ook niet of minder nodig. Heeft iemand hier misschien ervaring mee?
 
Om na te gaan of je de afschuimer kunt wegnemen, moet je de werking van de afschuimer naast de werking van je chaetofilter bekijken en dan redenneren of je bak er klaar voor is.
Heel kort door de bocht:
Een afschuimer haalt viezigheid uit het wat nog voordat het door het systeem omgezet wordt in nitraat en fosfaat.
Een wieren haalt nitraat en fosfaat uit je water.
Het kan dus best zo zijn dat de 2 filters in je bak elkaar nu aanvullen of versterken, haal je er dan 1 weg, houd dan op zijn minst rekening met een periode waar je bak een nieuwe balans moet gan vinden.

Een betere oplossing is om bijv een tijdschakelaartje te halen en de afschuimer iedere maand per etmaal een uurtje korter te laten draaien. Dat geeft de bak niet meteen een tik.
 
Bedankt voor je tip! Ik wil eerst een paar maanden stabiel draaien met all for reef als alles in 1 balling methode inclusief sporenelementen. Daarna kijken of ik de wekelijkse waterwissel 6% kan afbouwen naar twee wekelijks, daarna maandelijks en misschien zelfs wel afschaffen. Als laatste haal ik misschien de eiwitafschuimer er pas vanaf.
Maar dat het refugium en de afschuimer elkaar complementeren had ik ook al gelezen. De filtersok heb ik al vervangen voor een beker met actieve kool en wat filterwatten die ik af en toe vervang. De actieve kool vervang ik eens per maand.
 
Niet helemaal hetzelfde, maar ik draai met een algen filter (ATS) zonder afschuimer.
De eerste keer dat ik een opstart maakte heb ik er een afschuimer naast gehad die ik gestopt heb toen de afschuimer groen naar algen ruikend materiaal af begon te schuimen. De 2e keer dat ik opgestart ben heb ik helemaal geen afschuimer gebruikt.
Waterwissel doe ik alleen als de sump eens goed schoongemaakt moet worden.
Sinds een maand ben ik over aan het stappen naar reef elixer, ook een all in one product.
Als extra bevat reef elixer bacteriën en een koolstofbron, weet niet of je nu iets dergelijks toevoegd, maar voor mij had all for reef wellicht een betere keuze geweest.
Wat je ook doet, als je bak nu mooi in balans is, doe het geleidelijk.
 
Bedankt voor de tips Erik. Als koolstofbron voegde ik nopox van red sea toe. Hier ben ik mee gestopt omdat mijn bak te schraal werd. Meetbare nitraat en fosfaat waarden zijn naar mijn idee beter dan 0. Ik doe het idd geleidelijk. Ik begin met minder water verversen (om de week, ipv iedere week) en de all for reef dosis rustig opbouwen zodat er wel voldoende bouwstoffen in het water zitten. Het blijft een beetje puzzelen maar alle koralen zien er top uit, ook de lps en sps koralen staan er mooi bij en groeien ;-)
 
Had hier hetzelfde probleem chronisch te lage no3/po4. Draaide met een tunze alg reactor en nyos afschuimer heb 6 maanden geleden de afschuimer vervangen voor een rollerfilter. Tot nu toe werkt dit prima maaaar elke gebeurtenis die voor een stijgende no3/po4 zorgt (bv een dode vis) merk je erger en duurt ook langer voordat je weer controlle hebt over po4/no3. Draai zelf een volle sps bak met een zware bezetting aan vis.
 
Had hier hetzelfde probleem chronisch te lage no3/po4. Draaide met een tunze alg reactor en nyos afschuimer heb 6 maanden geleden de afschuimer vervangen voor een rollerfilter. Tot nu toe werkt dit prima maaaar elke gebeurtenis die voor een stijgende no3/po4 zorgt (bv een dode vis) merk je erger en duurt ook langer voordat je weer controlle hebt over po4/no3. Draai zelf een volle sps bak met een zware bezetting aan vis.

Meet je alleen een lage NO3/PO4 of zie je ook daadwerkelijk de gevolgen op de koralen, zoals bleken, mindere groei, afsterven?

Het lijkt mij met de opstelling van een afschuimer en een algfilter, dat de grove delen en onafgebroken eiwitten worden afgeschuimd. De al afgebroken eiwitten in de vorm van nitraat en fosfaat worden opgenomen door de algen.
De algen kunnen echter nooit meer opnemen dan dat er is en concurreren met de koralen om de nitraat/fosfaat.

Zolang de koralen er goed bij staan, is er voldoende aanwas van nitraat en fosfaat.

Ditzelfde zie je veel bij nieuwe bakken. De hele bak vol met algen, maar een onmeetbare nitraat en fosfaat.
Dit zegt niet dat het er niet is, maar dat het direct wordt opgenomen.
 
Ik draai de belichting van het refugium snachts, hierdoor daalt de ph minder en kan het koraal overdag het nitraat en fosfaat gebruiken.
ik heb het idee dat dit goed werkt.
 
Ik draai de belichting van het refugium snachts, hierdoor daalt de ph minder en kan het koraal overdag het nitraat en fosfaat gebruiken.
ik heb het idee dat dit goed werkt.
Dat is ook de manier waarop het "hoort".. Die pH stabiliteit is ook een belangrijk iets aan een algfilter. En continue belichting werkt juist averechts. Alg heeft ook z'n rustmoment nodig.
 
Hallo,
ik heb een doorstart gemaakt van een nanobakje naar red sea reefer 200xl. Hier zit een refugiumkamer in.
in mijn nano gebruikte ik nopox om de nitraat en fosfaat waardes een beetje laag te houden. Hier ben ik mee gestopt, en draai nu volledig op het refugium.
De eiwitafschuimer een Tunze 9004 haalt bijna niets meer uit het water. Mijn nitraat is 2,5 en mijn fosfaat is 0,03 De algenplagen zijn ook verleden tijd.
Ik doseer sins deze week all for reef van tropic marin, dit kost als je de poeder koopt erg weinig. Verdunt 5 liter voor ongeveer 30 euro.
Als dit is ingeregeld wordt water verversen ook misschien ook niet of minder nodig. Heeft iemand hier misschien ervaring mee?
Hoeveel doseer je eigenlijk?
Ik kan nergens vinden hoe veel KH verhoging per ml dit spul geeft. Alleen de 5ml per 100l en dan trial en error afstellen.
Eea is natuurlijk sterk afhankelijk van je koraalbezetting, dus beetje apart zo.
 
Ik doseer nu 5ml per 100l na een week met 2,5ml per week verhogen tot je stabiel bent en de waardes heeft bereikt die je wild.
Het is idd afhankelijk van je bezetting.
 
Meet je alleen een lage NO3/PO4 of zie je ook daadwerkelijk de gevolgen op de koralen, zoals bleken, mindere groei, afsterven?

Het lijkt mij met de opstelling van een afschuimer en een algfilter, dat de grove delen en onafgebroken eiwitten worden afgeschuimd. De al afgebroken eiwitten in de vorm van nitraat en fosfaat worden opgenomen door de algen.
De algen kunnen echter nooit meer opnemen dan dat er is en concurreren met de koralen om de nitraat/fosfaat.

Zolang de koralen er goed bij staan, is er voldoende aanwas van nitraat en fosfaat.

Ditzelfde zie je veel bij nieuwe bakken. De hele bak vol met algen, maar een onmeetbare nitraat en fosfaat.
Dit zegt niet dat het er niet is, maar dat het direct wordt opgenomen.
Et koraal begint dan al wel te verkleuren vooral hysterixen neigen naar wit en sommige gevoelige montis beginnen te bleken. Heb eigenlijk ook geen concurrentie in de vorm van algen in de bak zelf. Ik zou het denk ik niet durfen zonder het fleece filter deze vangt natuurlijk ook groot gedeelte grof vuil af voordat het omgezet kan worden.
 
Et koraal begint dan al wel te verkleuren vooral hysterixen neigen naar wit en sommige gevoelige montis beginnen te bleken. Heb eigenlijk ook geen concurrentie in de vorm van algen in de bak zelf. Ik zou het denk ik niet durfen zonder het fleece filter deze vangt natuurlijk ook groot gedeelte grof vuil af voordat het omgezet kan worden.
Dan zou ik toch aan de knoppen van je algfilter draaien. Minder belichten, misschien in twee fases in de nacht.

Een fleece filter is leuk, maar geen vervanger van een afschuimer. Wel werkt het goed naast elkaar.

Zo ook het alg filter.
Alle drie pakken een aparte vorm van vervuiling aan. Alle drie achter elkaar zou een perfect filter leveren, mits goed afgestemd op de inhoud van het aquarium
 
Met een fleecefilter heb ik geen ervaring maar lijkt me overbodig naast een refugium. Een regfugium is 100% instelbaar. Dit kan je doen door meer of minder te belichten, de sterkte van de lamp aan te passen en de hoeveelheid wier te verminderen als hij het te goed doet.
 
Met een fleecefilter heb ik geen ervaring maar lijkt me overbodig naast een refugium. Een regfugium is 100% instelbaar. Dit kan je doen door meer of minder te belichten, de sterkte van de lamp aan te passen en de hoeveelheid wier te verminderen als hij het te goed doet.
Een fleece filter vangt de grove delen op, die anders zouden gaan rotten.
Een refugium (alg filter) neemt alleen de nitraat en fosfaat op, dus de producten die overblijven nadat de grote delen zijn verrot.
Een fleece verwijdert deze delen al op voorhand.
Afschuimer pakt het tussenproduct op (eiwitten)
De algen ruimen het laaste beetje eindproduct op
 
Klinkt als een dure oplossing voor filterwatten/filtersokken ;-)
 
Bij gebruik van een algenfilter kan een afschuimer makkelijk worden weg gelaten, De afschuimer verwijdert maximaal ongeveer 30% van aangemaakt DOC,
Eerst moet men echter voldoende groeicapaciteit creëren. Is het refugium groot genoeg? Om 1 gram stikstof te assimileren met algengroei moeten er ongeveer 7 liter macroalgen worden geoogst. U weet hoeveel dagelijks of wekelijks wordt toegevoegd, dan kan u ook inschatten hoeveel algen u wekelijks zal moet oogsten..
Bij gebruik van een refugium kan men eerst de nodige groei installeren door het filter te ondersteunen met een groeimedium zoals Guillard's f2. Na een beetje ervaring weet u hoeveel stikstof het filter verwijdert. Bij het bereiken van de beoogde dragende capaciteit mag het filter maar voor ongeveer 50% gevuld zijn, het moet groot genoeg zijn om indien nodig meer groei te ondersteunen. We ondersteunen de nodige groei zodat het filter niet afhankelijk is van de toestand in het aquarium, we weten exact hoeveel groeimedium daarvoor nodig is. Dan sluiten we het aan op het systeem en blijven de groei ondersteunen, Blijkt er een overschot te ontstaan dan moet men gewoon de ondersteuning verminderen.
Hier gaan we er van uit dat geen afschuimer wordt gebruikt , verantwoordelijk voor het installeren van een onevenwicht in het aanbod van voedings- en bouwstoffen en wordt gebruik gemaakt van een effectief remineralisatiefilter dat DOC accumulatie voorkomt. TOC kan mechanisch worden weggefilterd en eventueel hergebruikt als voedsel, evenals de algen indien een daarvoor meer geschikte algensoort wordt gebruikt.-
 
Laatst bewerkt:
Bij gebruik van een algenfilter kan een afschuimer makkelijk worden weg gelaten, De afschuimer verwijdert maximaal ongeveer 30% van aangemaakt DOC,
Eerst moet men echter voldoende groeicapaciteit creëren. Is het refugium groot genoeg? Om 1 gram stikstof te assimileren met algengroei moeten er ongeveer 7 liter macroalgen worden geoogst. U weet hoeveel dagelijks of wekelijks wordt toegevoegd, dan kan u ook inschatten hoeveel algen u wekelijks zal moet oogsten..
Bij gebruik van een refugium kan men eerst de nodige groei installeren door het filter te ondersteunen met een groeimedium zoals Guillard's f2. Na een beetje ervaring weet u hoeveel stikstof het filter verwijdert. Bij het bereiken van de beoogde dragende capaciteit mag het filter maar voor ongeveer 50% gevuld zijn, het moet groot genoeg zijn om indien nodig meer groei te ondersteunen. We ondersteunen de nodige groei zodat het filter niet afhankelijk is van de toestand in het aquarium, we weten exact hoeveel groeimedium daarvoor nodig is. Dan sluiten we het aan op het systeem en blijven de groei ondersteunen, Blijkt er een overschot te ontstaan dan moet men gewoon de ondersteuning verminderen.
Hier gaan we er van uit dat geen afschuimer wordt gebruikt , verantwoordelijk voor het installeren van een onevenwicht in het aanbod van voedings- en bouwstoffen en wordt gebruik gemaakt van een effectief remineralisatiefilter dat DOC accumulatie voorkomt. TOC kan mechanisch worden weggefilterd en eventueel hergebruikt als voedsel, evenals de algen indien een daarvoor meer geschikte algensoort wordt gebruikt.-
Mijn wieren zijn inmiddels van een klein plukje bij de start in een maand tijd naar het gehele refugium vlak vol gegroeid. Het mooi licht groen door een goede refugium led lamp. Deze week heb ik zelfs een pluk weggegooid. Met wekelijkse waterwissels ben ik inmiddels gestopt. Door het doseren van All For Reef is dit overbodig geworden. Om niet te veel dingen te gelijk te veranderen ga ik de eiwitafschuimer pas weghalen als dit een paar maanden stabiel draait.
Ik gebruik maar een kleine Tunze 9004 doc skimmer, het duurt een week voor dat het bakje volzit. Zonder wierenfilter moest ik deze iedere dag legen.
Het is zo een stuk minder werk, ik gebruik een Tunze ATO en ga overstappen van een 16 liter naar een 60 liter jerrycan met osmose water. Dan hoef ik nog maar 1 keer per maand water te maken en met jerrycans te zeulen. Mijn doel is om in de toekomst ook nog vakantie te kunnen en de oppas alleen te laten voeren. De rest is dan geautomatiseerd of niet meer nodig ;-)
 
Bovenaan