Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Marc's Reefer 250

Ik dit probleem ook met mijn Hydra's gehad. Vind dit echt een slecht punt van deze lampen. Bij mij zijn hierdoor zelfs een aantal witte leds doorgebrand van een lamp.
Schijnt ook al langer voor te komen bij deze lampen.
Ga er toch maar eens een melding van maken bij AI. Ben benieuwd naar hun reactie.
Beide lampen zijn al meer dan een jaar oud dus ze zullen wel buiten hun garantie vallen, maar ik ga er inderdaad nog een melding van maken vanavond. Wie weet doen zij er wat mee. Ik heb in ieder geval alle vier lenzen al vervangen.
 
Beide lampen zijn al meer dan een jaar oud dus ze zullen wel buiten hun garantie vallen, maar ik ga er inderdaad nog een melding van maken vanavond. Wie weet doen zij er wat mee. Ik heb in ieder geval alle vier lenzen al vervangen.
Ik heb dit gevonden hierover:

Intermediate - LED - Cases of Lens Deterioration in Popular Lights | Humble.Fish & Reef Community https://humble.fish/community/index.php?threads/cases-of-lens-deterioration-in-popular-lights.9463/

Misschien vind je het interessant om te lezen
 
Ik heb dit gevonden hierover:

Intermediate - LED - Cases of Lens Deterioration in Popular Lights | Humble.Fish & Reef Community https://humble.fish/community/index.php?threads/cases-of-lens-deterioration-in-popular-lights.9463/

Misschien vind je het interessant om te lezen

Ja leuk om te lezen inderdaad! Toevallig afgelopen jaar het vak materiaalkunde gehad en ik had al de link gelegd dat het raar was dat je met enige regelmaat leest dat de plastic lenskappen smelten... het is misschien een designfoutje van de lampen maar eigenlijk bewijst het maar eens meer dat ik gewoon soms onhandig ben en wat water op laat spetteren en dat ik vaker de ventilator stofvrij moet houden 🙈
 
Ha Marc.B,

Ik heb zojuist ook wat ontdekt aan mijn ai hydra lamp 26hd. Ik hoorde net allemaal n soort hoog gepiep/lichte knetter. Toch maar eventjes de lamp open gehaald en tot mijn verbazing is gewoon de printplaat aan het doorfikken zie de foto. Heeft iemand dit al eens meegemaakt?

Groetjes
 

Bijlagen

  • D65EDA74-9F9D-431D-B237-C52FE325E9CC.jpeg
    D65EDA74-9F9D-431D-B237-C52FE325E9CC.jpeg
    101,7 KB · Weergaven: 69
Ha Marc.B,

Ik heb zojuist ook wat ontdekt aan mijn ai hydra lamp 26hd. Ik hoorde net allemaal n soort hoog gepiep/lichte knetter. Toch maar eventjes de lamp open gehaald en tot mijn verbazing is gewoon de printplaat aan het doorfikken zie de foto. Heeft iemand dit al eens meegemaakt?

Groetjes
Volgens mij is dit helemaal niet de bedoeling en zou je in contact moeten komen de winkel waar je de lampen vandaan hebt (of aqua illumination zelf). Ik heb nergens iets vergelijkbaars gelezen in ieder geval :oops:
 
Ha Marc.B,

Ik heb zojuist ook wat ontdekt aan mijn ai hydra lamp 26hd. Ik hoorde net allemaal n soort hoog gepiep/lichte knetter. Toch maar eventjes de lamp open gehaald en tot mijn verbazing is gewoon de printplaat aan het doorfikken zie de foto. Heeft iemand dit al eens meegemaakt?

Groetjes
Op hoeveel procent draaien ze? ik draai op 70% en nergens last van.
 
Ik draai rond de 50/60% zelfs.
Hier draaien de lampen minimaal 6 uren per dag op vol vermogen. Daar heb ik ze ook voor gekocht en dan mag ik verwachten dat dit zonder problemen moet kunnen.
Dus terug naar de leverancier met die lamp.
 
Op hoeveel procent draaien ze? ik draai op 70% en nergens last van.
Ik draai rond de 50/60% zelfs.
Hier draaien de lampen minimaal 6 uren per dag op vol vermogen. Daar heb ik ze ook voor gekocht en dan mag ik verwachten dat dit zonder problemen moet kunnen.
Dus terug naar de leverancier met die lamp.

Helemaal met @Robert58 eens. Ikzelf draai ze niet op vol vermogen maar het zou wel moeten kunnen. Het zijn qua kwaliteit nog steeds goede lampen en het is mij na 2 jaar gebruik (of langer, eentje is tweedehands) pas voorgekomen dat de lenzen zo gesmolten zijn. Eigenlijk denk ik dat dat komt omdat mijn lampen zo stoffig waren dat het de warmte niet goed afvoerde. Dus als je het niet zo stoffig laat worden als een beetje een luie student moet het echt maar terug naar de winkel 😅
De lenzen vervangen gaf voor mij een vergelijkbaar gevoel van vroeger de t5 buizen jaarlijks vervangen dus daar had ik geen moeite mee
 
Laatst bewerkt:
Dagje thuis studeren en alles ziet er weer netjes uit zoals te zien zal zijn op de foto's 🙈
Ook zijn KH en calcium gedropt naar 6,5 en 420, dus doseringen aangepast en verder een nieuwe ICP test de deur uit gestuurd om te kijken of het qua sporenelementen nog klopt. Ik ga volgende week ook een tweede test uit sturen om te kijken wat het wekelijkse verbruik is van mijn sporenelementen.
Ik heb altijd een iodide tekort na elke test en wil erachter komen hoeveel er per week verbruikt wordt. Met een salifert testsetje kwam ik vandaag ook achter dat ik een iodide tekort heb, maar het is het niet zo precies... nadat ik een paar druppels extra iodine gedaan zagen mijn gonioporas die er zielig bij stonden zagen er meteen wat beter uit :)
Fosfaat is netjes bij 0.15 en nitraat is 23.1 gebleven. Fijn dat het stabiel is in ieder geval. Mijn zand is nog niet helemaal wit, maar het ziet er stukken beter uit.
Verder ga ik binnenkort maar achter een tweede nardoa zeester aangaan denk ik. Ik vind een beetje asterina zeesterren niet erg maar ze zitten wel te duidelijk op de beste locaties om gefotografeerd te worden en vallen net zoveel op als een paar koralen.
IMG_1500.jpgIMG_1512.jpgIMG_1511.jpgIMG_1488.jpgIMG_1479.jpgIMG_1473.jpgIMG_1472.jpgIMG_1443.jpgIMG_1414.jpg
 
KH: mee bezig op te hogen. Ook best veel sporenelementen die ik moet toevoegen zo te zien.
Nitraat en fosfaat zegt ati dat ze te hoog zijn maar ben al blij dat die al een paar weken stabiel zijn.
As usual potassium, silicaat en koper wat aan de hoge kant.
Over het algemeen tevreden
 

Bijlagen

  • Analyse211869.pdf
    19,8 KB · Weergaven: 17
Weekje weggeweest en alle vissen schokken weer van mijn terugkomst, vooral mijn twee juffertjes zijn nogal schuw geworden. Helaas heeft een Pyronotanthias flavoguttatus het niet overleefd... denk dat zij toch ondervoed is geworden deze week en ik de opening van mijn voerautomaat wat groter had moeten instellen. De andere twee doen het perfect en waren mij na 1 dag al weer gewend (en blij met diepvries voer).
Alle koralen hebben het overleefd en zijn gegroeid 😀

Waardes:
Zoutgehalte: 35
temp: 24
KH: 7.7
Ca: 420
Mg: 1200
PH: 8.41
NO3: 19.5
PO4: 0.10
Niet ontevreden :) magnesium mag wat hoger

Verder is mijn grind nog een beetje groenig met alg en heb nog wel behoorlijk wat last van majano anemonen... is er eigenlijk een andere methode om ze te verwijderen dan ze wegspuiten met azijn/aiptasia-x? Zat even over een Chelmon Rostratus pincetvis na te denken maar weet niet of ik dat aandurf met mijn mooie vlezige LPS (die met rust worden gelaten door mijn koppel argi waar ik heel blij mee ben)
 

Bijlagen

  • IMG_2127.jpg
    IMG_2127.jpg
    176,8 KB · Weergaven: 39
  • IMG_2146.jpg
    IMG_2146.jpg
    256,9 KB · Weergaven: 39
  • IMG_2137.jpg
    IMG_2137.jpg
    191 KB · Weergaven: 39
Je hebt een Gele Dokter al in de bak en ook geen kleine in niet grote bak. Pincetvis nu erbij plaatsen zou ik echt niet aan durven😬!!!
 
Laatst bewerkt:
Een pincetvis in een 250 liter zou ik ook niet aandurven en zoals @LALA ook al zegt is de doktersvis daar inderdaad ook een probleem. die gaat hem 100% aanvallen en een pincetvis kan zich niet verdedigen.
 
Je hebt een Gele Dokter al in de bak en ook geen kleine in niet grote bak. Pincetvis nu erbij plaatsen zou ik echt niet aan durven😬!!!
Een pincetvis in een 250 liter zou ik ook niet aandurven en zoals @LALA ook al zegt is de doktersvis daar inderdaad ook een probleem. die gaat hem 100% aanvallen en een pincetvis kan zich niet verdedigen.

Ja jullie hebben gelijk 🙈 pincetvis is geen goede keus. Dat ga ik ook niet doen
 
Bovenaan