Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Marc's Reefer 250

Jaaa klopt @Arachno, dat ben ik ook van plan 😀 weet alleen vrij zeker dat het onmogelijk gaat zijn om hem in zijn geheel wat lager te zetten, dus ik zal toch iets qua stekjes overhouden denk ik 🙈
Nog een leuke bijkomende voordeel is dat ik dan weer ruimte heb voor een nieuwe (maybe takvormig) koraal die daar kan groeien xD
 
Note to self: een groot stuk montipora weghalen, een mijnenveld aan majano anemonen verwijderen, het warme weer en in de avond actieve kool filteren is te veel onbalans in korte tijd. Twee dagen later de actieve kool weggehaald maar toch is een van mijn toortsen is praktisch al zijn koppen kwijt helaas. Bij de anderen is het witte vlees ingetrokken maar wel weer aan het groeien dus nu weer zoveel mogelijk rust geven.
Mijn KH is in 3 dagen omhoog geschoten van 7.3 naar 7.7 dus dosering aangepast en nu iets vaker blijven checken. Ik heb ook net een paar druppels iodine toegevoegd. Verder zijn mijn gonios waar overal majano omheen zaten nog nooit zo mooi open geweest als nu, en de groene stylo en monti hirusta die in de schaduw van de rode montipora zat zijn weer aan het groeien.
Binnenkort weer een ICP de deur uitsturen en kijken of ik nog ergens iets mis. Andere keer weer foto's als alles weer tot rust is gekomen.
 
Tijdje niks meer gepost. Het was een drukke periode en ben ook nog eens 6 weken weggeweest, dus heeft mijn aquarium op een laag pitje gestaan...
Nu ik terug ben zit ik ook kritisch te denken hoe nu verder. Majano anemonen zijn alles echt aan het overnemen, glasamenomen heb ik ook een paar gespot op voor mij onmogelijke locaties om ze makkelijk te verwijderen
Meeste koralen staan er nog, maar mijn mooie knal oranje fungia en een paar sps hebben het niet overleefd. Ook ben ik moedeloos van een paar zoanthus die uit de hand aan het groeien zijn over mooie koralen heen. Bizar om te zien hoe sommige koralen het zwaar hebben gehad en anderen weer gewoon door groeien alsof er niks is.
IMG_2724.jpgIMG_2734.jpgIMG_2731.jpgIMG_2729.jpg
 
Anemonia majano. Been there, done that.

Bak leegstrippen. Alles loshalen, steen voor steen en koraal voor koraal nalopen.

Uithuilen, en ‘opnieuw’ beginnen.
 
Ik heb nog geen echte tijd gehad om steen voor steen na te lopen en dan maar helemaal opnieuw te beginnen zoals geadviseerd, maar ben wel bijna dagelijks bezig met majano doodspuiten. Soms ben ik er vreselijk onhandig in en heb al meerdere mooie koralen verloren omdat ik verkeerd heb gemikt bij het spuiten, of omdat ik op dat moment toch te veel in een keer heb gespoten en mijn waardes ontzettend zijn gaan schommelen. Het is een begin, zodat als het vakantie is ik echt steen voor steen kan nalopen en een nieuw rif kan bouwen. Voorlopig ga ik iig zo verder want ben niet helemaal ontevreden met het resultaat.
IMG_5307.jpgIMG_5308.jpgIMG_5309.jpgIMG_5241.jpgIMG_5217.jpgIMG_5212.jpgIMG_5249.jpgIMG_5274.jpgIMG_5197 (1).jpg
 
Tijdens het weghalen van majano ook maar een paar koralen verplaatst en achter nieuwe aan gegaan om de leegtes de vullen.
Verder vinden mijn gonioporas het echt niet leuk als ik majano dood aan het spuiten ben (maakt niet uit welk middel, of het nou azijn is of aiptasia-x of natronloog) dus doe ik het om de drie dagen ongeveer om de gonios de kans te geven om zich weer te herstellen.
Verder ben ik bezig met de zoanthus van de achterwand weg aan het halen (vind de Cyphastreas op de achterwand toch mooier, en zoas zijn soms zo groot dat ze over de stenen heen aan het woekeren zijn)
Qua vissen heb ik ook nieuwe aanwinsten: ik heb twee Pseudanthias randalli erbij, ze zwemmen leuk een mooi mee met mijn flavoguttatus en de chromisjes 😀
Ook heb ik een Acreichthys radiatus erbij gedaan, met de valse hoop dat hij misschien eens in de zoveel tijd ook Majano zou eten maar nog niet zien gebeuren, hij eet vooral leuk met de pot mee.
Ik heb ook net een ICP test de deur uit gestuurd.
Gemeten waardes:
Zoutgehalte: 34.1
temp: 24.5
KH: 7.4
Ca: 400 (mag iets omhoog, I know)
Mg: 1410
PH: 8.41
NO3: 3.6
PO4: 0.14 (mag lager, I know)
IMG_5801.jpgIMG_5805.jpgIMG_5811.jpgIMG_5828.jpgIMG_5845.jpgIMG_5851.jpgIMG_5869 (1).jpgIMG_5878.jpgIMG_5888 (1).jpgIMG_5895.jpg
 
Je kan ze ook dicht lijmen bijv met twee componenten lijm. Maar ik ben bang dat het al veel te ver gelopen en ze gaan sneller dan jij (in een keer weg spuiten idd mag je niet te veel !!!) Is het geen optie helemaal opnieuw beginnen? alle koralen los en deze stenen zo behandelen dat er zeker geen een majano pol. kon overleven (kokend water? azijn?) Dan wordt het wel natuurlijk doodsteen maar je kan ook altijd een deel levend steen erbij kopen. Steen per steen eruit en onderzoeken lukt niet 100% van ze af want ze zullen dan snel intrekken en zie je ze niet meer. Dit wordt wel een klusje ja maar je hebt best dure koralen, het zou zonde zijn ze verliezen vind ik.....
 
Je kan ze ook dicht lijmen bijv met twee componenten lijm. Maar ik ben bang dat het al veel te ver gelopen en ze gaan sneller dan jij (in een keer weg spuiten idd mag je niet te veel !!!) Is het geen optie helemaal opnieuw beginnen? alle koralen los en deze stenen zo behandelen dat er zeker geen een majano pol. kon overleven (kokend water? azijn?) Dan wordt het wel natuurlijk doodsteen maar je kan ook altijd een deel levend steen erbij kopen. Steen per steen eruit en onderzoeken lukt niet 100% van ze af want ze zullen dan snel intrekken en zie je ze niet meer. Dit wordt wel een klusje ja maar je hebt best dure koralen, het zou zonde zijn ze verliezen vind ik.....

Ja klopt. Ik wil eigenlijk al een plan van aanpak aan maken om ervoor te zorgen dat ik niks verlies! Ik was van plan om pas in de wat verre toekomst alle stenen behandelen maar misschien moet ik dat toch echt veel eerder doen...
Ik wil mij wel echt eerst even goed inlezen en kijken wat de handigste tactieken zijn om dit uit te voeren. Iemand tips?
 
Dit weekend was het helemaal drama...
Ik had besloten dat het tijd was om zo goed als helemaal opnieuw op te starten. Donderdag had ik al mijn koraal weggehaald, gecontroleerd op majano anemonen en ze in in bakjes gestopt en in de sump geplaatst om de temperatuur te behouden (grotere stukken die niet te redden waren heb ik een stuk gestekt en de rest weggedaan).
Toen heb ik al het steen verwijderd en met kokend water schoon gemaakt (las dat dat voor mij de beste optie was). Het zand heb ik gelaten om nog een beetje bacteriën over te houden, maar daar heb ik ook alle majano weggespoten met aiptasia-x of azijn toen het middeltje op was. Een waterwissel van 25% uitgevoerd en toen begonnen met opnieuw bouwen van een scape buiten de bak. In de late uurtjes hoorde ik mijn scape in mekaar donderen en dus was ik vrijdag opnieuw begonnen. Halverwege de avond donderde de scape opnieuw in mekaar, en inmidddels was al mijn lijm en epoxy op. Gelukkig kon ik lijm lenen van een buddy student zeeaquariaan die vlakbij woont dus kon ik die avond nog verder bouwen en ben tot diep in de nacht ermee door gegaan. Zaterdag zat de scape goed vast. Niet helemaal naar wens maar moest wel af zijn om de koralen terug te plaatsen. Scape opnieuw gewassen en meteen in mijn aquarium gedaan. Toen ik sommige bakjes opendeed zag ik dat een paar koralen al wat weefsel hadden verloren... uit pure wanhoop heb ik maar zo snel mogelijk alle koralen overgeplaatst en vastgelijmd aan de scape. Helaas ben ik toch zo'n 3/4 van mijn koralen bestand kwijt geraakt... bijna al mijn acropora en euphyllias, die mooie lichtblauwe lobo, bijzondere montiporas hebben het ook niet overleefd...
En de drama continues want ik zag al dat ik toch in het zand nog steeds majano had, en ook helaas is er hier en daar een majano op een koraal te vinden... alleen durf ik deze week even nergens meer aan te zitten om de overgebleven koralen een kans op herstel te geven.
 
Wat zuur zeg :( Lijkt me ook een nare tegenstander om tegen te strijden, bijna in zulke mate dat helemaal opnieuw starten de makkelijkste oplossing lijkt. Voordeel is dat je dan met wat meer rust alles wat je niet helemaal waardeerde aan je vorige systeem aan te passen. Ik wens je veel succes, hoop dat je deze narigheid te boven komt!
 
Wat zuur zeg :( Lijkt me ook een nare tegenstander om tegen te strijden, bijna in zulke mate dat helemaal opnieuw starten de makkelijkste oplossing lijkt. Voordeel is dat je dan met wat meer rust alles wat je niet helemaal waardeerde aan je vorige systeem aan te passen. Ik wens je veel succes, hoop dat je deze narigheid te boven komt!
Heel erg balen :( hopelijk gaat het snel de goede kant op.

Dank voor de bemoedigende woorden. Ik ben er afgelopen dagen met lede ogen aan het kijken en bedenken hoe nu verder… enige positieve is dat ik het nu de tijd aan het geven ben om zich een beetje te herstellen voordat ik komende week weer de overgebleven majano anemonen ga doodspuiten
 
HI @Marc.B hoe gaat het nu met je bak?

Ik was net van plan om een beetje te typen hoe het er voor staat :)

Om het verhaal maar compleet te maken met foto's:

IMG_7357.jpg66725966-481E-4D18-B50B-04FECA06AF90.jpgIMG_7181.jpg

Ik heb in de maand december praktisch niks gedaan aan de bak, behalve mijn vissen voeren. Afgelopen week pas had ik weer wat moed om een grote waterwissel te doen en om alle dode koraal karkassen weg te halen. Tot mijn pure verbazing zag ik dat de takvormige cyphastrea strawberry nieuwe poliepjes aan het krijgen was, dat gaf weer nieuwe moed en heb goed gekeken of er nog andere koralen weer zouden herleven voordat ik ze verwijderde. Helaas nog wel een paar majano anemonen (zoals ook op de foto te zien), maar ze zijn nu wel handelbaarder. Elke keer dat ik er een zag maakte ik die meteen dood. Ik zag drie dagen geleden nog een enkeling verschijnen en vandaag ook, dus ik ga door blijven met majano dood spuiten totdat ik minimaal een week geen enkele meer spot. Als het goed is ben ik er denk ik echt van af. Wel mis ik echt alle kleur die mijn bak vroeger had, maar zo is het voor nu even. Ik wil ook echt van majano af zijn voordat ik ga kijken naar nieuwe stekjes koraal.

Qua waterwaardes heb ik eigenlijk alleen mn zoutgehalte gemeten (33.5ppt) en KH (8.0). Het consistent in ieder geval de belangrijke waardes meten gaat vanaf dit weekend weer een ding zijn

IMG_7474.jpg
IMG_7476.jpg
IMG_7472.jpg
IMG_7482.jpg
IMG_7484.jpg
IMG_7181.jpg

IMG_7502.jpg
 
😥 pijnlijk om te zien hoe je bak er nu bij staat. Hopelijk staat je bak er over enkele maanden weer bij als vanouds.
 
😥 pijnlijk om te zien hoe je bak er nu bij staat. Hopelijk staat je bak er over enkele maanden weer bij als vanouds.
Ja, vond de eerste maand het ook niet leuk om naar te kijken. Inmiddels een beetje gewend en positief dat iets het heeft overleefd :)
het zou heel fijn zijn als ik over enkele maanden weer volgroeide koralen heb
 
Bovenaan