Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Marc's Reefer 250

Bak ziet er goed uit.
 
Verder is mijn grind nog een beetje groenig met alg en heb nog wel behoorlijk wat last van majano anemonen... is er eigenlijk een andere methode om ze te verwijderen dan ze wegspuiten met azijn/aiptasia-x? Zat even over een Chelmon Rostratus pincetvis na te denken maar weet niet of ik dat aandurf met mijn mooie vlezige LPS (die met rust worden gelaten door mijn koppel argi waar ik heel blij mee ben)
Een Chelmon sp. eet géén Anemonia majano (ik durf mezelf wel ervaringsdeskundige te noemen). Dus die route kun je so wie so wel overslaan.
Overigens eet een Achreichtys tomentosus (grijze vijlvis) ook géén A. majano.

Mijn kleine 8 jaar strijd met deze pest-anemoon heeft bestaan uit het wekelijks injecteren met natronloog. Dat werkt als een tierelier, maar natuurlijk alleen daar waar je erbij kunt komen.

Met de verhuizing in januari 2018 heb ik alle steen overboord gekieperd en na een cleane opstart gemaakt. Dat werkte wel goed.

Enkele koraalvlinders (anders dan Chelmon en Forcipiger) schijnen hier wel raad mee te weten, maar of dat altijd een goede combinatie is met je koralenbestand blijft natuurlijk de onzekere vraag.
 
Een Chelmon sp. eet géén Anemonia majano (ik durf mezelf wel ervaringsdeskundige te noemen). Dus die route kun je so wie so wel overslaan.
Overigens eet een Achreichtys tomentosus (grijze vijlvis) ook géén A. majano.

Mijn kleine 8 jaar strijd met deze pest-anemoon heeft bestaan uit het wekelijks injecteren met natronloog. Dat werkt als een tierelier, maar natuurlijk alleen daar waar je erbij kunt komen.

Met de verhuizing in januari 2018 heb ik alle steen overboord gekieperd en na een cleane opstart gemaakt. Dat werkte wel goed.

Enkele koraalvlinders (anders dan Chelmon en Forcipiger) schijnen hier wel raad mee te weten, maar of dat altijd een goede combinatie is met je koralenbestand blijft natuurlijk de onzekere vraag.

Ik heb mij inmiddels al bij neergelegd dat ik ook wekelijks de majano anemonen moet injecteren met azijn of aiptasia-x (voor als de majano te dicht bij de voet van een andere koraal zit, met azijn al eens per ongeluk een a twee koralen het leven zwaar gemaakt).
Als ik verhuis zal ik als het even kan hetzelfde doen en ook clean beginnen, dat is inderdaad een goed idee. (y)
 
Waardes:
Zoutgehalte: 35.7
temp: 23.8
KH: 7.3
Ca: 440
Mg: 1360
PH: 8.51
NO3: 17.6
PO4: 0.09

KH is met 0.4 gezakt sinds afgelopen week. Koralen zijn dus duidelijk aan het groeien :)
 
Het was weer tijd voor nieuwe visjes, dus gisteren naar mijn LFS gegaan om een liopropoma swalesi op te halen die ik gereserveerd had en een tweetal chromis viridis om daar weer een drietal van te hebben.
De chromisjes overzetten ging meteen goed, en toen had ik een drietal leuk zwemmend zonder problemen, samen met mijn tweetal anthiasjes erbij was het echt een prachtig gezicht.
De Swalesi daarentegen die werd helemaal opgejaagd door mijn koppel Argi. Bij de Chromis geen kijken om maar mijn Swalesi lieten zij maar niet met rust... Elk holletje dat hij vond werd hij meteen daarna weggepest door een Argi... Ook toen hij in de hoek kwam waar mijn anemoonvissen zitten werd hij door mijn anemoonvisjes weggetreiterd, om daarna weer opgejaagd worden door een Argi. Net toen ik mijn wenbakje aan het zoeken was om hem eruit te vangen en daarin te stoppen is hij ergens in het rif verdwenen en heb hem sindsdien maar een keer gezien met kapotte vinnen en toen niet meer... hopelijk komt het nog wel goed met hem. Ik ga extra voeren en de rust er in laten.
Een fotootje van toen hij in de hoek werd geduwd door mijn Argi
IMG_2965.jpg

Hoe het er nu uitziet met mijn drietal Chromis
IMG_3004.jpg
 
Laatst bewerkt:
Die swalesi is een schitterende vis, maar ook wel wat kostbaar. Ik hoop dat het diertje snel met rust wordt gelaten.
 
Die swalesi is een schitterende vis, maar ook wel wat kostbaar. Ik hoop dat het diertje snel met rust wordt gelaten.
Klopt en helaas doet mijn lfs niet aan studentenkorting 🙈
Maar fingers crossed. Ik weet in ieder geval dat baarsvissen wat schuwere vissen zijn dus even afwachten en kijken is het enige dat ik kan doen
 
Tijdje niks meer geschreven, oeps 🙈
Over het algemeen gaat het goed met mijn aquarium. Alles groeit door en moet goed op KH blijven checken want alles groeit. Eens ook pech gehad met twee koppen euphyllia die het hadden begeven toen ik een weekje niet thuis was. Merkte wel op dat mijn zoutgehalte rond 36.7 was toen ik terug kwam en mijn ATO hard aan het piepen was en geen water gaf dus denk dat dat de schuldige was. De afgelopen paar weken merkte ik op dat met dit warm weer de ATO niet zo goed werkte als er eenmalig meer water moest worden bijgevuld dan op een ander tijdstip. Inmiddels al een weekje de nieuwe ATO van Red Sea besteld en geïnstalleerd.

Verder ben ik van plan om binnenkort deze rode montipora plaat goed te snoeien want zodat andere koralen weer de ruimte krijgen.
IMG_5424.jpg

Ook voor het eerst gezien hoe mijn zeester de asterina zeesterretjes opeet
IMG_5524.jpg


Waardes:
Zoutgehalte: 34.5
temp: 26.8
KH: 7.3
Ca: 400
Mg: 1470
PH: 8.51
NO3: 7.4
PO4: 0.18


En nog meer plaatjes van hoe alles er nu bij staat:
IMG_5409.jpgIMG_5407.jpgIMG_5339.jpgIMG_5295.jpgIMG_5345.jpgIMG_5346.jpgIMG_5323 (1).jpg
 
Ziet er prachtig uit! Goed gevuld en mooie kleurverdeling :)
Je zou nog kunnen overwegen de Montipora plaat iets lager te plaatsen, dan zit niet zo snel alles eronder in de schaduw.
 
Bovenaan