Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Leonardo's 2e zeeaquarium

Als
Toevallig paar weken terug ook een stekje (10 poliepjes) van deze prachtige buttons in de bak gezet. Hopelijk mag het uitgroeien tot net zo’n mooi veldje als bij jou. Ziet er goed uit.
Als je waterwaardes redelijk goed blijven zul je zien dat binnen een niet te lange tijd je veldje flink groter zal worden. Succes.

Net in een ruk je dagboek doorgelezen wat een pracht bak en leuke poes😊
Dankjewel @Richardt voor het compliment. De poes heeft jaren geleden ook nog een vriendinnetje gekregen, een Ragdoll uit het assiel.
Ze gaan gelukkig heel goed met elkaar om al is zij wel duidelijk de baas.

foto.jpg
 
Het is gebeurd :confused: . Ik heb de zeer grote Pavona Cactus eruit gehaald.
Wat ik al vreesde is daarbij mijn grote Pocilipora ook flink uit elkaar gevallen.

De Cactus was dermate lelijk van achteren (door lichtgebrek) dat ik besloten heb om deze uit elkaar te halen en de stukken die ik over heb in de verkoop te doen. De Pocilipora viel voor een groot gedeelte in een heleboel kleine stukjes uiteen. Helaas moest ik heel veel weggooien.

De rechterkant ziet er nu een beetje troosteloos en erg kaal uit nu maar 1 voordeel, ik heb ineens erg veel ruimte nu om wat nieuws erbij te zetten :).
Voorlopig heb ik het zo goed als zo kwaad opnieuw ingericht, hier de foto's

Overzicht na de sloop.
IMG_6408.jpg

En de rechter kant, een troosteloze kale situatie vergeleken met wat het was maar het moest een keer ervan komen.
IMG_6407.jpg
 
En dan denk je ... waar ben ik aan begonnen🙄
Maar op jacht naar nieuwe stukken en weer scapen is ook wel weer een uitdaging.
Suc6 👍
 
Klopt @Jack R maar wat moet dat moet. Dit was in ieder geval iets wat ik uiteindelijk wel moest doen en wilde in tegenstelling van jou situatie (gave beesten die katten 😁).

Inmiddels wat veranderingen aan de rechter kant en ik vind het er nu al wat beter uitzien. Moest ook even langs de aquariumzaak voor wat Aquascape maar hoe het gebeurde weet ik niet maar ik kwam ook met een koraal thuis. Het is een redelijk groot stuk Echinophyllia ( Chalice), kleur lichtgrijs met witte streepjes en roze oogjes. Exacte naam weet ik niet en er zijn wel heel veel soorten zag ik na flink wat Googelen. Ik vind hem in ieder geval erg fraai en daar gaat het tenslotte om.

Uiteraard eindig ik met foto’s. Foto 1 de rechter kant (met heel veel Pocilipora stekken dus wie maakt me los) en de 2e foto de Echinophyllia.

A3BDFCBC-22A1-4B80-A318-A05168831C1E.jpeg

E010B769-DEDD-47D1-8BE7-5DB6F8D8E902.jpeg
 
Vandaag voor het eerst naar Coral and Fish store in Breda geweest. Erg mooie winkel met veel keus en een prima, eerlijke bediening. Hoewel erg ver rijden een zaak om nog eens naar toe te gaan. Uiteraard ook iets meegenomen namelijk een Mandarijn Pitvis man, een Mespila zee egel en een Doopvont.

De Mandarijn man stond al lang op mijn verlanglijstje. Ik heb al ongeveer 2,5 jaar een gezond vrouwtje rondzwemmen en ruim voldoende leven als voedsel rondzwemmen dus ik durfde de gok wel te wagen. Inmiddels hebben ze elkaar al zonder problemen ontmoet, nu maar hopen dat het een stelletje wordt. De doopvont staat op de foto nog niet helemaal mooi open maar hij reageert wel prima en is goed gezond. De Mespila vind ik gewoon een leuk egeltje en is goed voor de algen.

IMG_6483.jpg

IMG_6484.jpg

IMG_6486.jpg

Inmiddels zijn al mijn stekken verkocht dus heb weer voldoende ruimte. Maar eerst binnenkort 3 weken op vakantie en daarna maar rustig opbouwen.
 
Vrees dat de Mandarijn man al naar de vissenhemel is :(. Zwom de eerste dag vrolijk rond en had zelfs een leuke ontmoeting met mijn vrouwtje maar de volgende dagen lag hij zielig in een hoekje en is nu niet meer te vinden. Heb zoals altijd rustig overgewend en de bak zit boordevol met leven dus dat kan het niet zijn. Wat het wel is geen idee.
 
Ik heb dit ook ooit gehad. Kan zijn dat de pitvis die er al in zat, toch voor de agressie gezorgd heeft. In het begin lijkt het dan goed, om vervolgens toch slecht te gaan.
 
Wellicht @zeefanaat , in ieder geval kort plezier van gehad. Voor het overige gaat het prima hoewel de groei toch wat minder is dan ik dacht. Aangezien ik van een vrij onstabiele bak kwam vermoed ik dat de groei wel terug komt. Gisteren nog een kleine stek Chalice gekocht met gele stippen (slecht te zien op de foto), Doopvont staat ook nu meer open en mijn kleine Fungia’s groeien goed. Even een paar foto’s.

IMG_6520.jpeg
IMG_6519.jpeg
IMG_6503.jpeg
 
Net terug van 3 weken Thailand. Altijd spannend hoe het aquarium eruit ziet na 3 weken vakantie maar alles is gelukkig goed gegaan. Alles heeft het overleefd, alleen wat flap op de stenen. De groei begint er nu echt in te komen, de Chalice is flink groter geworden (steksteentje is nagenoeg helemaal bedekt) en mijn paarse Stylo heeft een flinke spurt gemaakt en wordt bijna te groot. De kleine Fungia’s zijn nu ongeveer een cm in doorsnede dus ik verwacht dat de eerste binnenkort los zullen laten. Al met al ben ik tevreden. Tijd dus voor wat foto’s

F09D9DCE-E71B-4529-9B02-EEA51852653D.jpeg65A248D8-89F8-4C64-8216-E6BE1211C75B.jpeg2D0015A4-1283-404F-BBAB-3791C080F3A6.jpegA278C83E-02D2-42AE-9848-19AEE3508E1D.jpeg7348A2DC-F3E7-4BF9-BDCA-DBEAF8657EAC.jpeg
 
Het zijn inderdaad prachtige dieren. Persoonlijk vind ik een rifaquarium zonder een Tridacna niet echt compleet.
 
Heb gekeken maar kan geen goede plek vinden wat hoger in het aquarium dus blijft de Doopvont staan waar die staat. Staat wel recht onder de lamp dus maar hopen dat hij genoeg licht vangt. Tot nu toe doet hij het in ieder geval prima.
Er zit wel groei in de koralen maar echt hard gaat het niet ondanks dat de waardes prima zijn. Binnenkort maar eens een grote waterwissels doen.
En, hoewel er weinig is veranderd hier toch maar weer een paar foto’s
D8C32C4C-18CC-4E12-A5FE-6457E347E33D.jpegFE8AE400-B977-4613-856B-96E590F6D919.jpeg0F93E2EB-3E3B-4ECD-A408-D96ADA27DE64.jpeg
4393A6AA-88B2-4D9F-BC1E-BC0B57A787E6.jpeg
 
Laatst bewerkt:
In de rechterhoek helemaal boven een (of zelfs meerdere! ) steen plaatsen en daar boven op de Doopvont! Is dat geen optie? Die rechterkant is sowieso een beetje kaal....;) vind ik persoonlijk😁
 
De Doopvont aan de rechter of linker kant is geen optie. Ik heb maar 1 Coral Care hangen op 1 meter dus de rechter en linker kant heeft niet zoveel licht. Vandaar dat mijn keuze links voornamelijk Oren zijn geworden.

Klopt dat de rechterkant nog niet naar wens is. Hier stond een zeer grore Pavona Cactus (nam ongeveer een kwart van mijn aquarium in beslag) welke eruit moest omdat hij gewoonweg veel te groot werd. Gevolg was een hele kale rechterkant.
Ben van plan om de hoge steen in de rechterhoek weg te halen en een lagere steen in de plaats te zetten hetgeen denk ik een ruimtelijker effect geeft. Daarna weer rustig aan wat nieuwe koraaltjes plaatsen. Komt dus wel goed maar kost wat tijd :)
 
Op 23 december nog maar een keer een Manderijn man gekocht om een stelletje te krijgen.
Na 4 dagen niet meer te zien dus alweer mislukt.
Althans dat dacht ik want gisteren, 12 januari, kwam het mannetje ineens tevoorschijn. Hij had zich dus 3 weken verstopt.

Diezelfde avond een liefdesdans met het vrouwtje, wat een mooi gezicht is dat.
Nu maar hopen dat het goed blijft gaan.

Hier een foto daarvan, het licht was al aan het dimmen dus de foto is wat blauw
E6BF52A2-7947-48E6-88D1-4F9A27457DAC.jpeg
 
Bovenaan