Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Leonardo's 2e zeeaquarium

Altijd spannend hoe het aquarium eruit ziet na 2,5 week vakantie.
Mijn dochter en de buren verzorgde het aquarium deze periode. Alleen het hoognodige moest gedaan worden d.s.z. voeren en bijvullen van osmose water.
Aquarium zag er nog prima uit m.u.v. mijn Hystrix. Deze was omgevallen en geheel wit dus dat was helaas de prullenbak geworden. Klein voordeel, nu weer ruimte voor een nieuw koraal :)

Gisteren lag ineens de aardlekschakelaar eruit. Bleek dat de koeler gesneuveld was dus dat wordt helaas een nieuwe. Gelukkig is de heel erge warme periode voorbij maat toch maar meteen een nieuwe besteld besteld.
 
Even weer een update. Helaas behoorlijke pech gehad de laatste tijd.

In zeer korte tijd de koeler en doseerpomp defect geraakt. Beide ongeveer 11 jaar oud. Dus een nieuwe koeler gekocht, namelijk een Teco TK 500 en een nieuwe doseerpomp de Reefdoser EVO 43 van Aqua Medic. De nieuwe koeler heb ik nog niet uitgeprobeerd omdat de zomer voorbij is maar de doseerpomp bevalt prima.

Ook wat koralen verloren, wat in deze bak zeer weinig is voorgekomen. In een zeer korte tijd een kop verloren van de eerste Torch welke ik gekocht hebt en 2 soorten Acans (niet de meest moeilijke soort dacht ik). Ik tast nog in het duister waarom maar gelukkig is het hierbij gebleven en gaat het nu ongeveer 1.5 maand weer prima.

Voor het overige staat het er hier prima bij dus ik eindig met een paar foto's

Een overzicht van de bak
Bekijk bijlage 598776

Nog maar 1 kop over van de onderste Torch
IMG_5671.jpg

De oren staan er prima bij, Blijven mooi al moet je ze wel goed in de gaten houden want voor je het weet zit de hele bak vol.
IMG_5674.jpg

Mooi groot Blaasjeskoraal en een mooi groot veld Lord of the Rings buttons
IMG_5675.jpg

En de Druif en Duncan worden ook steeds groter en staan er prima bij
IMG_5682.jpg

En ook de zeer grote Pavona Cactus doet het nog steeds prima
Bekijk bijlage 598781


Oh ja, de vissen doen het ook nog prima en leven nog allemaal :)
 
Even weer een update. Helaas is mijn Kalkkokerworm een maand geleden overleden. Heb deze 2 jaar en 9 maanden in bezit gehad wat volgens mij een redelijke tijd Is. Mijn kruipende Montipora heeft eindelijk zijn kleur weer terug gekregen en alles doet het prima al valt de groei op het momentaan tegen. Tot slot enkele foto’s.

3CF41BCA-54F9-4BCA-89F9-C53642D9DCA0.jpeg66B88AC8-B0F2-4C8D-8EFE-25AE98A73488.jpegABF87D51-CC01-42E8-B44D-444B0482F0C2.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Weer eens wat anders, 2 foto’s van de rechter kant vanaf boven gezien. Wellicht niet de beste foto’s maar het gaat om het idee. Meteen zichtbaar hoe enorm groot de Pocillopora is. Gemeten van boven 22 cm, wordt een probleem (en heel erg leeg) als hij een keer de bak uit moet. Denk dat ik maar alvast een nieuwe ga opkweken, hij kan best een stekje missen ;)
321BBC79-E263-4AE5-B65A-BE9415834BC5.jpeg
6B724B20-3011-4454-A130-9F4EC4A5135A.jpeg
 
Zeker een flinke kolonie , nog mooi in het midden ook 👍
 
Zeker een flinke kolonie , nog mooi in het midden ook 👍
Klopt, jammer dat een Pocillopora op een gegeven moment van onderen altijd kaal/lelijk wordt vanwege lichtgebrek al valt het hier niet zo op omdat er nog koralen voor staan.
a92f1585-c1c9-4e90-95ef-d6c2e101db2d-jpeg.603586

Als deze eruit moet zal die helaas niet heel blijven. Als je het maar even oppakt valt het al uit elkaar, breekt allemaal heel snel af.
 
Gebeurd niet vaak maar helaas is er een koraal overleden. Het is mijn 1e Torch die ik op 16 januari vorig jaar had gekocht. De andere donkergroene Torch doet het gelukkig erg goed, van 4 koppen inmiddels ongeveer naar 8.
Ik kreeg ook wat last van Silicaat dus vorige maand maar even de filters vervangen van mijn osmose apparaat.
Verder geen problemen en hier nog wat foto's van dichtbij gemaakt met mijn iPhone 11.

IMG_5917.jpgIMG_5918.jpgIMG_5919.jpgIMG_5920.jpgIMG_5921.jpgIMG_5922.jpgIMG_5924.jpg
 
Zo zeg, dat is een hele tijd geleden dat ik wat in het dagboek heb gezet.

De verzorging van de bak stond op een zeer laag pitje (eigenlijk veel te laag voor het goede). Heel af en toe CA/KH/MG gemeten, voorruit wel gepoetst en zeer weinig water ververst. Alles leeft nog (m.u.v. een Fungia) maar de koralen zijn wat bleekjes op het moment.
Maar 2 weken geleden weer opgepakt dus ik ga er van uit dat de kleur weer terugkomt. Wat betreft de Fungia, hier zitten diverse kleintjes aan :) dus als alles goed gaat dan krijg ik er meer dan ik had. De kleintjes zijn al echte Fungiaatjes, een heel leuk gezicht. Oh ja, alle vissen zwemmen ook nog steeds vrolijk rond. Tot slot een paar foto's.

IMG_6179.jpg
Overzicht.

IMG_6177.jpg
Fungia met de kleintjes, foto is wat onscherp maar ik denk dat het goed te zien is.

IMG_6180.jpg

IMG_6181.jpg
De Druif is wat bleekjes nu

IMG_6182.jpg
 
Meestal zit het mee maar heel soms zit het tegen :confused:. Bij het monteren van een nieuwe opvoerpomp (de oude, een Jacod DTC-6000 had het na 9,5 jaar begeven) had ik lekkage bij 1 van de koppelingen. Ik had dit niet direct door dus het gevolg was een hoop zout water over de vloer (gelukkig heb ik plavuizen), een mopperende vrouw "altijd wat met dat aquarium" en een doseerpomp met waterschade dus defect.

Inmiddels gelukkig opgelost, een nieuwe doseerpomp aangeschaft en alles draait weer als een zonnetje. Vooral over de nieuwe opvoerpomp ben ik zeer tevreden. Het is een Red Dragon X DC6500 welke ongeveer op halve kracht draait en je hoort werkelijk helemaal niets.

Tot slot is helaas 1 van mijn Fridmanni's overleden. Aangeschaft in april 2012 dus behoorlijk oud geworden. Ik vermoed van ouderdom overleden al weet ik niet hoe oud deze kunnen worden.
 
Heel langzamerhand krijg ik weer wat kleur en heel langzamerhand komt de groei er weer in en zijn de waardes CA, KH en MG weer netjes en stabiel. Alleen wat flap op het zand maar echt veel is het niet.

Binnenkort zal toch de rechter kant onder handen genomen moeten worden vrees ik. De Cactus en Poccilipora zijn nu dermate groot dat deze er uit moeten. Nadeel is dat de rechter kant rechter heel erg kaal zal worden, voordeel is dat ik weer wat ruimte krijg voor iets nieuws :D. Exact wanneer alles eruit gaat weet ik nog niet. Uiteraard zet ik dan beide koralen in de verkoop.

Draai overigens nog steeds met minimale apparatuur dus zonder afschuimer. Wel heb ik het leidingwerk onder handen genomen, de koeler is nu aangesloten met een bypass.

Nu wat foto’s, de eerste 2 van de rechter kant.

A48972E7-017E-41CA-BEC2-D0B94FEA9B40.jpeg695C6173-1073-4F70-B134-E9B13237E40B.jpeg
E4B1504B-DD9D-45AB-871E-2CB5DB9A95F4.jpeg
 
Gaat weer goed op het moment. De kleuren komen terug en de groei begint er in te komen al gaat het nog niet hard.
Koralen en poliepen staan ook weer mooi open. Ververs nu ongeveer 7 weken 25 liter per week en dat effect is goed te zien.
De flap op de bodem wordt ook steeds minder. Kan niets anders zeggen dat ik tevreden ben :)

Helaas is wel mijn laatste Kauderni overleden. Ik had deze ongeveer 12 jaar in mijn bezit dus het was al een oud beestje. Mijn meeste vissen heb ik meer dan 10 jaar dus worden al behoorlijk oud al weet ik dat 10 jaar voor sommige van mijn vissen geen probleem zou moeten zijn.
Mijn oudste is de Gele Dokter welke ik nu meer dan 15 jaar heb rondzwemmen. Komt uit mijn eerste bak, ooit aangeschaft bij Seven Seas (bij sommige denk ik wel bekend).

Tot slot maar weer wat foto's, te beginnen een overzicht inclusief ombouw.
IMG_6349.jpg

IMG_6343.jpg
IMG_6344.jpg
IMG_6346.jpg
IMG_6347.jpg
IMG_6348.jpgIMG_6351.jpg
IMG_6352.jpg
 
Ziet er goed uit Leonardo 👌😎

Opbergruimte genoeg nu 🤣
 
Dank je @frank2902, ja ruimte zal al heeft mijn vrouw ook een deel van de kast ingepikt :)

Net weer water ververst en een foto gemaakt van mijn Lord of de rings buttons, een prachtige button en makkelijk houdbaar. Oorspronkelijk kwamen deze van @San en Linda vandaan (alweer lang geleden), soms flink kleiner gemaakt omdat het er gewoonweg teveel werden.
Het is jammer dat je vanaf de voorruit niet het gehele veld kan zien want van bovenaf zie je pas hoe groot dit veld is. Ik heb getracht de buttons te tellen maar dat viel niet mee. Het zullen er grofweg zo'n 150 zijn.

IMG_6355.jpg
 
Dank je @frank2902, ja ruimte zal al heeft mijn vrouw ook een deel van de kast ingepikt :)

Net weer water ververst en een foto gemaakt van mijn Lord of de rings buttons, een prachtige button en makkelijk houdbaar. Oorspronkelijk kwamen deze van @San en Linda vandaan (alweer lang geleden), soms flink kleiner gemaakt omdat het er gewoonweg teveel werden.
Het is jammer dat je vanaf de voorruit niet het gehele veld kan zien want van bovenaf zie je pas hoe groot dit veld is. Ik heb getracht de buttons te tellen maar dat viel niet mee. Het zullen er grofweg zo'n 150 zijn.

Bekijk bijlage 619679
Toevallig paar weken terug ook een stekje (10 poliepjes) van deze prachtige buttons in de bak gezet. Hopelijk mag het uitgroeien tot net zo’n mooi veldje als bij jou. Ziet er goed uit.
 
Bovenaan