Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

DEEP IN THE BLUE

Status
Niet open voor verdere reacties.

naso

Senior Forumlid
DEEP IN THE BLUE is de opvolger van het dagboek Dendro speciaal aquarium.
Het is een kubus van 80x80x80cm.de titel zegt het al het wordt een een vrij donkere bak voor de Dendro`s en aarbei koralen en dergelijke.



Technische gegevens;
bak 80x80x80 cm 15 mm glas
2 afvoeren 40 mm
ledverlichting
opvoer en stroming 40.000 ltr.
Extra koeler,water temp.22 graden
warmte afvoer via mechanische ventilatie box
bkk 200
500 ltr. per uur verversing uit het grote cirquit
ombouw 10 mm pvc grijs
zandbedfilter
planktonreactor,toevoeging computer gestuurd

Achter de bak komt een extra loze ruimte met defuus blauw licht om de dieptewerking van af de voorzijde te versterken

De Dedro`s,aarbei koraal,sponzen,gorgonen staan nu in de stekkenbak en zullen zodra deze bak klaar is op en onder een overhangend rif geplaats gaan worden.


Het visbestand blijft zeer klein,alleen een koppel dwergkeizers de Paracentropyge boylei als de vangst gunstig verloopt.


Deze bak staat in de filterruimte welke vrij donker gehouden wordt en is niet toegangkelijk voor publiek om stres en schrikreaktie`s van deze dieren te voorkomen.


Binnenkort foto`s van de start van deze bak.

Pieter
 
Een zeer mooi project Pieter !.

Ook dit blijf ik weer volgen zonder veel commentaren en alleen maar om er van te genieten

gr. Erik
 
mmm die maten komen mij zeer bekend voor :D
ik ben heel nieuwsgierig naar dit project weer
ik hoop snel nog eens tot bij jullie te kunnen afzakken want heb wel een aantal vraagjes nog ivm mijn nieuwe project thuis, eens kijken hoe jullie sommige zaken hebben aangepakt :)
 
Leuk, ik neem aan dat je ons weer op de hoogte houd?

Met zandbedfilter bedoel je het (biologisch) wervelbed principe?
of bedoel je het "gewone" mechanische zandfilter?
 
Succes met deze doorstart ! Geen KZ schuimer meer ?
 
Zeer mooi project weer.....ben wel benieuwd naar de ledverlichting en computergestuurde plankton voederautomaat :cool: :) !!
 
Heel veel succes met dit (nieuwe) project, top dat we mee mogen genieten.
 
Ik ben erg benieuwd naar de evolutie van deze bak, en dan vooral naar de ervaringen met de Paracentropyge boylei. Op zijn minst indrukwekkend te noemen.

Succes!
Dietger
 
Dank je Marcel en Naat,komt goed.We zien jullie hier nog wel eens een keertje verschijnen....


Erik,je mag best zinvol commetaar geven hoor,daar leren we alleen maar van,
leuk dat je dit dagboek blijft volgen


Thomas,ja bak was nog niet beschikbaar en aangezien dat dit een spoedgeval geworden is.... en ook altijd welkom hier.


bas,we houden iedereen via dit forum op de hoogte.het bestaande zandbedfilter laten we gedeeltelijk meestromen,het grootste gedeelte gaat naar de hoofdbak.En trouwens nog bedankt voor het koraalpoliepen vretertje.

JW de kz afschuimer is er inderdaad vanaf,ik houd hem nog wel als back up.
We zien elkaar wel in November

Ja Luc,de naam wat is daar mee?ok we gebruiken deep blue zout.....had het eerst de nieuwe filterkamer wilen noemen,maar die naam is er al.


Martin bedankt,jouw bak draait ook niet verkeerd ,enne......gewoon de UV op je bak plaatsen ,gaat goed komen


Pieter
 
Silver,de leds slellen niet zoveel voor want de verlichting is heel weinig op deze bak.De plantonreactor is verbonden met een computer die ht licht op de reactor regeld en 5 ltr plankton per dag in de bak dumpt en 5 ltr per dag vers zeewater weer aanvoerd.


Bedankt Aissa,zoals gewoonlijk voor je positieve reactie.De kalkreaktor doet het perfekt en hi is zo mooi om te zien he.

Jan bedankt,leuk dat je dit blijf volgen er zullen vele foto`s volgen


Dietger,zonder een speciaalbak hadden we hier niet aan begonnen,deze beauty`s
 
Weer een heel mooi projekt,een vraagje waarom de temperatuur zo laag,de mooiste dendro's die ik heb gezien was het temperatuur altijd boven de 24 graden.
 
aad zei:
Weer een heel mooi projekt,een vraagje waarom de temperatuur zo laag,de mooiste dendro's die ik heb gezien was het temperatuur altijd boven de 24 graden.
Weet precies wat je bedoeld Aad,maar 22 graden moet absoluut geen probleem zijn,sterker nog de plankton blijft bij deze temparatuur beter in leven,daarbij is is het noodzakelijk om de boylei`s die van ongeveer 100 meter diepte komen te laten overleven en daar is voor de eerste instantie deze bak voor ingericht.
 
Mooi visje in het vooruitzicht;)Als ik het goed begrijp heeft die niet veel tolerantie in temperatuur naar boven,maar de dendro's wel naar onder.Gaat het water van de hoofdbak dan eerst langs een koeler voor het in de dendrobak uitkomt?
 
Een prachtig project Pieter die ik met veel plezier zal volgen:goed:

Succes,

Kurt
 
VaVa zei:
Mooi visje in het vooruitzicht;)Als ik het goed begrijp heeft die niet veel tolerantie in temperatuur naar boven,maar de dendro's wel naar onder.Gaat het water van de hoofdbak dan eerst langs een koeler voor het in de dendrobak uitkomt?
Valentin,de Dendro bak is voorzien van een eigen filterbak 80x80x60 waar de bbk instaat.Een bypass zorgt voor eenhonderd ltr verversing p.u.uit het hoofdfilter,inhoud 1000 lr.Vanuit de kleine filterbak gaat het via een aparte koeler de Dendrobak in.Dus in feite is het ,zo ver het mogelijk is en apart systeem.De bypass is aangebracht om de waardes door het zware voedings regime op peil te houden.


Pieter
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan