Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Dagboek Irwan’s 40L nano + 50L sump

Ik heb inderdaad allemaal vers steen gebruikt.
Als opbouw voor mijn achterwand heb ik wat spaghetti-steen gebruikt.
Verbaasde mij ook over de fosfaat-test. Ik gebruik een testkoffer van Sera.
Nu heb ik dus Rowaphos in mijn gafzak liggen, in een kousje. Hierdoor 'wervelt' het mooi door de uitstroom. Kijken of het wat helpt.
 
Welke fosfaatwaarde meet je dan?

Ik zou, als ik waarden meet met een testset die mij tot maatregelen dwingen, eerst een second-opinion willen. Niet op 1 test (blind-)varen. Fosfaat is best lastig te testen (of het moet al héél erg veel zijn)
Misschien kan jouw leverancier het water eens voor je testen. Of een andere aquariaan.
(en je mag ook bij mij langskomen hoor, maar dat is wel ff rijden voor je )
 
Ik moet inderdaad nog een second opinion doen. Maar wat ik meet is met de eerste maateenheid, dus onverdund, een enorme donkerblauwe kleur. Wat dus boven de 2.0 zit, zo uit mijn hoofd. Nou moet ik eerlijk zeggen dat ik ook de calcium waarde wilde meten en dat ik deze ook lastig vond aflezen. Ik zal er vandaag of morgen nog eens rustig voor zitten. Tot die tijd kan die eetlepel Rowaphos weinig kwaad, lijkt mij!
 
2.0 mg/l is wel errug veel
0,1 is al veel
maar dat meten is inderdaad lastig en er rustig voor gaan zitten en een 2e testje doen maar eens proberen of een ander testsetje
blijkt het tóch te kloppen, dan zul je wel even op zoek moeten naar de oorzaak denk ik
succes in ieder geval
ik ben benieuwd

en nogmaals: mooi bakkie (zoiets leuks zou ik zelf ook nog wel eens willen, vandaar mijn interesse)
 
Het was echt heel snel donker blauw. Dus of het nou 2.0 of 1.0 of misschien nog minder was, geen idee, er zit in elk geval veel fosfaat in het water waarschijnlijk. Misschien is een nieuw testsetje ook geen slecht idee. Ik zal er eens naar kijken.

Nog even algemene update: Die pijpjes staan nu mooi omhoog. Als het lukt maak ik binnenkort nog even een foto. Heel appart!
 
Update

Even weer vertellen wat er afgelopen tijd allemaal gebeurd is. Voor de genen die in de rubriek 'aangeboden en gezocht' hebben gekeken konden zien dat ik even voor redder in nood heb gespeeld. Ik had 3 visjes tijdelijk geadopteerd die door een miskoop via via bij mij terecht kwamen. Deze visjes waren als goedbedoeld cadeau aan iemand gegeven met een zoetwaterbakje. Leuk, een nemo en twee juffers.

Maar goed, ik wilde ze wel opvangen, maar omdat ik in de opstart zit wilde ik ze niet te lang houden. Vandaar dat ze op het forum aangeboden werden. En binnen een dag zijn ze ook opgehaald. Ik heb er een mooi Keniaboompje en een grote roodpoot Hermietkreeft aan over gehouden. Goeie deal dus!

Foto's zal ik morgen even plaatsen. Zal dan ook weer even met de bak aan het werk, want nadat ik de visjes in de bak had gedaan, moesten ze er ook weer uit. En dat was een K*T-werkje. Alle stenen weer van hun plaats, als ik dat van te voren had geweten...

Nog wel even een nieuwe fosfaat test gedaan. En deze keer geen verkleuring te zien, dus óf de vorige keren verkeerd gemeten, óf de Rowaphos heeft al geholpen!

Verder heb ik nog een stromingspompje besteld, een nieuwe lamp, (11 watt PL, blauw-wit) en wat levend zand. (2 kilo) Dus wanneer dit allemaal komt laat ik dit zeker weer weten.
 
Hey Paniekzaaier!

Dat zijn geen glasanenomen maar buttons of een aanverwant iets, ik weet het haast wel zeker. Ik heb nog nooit zulke glasanomen gezien (en ik heb er aardig wat gezien).

De nemo leefde vanochtend nog, dus die maakt het naar omstandigheden goed. Hij staat het met je monster hermietkreeft?
 
Sjoch mar ût!
Voor je het weet is je hele bak zo steriel als het maar kan .
Lekker laten zitten die buttons man :)
Overigens ?? Mooie bak man !!!
Groetjes Rob Charite
 
Ach, van wat kokend water of azijn? Ik kreeg echt het idee dat dit geen buttons waren, zat ook ergens 1 met witte tentakeltjes, dus heb het zekere voor het onzekere genomen. En heb ze met kokend water en wat azijn in de mondjes gevoerd. Morgen weer even kijken. En ja, als het nou wel buttons waren, dan is het inderdaad zonde geweest.
 
Ach, van wat kokend water of azijn? Ik kreeg echt het idee dat dit geen buttons waren, zat ook ergens 1 met witte tentakeltjes, dus heb het zekere voor het onzekere genomen. En heb ze met kokend water en wat azijn in de mondjes gevoerd.
199544
Waarom doe je dat nou? Eerst die slakken en nu die buttons. Dat is gewoon hartstikke mooi leven waar je van moet genieten.

En als het glasanemonen zouden zijn (wat mij stug lijkt) dan kun je ze altijd nog verwijderen. Dit is echt zo jammer :(
 
Ohhh... :( Wist niet dat je boos werd... :(:rolleyes: Ik blijf bij mijn idee, ook al kom ik natuurlijk net kijken in het zeewater gebeuren, dat dit geen buttons waren. Wat ik gehoord en gelezen heb over glas of deel anemonen, dat je er maar beter snel bij kunt zijn, voor ze een plaag worden. Maar goed, ik beloof dat ik de gene die er nu nog zitten met rust laat. Tot jij, of een ander hier nog eens een goed oordeel over kan vellen.

Zitten buttons niet altijd in een groepje bij elkaar? En hebben die ook van die tentakels met kleine bolletjes op de puntjes?!
 
Ik vind het altijd heel erg om te lezen dat iedereen alles maar af zit te maken uit vrees dat het evil is. Bij twijfel gewoon laten zitten, in de gaten houden en uitzoeken wat het is. negen van de tien keer is het niet schadelijk

Buttons leven in een groepje, waarschijnlijk zat er een groep op je steen en zijn die dood gegaan maar zijn er restjes blijven leven. Die komen nu weer op. Maar het kan ook een ander button achtig iets zijn...

Daarnaast zijn glasanemonen niet zo'n ramp en zeker niet in zo'n kleine bak, ze zijn makkelijk onder controle te houden/ uit te roeien en de pepermuntgarnaal eet ze dus als je een echte plaag hebt kom je er ook makkelijk vanaf

Ik heb heel veel onbekende kleiner koraalachtige dingen in mijn bak. Dat is leuk en daar moet je van genieten als je alles alleen maar uitroeit omdat je bang bent dat het schadelijk is is echt zonde...
 
Ok, ok, vanaf nu zal in (hopelijk) minder paniekerig handelen. T zou alleen, net zoals met die slakjes, zo zonde zijn dat als er straks meer leven in de bak geplaatst wordt, ze worden lastig gevallen door plaagdiertjes. Terwijl ik ze, nu de bak nog leeg is, makkelijk kan verwijderen. Ik zal het allemaal eens rustig bekijken. Volgende keer maar wat beter de boel inspecteren jonge! :)
 
Tijd om weer even te vertellen over mijn steeds mooier wordende bakje.
Er is weer wat leuks gebeurt. Er zit namelijk weer meer leven in.
Dit keer wel weer zelf ingebracht.
Dus geen paniek over plots ontstane beestjes.

Ja, ik draai nu een dikke maand, dus ik vond dat er wel wat leven in mocht komen.
De waardes zijn allemaal goed, en redelijk stabiel, als je daar van kan spreken in deze fase.

Maar goed, een paar makkelijke leders moet kunnen niet waar?

Mijn waardes:

Temp: 25,5
Zout: 1.025
PH: 8
KH: 9
NH4/3: 0
No2: 0
No3: 0
PO4: 0

Zoals gezegd, mooie waardes, niet veel mis mee als je het mij vraagt.
Dus ik ben op zoek gegaan naar wat leven. Dit was eigenlijk makkelijker dan gedacht.

Dus via een mede-aquariaan in Leeuwarden, Rommer, een paar mooie blauwe en rode oortjes gekregen.
Deze hebben een plekje gekregen op mijn steen.

Ook zat ik nog steeds met een veel te grote Hermietkreeft (bijna zo groot als een kippenei!) die ik na adoptie van 3 visjes kreeg en via het forum weer probeerde te ruilen.

Tegen een kleiner exemplaar of een mooie, makkelijke leder.

Uiteindelijk in Joure terecht gekomen bij Johannes.
Hij had een mooie grote bak en kon mijn 'monsterkreeft' wel waarderen.
Hij gaf aan wel wat voor mij te hebben, met een kleine bijbetaling.
Via deze weg wil ik hem nogmaals bedanken, want wat ik uiteindelijk allemaal meekreeg:

- Stekje pompende Xenia
- Stukje Gorgoon
- Een paar Bali poliepen
- Een witte kleine Crispa anemoon
- Een paar blaadjes Cactuskoraal
- Klein blauwpoot Hermietkreeftje

Ik heb nu dus mijn bak vol, einde dagboek!

Nee, dat is niet helemaal waar, maar ik heb nu dus al een mooie bevolking, voorlopig even genoeg, eerst maar rustig verder.
Kijken hoe ik de rest van de opstart uitkom en hoe de kleine stekjes het doen.
Want dat blijft natuurlijk maar even afwachten.

Als alles straks wat goed gaat zal ik binnenkort het zand op de bodem doen.
Denk dat dat het helemaal afmaakt.
Ik zal vandaag of morgen weer even wat foto's van het geheel maken.

Waar ik nog wel steeds mee blijf prutsen is de afschuimer. Hij blijft het niet optimaal doen. Misschien dan toch nog naar een andere zoeken?

Verder is het nu nog wachten op mijn nieuwe lamp, die zal ook vandaag of morgen binnen moeten komen. Heel benieuwd naar het verschil.

Verder was dat dan toch wel weer even het belangrijkste.
 
Snelle update

Een overzichtsfoto heb ik wel, maar is nog niet zo duidelijk.
Ik zal vandaag of morgen nog weer even foto's maken.
En als mijn nieuwe verlichting binnen is weer, kunnen we leuk vergelijken! :)

Ik zit nu ook wel met smart te wachten op die verlichting.
Ik denk dat mijn kleine beetje leven dit hard nodig heeft.
De Xenia hangt er maar slapjes bij.

Deze is ook wel wat ver beneden geplaatst, ik nam aan en had begrepen dat deze niet al te veel verlichting nodig had. (Ja, t blijft raar spul, heb ik gelezen)

Maar goed, hangt er maar slap bij, hopelijk is het inderdaad de verlichting. En misschien moet het gewoon nog aanslaan.

De Crispa zit ook nog steeds erg in elkaar gedoken, ik heb hem nog niet anders gezien. Verder doen de Gorgoon en de poliepen het wel erg goed, net als de oortjes.

Een update met nieuwe verlichting komt zo snel mogelijk, samen met een overzichtsfoto!!
 
Bovenaan