Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Dagboek Irwan’s 40L nano + 50L sump

dat ziet er erg mooi uit ook een mooie luchtige opbouw
veel plezier met jou opstartfase
en leuk om weer iemand uit friesland te vinden op dit forum
 
Waterwaardes...

Niet veel te melden. Nog steeds bezig de afschuimer goed af te stellen, begint er nu wat op te lijken. Schuim blijft mooi laag, met af en toe een stoot de beker in...

Verder nog een héél klein wormpje gevonden, lijkt wel een korte haar.

Heb voor de lol ook maar eens water gemeten. Kwam er achter dat mijn PH prima is, dikke 8. Maar mijn NO2 (nitriet) is aan de hoge kant, bijna 2.0. Moet ik nu de baterie cultuur lekker zijn gang laten gaan? Of toch wat water verversen?
 
Nitrietpiek. Hoort erbij. Het beste is inderdaad om helemaal niets te doen, gewoon de boel 6 weken laten draaien zonder ingrijpen.
Daarna kun je eens gaan denken aan een paar slakken en heremietjes.
 
Ik wist dat die piek ooit (waarschijnlijk) zou komen, maar na 4 dagen na het inbrengen van het steen al?! Das wel heel snel nietwaar? Ik heb nog geen algje o.i.d gezien!
 
Annemoontjes? Of iets anders?

Ik merk dat ik dingetjes die ik eerst als 'niets' aanzag nu vaker in mijn bakje aantref.
Ze zijn heel klein, wit, halve centimeter, met het blote oog amper te zien, laat staan op de foto te zetten. Toch een poging gedaan, en daarnaast even geprobeert te tekenen hoe het er nou ongeveer uitziet. Ik zou zeggen, het lijken wel HELE kleine koraaltjes, of misschien oude aanhechtingen. Wie weet wat het is, en wat ik er mee moet doen natuurlijk...

Bekijk bijlage 223408
 
qua tekening lijkt het wel iets op een glasanemoon maar het kan ook een ander soort (daarop lijkend diertje zijn) en die heb ik ook in mijn bak en is niet schadelijk. Maar er zijn n nog ongeveer duizend andere dingen die het kunnen zijn :biggrin:

Hoe dan ook, eerst maar lekker laten zitten (kan er altijd nog uit)
 
Update

Zooo, we zijn ondertussen een dikke week aan het draaien.
En het gaat ondertussen best goed!
De stenen krijgen langzaam de bruin/groene kleur zoals dat zo mooi moet gaan.
De apparatuur is nu zo goed als afgesteld, nog een beetje klooien maar het draait allemaal hoe langer hoe beter.

Qua leven heb ik ook al iets meer gezien. Zo zijn er twee 'naaktslakjes' aan het kruipen. Nog steeds geen idee wat dit is. Dit geld ook voor de witte dingetjes in mijn vorige post, ze groeien wel, maar ik weet niet wat het is. Dan heb ik over mijn ramen nog hele kleine witte beestjes lopen, ook hiervan geen idee. En gisternacht heb ik waarschijnlijk een krabbetje o.i.d. gespot. Het zit in een klein gaatje in het steen. Kijken of ik het vanavond weer zie!

Ik heb ook iets duidelijkere foto's kunnen maken van iets anders. Dus als iemand denkt te kennen wat het is, graag. Ik word er namelijk niets wijzer van. Dit lijken wel kleine Keniaboompjes ofzo, maar dan echt mini. Niet echt annemoon achtig ofzo. Zodra ik mijn hand boven het licht houdt, schrikt het en schiet het het steen in. Hier heb ik een paar dingetjes van. Misschien een soort kokerworm?

Bekijk bijlage 224064

Bekijk bijlage 224065

Verder ga ik morgen mijn eerste waterwissel uitvoeren. Naja, de bodem afzuigen enzo. Ja, dat was het wel weer zo'n beetje.
 
Re: Update

Ik heb ook iets duidelijkere foto's kunnen maken van iets anders. Dus als iemand denkt te kennen wat het is, graag. Ik word er namelijk niets wijzer van. Dit lijken wel kleine Keniaboompjes ofzo, maar dan echt mini. Niet echt annemoon achtig ofzo. Zodra ik mijn hand boven het licht houdt, schrikt het en schiet het het steen in. Hier heb ik een paar dingetjes van. Misschien een soort kokerworm?

Bekijk bijlage 224064

Bekijk bijlage 224065

Verder ga ik morgen mijn eerste waterwissel uitvoeren. Naja, de bodem afzuigen enzo. Ja, dat was het wel weer zo'n beetje.

Goh wat bijzonder, het lijkt wel een kokerwormpje zoals je die in porites aantreft. action
Zoek een op: Spirobranchus giganteus (Spiraal kokerworm).
 
Kijk dat is nou het mooie van een zeewateraquarium ! Lekker turen in de bak tot je wat aparts ziet bewegen of kruipen. Soms vind je elke dag wat nieuws. Heel leuk om de rijping van je bak te zien ontwikkelen.

Bij mij daarintegen gaat het opstarten deze keer niet zo voorspoedig. Maar nu eindelijk na een maand de NO2 en NO3 waarden aan het dalen in mijn nano. In al die tijd maar een keer een soort wit wormpje gezien (geen borstelworm) ik denk dat mijn steen van slechte kwaliteit is geweest.

Je wilde gaan verversen, heb je ook gedacht aan natuurlijk zeewater ? ik heb er in het verleden goede resultaten mee gehad. De meningen over gebruik van natuurlijk zeewater zijn wel verdeeld. Maar daarover kun je genoeg vinden op het forum. Wil je er meer over weten laat het me maar weten dan vertel ik je over mijn ervaringen en waar ik het haal.

Ik zal je dagboek zeker volgen en wil zeker eens in het echt komen kijken.

Groeten René
 
Re: Update

Bedankt voor de leuke, positieve reacties!

Goh wat bijzonder, het lijkt wel een kokerwormpje zoals je die in porites aantreft. action
Zoek een op: Spirobranchus giganteus (Spiraal kokerworm).

Ik moet zeggen dat ik bepaalde varianten er verdacht veel op vind lijken. Bedankt voor de info! Nu heb ik de term 'ChristmasTree' al eerder gehoord van een bekende. Ik zal eens goed in de gaten gaan houden of, en vooral als, hoe dit zich gaat ontwikkelen. Toch erg leuk om te zien, wat leven in de bak.

Ik ben net thuis gekomen, 02:00, en keek even in het aquarium. Het krabbetje zit nog steeds in zijn steen. Op aanraden van derdenkon ik proberen deze met een rechtopstaand glas er uit te halen, met behulp van een stukje mossel. Mossel is echter vervangen voor een voedertablet voor kreeftjes. Even kijken of het wat uithaalt. Voor alsnog zit meneer/mevrouw beest/krab nog steeds in het steen.

Wel zitten er echt heel veel kleine organismen op het glas en zwevend in de bak. Kleine vlooien ofzo. Wat ik er mee moet?! Lijkt mij op den duur mooi vissevoer... :biggrin:

@ René, wat betreft dat turen, ik betrap mijzelf er op dat ik inderdaad bijna niets anders meer doe. Standaard als ik langs het bakje loop, moet ik wel even met de zaklamp in de gaatjes kijken.

Ik ben ook heel benieuwd hoe de opstart verder gaat verlopen. Ik wil nog niet echt verversen, maar meer wat vuil van de bodem afhevelen, en dus dat aanvullen. Over echt zeewater heb ik zeker wel nagedacht, dus als je wat ervaringen wil delen, geen probleem, laat ik zeggen, een bakje koffie staat altijd klaar. (Via dit forum is uiteraard ook een hoop te communiceren, dus zegt u het maar!

Nou, ik zal eens slapen. Morgen laminaat in de slaapkamer leggen. (Voorwaarde van de vrouw-lief, dat het aquarium in de woonkamer mocht!!:biggrin:)
 
Updatetje

Even weer een kleine update.
Niet heel veel te melden eigenlijk.
Ik zie het steen nu echt hoe langer hoe meer begroeid raken onder een dunne en fijne laag groen/bruine alg. Bovenin wat meer als onder. Dit geeft dus al aan denk ik, dat mijn verlichting nog niet helemaal optimaal is. Maar ach, het is te doen.
De kokerwormpjes (als ze dat inderdaad zijn) worden als maar meer, prachtig om te zien. Ik lees wel dat deze moeilijk te houden zijn, dus ik hoop dat ze mijn opstart, en doorstart een beetje overleven.
De krab (weet nu zeker dat het er 1 is, beetje bruin met stippen) zit nog steeds verstopt in zijn steen en komt er niet uit. Kan dus ook niet met zekerheid de kleuren onderscheiden en dus vragen wat ik er mee moet doen. Ik neem aan dat hij/zij vanzelf een keer honger krijgt en op zoek gaat naar voedsel.
Nouja, zoals al gezegd, verder niet zo veel bijzonders te melden.
Zal straks weer eens de waterwaarden testen.
 
Hmmz, kan m'n krabbetje ofzo niet meer vinden.
Wellicht dat ie nu inderdaad wel aan het wandelen is gelagen.
Zoeken, zoeken, zoeken... Zucht... :)
Verder beginnen de eerste groene plukjes te verschijnen, jeeej!
 
Leuk hoor dat kijken voor de bak wat er allemaal wel en niet te voorschijn komt.
We zijn jaloers. Maar vanmiddag/vanavond is het voor ons ook zo ver. Dan komt er levend steen in.
 
Daar was ik weer...

Ik zal weer eens een update doen.
Ik draai nu een dikke twee weken.

Gisteravond/nacht even snel in de bak koekeloeren.
Zie ik veel meer van die 'kokerwormen'? Of wat het ook maar zijn.
Ze zitten in het steen, en hebben een krans met kleine, fijne paarse tentakeltjes/haartjes. Geen idee wat het is.

Het krabbetje o.i.d. is nog niet teruggevonden. Misschien dat hij dood is en ergens in het steen zijn laatste rustplaats heeft gevonden.

De waterwaardes worden steeds beter. No2 en No3 zijn 0! Calcium heb ik proberen te meten maar mijn testje deed het denk ik niet zo goed. Binnenkort nog maar eens. Fosfaat is sterk aanwezig, daar ben ik mee bezig. (Rowaphos)

Mijn afschuimer begint ook eindelijk wat beter zijn werk te doen. Welliswaar nog steeds geen 'koffie', maar ik heb vandaag voor het eerst een mooie beker thee-water kunnen weggooien. Ik merk wel dat er heel veel zand/gruis op de bodem van mijn sump en in het aquarium ligt. Dit zal ik met de volgende waterwissel proberen af te hevelen.

Ik zit nu in een periode dat ik probeer te bedenken wat de volgende stappen worden over een week of wat. Moet ik al zand halen en er in doen, wellicht aan een klein opruimploegje beginnen, kan ik al een makkelijk houdbaar stekje plaatsten, enz.

Verder gaat het prima. Ik vind dat ik wel veel verdampt water moet aanvullen, ongeveer 1 liter per dag. Dat had ik niet verwacht, met mijn LED verlichting. Ik heb de temperatuur nu ook rond de 26 graden, misschien dat ik toch op 25 graden moet gaan om wat minder verdamping te krijgen

In de planning staat nog om een betere verlichting te kopen (vraag gesteld verderop in het forum) en nog een stromingspomp te plaatsen.

Nou, dat was het wel weer even.
 
Laatst bewerkt:
gewoon heel lekker rustig aan doen (weet dat dit moeilijk is maar toch echt de beste tip) en nog ff niets doen qua inbrengen van leven. Je bakwaardes dienen (ook je fosfaat) minimaal 2 weken stabiel te zijn dus je hebt nog ff :) De dingetjes die je ziet zijn inderdaad kokerwormpjes en de tentakeltjes zijn waarschijnlijk brokkelsterretjes. Kijk snachts maar eens met een zaklamp, zal je nog verbazen wat je ziet ;)
 
Leuke bak/meubel zeg! Mooie opbouw. Een juweeltje voor de kamer.;)

Ik wil je aanraden juist in het begin niet te veel te gaan experimenteren (LED's enzo). Begin met proven-technologie, dat is al lastig genoeg.

Ik verbaas me eigenlijk over jouw opmerking over veel fosfaat. Hoe meet jij dat? Waar kan dat vandaan komen? Je hebt toch wel allemaal vers steen gebruikt? Nu moet je meteen aan de slag met een fosfaatabsorber.

Mooie foto's en een goed verhaal. Leuk om te volgentopjes
 
Bovenaan