Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Dagboek Irwan’s 40L nano + 50L sump

IrWaN

ZeewaterForum gebruiker
Hoi allemaal!

Na een paar maanden informatie te hebben verzameld en mij goed te hebben ingelezen en geïnformeerd ben ik zover dat ik mijn nano aquarium binnenkort kan opstarten…

Okee okee, dat is allemaal mooi maar ik zal even bij het begin beginnen. Ik ben Irwan, 25 jaar, woonachtig in Leeuwarden, Friesland, samen met mijn vriendin.

Nadat ik een tijdje terug mijn eerste ervaring het onderwaterleven via een goudvis van mijn vriendin kreeg, ben ik me steeds meer gaan verdiepen en interesseren in de aquaristiek.

De goudvis werd al snel vervangen voor een zoetwaterbak. En nadat ik deze een tijdje had en opnieuw had ingericht en opgestart kwam uit het niets ineens het idee om eens naar een zoutwaterbak te kijken.

En na een paar vlugge foto’s op internet was ik verkocht! Ik begon echter helemaal verkeerd…

Binnen no time had ik lijsten gemaakt met eventuele bewoners en benodigdheden. Ik droomde van een grote bak met de mooiste vissen, de grootste plannen, de duurste koralen, noem maar op…

En toen begon ik eens rustig te kijken naar de techniek, apparatuur en vooral, de prijzen. Die prijzen! Die droom spatte dus in 1000 stukjes uit elkaar. Jemig, wat een geld! Dat kon ik echt niet veroorloven! Hoe langer ik me inlas en met mensen sprak, hoe meer ik weer met beide benen op de wereld werd gezet. Een zoutwater aquarium was niet ‘even iets waar je zo aan begint’.

Dus deze keer vanaf het begin begonnen. Eerst kijken wat de mogelijkheden waren binnen mijn budget, wat er allemaal verder op de markt was.

Ik heb uiteindelijk gekozen voor een nano-aquarium met een sump. Op deze manier kan ik als starter in de zeewaterwereld de waterwaardes misschien net wat beter onder controle houden dan in een nanobak zonder sump. Daarnaast druk ik op deze manier de kosten voor het inrichten van de bak, er is simpelweg minder nodig.

Via via heb ik een bak op internet gevonden met veel bijbehorende techniek en materialen, zodat ik een redelijke start voor een redelijke prijs kan maken. Het ging om een zogenaamd ‘zwevend’ aquarium. Dit is na even zoeken op het forum de oude bak geweest van Robc. (Sorry, ik heb je meubel wel ‘wat’ aangepast)

De basis was er dus, maar had wel wat aanpassingen nodig. Nu ben ik zelf gelukkig wel iemand met twee rechter handjes en na wat mislukte pogingen om alles naar ’t zin te maken ben ik dus zo ver dat aankomend weekend mijn verbouwde meubel in de kamer komt te staan, waarna ik kan beginnen met het grote avontuur/experiment!

En een experiment wordt het. Ik heb namelijk mijn eigen verlichting gemaakt van gewone 1 watt LED lichtjes. Nadat dit door meerdere mensen op het forum is afgeraden ben ik toch voor die ene persoon gegaan die mij vertelde dat het zou kunnen. En dus eigenwijs dat ik ben probeer ik het gewoon.

Nou, dit is ondertussen wel een heel verhaal geworden, ik hoop de volgende reacties wat korter te kunnen houden.

Ik zal zodra het spul in de kamer staat zal ik wat foto’s posten. En ik zou natuurlijk graag jullie mening en advies willen wanneer jullie daar tijd voor hebben. Ik zeg niet dat ik overal naar luister, maar het geeft wel weer stof om over na te denken.

Even de specificaties tot nu toe:

-Aquarium 40 liter
-Sump met twee vakken 50 liter
-Opvoerpomp Eheim 1200 liter per uur
-Red Sea Prizm eiwitafschuimer
-48x 1 watt LED verlichting (5x nachtverlichting)
 
Foto's

Ach, om dan toch maar even een beeld te geven, hier een paar foto's zoals ie nu in het hok staat.

Bekijk bijlage 221494

Het geheel. De stalen plaat waar het aquarium op komt te staan is in elk geval nog intact... In de mandjes/lades kunnen mooi de testsetjes etc.

Bekijk bijlage 221490

De bovenkant kan met licht en al omhoog en van het meubel af. Op die manier kan ik het 1 en ander aanpassen in de bak als de boel eenmaal draait.

Bekijk bijlage 221491

De LED verlichting.

Bekijk bijlage 221492

En de verlichting wanneer die aan is, met een stukkie steen erin.

Bekijk bijlage 221493

Ook de complete voorkant en het plankje er in kunnen uit elkaar, zodat ik makkelijk bij de sump en afschuimer kan.

Nou, hebben jullie even een beeld over hoe de zaken er nu bij staan. Schiet maar... Kan nu nog eventuele aanpassingen doen nu de hele zooi nog beneden staat, haha!
 
Hoi Irwan,

welkom op het forum!
ik zie dat ik mijn gelijke in eigenwijsheid wel heb gevonden :p

alles valt te proberen en mee te experimenteren, dus ik ben benieuwd hoe het gaat met je verlichting.
Ik vind je meubel ook erg mooi! stijlvol zeg :D

Nou ik kom af en toe nog wel even neuzen in je dagboek!

Heel erg veel succes en probeer ons goede raad zo veel mogelijk aan te nemen hoor!
Een zoutwateraquarium moet je nooit alleen doen :eek:

X
 
Ik heb je dagboek gevonden.
Je hebt er een mooi meubel van gemaakt. Ziet er echt goed uit.
We blijven het volgen.
 
Prachtig afgewerkt ben alleen bang dat je niet genoeg verlichting zal hebben.

Hoeveel wat led heb je erboven?
 
mooi en erg appart! zal zeker wel de blikvanger worden in huis!!!topjes
 
Prachtig afgewerkt ben alleen bang dat je niet genoeg verlichting zal hebben.

Hoeveel wat led heb je erboven?

Zoals ik geloof ik beschreven heb, heb ik gewone 1 watt LEDs gebruikt. Dit zijn totaal 48 stuks, dus 48 watt?! Meerdere mensen gaven aan dat deze 'gewone' LEDs inderdaad niet voldoende lichtopbrengst zullen hebben. Toch was er een enkeling die aangaf dat het misschien wel mogelijk was. Dit omdat mijn bak immers niet zo hoog is. Daarnaast zal ik ook niet de meest moeilijke koralen enzo gaan houden. Dus het word inderdaad wel selecteren op de gene die weinig licht nodig hebben. En als dat werkt, steeds meer gaan proberen. Dus voor iedereen op het forum is dit misschien wel de ultieme test. We zullen zien... Als alternatief kan ik er later, mocht het allemaal echt niet werken, powerLEDs o.i.d. er boven hangen.

Hier nog even een foto van de LEDs toen ik ze net op de stroom had, zonder nacht verlichting. Die zitten er nog doorheen, 5 stuks.

Bekijk bijlage 221712
 
nu heeft de vrouw geen snijplank meer??!!:p
 
Meubel staat!!

Yahooo!! Mijn meubel staat in de woonkamer!! Eindelijk, na lang klussen, maar vooral na héééél veel zeuren, slijmen, smeken, kwijlen en zo veel meer bij mijn vriendin gelukt! Die was namelijk nog steeds heel erg tegen het idee om nóg een aquarium in ons wat kleine appartementje te hebben.

Maar goed, de aanhouder wint, en na afgesproken te hebben dat zij dan eindelijk laminaat op de slaapkamer mag, heb ik mijn aquarium in huis!

Vanmiddag dus vol goede moed begonnen. De problemen begonnen echter ook al snel.

Allereerst pastte de stekkers niet goed in de stekkerdozen, ik heb meerdere malen de bakken vol en leeg laten lopen ivm niet goed werkende afschuimer. Opvoerpomp deed het eerst te goed, waardoor de bak steeds bijna overliep. Flexibele afvoer blijkt niet geschikt, maakt te veel herrie. En ga zo nog maar even door.

Eigenlijk gewoon een beetje een tegenvaller vandaag. Na zo veel werk hoor je namelijk de afschuimer nog erg luid. En ook de afvoer naar de sump maakt nog te veel lawaai. Op deze manier mag het bakje zo niet in huis blijven staan. En zo WIL ik het ook eigenlijk helemaal niet.

Morgen maar eens kijken of ik nog wat kan oplossen. Iets over mijn kogelkraan-iets voor de afvoer, en voor mijn Red Sea Prizm afschuimer een luchtsteentje. (volgens forum) Mochten er nog meer mensen zijn met tips, graag!
 
Laatst bewerkt:
Enigzins goed nieuws!

Weer een dag voorbij, deze keer met een positief einde.
De dag maar eens begonnen door naar de afvoer te kijken. En na bijna twee uur klooien dan eindelijk resultaat.

De afvoer zo goed als stil, op een enkel 'blub blub' af en toe na.

Jeeej! Gelukt! Ik ben nu wel wat huiverig dat de doorgang nu zo klein is dat er bij een beetje kalkaanslag o.i.d. een verstopping ontstaat bij de kogelkraan. Ik heb namelijk geen noodoverloop.

De afschuimer heb ik nog niet naar gekeken. Komt later van de week wel. Als deze niet stiller te krijgen is kan ik altijd nog een andere aanschaffen. Of eventueel zonder afschuimer werken, met andere opties. (DSB?)

Verder genoeg test-gedraaid, dus vanmiddag Rommer op visite gekregen met 40 liter aangemaakt osmose water. Dit in de inmiddels lege sump gedaan, met de geschatte hoeveelheid zout dat ik in mijn hele systeem nodig hebben dit geheel met een pomp lekker laten rond draaien.

Dan kan ik dinsdag de overige liters water hoogstwaarschijnlijk ophalen. Op deze manier is al het zout netjes in het water opgelost voor donderdag. Dan haal ik namlijk mijn levend steen!!

Overige dingen die nog spelen:

- de lichtopbrengst. (volgens Rommer toch echt wel wat aan de lage kant. Maar ach, als ik niet te moeilijke dingen houd zou het kunnen, we zullen zien...)

- extra stroming toevoegen?

Nou, dat was wel weer zo'n beetje de update.

Zal morgen wat foto's maken van de techniek enz.
 
mooi bak hoor !

Ik heb ook een red sea prizm gehad. Hij hing achter een omgebouwde Juwel panorama.
Die was ook niet zo stil. nu is het alweer een tijdje geleden maar volgens mij heb je ook ombouwsetjes om hem stiller te maken.
Maar je hebt hem toch in de sump in de onderkast?
kun je die ook isoleren met van die geluidsmatten? dat scheeld al een heel stuk geluid

grt René
 
Denk dat je geen afschuimer nodig zal hebben wanneer je goed levend steen gebruikt voor de opbouw en qua dieren beperkt tot kleine vissen zoals Eviota, Trimma's en een zeenaaldje. Ik heb een bak van 160x60x50cm en draai ook enkel op een zandbedfilter onder de bak.
Zie maar in mijn dagboek. Dus heb je qua techniek alleen een opvoerpomp, circulatiepomp, verwarming en de verlichting nodig. Waterversen zal je met dat volume ook niet de kop kosten.actionthumbs up
 
WAUW hele Vette NANO!!!

super gedaan!

ben benieuwd hoe dit gaat ontwikkelen!!actionactionaction

suc6
 
Apparatuur

Nou, ik zou een paar dagen geleden al een foto plaatsen van mijn apparatuur maar heb even wat vertraging opgelopen. Maar goed, hier een klein overzicht van de voor en achterkant van de sump. Nu nog onder afschuimer, omdat deze nog steeds zo'n enorme herrie maakt. Ben nog aan het kijken voor een andere oplossing. Voor de rest gaat het prima. Zoutwaardes 1025, prima dus! Ik ga zometeen mijn steen halen, helaas wat later dan verwacht. (Had het vanmiddag al verwacht) Maar het is vast het wachten waar, dus vanavond zit er steen in mijn bakkie! Zal dan vandaag of morgen even foto's plaatsen.

Bekijk bijlage 222729
Achterkant van de sump

Bekijk bijlage 222728
Voorkant van de sump
 
Heb je de steen in je bak?
Wij waren te laat met reserveren, dus we moeten wachten tot volgende maand.:(
Ben heel benieuwd hoe de opbouw is geworden van de steen. Dus foto's.........
 
Heb je de steen in je bak?
Wij waren te laat met reserveren, dus we moeten wachten tot volgende maand.:(
Ben heel benieuwd hoe de opbouw is geworden van de steen. Dus foto's.........

Oh wat jammer!!! Moet je weer wachten! :( Ja, ik had contact via de mail met hem en echt reserveren had ik niet gedaan, maar ik zei een kilo of 5, 6 nodig te hebben. En hij zou bellen als het binnenkwam.

Dus ik heb 5,5 kilo steen meegenomen, en na een paar uurtjes stenen in het bakkie, stenen uit het bakkie, stond het eindelijk redelijk naar mijn zin. Een paar plateaus en wat open ruimtes voor de diepte, zover dat mogelijk is in deze bak.

En toen kwam mijn moment van inkeer. Ik deed de lichtkap terug op zijn plek, 'KLIK' aan... En shit, het was naar mijn mening toch inderdaad toch wel heel weinig licht.

Dus de beslissing genomen op een extra gaatje te maken in de achterwand, boven de bak, en daar de 11 watt PL lamp in geschoven. Nu meer licht, en genoeg denk ik.

Ook een andere eiwit afschuimer gevonden via Marktplaats. Met extern luchtpompje. Dit luchtpompje met een bruissteentje in de koker gedaan en zo maakt die mooie bubbels. Moet nog even fijn-afstellen maar het maakt in elk geval minder lawaai!

Ook al wat beestjes aangetroffen, stuk of 5 slakjes-achtige dingen. Maar nog zo ienieminie, nog niet op de foto kunnen zetten.

Nou, dan rest mij niets anders dan die foto's!!

Bekijk bijlage 223074

Bekijk bijlage 223075

Bekijk bijlage 223073

Bekijk bijlage 223071

Bekijk bijlage 223072
 
Bovenaan