Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

55.000L betonnen aquarium

fleecefilters, met eronder de biologosche filter. Links staat de eiwitafschuimer (20.000L/u), rechts de NO2 en NO3 reactoren:
368282325_1471027413723606_6947255400783226919_n.jpg
Super interessant vind ik dit.

Wat is eigenlijk de volgorde van de filtercomponenten?
Is het misschien vliesfilter, moving bed en daarna eiwitafschuimer?
En waar gaat het water dat de eiwitafschuimer verlaat heen?
 
Mijn eerste quarantaine werkruimte is 5.2m x 12m.
Ik zou mijn aquarium in de breedte van de ruimte willen plaatsen.
Die zou dan 4m in lengte worden, maar hoe breed dan? 2m-3m-4m?
4x3m dan heb ik over nagedacht. Maar dan heb ik geen werkruimte voor mijn filters. En ik moet eerst daar mijn gemak hebben.
Een cirkelvormige bak van 3m diameter is niet veel kleiner op vlak van oppervlakte.
Daarbij wil ik niet veel dieren in het grote aquarium gaan houden.
De bedoeling is toch dat ik de QT niet vaak nodig ga hebben, en als dat zo is, dan staat die voor lange tijd leeg.

Daarnaast heb ik ook de afweging gemaakt hoeveel geld wil ik uitgeven aan deze hobby, aan mijn groot aquarium en aan de quarantaine bakken.
Ik ben niet eindeloos gegaan. Nogmaals, ik ben tevreden met wat ik wel heb.
De bedragen lopen snel hoog op. Wil je iets van 10k€, 20k€, 50k€ of 100k€ voor een quarantaine bak uitgeven?
Wat niet nodig is, is niet nodig. Je kan ook het volledige volume van je bak 60 keer per uur filteren, is dat nodig?

Daarom heb ik voor deze opstelling gekozen. Het heeft veel geld gekost.
Ik kan 2.5x het volume filteren per uur met een verbruik van 360watt/uur.
Er komt ook een bypass voor ozon en UVc.

Ik probeer toch alles professioneel aan te pakken. Dat wil niet zeggen dat ik geen fouten kan maken.

Dat is een flinke ruimte ongeveer net zo groot als mijn huis😅.
Goede keus en mooi dat het allemaal zo goed doordacht is.
Het verbruik valt nog dik mee vind ik op dat volume.

Succes met je wederopbouw. Wanneer gaat alles in bedrijf en ook je grote bak? En wat is de planning kwa vissen en wat zijn de eerste die je laat komen?
 
Super interessant vind ik dit.

Wat is eigenlijk de volgorde van de filtercomponenten?
Is het misschien vliesfilter, moving bed en daarna eiwitafschuimer?
En waar gaat het water dat de eiwitafschuimer verlaat heen?
Klopt.
Het water dat de eiwitafschuimer verlaat, komt terug terecht in de moving bed.
Ik had hier ook vragen over, maar dit werkt prima.
 
Dat is een flinke ruimte ongeveer net zo groot als mijn huis😅.
Goede keus en mooi dat het allemaal zo goed doordacht is.
Het verbruik valt nog dik mee vind ik op dat volume.

Succes met je wederopbouw. Wanneer gaat alles in bedrijf en ook je grote bak? En wat is de planning kwa vissen en wat zijn de eerste die je laat komen?
De grote bak moet eerst getest worden op waterdichtheid.
De QT bak gaat opgestart worden van zodra de geluidsdichte deuren zijn geplaatst, de elektricien alles mooi op orde heeft gemaakt op vlak van veiligheid, domotica, beveiliging, generator...
Planning qua vissen, dat hangt niet van mij af. Vissen komen er ook pas als ik allerhande fouten die kunnen voorkomen gesimuleerd heb.

Grote dieren opsluiten in een hok of aquarium is iets waar ik me zelf niet goed over voel.
Jaarlijks worden er vele dieren geboren met lichamelijke afwijkingen, groot of klein.
Deze dieren worden nooit getoond in een publiek aquarium en worden vaak gedood en opgevoerd. Dat is de realiteit, en moeten we niet naïef over zijn.
Het verhaal van de witte tijger, maar in de aquariumwereld ook voorkomend.
Als bioloog heb ik een beetje connecties in het werkveld.
Het is de bedoeling dat ik dieren ga opvangen waar anders geen plaats meer voor is. Het gaat wel over zeewaterdieren.
Terug brengen naar de wilde natuur is voor het dier ook geen optie.
Ik wil de dieren dan nog graag het best mogelijke leven geven.
Ik weet het, ik ga de wereld er niet mee redden, maar toch die paar mooie grote vissen.
Zo kan ik ook kosteloos genieten van mijn klein stukje oceaan in mijn huis, want het is natuurlijk ook gebouwd voor persoonlijk genot en voldoening.
 
Klopt.
Het water dat de eiwitafschuimer verlaat, komt terug terecht in de moving bed.
Ik had hier ook vragen over, maar dit werkt prima.
Ok, duidelijk!

Wat doet een NO2 reactor anders dan een biologisch filter?
Waar zit dat in de volgorde van de filtercomponenten?

En wat wordt er bedoeld met NO3 reactor?
Is het misschien een nitraatfilter dat gevoed wordt met een koolstofbron?
 
De grote bak moet eerst getest worden op waterdichtheid.
De QT bak gaat opgestart worden van zodra de geluidsdichte deuren zijn geplaatst, de elektricien alles mooi op orde heeft gemaakt op vlak van veiligheid, domotica, beveiliging, generator...
Planning qua vissen, dat hangt niet van mij af. Vissen komen er ook pas als ik allerhande fouten die kunnen voorkomen gesimuleerd heb.

Grote dieren opsluiten in een hok of aquarium is iets waar ik me zelf niet goed over voel.
Jaarlijks worden er vele dieren geboren met lichamelijke afwijkingen, groot of klein.
Deze dieren worden nooit getoond in een publiek aquarium en worden vaak gedood en opgevoerd. Dat is de realiteit, en moeten we niet naïef over zijn.
Het verhaal van de witte tijger, maar in de aquariumwereld ook voorkomend.
Als bioloog heb ik een beetje connecties in het werkveld.
Het is de bedoeling dat ik dieren ga opvangen waar anders geen plaats meer voor is. Het gaat wel over zeewaterdieren.
Terug brengen naar de wilde natuur is voor het dier ook geen optie.
Ik wil de dieren dan nog graag het best mogelijke leven geven.
Ik weet het, ik ga de wereld er niet mee redden, maar toch die paar mooie grote vissen.
Zo kan ik ook kosteloos genieten van mijn klein stukje oceaan in mijn huis, want het is natuurlijk ook gebouwd voor persoonlijk genot en voldoening.

Hele mooie idee dit. Succes!
 
Ok, duidelijk!

Wat doet een NO2 reactor anders dan een biologisch filter?
Waar zit dat in de volgorde van de filtercomponenten?

En wat wordt er bedoeld met NO3 reactor?
Is het misschien een nitraatfilter dat gevoed wordt met een koolstofbron?
In de NO2 en NO3 reactoren worden media aan toegevoegd en veel zuurstof voor een specifieke biologische afbraak van stikstof.
Door het zeer rijke gehalte aan zuurstof zullen andere bacteriën in deze reactoren aanwezig zijn dan in de sump onder de fleecefilters.

1 van de media die gebruikt wordt zijn kleine zwarte bolletjes, bijna steentjes. Dit zijn cocospellets laat ons zeggen. Net geen €20/L om jullie een idee te geven.

Een ander medium is ijzeroxide.
 
In de NO2 en NO3 reactoren worden media aan toegevoegd en veel zuurstof voor een specifieke biologische afbraak van stikstof.
Door het zeer rijke gehalte aan zuurstof zullen andere bacteriën in deze reactoren aanwezig zijn dan in de sump onder de fleecefilters.

1 van de media die gebruikt wordt zijn kleine zwarte bolletjes, bijna steentjes. Dit zijn cocospellets laat ons zeggen. Net geen €20/L om jullie een idee te geven.

Een ander medium is ijzeroxide.
Super interessant, dankjewel!

Van pure zuurstof toevoegen in bepaalde omstandigheden ten bate van de filtratie had ik wel eens gehoord maar niet in zo'n setting.

Voor mij horen van NO2 en NO3 reactors die op de beschreven manier werken is helemaal nieuw en lezen dat er andere bacterien in beeld komen is verrassend.

Ik heb een aantal vragen hierover:

Wordt pure zuurstof toegevoegd in de NO2 en NO3 reactors?
Zo ja, wordt dat door een kastje gestuurd?

Wat wordt er bedoelde met "specifieke biologische afbraak van stikstof"?
Ik stel me zo voor dat na de moving bed blijft NO3 en fosfaat over en er is behoefte aan om deze twee uit het system te krijgen (of beter gezegd zo laag mogelijk te houden binnen de filtermogelijkheden).

Wordt ijzeroxyde gebruik tegen fosfaten?

De functie van de NO2 reactor snap ik niet helemaal want als het het goed is wordt dat in NO3 omgezet in de moving bed.


Als de functie van de NO3 reactor is nitraat af te breken hoe werkt dat dan?
Wat zijn eigenlijk die cocospellets? Het klinkt als actieve kool.
Heb je daar een foto van?

Neem je me niet kwalijk, ik vind dit heel boeiend en ik leer graag nieuwe dingen daarom stel ik al deze vragen.
 
Over 2 weken komen de installateurs een laatste keer terug.
Ik moet in die tijd de elektriciteits - en wateraansluiting in orde brengen.
Normaal zouden we dan alles kunnen vullen met water en kan ik je de details nog beter uitleggen.
Echter zijn er nog werken nodig, zoals deuren plaatsen en vuil water afvoer, en ik weet niet of ik dat in orde krijg op deze korte periode.
 
Ik kan wel melden dat mijn installateur (Peter), die vaak samenwerkt met publieke aquariums, weet dat er veel vraag ik naar nieuwe vissen.
Veel publieke aquariums willen van enkele dieren af, en dat is voor mij wel een opportuniteit.
Hij gaat verder kijken wat er mogelijk is. De dieren gaan dan eerst bij hem in quarantaine, daarna is het winter en te koud om de dieren te transporteren.
Kans is reëel dat er dan enkele vissen zullen toekomen vanaf de lente.
 
Ik kan wel melden dat mijn installateur (Peter), die vaak samenwerkt met publieke aquariums, weet dat er veel vraag ik naar nieuwe vissen.
Veel publieke aquariums willen van enkele dieren af, en dat is voor mij wel een opportuniteit.
Hij gaat verder kijken wat er mogelijk is. De dieren gaan dan eerst bij hem in quarantaine, daarna is het winter en te koud om de dieren te transporteren.
Kans is reëel dat er dan enkele vissen zullen toekomen vanaf de lente.


Dat is wel mooi dan is de kans ook groot dat je meteen flinke vissen hebt. Ben benieuwd
 
Bovenaan