Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

55.000L betonnen aquarium

Dient de blauwe mat als biologisch filter?
Neen.
Dat dient om het geluid te dempen van het water dat eerst over de fleecefilter gaat en dan valt in de biologische filter eronder.
Onder die blauwe matten is een moving bed biologische filter voorzien.
 
Neen.
Dat dient om het geluid te dempen van het water dat eerst over de fleecefilter gaat en dan valt in de biologische filter eronder.
Onder die blauwe matten is een moving bed biologische filter voorzien.
Heb ik het goed begrepen als ik zeg dat het water eerst op de blauwe matten valt, dan door het vliesfilter en daarna in de moving bed?
 
Heb ik het goed begrepen als ik zeg dat het water eerst op de blauwe matten valt, dan door het vliesfilter en daarna in de moving bed?
Nee, dat is niet wat er staat !
 
Wat een mooi project joh. Ik zou wel een klein beetje moeten huilen van de aanschafkosten en de stroomkosten, maar het is wel gewoon heel erg cool dat je dit kan doen. Droom die werkelijkheid wordt denk ik zo!
 
Weer wat verder gewerkt.

Bijna volledige opstelling:
368211947_839102527566389_7162325853736444756_n.jpg

Details van de eiwitafschuimers. Afvoer (bovenaan) moet nog aangesloten worden:
367639930_818480213306129_8361068179536121037_n.jpg

Deze foto is op ooghoogte genomen:
368156864_1688933948288829_2945764149931043086_n.jpg

Dit is 1 van de andere kamers voor aquariums.
Hieronder is de ruimte voorzien voor een quarantaine opstelling van ongeveer 10.000L.
De ronde PP-bak gaan ze over 2 weken pas kunnen afwerken.
De vloer was perfect mooi zwart gepolierd, maar is na de uitgevoerde pleisterwerken, niet meer te herkennen jammer genoeg.
368214677_679603550263755_1296399467468754642_n.jpg

Quarantaine bak heeft natuurlijk zijn eigen filterinstallatie.
2 fleecefilters, met eronder de biologosche filter. Links staat de eiwitafschuimer (20.000L/u), rechts de NO2 en NO3 reactoren:
368282325_1471027413723606_6947255400783226919_n.jpg
 
Enig idee hoeveel geluid de gehele installatie gaat produceren?
Hoeveel dB heb ik geen idee van.
We hebben wel onze voorzorgen genomen en veel aandacht aan besteed.
De filters staan allemaal op plaatsen waar de muren 40cm dik zijn.

Ik ken iemand in Oostenrijk met een soortgelijk aquarium en filtersysteem.
Daar is de technische ruimte van het aquarium voorzien langs zijn slaapkamer.

Die grote bak links achteraan, dient ook juist voor het geluid tegen te gaan. Daar gaat 3m³ water in.
Verder hebben de eiwitafschuimers kleine pompen, verbruiken de fleecefilters niet veel stroom, en zijn veel onderdelen netjes voorzien van een doorzichtige deksel.
 
We zijn begonnen.
Dit wordt een quarantaine bak voor mijn grote aquarium. Je kan niet zonder als je zieke of nieuwe dieren hebt.
Alles wordt ter plaatse opgebouwd in polypropylene (PP). Een fantastisch product.
Er is bewust niet gekozen voor geen ruit in de zijkant. (1) deze steekt altijd uit naar de binnenzijde en daar zouden de dieren zich aan kunnen beschadigen, (2) binnenzijde die uitsteekt is moeilijker perfect hygiënisch te houden, (3) het blijft maar een QT bak en is geen show aquarium.

De technische ruimte voor de quarantaine opstellingen. Plafondhoogte 3.00m.
Deze technische ruimtes hebben hun eigen ventilatiesysteem. Zowel toe- als afvoer van lucht van max 450m³/uur..
20230911_100441.jpg
De vloerplaat wordt later nog op isolatieplaten gelegd.
20230911_211853.jpg20230912_121708.jpg20230912_121740.jpg
Hier de voorlopige opstelling.
QT bak is 3.00m in diameter en maximale waterhoogte is 1.20m.
Inhoud van ~8400L.
20230912_215352.jpg
 
We zijn begonnen.
Dit wordt een quarantaine bak voor mijn grote aquarium. Je kan niet zonder als je zieke of nieuwe dieren hebt.
Alles wordt ter plaatse opgebouwd in polypropylene (PP). Een fantastisch product.
Er is bewust niet gekozen voor geen ruit in de zijkant. (1) deze steekt altijd uit naar de binnenzijde en daar zouden de dieren zich aan kunnen beschadigen, (2) binnenzijde die uitsteekt is moeilijker perfect hygiënisch te houden, (3) het blijft maar een QT bak en is geen show aquarium.

De technische ruimte voor de quarantaine opstellingen. Plafondhoogte 3.00m.
Deze technische ruimtes hebben hun eigen ventilatiesysteem. Zowel toe- als afvoer van lucht van max 450m³/uur..
Bekijk bijlage 621242
De vloerplaat wordt later nog op isolatieplaten gelegd.
Bekijk bijlage 621243Bekijk bijlage 621241Bekijk bijlage 621244
Hier de voorlopige opstelling.
QT bak is 3.00m in diameter en maximale waterhoogte is 1.20m.
Inhoud van ~8400L.
Bekijk bijlage 621240

Super gaaf! Maar nu kan je alleen de vissen vanaf boven in de gaten houden en niet goed de zijkant herkennen op ziektes toch?
 
Fantastische installatie dit!

Ben je niet bang dat het in die PP bak enorm moeilijk wordt om een vis uit te vangen en ziektes waar te nemen? Ook lijkt het mij moeilijk om bepaalde behandelingen op te starten met zo een volume?
Had het niet makkelijk geweest om kleine QT tanks in serie op te starten die je van elkaar kon afkoppelen voor tijdelijke behandelingen?
Voor zeer grote vissen kan ik wel verstaan dat je zo'n grote QT tank nodig hebt maar wat voor de kleinere soorten?
Of komt dit er ook nog aan?
Dit gezegd zijnde, je zal beslist wel weten wat je doet maar dit waren de eerste zaken die in mijn hoofd kwamen toen ik de foto's zag :)

Grtz,
Matthijs
 
Super gaaf! Maar nu kan je alleen de vissen vanaf boven in de gaten houden en niet goed de zijkant herkennen op ziektes toch?
Dat is correct. Maar er is over nagedacht en voor en nadelen afgewogen die ik belangrijk vind.
Ik wou aanvankelijk een rechthoekig aquarium met erg ronde hoeken, en dan een venster over de langste zijde.
Dit werd mij afgeraden.
 
Fantastische installatie dit!

Ben je niet bang dat het in die PP bak enorm moeilijk wordt om een vis uit te vangen en ziektes waar te nemen? Ook lijkt het mij moeilijk om bepaalde behandelingen op te starten met zo een volume?
Had het niet makkelijk geweest om kleine QT tanks in serie op te starten die je van elkaar kon afkoppelen voor tijdelijke behandelingen?
Voor zeer grote vissen kan ik wel verstaan dat je zo'n grote QT tank nodig hebt maar wat voor de kleinere soorten?
Of komt dit er ook nog aan?
Dit gezegd zijnde, je zal beslist wel weten wat je doet maar dit waren de eerste zaken die in mijn hoofd kwamen toen ik de foto's zag :)

Grtz,
Matthijs
Bedankt voor je bericht en je input.
Deze QT is natuurlijk voor grote vissen bedoeld. Kleinere QT bakken komen er nog aan, maar dat is nog niet voor dit jaar.
Een venster langs de zijkant was natuurlijk fijn geweest. Maar ik ben blij met wat ik heb, en niet ongelukkig om wat ik niet heb.
Er zijn ook nadelen verbonden aan een venster, en voor mij wegen die te veel door.
 
Wat een project, dapper dat je hieraan durft te beginnen, alleen al de problemen simuleren zou me een bak grijs haar geven!
Heel tof dat je alles bereid bent te delen hier, super om te volgen
 
Dat is correct. Maar er is over nagedacht en voor en nadelen afgewogen die ik belangrijk vind.
Ik wou aanvankelijk een rechthoekig aquarium met erg ronde hoeken, en dan een venster over de langste zijde.
Dit werd mij afgeraden.

Waarom werd dit afgeraden? Is die ivm de haaien en roggen?
 
Waarom werd dit afgeraden? Is die ivm de haaien en roggen?
Mijn eerste quarantaine werkruimte is 5.2m x 12m.
Ik zou mijn aquarium in de breedte van de ruimte willen plaatsen.
Die zou dan 4m in lengte worden, maar hoe breed dan? 2m-3m-4m?
4x3m dan heb ik over nagedacht. Maar dan heb ik geen werkruimte voor mijn filters. En ik moet eerst daar mijn gemak hebben.
Een cirkelvormige bak van 3m diameter is niet veel kleiner op vlak van oppervlakte.
Daarbij wil ik niet veel dieren in het grote aquarium gaan houden.
De bedoeling is toch dat ik de QT niet vaak nodig ga hebben, en als dat zo is, dan staat die voor lange tijd leeg.

Daarnaast heb ik ook de afweging gemaakt hoeveel geld wil ik uitgeven aan deze hobby, aan mijn groot aquarium en aan de quarantaine bakken.
Ik ben niet eindeloos gegaan. Nogmaals, ik ben tevreden met wat ik wel heb.
De bedragen lopen snel hoog op. Wil je iets van 10k€, 20k€, 50k€ of 100k€ voor een quarantaine bak uitgeven?
Wat niet nodig is, is niet nodig. Je kan ook het volledige volume van je bak 60 keer per uur filteren, is dat nodig?

Daarom heb ik voor deze opstelling gekozen. Het heeft veel geld gekost.
Ik kan 2.5x het volume filteren per uur met een verbruik van 360watt/uur.
Er komt ook een bypass voor ozon en UVc.

Ik probeer toch alles professioneel aan te pakken. Dat wil niet zeggen dat ik geen fouten kan maken.
 
Bovenaan