Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

55.000L betonnen aquarium

Prachtig project. Hier ook super nieuwsgierig naar de filtertechniek. Roggen blijven na onze mening/ voor ons toch de mooiste dieren zoals ze door het water zweven. En een eigen karakter. Ben benieuwd naar de techniek. Mischien toepasbaar op kleinere schaal?😇😀.dit is wel heel erg wow.blijf dit volgen!
 
1) Water hoogte in het aquarium is 5-7cm boven de overflow. Als de returnpomp uitvalt, dan valt er meer dan 1200L water via de overflow naar beneden. Daardoor moet ik een bak hebben om water op te vangen.
2) 1 basin in de filterkamer is nodig om het water kalmer te maken voor het gefilterd kan worden in de mechanische/biologische filters erachter
3) om genoeg debiet te kunnen halen (m³/uur filtercapaciteit) moet alles ook in verhouding zijn. Daardoor zijn deze ook zo groot.

Zowel de fleece filter (7Watt/uur), als de eiwitafschuimers, als de stikstof reactoren verbruiken bijna geen stroom.
Wel 2 terugvoerpompen van 500Watt.

+ circulatiepompen
+ lampen
+ ...

Ik was vroeger eens langs geweest bij een Belgische firma. Zij maakte een offerte voor een filteropstelling met een verbruik van 20kWatt/uur voor dit aquarium.

Meer details zullen later volgen als alles geïnstalleerd is.
 
1) Water hoogte in het aquarium is 5-7cm boven de overflow. Als de returnpomp uitvalt, dan valt er meer dan 1200L water via de overflow naar beneden. Daardoor moet ik een bak hebben om water op te vangen.
2) 1 basin in de filterkamer is nodig om het water kalmer te maken voor het gefilterd kan worden in de mechanische/biologische filters erachter
3) om genoeg debiet te kunnen halen (m³/uur filtercapaciteit) moet alles ook in verhouding zijn. Daardoor zijn deze ook zo groot.

Zowel de fleece filter (7Watt/uur), als de eiwitafschuimers, als de stikstof reactoren verbruiken bijna geen stroom.
Wel 2 terugvoerpompen van 500Watt.

+ circulatiepompen
+ lampen
+ ...

Ik was vroeger eens langs geweest bij een Belgische firma. Zij maakte een offerte voor een filteropstelling met een verbruik van 20kWatt/uur voor dit aquarium.

Meer details zullen later volgen als alles geïnstalleerd is.
Oké. Mooi om te zien allemaal die techniek en interessant. Is net zo mooi als het aquarium zelf vind ik altijd.

Heel een verschil in stroomverbruik
 
Ongelooflijk hoeveel denk- en rekenwerk er aan te pas komt nog voor je iets van resultaat ziet! Ik vind dit echt indrukwekkend 😯
 
1) Water hoogte in het aquarium is 5-7cm boven de overflow. Als de returnpomp uitvalt, dan valt er meer dan 1200L water via de overflow naar beneden. Daardoor moet ik een bak hebben om water op te vangen.
2) 1 basin in de filterkamer is nodig om het water kalmer te maken voor het gefilterd kan worden in de mechanische/biologische filters erachter
3) om genoeg debiet te kunnen halen (m³/uur filtercapaciteit) moet alles ook in verhouding zijn. Daardoor zijn deze ook zo groot.

Zowel de fleece filter (7Watt/uur), als de eiwitafschuimers, als de stikstof reactoren verbruiken bijna geen stroom.
Wel 2 terugvoerpompen van 500Watt.

+ circulatiepompen
+ lampen
+ ...

Ik was vroeger eens langs geweest bij een Belgische firma. Zij maakte een offerte voor een filteropstelling met een verbruik van 20kWatt/uur voor dit aquarium.

Meer details zullen later volgen als alles geïnstalleerd is.
Dus enkel de opvoer ligt rond de 9000 kwu per jaar aan verbruik? Enkel dat is 2x mijn huis verbruik met 4 personen. Het is dan natuurlijk ook wel een gigantisch groot volume
 
Inderdaad. Daarbij komen nog de lichten, stromingspompen etc...

Ik heb ook 1 quarantaine bak van ~10.000L met een eigen filterinstallatie.

Ik heb voor mijn aquarium gedeelte alleen al zonnepanelen liggen voor 15000Wp.
Voor ons huis van 2600m³ is 6000Wp voldoende.

Het bouwen van zo'n groot aquarium is nog het goedkoopste.
Dat is zoals een BMW. Het kopen is het goedkoopste, al wat erna volgt is duur.
 
Sluit me er aan! Al die cijfers al zo bizar... dat je zoiets in principe aandurft met niet onbeperkt (blijkbaar) budget...🙈 Dikke respect man! Succes verder!✌️
 
Hé rob hoe staat het met het aquarium, zijn er nog vorderingen?
 
De filtersystemen worden geleverd in 3 vrachtwagens. De eerste 2 zijn geleverd.
Ze staan op een donkere plaats met een groot zeil overheen, dus foto's hebben weinig zin.

Komende maand staat de laatste levering op de planning, gevolgd door de installatie van alles en de quarantaine bak.
In augustus zou ik de QT al moeten kunnen vullen.
 
Bovenaan