Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

The Great White, part II It's second Life

Voor wat betreft een schooltje dwergkeizers: als ik mij niet vergis heeft Jan Harbers een schooltje dwergkeizers (argi's dacht ik) gehad in zijn aquarium. Ik meen zelfs dat hij ook eiafzetting en dergelijke waarnam bij zijn groepje en dat zij altijd goed gefunctioneerd hebben samen in een groep. Je zou het hem eens kunnen vragen hoe zijn ervaringen zijn geweest? (mits ik uiteraard goed zit met mijn gedachte dat het Jan was natuurlijk...)
 
Pfffff, effe pauze! Ben aan het wordtelen met de opbouw. verdraaide lastig zo zonder achterwand. Ik wil graag veel open zwemruimte en geen pilaren. Dus wordt het toch stapelen. Het is moeilijk om het er aan drie kanten leuk uit te laten zien en dan wel zo dat er nog de stenen met de koralen uit mijn oude bak bij moeten. hangend op mijn kop is dat toch lastig kijken, dus 100 keer trapje op en af om van een afstandje te bekijken en weer terug.
De eerste kokerwormpjes piepen al meteen naar buiten om de 'kijken' waar ze nu weer zijn beland.
 
Zojuist de sump en de bak samen laten draaien. Had ik nog niet gedaan omdat ik eerst de oude stenen erin wilde doen en daarna afvullen. Ik had geen idee hoeveel volume de stenen zouden innemen , vandaar.
Het water valt met veel geraas in de overloop, het geluid van een fikse waterval dus. Hoe los ik dat nu weer op?
De stenen staan voor 3/4 op zijn plaats. Als het aan de éne kant mooi is, is het aan de andere kant weer mmwhaaaa en omgekeerd. ik gelloof dat ik iedere steen wel tig keer heb pastgepakt. Heb een spaarringpartner nodig die zegt iets meer naar links , iets meer naar rechts...
De eiwitafschuimer maakt nog steeds lawaai en moet denk ik nog wat hoger staan. Het zal vast goedkomen allemaal maar nu heb ik toch ff een dip (geloof ik...)
Maar ach, ik zie nu een stukje Xenia, dat zich verstopt had , al ijverig rondhappen :biggrin::)dus er is hoop
 
Dat kletterend geluid van de overloop kan je oplossen door een durso te maken.
Over de MTT zijn de meningen verdeeld zoals je al weet.

Groeten , Peter
 
Of een bolkraan op je overloop buis, en dan nog een noodoverloop voorzien..

Grtz
Stephen

Dat kletterend geluid van de overloop kan je oplossen door een durso te maken.
Over de MTT zijn de meningen verdeeld zoals je al weet.

Groeten , Peter
 
Of een bolkraan op je overloop buis, en dan nog een noodoverloop voorzien..

Grtz
Stephen


Dit kan ook , maar dan heb je inderdaad wel 2 doorvoeren nodig.
Ik weet niet of er 2 doorvoeren in de overloop zitten.

Groeten , Peter
 
Jazeker :biggrin:, en het is te reguleren met de kraan onder de overloop Pierreco. Als je hem ietsie pietsie dichter draait, stijgt het niveau van het water in de overloop (zoals besproken maar ik heb ook een bak info over je heen gegooid :eek:). Overigens daalt het water dan iets in het laatste sumpvak.....

Robin
 
Hierbij wat foto's van de opbouw tot nu toe. Over de linkerkant ben ik redelijk tevreden al zou ik de linkerwand nog wat meer willen bekleden en er komt nog een Tunze rock om de stromingspompen. Achter de rotsen, in deopbouw links zit ook nog een Tunze die de achterkant bedient. ik vind het erg moeilijk om te visualiseren dat er nog de inhoud van mijn RSM130 in moet later. Ik moet de opbouw dus zo maken dat daar nog ruimte voor is zonder dat het dan weer te vol wordt. Links heb ik nu een bruggetje en wat meer naar echts komt dan nog een straat. en dan nog rechts een losse groep stenen die ik niet te groot wil hebben eigenlijk maar dan is het effect van een straatje weer minder. De hoop stenen rechts ligt dus gewoon in afwachting van . En dan heb ik nog niet eens alle steen gebruikt die bij de bak zat. daarnaast wil ik eigenlijk ook nog wel wat stukken verse steen erin doen. Vanaf de korte kant ziet het er mooi uit, goeie dieptewerking. Foto daarvan wil helaas niet lukken. Misschien morgen bij daglicht.
vandaag een wervelbed met N-P pellets geplaatst.
Op en afvoer lopen goed. eiwitafschuimer deed het goed, volle pot vannacht maar is nu rustig. bak is dan ook glashelder nu!
Morgen waardes meten, ik ben benieuwd.
Alle tips voor de opbouw zijn welkom, met dien verstande; geen pilaren. (Dat zit nu eenmaal niet in mijn beeld van een rif...)
Aan de rechterkant ligt een laagje op het water wat niet in staat is om richting overloop te komen. Misschien de Tunze die linksboven zit wat naar beneden richten. Deze gaat nu langs het wateroppervlak en stuwt wellicht het water van de overloop af. Alle stroming komt nu vanaf links dmv stromingspompen en de stroming van rechts is van de opvoerpomp.
Morgen weer verder knutselen met de stenen...
 
Je bouwt de spanning op......ik zie nog even geen foto's.....:eek:
 
de linkerkant is goed gestapeld met grotere doorgangen hier kan de stroming goed doorheen, dit raad ik je ook aan om aan de rechter kant te doen gezien daar de stroming lastiger doorheen komt met als gevolg ophoping van afval stoffen...

voor de rest ziet het er goed uit:biggrin:
 
Die berg rechts ligt er ook nog maar 'te liggen' omdat ik er anders nergens mee naartoe kon. Mijn plan was eigenlijk om daar juist veel open ruimte boven de steen te houden dus niet te hoog op te bouwen. of misschien daar dan toch een pilaar?
 
Die berg rechts ligt er ook nog maar 'te liggen' omdat ik er anders nergens mee naartoe kon. Mijn plan was eigenlijk om daar juist veel open ruimte boven de steen te houden dus niet te hoog op te bouwen. of misschien daar dan toch een pilaar?

met een pilaar is wel erg mooi denk ik.
ik heb nog wat bali's voor jou staan knip wel van de steen af want over waar ik een stek steenje neerleg lopen ze van het steenje af haha:)

maar een mooie bak daar kun je wat n kwijt met die afmetingen.
 
Hoi Twan, daar ben ik blij mee! Ik heb ondertussen van iemand anders een stuk bali gekregen maar dat wilde helemaal niet. Is inmiddele verdwenen! De Xenia en de Sterpoliep doen het wel heel goed, waarom die Bali dan niet is me een raadsel. Maar ja, raadsel krijgen we elke dag niet waar met een bakkie.
 
Zojuist de eerste waterwaarden gemeten:
zoutgehalte 35
pH 8.2
PO4 tussen 0,25 en 0.5
NO3 tussen 10 en 25
NO2 0
KH 10.9

Zit toch te dubben om een pilaar te maken aan de rechterkant van de bak.
Gaten boren in stenen en over een pvcbuis?
Lijmen met aquascape of speedglue?

keuzes, keuzes, keuzes....
 
Het blijft vechten met de schuimer: de éne keer schuimt hij zo hard dat de opvangbak in no time volloopt en de andere keer weer noppes. Nu eindelijk komt het schuim tot aan de deksel maar valt het net niet over de rand. Ik heb het roostertje in de stijgbuis omhooggeplaatst, misschien zat het hm daarin?
Vanmorgen trof ik mijn bak helemaal wazig aan. of er een glas melk in is gegooid. Zou dit van de N-P pellets kunnen komen die ik vrijdag in een wervelbedfilter heb geplaatst?
Ik heb nog levend steen over dat ik niet ga gebruiken voor de opbouw. Ik lees hier en daar over steen in de sump; doen of niet doen??
 
Bovenaan