Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

The Great White, part II It's second Life

Pierreco

Pluk de dag!!!
Hallo allemaal,
Ik ben Pierreco en ik heb The Great White van Robin (Noajazz) overgenomen.
Zoals velen van jullie al in het dagboek (part I) van Robin hebben kunnen lezen had hij een prachtige groep vissen. Helaas kon ik deze niet verenigen met wat ik al heb (vooral kleine visjes, garnalen en koralen) Ik heb de vissen uiteindelijk wel erbij gekocht en om te voorkomen dat we er eindeloos mee zouden moeten gaan zeulen heb ik via een goed contact dat ik heb met een dierentuin ze daarheen gebracht. Helaas konden ze de rifwachter en de Sohaldokter niet hebben omdat deze niet in hun biotoop 'bakje' pasten. Robin heeft daarvoor gelukkig een andere blije liefhebber gevonden.
Het was trouwens best moeilijk om de vissen weg te doen want ik heb toch even getwijfeld om ze te houden en dan maar geen koralen te houden. Maar uiteindelijk ben ik veel te trots op mijn huidige volgegroeide rsm 130 dat ik die inhoud toch echt graag de ruimte ga geven in de nieuwe GreatWhite. Mijn droom is een doorkijkbak met vooral kleine visjes in koppels of schooltjes, wel of niet in symbiose met garnalen ed.
Morgen ga ik zien dat ik alle pvc weer aangesloten en de rest van de apparatuur draaiend krijg en dan komt de volgende grote klus; het zeulen met jerrycans en mijn armen voelen toch al 10 cm langer na het sjouwen van vandaag:p
Ons ligbad zit vol met de levend steen dus daar kan ik helaas niet ff lekker in gaan liggen.
@ Robin: bedankt voor de fijne samnewerking en ik weet zeker dat je in de toekomst weer aan een bak gaat want je bent een echte liefhebber die hart heeft voor zijn beesies!
Verder hoop ik dat ik veel helpende opmerkingen krijg van al die medeliefhebbers hier met zoveel meer ervaring dan ik.
Pco
 
Hoi pierreco

Als aller eerste welom op het forumenaccord
Ik heb het dagboek wel eens door genomen van Robin en je hebt een mooie bak over genomen:biggrin:
jammer dat je de vissen weg hebt gedaan want er zaten een paar prachtige tussen:cool:
Maar snap je beslissing gezien je dan wel beperkt wordt..
En is toch altijd het leukst om op nieuw te beginnen en in jou geval verder te gaan waar je gebleven was en flink uitbreiden:biggrin:

Kijk uit naar de foto'sPowat
 
De naam Great White doet hem alle eer aan... Hij was al imposant bij robin maar in ons huissie is ie nog prominenter (heb nog geen klachten maar ik had zelf even het idee van Oei wat groot...)

Zojuist de bak gepoetst. ik had het voornemen om op fitness te gaan maar dat hoeft niet meer...pfffffff ik heb nog nooit zoveel rek en strek oefeningen gedaan; 76cm van rand tot aan de bodem is toch wel veel! Ik had een twee-tredig trapje gekocht maar dat is eigenlijk nog te laag om echt op de bodem te komen, totale hoogte is dan ook 170, en ik ben toch echt geen kleintje!
dat wordt straks dus veel met tangen werken denk ik. wel goed eigenlijk want ik heb de neiging om veel te veel met mijn handen in de bak te willen en te komen. @Robin: die snorkel krijg ik inmiddels al van iedereen die de bak al heeft zien staan...

Er ligt nu een laagje drapwater op de bodem en dat moet er nog uit. Ik zal een hoger trapje moeten halen want ik kan het anders niet opdweilen. Dan door met de sump en het PVC.
Topsport zo'n grote bak.
Hierbij twee foto's: akelig leeg hè?!
 

Bijlagen

  • DSCF2278.jpg
    DSCF2278.jpg
    96 KB · Weergaven: 137
  • DSCF2277.jpg
    DSCF2277.jpg
    95,6 KB · Weergaven: 132
enaccord Zo een bak heb/wil/ben ik ook mee bezig.. Ik overwoog helemaal wit, maar heb er wat onbewerkt steigerhout in verwerkt.

Dit is een mooi exemplaar.

Wat voor lampen komen erboven, want ik zit met hetzelfde. Mijn bak is ook omringt met een witte strip van dezelfde breedte, En mijn lamp hangt aan het plafon.. Ik twijfel of ik ruimte tussen de lamp en de strip wil houden, of dat ik hem helemaal dicht bouw....

Op de foto.. zie je de ruimte tussen de lamp en het aqua.. Links om de grijze bak komt net zo een witte kap als bij jouw..
Ik heb de foto even weggehaald, staat mooier in zijn dagboek. Onderwerp was toch besproken.
 
Laatst bewerkt:
Hoi Pierreco, wat leuk dat je inderdaad een dagboek bent begonnen (en super leuke titel ook :biggrin:). Hopelijk krijg je veel volgers en reacties. Ik ben er zeker eentje van zoals ik aangekondigd had :).
Het is inderdaad wat anders dan een 130 maar ook dit gaat wennen op een gegeven moment. Hij zal prominenter aanwezig zijn en je hebt kans dat mensen die binnenkomen alles en iedereen negeren en in soort hypnose op je bak aflopen. Trek het je dan niet persoonlijk aan als je praat, en ze zeggen niks terug....;).
Qua hoogte is het inderdaad even puzzelen. Dat is dan wel het voordeel van een doorkijkbak waardoor je deze ook van de andere kant kan benaderen, scheelt ook weer. Maar wees a.u.b. voorzichtig en geconcentreerd met stenen plaatsen. Trouwens, misschien een open deur maar ehh...vergeet niet te checken of de bak waterpas staat. De pootjes zijn verstelbaar.
De bak staat erg goed als afscheiding woonkamer/serre bij jullie. De stoel voor het relaxen stond al klaar zie ik en hopelijk heb je er meer rust voor dan ik. Maar eerst moet er nog flink wat (leuk) werk verzet worden. Succes!

Robin
 
@Niels: Er liggen nu in de kap 2 armaturen met 4x 80 watt Giesemann razor. het zijn hele lichte dingen met refelectoren die op de tls geklilt zitten. Ze zijn dus gemakkelijk opzij te schuiven als je in de bak wilt rommelen. De bovenkant is afgedicht met afdekplaten; glas met trespa. Deze zijn wel onhandig zwaar, zou beter perspex met trespa zijn qua gewicht maar wellicht trekt dat krom. De praktijk moet uitwijzen hoe dit functioneert. Ook zitten er maar aan 1 kant ventilatiegaten en bovenin in de dekplaten vier gaten die dienen als handvat om ze op te tillen. Er kan dus wel warmte uit maar of dit voloende is? Ik denk dat er toch nog wel een setje ventilatoren in geknutseld moet worden, zeker als er nog lampen bij komen.
Vandaag de pvc aan elkaar zetten (gisteren kwam er weer bezoek natuurlijk, errug gezellig maar ik wil dooooor...)
Ik kreeg gisteren een kadobon voor een psychologische therapie behandeling; was gelukkig niet voor mij bedoeld(..) maar voor mijn vissen, om te voorkomen dat ze pleinvrees krijgen als ze straks over mogen...
 
@Niels: Er liggen nu in de kap 2 armaturen met 4x 80 watt Giesemann razor. het zijn hele lichte dingen met refelectoren die op de tls geklilt zitten. Ze zijn dus gemakkelijk opzij te schuiven als je in de bak wilt rommelen. De bovenkant is afgedicht met afdekplaten; glas met trespa. Deze zijn wel onhandig zwaar, zou beter perspex met trespa zijn qua gewicht maar wellicht trekt dat krom. De praktijk moet uitwijzen hoe dit functioneert. Ook zitten er maar aan 1 kant ventilatiegaten en bovenin in de dekplaten vier gaten die dienen als handvat om ze op te tillen. Er kan dus wel warmte uit maar of dit voloende is? Ik denk dat er toch nog wel een setje ventilatoren in geknutseld moet worden, zeker als er nog lampen bij komen.
Vandaag de pvc aan elkaar zetten (gisteren kwam er weer bezoek natuurlijk, errug gezellig maar ik wil dooooor...)
Ik kreeg gisteren een kadobon voor een psychologische therapie behandeling; was gelukkig niet voor mij bedoeld(..) maar voor mijn vissen, om te voorkomen dat ze pleinvrees krijgen als ze straks over mogen...

Aha er gaat dus T5 in... Ik zit met het HQI probleem. Die moeten dan 30 cm boven je bak hangen.. vandaar dat er bij mij die ruimte is.
Als je er niets meer boven hoeft te hangen dan is het wel erg mooi zo... Lekker klein randje bovenaan.
Ik volg je op de voet!!!!
 
Inderdaad T5. Een open kap is hier absoluut geen optie, We willen geen van tweeen het gevoel van een solarium-huiskamer en ik ben bang dat een open kap hier teveel vocht geeft in de huiskamer. met het nieuwe monster zal de luchtvochtigheid toch wel stijgen vrees ik..
Zojuist ein-de-lijk de pvc aan elkaar verbonden met lijm. ik heb alles wel 100x doorgelopen en bedacht voor ik het nu 'definitief'heb vastgeplakt. En robin de vorige eigenaar had alles nog wel zo keurig gelabeld... Maar goed ik ben dan ook heeeel technisch...
Straks ga ik de sump vullen en zien of de techniek het doet. Weer een stapje dichterbij.
Vwb het inrichten: sommigen schrijven dat ze eerst de bak half vullen en daarna gaan stapelen en anderen draaien dit om. wat is volgens jullie de beste methode en waarom?
 
@ Niels
helemaal niet erg hoor die foto, had je prima kunnen laten staan.
jij hebt zo te zien een hoge ruimte waarin de bak staat? Dan is een hangende lichtkap wellicht ook erg mooi... en als je voor HQI hebt gekozen dan zal je niet anders kunnen.
 
Ik vind vullen met de bak half vol met levend steen het beste, dan zie je al meer diepte, stapelt makkelijker en heb je een idee hoe hoog het water stijgt. Daarnaast weegt eea minder in het water dus dat is ook meegenomen. Bij rifkeramiek maakt dit uiteraard minder uit aangezien dit al vormen heeft en een kwestie is van links of rechts zetten zeg maar. De laatste keer heb ik dus de bak leeg gescaped.
 
Gisteren de skimmer (MTT1)en de opvoerpomp (black devil)getest. Wauw wat een krachten, is wel wat anders dan bij mijn andere bakkie. Wel een ernstige resonantie bromtoon, veel teveel voor in de huiskamer. Dat wordt dus puzzelen waar het zit.
Vandaag gaan we vullen, jammer dat er ook nog gewerkt moet worden tussendoor...
 
En? Is het gelukt met vullen? Gaat heel wat in he:biggrin:? Qua geluid is het even zoeken om alles zoveel moelijk te reduceren. Veel maatregelen heb ik al verwerkt zoals siliconenslang op de opvoer, tempex onder de sump en geluidsplaten in de kast. Maar dat er meer geluid afkomt dan de rsm130, dat lijkt me wel aannemelijk.

Robin
 
Het kan aan het weer liggen maar ik heb het gevoel dat de luchtvochtigheid in de kamer aanzienlijk is gestegen.
Hopelijk geeft dat geen problemen in de toekomst.
Morgen weer een vat vol met osmose water.
Op advies ga ik de bak 2/3 vullen met aangemaakt zeewater en 1/3 met natuurlijk zeewater en water uit een draaiende bak.
Morgen ga ik de bromtoon proberen op te lossen, is toch echt veel teveel aanwezig.
Ik ga er een vraag over stellen bij een ander topic, misschien weet er iemand een oplossing.
 
Pierreco, probeer even na te gaan welk geluid (bromtoon) je het sterkste hoort. Dit lukt het beste door om de beurt een apparaat aan te zetten in een stille kamer en op een paar posities te gaan staan. Er hoeft maar een pompje of stukje slang ergens tegen aan te liggen en je hoort het al. Succes en ben benieuwd!

Robin
 
De bak is nu een heel eind vol met kunstmatig aangemaakt zeewater, natuurlijk zeewater en water uit de bak van mede forummer Richard(de Vierde) Hij maakte zijn bak leeg omdat hij een zeeaquariumwinkel gaat beginnen, YES !! eindelijk weer eens één hier in de buurt (zal slecht zijn voor mijn spaarpot vrees ik...) Er zit nu ook wat zand van zijn bak in de mijne, hopelijk brengt dat weer wat extra bacterien met zich mee. De bak is nu wel troebel maar dat zal de eiwitafschuimer vast wel weghalen. Morgen gaan de (oude) stenen erin en kan ik gaan bouwen. Spannend! Ik heb nog nooit een doorkijkbak ingericht dusss... Als jullie nog tips hebben! Ik wil ook nog wat vers levend steen in brengen. En dan begint het avontuur pas echt.
De bromtoon is wat minder geworden maar nog niet voldoende, is toch vooral de eiwitafschuimer. ik las over de MTT1 heel erg uiteenlopende berichten vwb het geluid. Hopelijk wordt het nog wat minder als eea weer is ingewerkt...
Ik heb me al verlekkerd aan alle foto's van Anthiassen. Ik wil later als de bak goed draait graag een schooltje van eoa , wel kleinere, soort.
ook het uitbreiden van mijn 1-1 Afrikaanse dwergkeizer tot een groepje kriebelt nog steeds maar ik heb nog nergens info gevonden dat het ook daadwerkelijk kan. Wat is het toch lekker om plannen te maken over wat in een nieuwe bak gaat/zou kunnen komen!!!
Maar goed , op dit moment heb ik nog een troebel bak....
 
Ik zou bij een doorkijkbak proberen ook een soort van "straatje" te maken, een soort geul dus zeg maar zodat je een doorkijk hebt van voor naar achter. Geeft nog meer diepteeffect. Daarnaast proberen niet teveel als "berg" te stapelen maar veel hoogte verschil in je berg aan te brengen. Ik zou het wel weten, machtig mooi om dit in te richten enaccord
 
Denk dat het lastig is om een schooltje dwerg keizers te houden... maar denk niet onmogelijk!
Zoiezo 1 man en de rest vrouwtjes!! (wat lastig kan zijn omdat ze moeilijk zijn te onderschijden)
verder zou ik ze zo jong mogelijk aanschaffen omdat ze dan nog niet zo terretoriaal ingesteld zijn...
Als ze ouder zijn kunnen er problemen komen doordat ze alle op elkaar lijken, wat je dan het beste kan doen is als er bij de vrouwtjes echt onderlinge strijd is de dominanste(die de rest echt terroriseerd) verwijderen...

Heb zelf de volgende keizers:
centropyge bispinosa
centropyge argi
Pygo diachanthus
Apolemichthys trimaculatus

pik orde:
pygo
argi
bispinosa
apolemichtys

Heb ze niet alle tegelijk erin gezet(keizers in me bak lijken niet op elkaar vaak gaat het dan goed), en heb er nooit problemen mee gehad, zeker wel strijd in het begin maar was hoog uit een dag en was gewoon imponeren en af en toe een snauw..
Nu gaat het super samen..

maar dit is zeker geen garantie en kan ook altijd omslaan...
dus nog maals als je een schooltje houd koop ze dan zo jong mogelijk en zou ze dan alle tegelijk plaatsen of hooguit een week daartussen...

succes!!
 
Bovenaan