Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Red Sea Reefer 350G2+ Hoensbroek

Dat begrijp ik volkomen. Ik kan je wel adviseren om je eerst in te lezen. Misschien eerst eens de boekjes van Tanne lezen?

Die termen en waardes leer je vanzelf. Als je de relaties leert te begrijpen dan wordt het wat interessanter.

Vooral bij het opstarten wordt er veel gemeten.
de boekjes van Tanne in mijn bezit en al uitgelezen :)
 
Op 22 december naar Ocean and Lake gegaan en wat een prachtige winkel. De bakken staan er erg mooi bij en het personeel is zeer behulpzaam en neemt daadwerkelijk de tijd voor je. Ook top dat ze de vissen daar in quarantaine doen bij aankomst.

Ik heb een Zebrasoma Scopas (klein) toegevoegd met een Gobiodon Okianawae (gele clown goby) en daarnaast 2 poetsgarnalen.
Hieronder mijn waardes:


Saliniteit°CCadKHMGNH3/NH4NO2NO3PO4PH
23 december3525.13909.8136000.05150.128.2
27 december3725.6-8.4-00.1150.108.2

Vandaag de saliniteit gemeten en die zit weer op 35.
Ik heb nog geen koralen in mijn bak dus calcium en magnesium gisteren niet gemeten.
Ik vind dat mijn NO2 wel flink aan het stijgen is, maar dat zal wel door het voeren komen.

Momenteel voer ik het volgende:

  • Ochtend: kreefteneitjes (voor de goby met een pipet) en artemia met paar druppels lipo garlic van Tropic Marin.
  • Avond: gedroogde vlokken
  • 2-3 x per week gedroogd ziewier voor de doktervis

Moet je overigens de skimmer uitzetten als je doet voeren?
Momenteel laat ik alles aan staan.

Mijn skimmer maakt opeens geen schuim meer aan. Weet niet precies waardoor het komt. Ik zal hem deze dagen eens opnieuw reinigen. Ik vermoed dat dit door de Lipo Garlic komt van Tropic Marin bij het voeren. Ik zit te denken om een iets grotere waterwissel te doen dan normaal 60 liter ipv 40, dat is 20% om het NO2 omlaag te krijgen deze dagen.

Momenteel wacht ik nog op mij clean up crew die pas in Januari verstuurd wordt.
 
Hi Christian,

Leuk om zo mee te lezen met jouw zeewater avontuur!
Eerlijk gezegd zou ik me meer zorgen maken om de saliniteit die van 35 naar 37 is gegaan dan het nitraat.
Nitraat lijkt me prima te verklaren door het toevoegen van de vissen en het voeren.
Heb beide vissen ook in een 350 reefer en de Okianawae goby eet nu gewoon met de rest mee.
 
Denk dat die saliniteit eerder op 36 zat dan 37. In de avond blijft het toch best lastig om met weinig licht die refractometer goed af te lezen. Overdag gaat dat veel makkelijker merk ik.
 
Leuk! Ik heb 2 weekjes geleden ook een scopas gekocht! Erg leuke vis

Ik laat de skimmer gewoon aan met voeren. Heb je de red sea skimmer? Bij mij heeft het echt wel even geduurd voordat hij goed ingedraaid was en ik echt donker bruine drap kreeg.
 
Leuk! Ik heb 2 weekjes geleden ook een scopas gekocht! Erg leuke vis

Ik laat de skimmer gewoon aan met voeren. Heb je de red sea skimmer? Bij mij heeft het echt wel even geduurd voordat hij goed ingedraaid was en ik echt donker bruine drap kreeg.
Ja heb de red sea skimmer, de dc variant 600. Ik merk echt dat het komt door de olie van Lipo Garlic. Vanochtend weer hetzelfde bij het voeren, schuimt niet meer.
 
Grappig om te lezen je opstart, doet me een beetje aan die van mij denken maar jij teste nog meer😅
Twijfelde meer ondanks het inlezen (wellicht door de te veel verschillende info)
Ik ben van roosteren en heb wel wat koraal voor je niks met fancy namen maar mooi en niet te kleine stekjes.
Gratis 😉
Ik stuur je een bericht met mijn telefoonnummer dan stuur ik je wat foto's
 
Grappig om te lezen je opstart, doet me een beetje aan die van mij denken maar jij teste nog meer😅
Twijfelde meer ondanks het inlezen (wellicht door de te veel verschillende info)
Ik ben van roosteren en heb wel wat koraal voor je niks met fancy namen maar mooi en niet te kleine stekjes.
Gratis 😉
Ik stuur je een bericht met mijn telefoonnummer dan stuur ik je wat foto's
Dank je wel Mollie, ben benieuwd!
 
Hierbij een update:

Poetsgarnalen dood door saliniteit wissel
@Uiteraard je had toch gelijk met de saliniteit. Ben er achter gekomen dat ik mijn refractormeter soms niet helemaal helder aflees. Als ik het klepje dan opnieuw plaats dan werkt het wel goed, soms heb ik een zwarte rand/schaduw onder de blauwe streep van mijn meter. Ook heb ik nu een bureaulampje met goed licht waardoor het aflezen veel nauwkeuriger gaat. Merk inderdaad dat ik toch wel moeite heb om de saliniteit op 35 te houden. Denk dat het al begint bij het aanmaken van zoutwater. Ik doe dit in een bak van 40 liter, maar het water verdampt een beetje. Denk dat ik beter een regenton kan kopen en daar een groter volume aanmaak met een desksel erop zodat het niet verdampt en ik niet elke week zoutwater opnieuw hoef aan te maken? Heb op 29 december te snel waterwissels gedaan om mijn saliniteit te verlagen. Het gevolg: 2 dode poetsgarnalen.

Waardes:
DatumSaliniteit°CCadKHMGNH3/NH4NO2NO3PO4PH
27 december3725.6-8.4-00.1150.18.2
29 december38---------
30 december3525.336012.6132000.0550.18.2
31 december3525.33809.0-----8.3
6 januari3425.33709.8136000.15150.128.2

  • Calcium ligt al weken on de 400, terwijl mijn dKh niet extreem hoog is. Weet niet hoe dit komt. Dacht dat het in eerste instantie te maken heeft met mijn hoge dKh waardes. Heb nog geen koralen er in staan en doe alleen waterwissels met TM pro-reef zout. Elke week 40 liter bij een inhoud van 300 liter.
  • Salniteit schommelt: had vooral te maken met het niet goed aflezen van de refractometer bij het aanmaken van nieuw water. Moet hier beter op letten.
  • Nitriet en nitraat loopt op. Fosfaat eigenlijk stabiel tussen 0.10 - 0.12. Heb vandaag het zandbed goed gereinigd en waterwissel van 20% gedaan.
ICP test
Wilde een ICP test uitvoeren van Reef Zlements krijg ik een melding dat de barcodes al gebruikt zijn op hun website. Heb het een maand geleden gekocht en hoop dat de fabrikant een oplossing heeft. Flink balen.

Clean up crew:
Heb de volgende laaggewervelden toegevoegd:
  • Astrea -Spiny shell slak (2 x)
  • Cerithium Caeruleum - Zwarte Zandslak (4 x)
  • Paguristes Red - Heremietkreeft (2 x)
  • Strombus luhuanus - Strawberry conch (2 x)
  • Lysmata debelius- Bloedgarnaal (2 x)
Copepod hotel met Chaeto
Heb dit bakje met een handje cheaeto wier eruit gehaald. Het deed niet echt wat ik ervan verwachte: een copepod populatie huisvesten.

Verlichting
Afgelopen tijd de verlichting aangedaan. Ben met 20% blauw en 20% wit begonnen en in de avond de maandstand op 10%. Vindt het veel te blauw licht voor nu, lijkt wel een zonnebank. Als ik straks klaar ben met de algenfase verander ik de instellingen.

Bruine algen?
Doordat ik die verlichting heb aangedaan heeft dit ook een reactie uitgelokt. Ik weet niet precies wat het is maar het lijken wel een soort bruinen algen. Het groeit op een aantal stenen, op mijn stromingspompen, beetje op het glas en op het zandbed. Heb het zandbed schoongemaakt met de gravel cleaner en de pompen vandaag ook gereinigd. Glas schoongemaakt. Hoop dat het niet meer wordt, maar ik denk dat ik nu richting de algenfase ga?

Moet ik het licht weer uitzetten en misschien eerst mijn bak nog wat meer laten rijpen? Ben in week 9-10.

Zie hieronder foto's.


IMG_4261.jpgIMG_4262.jpgIMG_4260.jpg
 
Wat vervelend dat je poetsgarnalen dood zijn gegaan…….. ik gebruik een dobber van JBL om de saliniteit te meten. Je hebt wel wat meer sample water nodig maar gaat altijd goed. Refeactometer was bij mij ook erg onnauwkeurig.

En die bruine alg…… valt nog reuze mee…… mijn bak heeft alle kleuren gehad, rood, bruin, groen. Mijn ervaring, beetje schoonmaken en geduld. Moet allemaal stabiliseren. Mijn bak is nu ~ 10 maanden in bedrijf. En moet zeggen dat ik net een beetje door alle ellende heen ben. Niet opgeven!!!!
 
Dit is vandaag de dag (ook wit licht)
Ik heb nog echt weinig koraal. Ook omdat ik eerst alle problemen de deur uit wou hebben.
 

Bijlagen

  • IMG_3060.jpeg
    IMG_3060.jpeg
    101,7 KB · Weergaven: 58
Hoi allemaal,

Hierbij een een update nu we een maand verder zijn. Ik draai nu 3 maanden.

Eerste koralen toegevoegd (3 weken)
Sinds enkele weken heb ik een aantal frags toevoegd om te kijken hoe de koralen reageren in mijn bak:
  • Zoa: god of war
  • Caulastrea sp. ultra green
  • Bridreum sp Green (groene ster poliep)
  • Erythropodium Caribaeorum (apenhaar)
  • Xenia Elongata (pompende Xenia)
Betreft de laatste 3 heb ik ze allemaal op een eiland gezet zodat ze niet gaan woekeren. Die pompende Xenia is mij aangeraden om eruit te halen, omdat die bijna niet onder controle te houden.

Tweede set koralen toegevoegd (1 week)
Tja en dan begint het te kriebelen... de vrouw meegenomen naar Belgie en die begon mooie dure exemplaren aan te wijzen 😅. Meteen even moeten uitleggen dat het niet zo handig is om stukken te kopen van € 750,- bij een 3 maanden jonge bak. Eerst eens kijken hoe het met deze exemplaren gaat.

Maar goed toch thuis gekomen met mooie stukken:
  • Caulastraea yellow
  • Goniopora red
  • Montipora red (cadeau gekregen)
  • Euphylia paradivisa frogspawn (green/pruple)
  • Euphylia Ancora
PAR meting en verlichting
Heb de koralen nog niet vastgezet. Moet mij daar eens in verdiepen. Zal eerst een PAR meting doen en kijken waar ik ze het beste kan plaatsen.
Heb nu de verlichting op 40% blauw en 20% wit gezet (RSReefleds 90 x 2) maar dat zegt natuurlijk niet zoveel.

Vissenbestand uitgebreid (sinds donderdag)
  • Salarias Fasciatus (henkie). In Duitsland duidelijk gemaakt dat we in Nederland deze vis Henkie noemden. Verkoper kon zijn ogen niet geloven...
  • Zebrasoma veliferum, wilde eigenlijk voor scopas gaan. Maar die vis zag er niet goed uit was net een dag van te voren aangekomen van transport. Stond er van te kijken dat die mee mocht in die staat... Heb hem daar gelaten, zodat die kan aansterken en niet weer onder stress komt.
  • Valenciennea Strigata. Geen idee waar deze is gebleven... niet meer gezien sinds 2 dagen. Mijn gele clowngobie valt hem aan, ongelooflijk. Zo'n kleine vis achter zo'n grote aan...
  • 2 x poetsgarnalen toegevoegd
Ik heb redelijk last van draadalg. Probeer die Zebrasoma wel nori aan te bieden, zodat die er aan gewend raakt. Maar heb het hem nog niet zien eten. Ook die Henkie moet ik aan laten wennen aan ander voer want dat draadalg wordt een keer minder.

Doseerpomp
Inmiddels de doseerpomp aangesloten en gebruik klassieke balling nu. Mijn andere waardes zijn redelijk hoog en calcium bleef aan de lage kant. Ik doseer nu 15 ML calcium per dag. Testen met dKH van Red Sea geeft relatie hoge waardes 9-10, terwijl mijn ICP test flink lager kwam. Ben van plan om deze week over te stappen naar all-for-reef van Tropic Marin.

ICP test
Hierbij de uitslag van mijn ICP test. Mijn Silicon bij mijn Osmose water is te hoog. Heb de filter vervangen in mijn osmoseapparaat inmiddels.
Misschien om die major elements omlaag te krijgen eens een waterwissel doen van 25-30% ipv 10% om de waardes omlaag te krijgen. Voor de minor elementen misschien wel jodium en zink toevoegen.

Nu eens kijken of ik bepaalde waardes kan corrigeren en hoe de koralen en vissen het de komende weken gaan doen.
 

Bijlagen

  • 2024-02-02-264570-ati.lab.results.pdf
    136,1 KB · Weergaven: 22
Laatst bewerkt:
Goed bezig! Pakken de henkie en de Zebrasoma de draadalg een beetje aan?

Hier ook nog steeds last van draadalg. Ik blijf poetsen. Heb inmiddels ook een tomini borsteltand doktersvis gekocht. Hopelijk eet die goed mee.

Heb je een fotootje van je bak? Ben erg benieuwd.
 
Jazeker, een beetje te hard zelfs als je het mij vraagt… heb na week maar groenvoer besteld omdat bijna alles weg was.

Die Henkie gaat helemaal los alsof het een koe met hondsdolheid is als die algen ziet. Schiet soms door de bak van de ene naar de andere kant, dat de clowns ervan schrikken. 🤣Die dokter blijft maar grazen…IMG_4379.jpeg
 

Bijlagen

  • IMG_4378.jpeg
    IMG_4378.jpeg
    187,8 KB · Weergaven: 60
Ziet er goed uit! Ook een mooie scape. En als je ervaring op doet met het vastplakken van de koralen hou ik me aanbevolen. Daar moet ik ook echt aan beginnen. Maar merk dat ik wat terughoudend ben. Ook omdat ik nog zo veel alg heb op mn stenen.

En mbt Henkie. Ik heb af en toe het idee dat z’n buik gewoon ontploft zo dik.
 
Hoi allemaal,

Even een update van mijn kant is toch alweer een tijd geleden.

Bezetting koralen:
Laatste paar maanden wat koralen erbij gedaan. Ik heb heel wat mooie koralen van een mede aquariaan gekregen en forumlid, dus dat is heel gaaf!
Je ziet ook meteen de kleurkwaliteit die 10 x beter is dan de mede forumlid dan van mijn eigen.
  • Euphylia Indo 24K torch
  • Stylophora
  • Seriatopora Caliendrum
  • Caulastrea
  • Montipora
  • Cynarina Lacrymalis
  • Lobophyllia
  • Pumping Xenia
  • Euphyllia Divisa
  • Euphyllia Frogspawn
  • Goniapora rood/roze
  • Duncan
  • Goniastrea Alien Eyes
  • Sarcophyton (mushroom)
Bezetting vissen:
  • 1x dwergkeizer flame angel
  • 1 x henkie
  • 1 x gele gobie
  • 2 x clown
  • 2 x pepermunt garnalen
  • 2 x rode poetsgarnalen
  • 2 x normale poetsgarnalen
  • 2 x kokerworm (rode)
  • 1 x zeilvin dokter
  • 1 x borsteltand dokter (Ctenichaetus Binotatus)
  • 1 x Pseudochromis Fridmani (Salomon Dwergbaars)
  • 3 x chromis viridus
Verlichting
Heb bij een koraalzaak in Oudsbergen (Belgie) een PAR meten mogen lenen en metingen mogen maken. Mijn verlichting is veel te laag, dus wil die nu langzaam gaan omhoogschroeven. Zie 2 afbeeldingen met 2 situaties: 60-20 is hoe ik het momenteel heb en 100-100 is wat ik maximaal aan capciteit heb.

Aanpassingen techniek
Had nog een UV-C filter gekocht en die geïnstalleerd met siliconen buizen. Ik denk dat ik hierdoor zowel mijn algenbloei beter onder controle heb kunnen krijgen en de witte stip van de borsteltand heb kunnen aanpakken.

Uitdaging wat ik had is dat mijn sump verschillende keren leger werd en dat er geen water meer naar de ander kamer stroomde. Ik heb de opvoerpomp van mijn aquarium van 55% naar 80% gezet. Andere mogelijkheid is eventueel de pomp van de UV-C filter lager te zetten. Maar mijn grootste probleem blijft nu dat ik dus om de zoveel tijd UV-C filter pomp moet uitzetten om het waterniveau te laten stijgen.

Inmiddels ook de balling-methode gaan toevoegen met lage waardes (A + C 2.5 ml per dag) en B op 5 ml per dag. Daarnaast ben ik nu ook Tropic Marin bacto-balance aan het toevoegen om mijn NO2 + NO3 en PO4 meer onder controle te krijgen.

Daarnaast een nieuw vat toegevoegd van 40 liter, zodat ik nu 60 liter osmosewater op voorraad heb. Ik kan hier nu ongeveer 3 weken mee doen waardoor ik niet meer elke week die 20 liter bak hoef bij te vullen.

ICP test
Zojuist uitslag gekregen van mijn 2e ICP test. Eigenlijk moet ik elementen K en A toevoegen van Tropic Marin. Maar ik wil binnenkort overstappen op All-for-Reef.
  • Saliniteit: schrik hier wel van bijna 38 terwijl mijn Hanna checker (zoutmeter) 35 aangeeft. Ik begrijp deze afwijking niet en zal hem opnieuw kalibreren. Ik vind het wel een verademing qua meten, maar als de waardes niet kloppen heb ik er niet veel aan.
  • Potassium: geen flauw idee hoe ik dat omlaag krijg. Heb geen zin om op ATI zout over te gaan, zoals ze aanraden. Iemand tips?
  • Jodium: kan eens kijken of ik dit een beetje ga toevoegen is wel belangrijk had ik begrepen
  • Mangaan: is belangrijk voor mijn choriapora had ik begrepen
  • NO3: is te hoog. Minder voeren lijkt me. Of misschien meer bacteriën toevoegen.
  • Aluminium is wel hoog gegaan. Dit komt vanwege een goedkope stromingspomp voor de toevoegingen of mijn Tunze algenkrabber waar ik een aantal weken terug een ijzer mesje op heb gedaan. Ik denk eerder de goedkope stromingspomp. Zal het actieve kool weer eens vervangen.
 

Bijlagen

  • par-100-100.jpeg
    par-100-100.jpeg
    217,2 KB · Weergaven: 26
  • PAR-60-20.jpeg
    PAR-60-20.jpeg
    117,2 KB · Weergaven: 27
  • 2024-04-22-276104-ati.lab.results.pdf
    135,9 KB · Weergaven: 3
  • IMG_4577.jpg
    IMG_4577.jpg
    120 KB · Weergaven: 25
  • IMG_4580.jpg
    IMG_4580.jpg
    121,9 KB · Weergaven: 21
  • IMG_4581.jpg
    IMG_4581.jpg
    130,3 KB · Weergaven: 18
  • IMG_4583.jpg
    IMG_4583.jpg
    116 KB · Weergaven: 19
  • IMG_4584.jpg
    IMG_4584.jpg
    92,9 KB · Weergaven: 21
  • IMG_4586.jpg
    IMG_4586.jpg
    116,3 KB · Weergaven: 20
  • IMG_4587.jpg
    IMG_4587.jpg
    116,5 KB · Weergaven: 27
En nog wat foto's. Had volgens mij beetje last van een slakkenplaag, maar ze ruimen het alg wel goed op. Moet ik die verwijderen? Worden er wel veel. Heb ook een vreemde naaktslak op de middelste foto. Moet ik die laten zitten of eruit halen?
 

Bijlagen

  • IMG_4593.jpg
    IMG_4593.jpg
    163,6 KB · Weergaven: 36
  • IMG_4600.jpg
    IMG_4600.jpg
    144,6 KB · Weergaven: 36
  • 42dd2f1a-e0e7-45aa-a29a-7a11d03baba3.JPG
    42dd2f1a-e0e7-45aa-a29a-7a11d03baba3.JPG
    192,6 KB · Weergaven: 36
Saliniteit: schrik hier wel van bijna 38 terwijl mijn Hanna checker (zoutmeter) 35 aangeeft. Ik begrijp deze afwijking niet en zal hem opnieuw kalibreren. Ik vind het wel een verademing qua meten, maar als de waardes niet kloppen heb ik er niet veel aan.
Helaas krijgen meer mensen met verloop van tijd last van dat de hanna zoutmeter incorrecte waardes aangeeft en niet meer goed te kalibreren is. Niet meer gebruiken

Potassium: geen flauw idee hoe ik dat omlaag krijg. Heb geen zin om op ATI zout over te gaan, zoals ze aanraden. Iemand tips?
Heb je een middeltje die je toevoegt die misschien verhoogd potassium heeft zonder dat je het doorhebt? (Voer ook checken, wie weet zit het daarin)
Met een waterwissel met elk willekeurig zout heb je het als het goed is ook al gecorrigeerd hoor (mits het zout ook niet verrijkt is met extra potassium)


Die naaktslak op de middelste foto is net niet te te herkennen, maar gok een stomatella?
 
Bovenaan