Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Red Sea Reefer 350G2+ Hoensbroek

Mijn advies op gebied van water chemistry is houd het simpel in begin. Kies een zout en kies een zout niveau en houd dat stabiel. Meer dan dit hoef je niet te doen in deze fase.

Als je een stabiel zoutgehalte combineert met een 10% water wissel per week dan zit je zelfs met een klein koralen bestand goed. Als je de koralen ziet gaan groeien wordt het belangrijker om te meten, met name in het geval van steenkoralen. En als je constateert dat als gevolg van de groei je calcium en alkalinity dalen kan je een keuze maken welke vorm van toevoeging methode je wilt: e.g 2-part, kalkwasser, all for reef, etc.
Hier ben ik het wel mee eens, het zoutgehalte fluctueert in de metingen van 30 tot 38, dat is best een groot verschil. Iets gaat er dan waarschijnlijk niet goed met de waterwissels (of was het bewust om de saliniteit te verhogen?). Hoe meet je het zoutgehalte?
Ik zou mikken op een saliniteit van 34 of 35 en het daar zo stabiel mogelijk houden. ATI heeft een goede calculator om te bepalen hoeveel extra zout water of RO water er nodig is om de gewenste saliniteit te behalen. Ik heb in onderstaand voorbeeld gerekend met een volume van 300 liter, wat denk ik ongeveer het netto volume is van een 350 liter aquarium met stenen en apparatuur.

Screenshot_20231213_083458_Samsung Internet.jpg
 
Hier ben ik het wel mee eens, het zoutgehalte fluctueert in de metingen van 30 tot 38, dat is best een groot verschil. Iets gaat er dan waarschijnlijk niet goed met de waterwissels (of was het bewust om de saliniteit te verhogen?). Hoe meet je het zoutgehalte?
Ik zou mikken op een saliniteit van 34 of 35 en het daar zo stabiel mogelijk houden. ATI heeft een goede calculator om te bepalen hoeveel extra zout water of RO water er nodig is om de gewenste saliniteit te behalen. Ik heb in onderstaand voorbeeld gerekend met een volume van 300 liter, wat denk ik ongeveer het netto volume is van een 350 liter aquarium met stenen en apparatuur.

Bekijk bijlage 626169
Ik had in het begin mijn ATO nog niet aangesloten. Ook had ik veel moeite om zout te mengen op 34-35 ppt. Deed in het begin veel waterwissels. Denk vanaf december dat de waardes stabieler zijn. Bedankt voor die calculator!
 
Ik laat de verlichting komende maanden uit en pas in maart pas aan om zo algen minder kans te geven en de bacteriën te laten groeien.

Dit snap ik niet zo goed, waarom ga je de vissen 4 maanden in het donker zetten? Je kijkt liever 4 maanden tegen een donker aquarium dan 2 weken tegen wat algen op het steen? je kan de lampen ook op 10 of 20% laten branden en dit langzaam in paar maanden opbouwen naar 100% IPV gelijk volle bak. En wat is er slecht aan een wat algen? Je zet een handje slakken, egel of algen etende vissen in je bak en alles is binnen no-time schoon. Die algen ga je toch wel krijgen als de lampen aan gaan...
 
Hoi christian, ik heb bijna exact dezelfde setup als jou. Alleen een andere opvoerpomp en verwarming. Ook dood opgestart, in maart dit jaar.
Ook al een hoop ellende mee gemaakt. Vanaf het moment dat ik 3 kilo levend steen in de sump gelegd heb begon het allemaal een beetje goed te gaan.

Succes en ik blijf je volgen.
 
Dit snap ik niet zo goed, waarom ga je de vissen 4 maanden in het donker zetten? Je kijkt liever 4 maanden tegen een donker aquarium dan 2 weken tegen wat algen op het steen? je kan de lampen ook op 10 of 20% laten branden en dit langzaam in paar maanden opbouwen naar 100% IPV gelijk volle bak. En wat is er slecht aan een wat algen? Je zet een handje slakken, egel of algen etende vissen in je bak en alles is binnen no-time schoon. Die algen ga je toch wel krijgen als de lampen aan gaan...
Kan niet echt zeggen dat de vissen in het donker staan. Er schijnt voldoende licht binnen. 😅 De reden waarom ik er huiverig voor ben is omdat ik veel verhalen heb gelezen dat het soms erg lang kan duren om de algen onder controle te krijgen: 6-8 maanden vind ik echt lang, dan liever paar maanden meer geduld hebben. Mijn bak staat redelijk dicht bij een raam. Niet in de zon, maar ik had de bak liever ergens staan. Daarom denk ik dat mijn bak gevoeliger is voor algengroei. Daarnaast wil je juist de "goede" bacteriën een voorsprong geven t.o.v. de "slechte".

De lampen zijn er toch puur voor de koralen als ik het goed heb? De vissen hebben het extra licht niet nodig.

Tijdens het bouwen van mijn scape met Real Reef Rock heeft het enkele uren geduurd voordat de scape klaar was. Dit betekent dat voor het grootste deel van de bacteriën op die stenen gestorven zijn. Ik heb vervolgens wel levend zand toegevoegd en bacteriën uit een flesje. Ik denk alleen dat de biodiversiteit van de kolonies erg eenzijdig is. In ieder geval veel minder dan met levend steen. En ik lees bijna overal dat je prima kunt opstarten met dood steen en levend zand, zolang je maar toch een vorm van levend steen gebruikt. Dus ik zit er aan te denken om toch 2-3 kilo levend steen te gebruiken in de sump.

Dus mijn voorkeur gaat uit om het heel rustig op te bouwen, te blijven testen en te focussen op goede waterkwaliteit en de biodiversiteit aan bacteriën stabiel te laten ontwikkelen.

Maar ik moet ook zeggen dat er zoveel verschillende manieren zijn. Op het blog van Tropic Marin lees ik dat je weer in 1 keer de volledige gewenste lichtintensiteit erop moet zetten en anderen zeggen dat je het langzaam aan moet doen met de acclimatisatie mode.
 
Hoi christian, ik heb bijna exact dezelfde setup als jou. Alleen een andere opvoerpomp en verwarming. Ook dood opgestart, in maart dit jaar.
Ook al een hoop ellende mee gemaakt. Vanaf het moment dat ik 3 kilo levend steen in de sump gelegd heb begon het allemaal een beetje goed te gaan.

Succes en ik blijf je volgen.
Hoi Lauwie,

Heb je een dagboek? Ik ben heel erg benieuwd hoe je het heb aangepakt. Hoe heb je de opstartcyclus gedaan en met welke bacteriën?
Hoe gaat het nu en wat zijn je leerpunten?
 
Hoi Lauwie,

Heb je een dagboek? Ik ben heel erg benieuwd hoe je het heb aangepakt. Hoe heb je de opstartcyclus gedaan en met welke bacteriën?
Hoe gaat het nu en wat zijn je leerpunten?
Ik heb wel een dagboek maar daar staat nagenoeg niks in.

Kan kort mijn lessen beschrijven:

Ik ben dus dood opgestart met levend zand. En ik heb gebruik gemaakt van de reef mature kit van red sea. Werkte prima. Alleen merkte ik dat alles wat trager op gang kwam. Denk omdat ik dood opstartte. Heel veel last gehad van bacterie bloei rond de 2 maanden. Door de mature kit gebruikte ik nog nopox. De dosering was wat te hoog, dus terug geschroefd en het was redelijk ok.
Toen eerst met vissen begonnen 2 nemos, 2 Royal gramma en 2 pijlvisjes (langzaam geïntroduceerd) maar na 2 maanden was echt alles dood door de stip. Super frustrerend. Toen was ik 4-5 maanden verder en had ik weer een leeg aquarium (behalve wat lagere dieren).
Toen heb ik de 3 kilo levende steen in de sump gelegd. En toen begon het allemaal een beetje goed te lopen. Kreeg wat algen groei, verlichting had ik wel aan maar heel minimaal. 8 weken visloos geweest ivm de stip, uvc geïnstalleerd voor de stip. En in september weer met vis begonnen. Toen kreeg ik cyano, dino’s en alle ellende. Uiteindelijk heeft de helft van de vissen het overleefd, toch weer stip. Maar nu lijkt het stabiel qua stip en cyano en Dino’s verdwenen (niks speciaals gedaan behalve wat extra schoonmaken)
Toen dacht ik, tijd voor koraal. Dus langzaam de verlichting gaan ophogen. En ik kreeg een super draadalg explosie. Veel mechanisch verwijderd maar groeit echt snel. Waterwaarden waren logisch. Geen nitraat meer ging allemaal naar de algen. Ik voerde best veel voor de vissen in leven te houden en een goed immuunsysteem te geven.

Nu ben ik op het punt dat ik nog streeft veel algen heb, ik heb wat dingen veranderd in het voer schema, ook voer ik op een andere manier zodat er minder de overloop in gaat. En ik heb toch wat eerste koralen geïntroduceerd voor de concurrentie met de algen. De koralen zien er erg blij uit. Hopen dat deze strategie werkt.

Het is hard werken. Maar het gerust stellende vind ik dat alle problemen die ik heb gehad kloppen met het verloop van de rijping van het aquarium en ook met dr waterwaarden die ik meet. Het is elke keer weer analyseren, wat gebeurd er, nadenken en googelen, vaak voor de meest logische “oplossing” gaan, iets veranderen, geduld hebben en een beetje geluk en weer door.

Ze zeggen dat het eerste jaar hard werken is met een zee aquarium, helemaal waar 😜
 
En naast dit forum heeft BRS tv op YouTube mij echt enorm geholpen. Heb echt uren en uren YouTube gekeken. Je vind vaak meerdere oplossingen maar dan analyseren wat past bij mijn situatie. En dan toepassen
 
  • Like
Reactions: MvB
Hoi Lauwie,

Dank je voor het delen. Ik heb gisteren ook 3 kilo levend steen toegevoegd. Dat is iets wat ik eigenlijk vanaf begin af aan wilde doen, maar heb er lang over zitten tobben. Ik gebruik wel Real Reef Rock 35 kilo.

De witte stip is wel echt pech hebben. Zal mij daar over moeten inlezen. Wil ook rustig aan doen met het visbestand.

Ik kijk ook erg veel BRS op YouTube. Ik ben nu 6 weken draaiende, waarvan 1 week met 2 nemo’s. Doe elk weekend een waterwissel van 40 Liter.

Dat met die algen en cyno en dino’s is wel vervelend. Merk dat iedereen dat toch wel vroeg of laat krijgt. Hoop dat het met een goede voorbereiding minder lang duurt.

Volgende stap is daarom voor mij een mini refugium te maken met copepods. Voer momenteel al 1 x per week een zakje als vervanging. De verlichting laat ik nog uit. Heb wel refugium verlichting in de sump voor het chaeto wier dat ik besteld heb.
 
Ik zou ook de verlichting zo lang mogelijk uit houden. Ik heb de eerste maanden 4/5 uur licht gedaan maar dan echt op 30 % zodat je toch wat had om naar te kijken maar niet te veel foto energie de bak in 😜
 
Ik ben er pas sinds gisteren achtergekomen wat de "feed" functie inhoud. Blijkbaar moet je dat in de app eerst nog koppelen. Ik voerde de vissen dus altijd met alle pompen nog aan. En als ze nu voer krijgen snappen ze er niet meer zoveel van, misschien dat ze gewend zijn om achter het voer aan te zwemmen en te "jagen"... 😅.

Voor het eerst mijn skimmer schoongemaakt. Ging mij beter af dan gedacht.
Mijn cheateo wier nog steeds niet binnengekregen, dus dat is nog even afwachten.
Voeg nu 1 x per week nu ook Tropic Marin Reef Activ toe, na het toevoegen van bacteriën bij de waterwissel.

Mijn water waardes van gisteren waren als volgt:

Saliniteit°CCadKHMGNH3/NH4NO2NO3PO4PH
16 december3525.23809.514000050.088.2

Denk dat mijn NO3 op zich wel iets lager mag. Het calcium mag daarnaast wat hoger.
Ik zal volgende week eens mijn Reefdose gaan instellen met All-for-Reef van Tropic Marin.

Ik wilde het zand schoonmaken met zo'n gravel cleaner. Ik had een Eheim bodemreinigersset gekocht, maar dat werkt niet lekker. Uit frustratie maar weggegooid en de Aqua Nova Gravel Cleaner besteld hoop dat deze beter werkt.

Ga vandaag mijn opruimploeg bestellen. Voor nu voornamelijk uit bodemreinigers en later zal ik meer algeneters erbij doen. Aangezien ik weinig tot geen algen heb wil ik ze niet laten verhongeren.

Denk dat voor nu de volgende gaan worden. Garnalen (poets, pepermunt, bloed-garnalen) en vissen zal ik later toevoegen, aangezien ze nu weinig eten hebben. Worden dus voornamelijk slakken, conches en hermietkreeftjes.
  • Nassarius Vibex - Zandslak (4 stuks)
  • Strombus luhuanus (Strawberry conch) (2 stuks)
  • Paguristes Red (Heremietkreeft) (2 stuks)
  • Cerithium Caeruleum - Zwarte Zandslak ( 2 stuks)
  • Astrea (Spiny shell slak) (2 stuks)
Groet,

Christian
 
Denk dat mijn NO3 op zich wel iets lager mag. Het calcium mag daarnaast wat hoger.
Ik zal volgende week eens mijn Reefdose gaan instellen met All-for-Reef van Tropic Marin.

Ik wilde het zand schoonmaken met zo'n gravel cleaner. Ik had een Eheim bodemreinigersset gekocht, maar dat werkt niet lekker. Uit frustratie maar weggegooid en de Aqua Nova Gravel Cleaner besteld hoop dat deze beter werkt.
NO3 is prima hoor. Beter niet om "ideale" cijfers te gaan najagen. Zeker niet in de eerste jaren. Hou ze goed meetbaar, dat is veiliger.
Vaak wordt geadviseerd ergens rond de 1:100 te draaien, dus bij jou PO4 0,08 ppm : NO3 8 pmm. Maar ook genoeg bakken die top draaien buiten die verhouding.

Wat betreft een gravel cleaner, ik vind de simpelste eigenlijk het beste werken.
Zonder accu, zonder pompje, gewoon handmatig waterflow starten.
 
NO3 is prima hoor. Beter niet om "ideale" cijfers te gaan najagen. Zeker niet in de eerste jaren. Hou ze goed meetbaar, dat is veiliger.
Vaak wordt geadviseerd ergens rond de 1:100 te draaien, dus bij jou PO4 0,08 ppm : NO3 8 pmm. Maar ook genoeg bakken die top draaien buiten die verhouding.

Wat betreft een gravel cleaner, ik vind de simpelste eigenlijk het beste werken.
Zonder accu, zonder pompje, gewoon handmatig waterflow starten.
Dank je wel voor je tip!
 
Ik ben er pas sinds gisteren achtergekomen wat de "feed" functie inhoud. Blijkbaar moet je dat in de app eerst nog koppelen. Ik voerde de vissen dus altijd met alle pompen nog aan. En als ze nu voer krijgen snappen ze er niet meer zoveel van, misschien dat ze gewend zijn om achter het voer aan te zwemmen en te "jagen"... 😅.
Dat jagen is wat mij betreft een natuurlijker situatie voor de vissen. Heb in het begin ook de voedermodus gebruikt, maar dat doe ik allang niet meer en de vissen doen het er prima mee. Alleen opletten dat het voer niet de overloop in stroomt (drijvend voer is niet handig hiervoor).
 
  • Like
Reactions: MvB
Ik heb last van aquamedic de food pipe gekocht. Dan zinkt het voer voordat het de overloop in gaat. Kan je ook overwegen. Want ik vind het zo’n gedoe om alle pompen uit te zetten. Zeker omdat de afstelling van het waterniveau in de overloop icm reduceer schroef erg gevoelig is bij de reefer. Daar blijf ik Het liefste van af.
 
Nice setup and very nice scape!
I have almost the same setup (425, a little bit wider), started in August.

For the sand issue, I recommend getting a Diamond goby (Valenciennea puellaris). I really love mine, it keeps the sand clean and not really bothering corals with sand. It is also a very hardy fish, so it goes well with the current stage of your setup.

The only thing is that they are jumpers, so you need to find a solution for that. In my case, I built an open top hood out of PVC - it keeps light and fish inside the aquarium.
Good luck!
 
leuk om je dagboek te lezen, ik wil ook een zeeaquarium beginnen maar al die waardes en termen duizelen me. wel mooi om te lezen hoe andere het doen,
 
leuk om je dagboek te lezen, ik wil ook een zeeaquarium beginnen maar al die waardes en termen duizelen me. wel mooi om te lezen hoe andere het doen,
Dat begrijp ik volkomen. Ik kan je wel adviseren om je eerst in te lezen. Misschien eerst eens de boekjes van Tanne lezen?

Die termen en waardes leer je vanzelf. Als je de relaties leert te begrijpen dan wordt het wat interessanter.

Vooral bij het opstarten wordt er veel gemeten.
 
A lot of measurements are taken, especially at start-up.

On the contrary, my opinion is that at the beginning of the setup, testing is rather useless.

Sure, it can be fun to test if this is your first tank, but other than that:
- the tank will cycle with or without you testing for NH3/NO2 everyday,
- you will get algae at the beginning no matter what your NO3/PO4 values are and
- Alk, Ca and Mg will not fluctuate much because there is not a lot of stony corals to consume them.


You really need to start testing once you have a reasonable amount of stony corals compared to the system volume and you notice that they start to grow.
And even then, the only thing you absolutely need to test frequently (2-3 times per week up to daily) is your alkalinity. Ca can be tested weekly, Mg even bi-weekly.
NO3/PO4 I would test every 3-4 weeks, unless I take some measures to change them in which case I need to see whether the measures are working so I would test weekly.

For example, I started the current tank in August and did not do any tests yet.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan