Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Mini rif in het zuiden (5,5 meters - 3 kuub)

En dan verlies je in 2 weken tijd 3 nieuwe koraaltjes. en moet je op zoek naar de oorzaak.
1. Galaxea (eerst een kopje weg 2 dagen later nog eentje en zo verder
2. Echinophylia Lamelosa (iedere dag zie ik een paar mm dood steen verschijnen).
3. Hystrix (beetje bij beetje worden de takken kaal)

De eerste verdachten in mijn bak zijn natuurlijk mijn keizers. Maar ik heb ze niet kunnen betrappen. Bij de eerste 2 koralen niets kunnen ontdekken tot ik op de hystrix takken diverse astrea's zie kruipen. Deze heb ik tot nu toe niet als verdacht beschouwd maar wellicht heb ik de pech toch een koraal etende variant in de bak te hebben. Daarom ben ik maar eens begonnen met deze jongens van de ruiten en stenen te plukken. Gisteren en vandaag heb ik er ruim 200 uit de bak geplukt. Het einde is nog lang niet in zicht. Nu dit maar eens een weekje volhouden en dak kijken hoe het gaat.
Bekijk bijlage 626967
Je zou er een paar nardoa zeesterren bij kunnen plaatsen , die helpen je wel van de ganzevoetjes af.
 
En je opruimploeg (algeneters en detritivoren) flink uitbreiden. Voedselvoncurrentie, zodat er minder voedsel overblijft voor de ganzevoetjes.
 
En je opruimploeg (algeneters en detritivoren) flink uitbreiden. Voedselvoncurrentie, zodat er minder voedsel overblijft voor de ganzevoetjes.
De explosie van de ganzenvoetjes is het gevolg van niet genoeg onderhoud in het de eerste helft van het jaar waardoor detritus zich heeft opgehoopt. Inmiddels is de situatie aanzienlijk verbeterd en het was mijn verwachting dat het aantal ganzevoetjes vanzelf minder zou worden. Nu zorg ik er dus voor dat dit proces veel sneller verloopt. Inmiddels nog eens ~150 ganzevoetjes verwijderd.

Nu het aantal ganzevoetjes minder is geworden bestaat natuurlijk de kans dat er minder detritus verwijderd wordt en dat moet opgevangen worden. Hoe, daar ga ik over nadenken.
 
Fleece filter?
Dat zou een oplossing zijn als de sump/afschuimer niet voldoende werkt. MIjn probleem is dat het ontwerp van het aquarium niet goed is, en daar ben ik zelf de oorzaak van ;-). De lengte van het aquarium zorgt ervoor dat het vuil al neerslaat voordat het de overloop kan bereiken. Dat kun je ook vertalen naar te weinig flow. Ik zal volgend jaar waarschijnlijk stromings pompen toevoegen. Ik moet bekijken waar en welk type. Ach er zijn altijd punten om te verbeteren.

Voor dit moment ben ik tevreden met het feit dat de meeste koralen blij zijn met de verbeterde omstandigheden en hun groeipunten laten zien.
 
Dat zou een oplossing zijn als de sump/afschuimer niet voldoende werkt. MIjn probleem is dat het ontwerp van het aquarium niet goed is, en daar ben ik zelf de oorzaak van ;-). De lengte van het aquarium zorgt ervoor dat het vuil al neerslaat voordat het de overloop kan bereiken. Dat kun je ook vertalen naar te weinig flow. Ik zal volgend jaar waarschijnlijk stromings pompen toevoegen. Ik moet bekijken waar en welk type. Ach er zijn altijd punten om te verbeteren.

Voor dit moment ben ik tevreden met het feit dat de meeste koralen blij zijn met de verbeterde omstandigheden en hun groeipunten laten zien.

Ik heb maxspect gyres, deze werken zeer goed in grotere bakken omdat ze een heel nauwe uitblaashoek hebben waardoor het water veel verder in de bak beweegt.

Er zijn nog veel andere oplossingen voor je probleem, zoals powerfilters in de bak zelf. Of regelmatig je zand hevelen zodat het vuil eruit komt
 
Hoi Stefaan, ik heb ook 2x Gyre 280 die zijn inderdaad prima voor het creëren van flow over grote afstand. Maar ze kunnen niet het hoekje om en mijn bak maakt een bocht van 90 graden.

Overigens, 3 jaar geleden heb jij een reactie gegeven op mijn topic op Aquaforum dat ging over de problemen die ik had om zonder microbubbels het water van de 1ste verdieping naar de showbak te laten lopen. In jouw reactie gaf jij de achteraf al de oplossing. Ik moest de uitstroom in de hoofd bak zodanig beperken dat de neerwaartse leidingen altijd vol met water blijven staan. Dat komt erg nauw en daar heb ik wat ervaring mee moeten opdoen. Iedere keer als ik mijn filtersokken vervang (ik schakel dan de opvoerpompen even uit) moet ik gedurende enige tijd een paar keer de kraan vol open zetten, de leidingen te "ontluchten". Daarna heb ik er tot de volgende schoonmaakronde geen last meer van.
 
Hoi Stefaan, ik heb ook 2x Gyre 280 die zijn inderdaad prima voor het creëren van flow over grote afstand. Maar ze kunnen niet het hoekje om en mijn bak maakt een bocht van 90 graden.

Overigens, 3 jaar geleden heb jij een reactie gegeven op mijn topic op Aquaforum dat ging over de problemen die ik had om zonder microbubbels het water van de 1ste verdieping naar de showbak te laten lopen. In jouw reactie gaf jij de achteraf al de oplossing. Ik moest de uitstroom in de hoofd bak zodanig beperken dat de neerwaartse leidingen altijd vol met water blijven staan. Dat komt erg nauw en daar heb ik wat ervaring mee moeten opdoen. Iedere keer als ik mijn filtersokken vervang (ik schakel dan de opvoerpompen even uit) moet ik gedurende enige tijd een paar keer de kraan vol open zetten, de leidingen te "ontluchten". Daarna heb ik er tot de volgende schoonmaakronde geen last meer van.
Volgende x ten minste als je een regelbare pomp heb pomp op laagste niveau zetten voor je hem uitschakelt en na schoonmaken weer stap voor stap opbouwen dat scheelt een boel gedoe met regelen van de kraan .
 
Volgende x ten minste als je een regelbare pomp heb pomp op laagste niveau zetten voor je hem uitschakelt en na schoonmaken weer stap voor stap opbouwen dat scheelt een boel gedoe met regelen van de kraan .
Dat werkt niet als je een sump boven het aquarium hebt staan :). De neerwaartse pijp loopt volledig leeg als je de opvoerpomp uitschakelt :).
 
Dat werkt niet als je een sump boven het aquarium hebt staan :). De neerwaartse pijp loopt volledig leeg als je de opvoerpomp uitschakelt :).
Mmm ok ik heb namelijk ook zo iets met sump in de kelder dan vult de opvoer sneller de bak dan de leidingen aan kunnen door het lucht in de pijp en overstroomd de bak kam is te hoog geplaatst bij de bouw .
Als ik ooit stroomstoring ga krijgen heb ik water ballet. Denk dat ik toch een wat nieuws moet gaan laten maken als ik weer terug zoutwater ga .
In ieder geval een fijne jaarwisseling en een goed 24 .
 
En weer een jaar voorbij. Na een halve tank-crash deze zomer is de tank goed op weg naar een mooi 2024. Daarom hierbij en filmpje voor het archief ;-).


Voor iedereen een gezond en gelukkig 2024 gewenst.
Machtige bak Henk.
Zo komen vissen ook echt tot hun recht🤩
 
Na mijn vakantie waren Nitraat en Fosfaat opgelopen tot dusdanig hoge waarden dat een groot deel van de koralen er de brui aan gegeven hadden. Ik heb toen de afschuimer wel weer gerepareerd (nieuwe rotor) en het nodige schoongemaakt en dacht dat de belangrijkste oorzaak daarmee verholpen was. In de daaropvolgende maand geen verbetering gemerkt aan het restant van de koralen. De vissen waren waren wel opgeknapt (voor zover ik dat kan/kon beoordelen).

Dus een op 16 oktober 2023 een ICP test uitgevoerd, de oorzaak van de problemen was daarmee klip en klaar:
- Nitraat 142 mg/l​
- Fosfaat 2,58 mg/l​
- Jodium 800 mg/l (moet een doseerfout zijn geweest)​

Plan van actie was toen, Rowa en koolfilter toevoegen. Nitraatfilter repareren en een grondige schoonmaak van sump en hoofdbak om detritus zo veel mogelijk te verwijderen. Ook 2 waterwissels van 20% uitgevoerd.

Op 9 december 2023 nieuwe ICP test uitgevoerd:
- Nitraat 136,2​
- fosfaat 0,20 mg/l​
- Jodium 400 mg/l​
Duidelijk is dat 5 liter Rowa het fosfaat weer een stuk in de goede richting had verplaatst. Koralen toonden ook al weer enkele weken tekenen van groei. Ook het koolfilter heeft positief effect op het jodium gehalte​

Maar goed Nitraat is dan wel niet verder gestegen maar ook niet gezakt. Ik ben daarop ook begonnen met het dagelijks schoonblazen van het steen zodat vuil dat zich daarin ophoopt vrij komt. Verder heb ik mijn Wodka dosering opgeschroefd. En als laatste heb vorige week de capaciteit van mijn Nitraat filter verdubbeld (door de reactor buis te verhogen en extra media toe te voegen).

Vandaag 12 januari 2024 zijn mijn waarden:
- Fosfaat ~0,08 (gemeten met Red Sea Pro fosfaat test)​
- Jodium Salifert geeft 50 mg/l aan (met 5x met RO verdund aquariumwater)​
- Nitraat ~75 (gemeten met Hanna High Nitrate checker)​
  • het meetbereik van Hanna HR is maximaal 75 mg/l maar door het aquariumwater met RO te verdunnen kun je ervoor zorgen dat je weer binnen het meetbereik van de checker komt. Het gaat er dan niet om dat de gemeten waarde correct is maar je kunt dan wel beoordelen of het nitraat gehalte aan het zakken of aan het stijgen is. Je moet dan steeds met dezelfde verdunning testen zodat je de gemeten waarde met elkaar kunt vergelijken. Ik ben nu zover dat ik zonder verdunning net binnen het meetbereik zit.
Het nitraat is nu dus ook aan het zakken. Ik heb inmiddels het ROWA filter bijna uitgeschakeld om te voorkomen dat Fosfaat opraakt, de koralen hebben fosfaat nodig, maar ook is Fosfaat nodig om de bacteriën de kans te geven om het nitraat verder af te breken. Ik wacht nog 2 weken om te zien wat het effect van het vergrote nitraatfilter. En dan maar eens nieuwe ICP test insturen.

Los van de waterwaarden:
  • Ik heb in de afgelopen maanden flink wat stekjes verzameld en het merendeel daarvan vertoond al tekenen van groei. Ook een paar Acro's die niet gestorven waren maar al maanden geen groei hadden laten zien en van kleur verschoten waren (bruin/rood) zijn aan het herstellen en vertonen weer groeipunten.
  • Paarse flap die op diverse plekken zichtbaar was verdwijnt beetje bij beetje.
 
Overigens had de doseerpomp van mijn nitraatfilter het begeven. De motor geeft geen kick meer (na doormeten).
De Aquastar vario blue II die ik als onderdeel van calcium reactor kreeg was al oud en kon niet voldoende rondpompen (max 4 liter per uur).
Ik heb dus de beschikbare doseerpompen bekeken en naar mijn mening was er maar één (betaalbare) pomp die als vervanger dienst kan doen.

Ik heb gekozen voor de Ecotech Marine Versa VX1.
- accepteert hard tubing (zoals gebruikt voor RO water)
- kan meer liters per uur doseren van de andere pompen

Het enige dat moet gaan blijken is hoe betrouwbaar deze pomp is. Ecotech zelf geeft aan dat de slang maar iets van duizend uur meegaat.
Het enige negatieve dat ik tot nu toe heb opgemerkt is het feit dat de Mobius app niet werkt zonder dat je locatiegegevens inschakelt op je telefoon. Ik vind dat totaal onnodig, dit zou optioneel moeten zijn.

Long life the new dosing king :)

R.I.P.
1705020169941.png
 
Het enige negatieve dat ik tot nu toe heb opgemerkt is het feit dat de Mobius app niet werkt zonder dat je locatiegegevens inschakelt op je telefoon. Ik vind dat totaal onnodig, dit zou optioneel moeten zijn.

Bij Android is dit een veiligheid/beperking van Android zelf.
Als een app aanpassingen wil doen aan wifi of bluetooth instellingen, dan vereist het "locatiegegevens" permissies.
De term is verwarrend in dit geval.

Weet niet hoe het bij Apple zit.
 
Bij Android is dit een veiligheid/beperking van Android zelf.
Als een app aanpassingen wil doen aan wifi of bluetooth instellingen, dan vereist het "locatiegegevens" permissies.
De term is verwarrend in dit geval.

Weet niet hoe het bij Apple zit.
thx, weer wat geleerd (y)
 
Bij Android is dit een veiligheid/beperking van Android zelf.
Als een app aanpassingen wil doen aan wifi of bluetooth instellingen, dan vereist het "locatiegegevens" permissies.
De term is verwarrend in dit geval.

Weet niet hoe het bij Apple zit.
Dat heb ik nou echt nog nooit gehoord of gezien in de documentatie. Heb je een linkje naar de dev docs waar dat staat? Dat wifi en Bluetooth gebruikt worden om locatie te bepalen gebeurt al langer, maar dat je locatie data nodig zou hebben om Bluetooth te gebruiken lijkt me super onhandig 🤔
 
Voorbeeld voor Bluetooth scannen: https://developer.android.com/refer...#startScan(android.bluetooth.le.ScanCallback)

An app must have ACCESS_COARSE_LOCATION permission in order to get results. An App targeting Android Q or later must have ACCESS_FINE_LOCATION permission in order to get results.

Voorbeeld voor Wifi Scannen: https://developer.android.com/reference/android/net/wifi/WifiManager#getScanResults()

Return the results of the latest access point scan.
Requires Manifest.permission.ACCESS_WIFI_STATE and Manifest.permission.ACCESS_FINE_LOCATION

Vanaf Android 12 is het blijkbaar veranderd
 
Bovenaan