Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Mini rif in het zuiden (5,5 meters - 3 kuub)

Dank voor de tip. Die ga ik zeker proberen!
Nu is het wel zo dat ik meer vissen heb die de mosselen lekker zullen vinden dus even afwachten of de koperbandjes op tijd zijn.
Zie mijn Whatsapp-filmpje😉
 
Vanwege de onzekerheden m.b.t. de energieprijzen heb ik mij een paar maanden ingehouden met nieuwe aanschaffen t.b.v. het aquarium. Daarnaast was het behoorlijk druk op het werk waardoor de bak minder aandacht kon krijgen dan noodzakelijk zou zijn. Gevolg is natuurlijk dat de koralen achteruit zijn gegaan. Oorzaak is waarschijnlijk vuilophoping omdat er ook 2 stromingspompen uitgevallen waren. En die vuilophoping heeft dan weer tot gevolg dat het nitraat gehalte gestegen is van 30 naar meer dan 50. De komende week een grote waterwissel om het probleem voorlopig gedeeltelijk op te lossen.

Maar goed ik zag ook dat het aantal glasanemonen in de sump aan het exploderen is. Nu zie ik in de hoofdbak geen glasanemoon zitten. Deze krijgen de kans blijkbaar niet dankzij de Tomentosus (vijlvis) die in mijn bak de glasanemonen onder controle houdt. Dat doet hij goed maar helaas heeft hij ook andere koralen op zijn menu staan. Daarom wil ik de Tomentosus inruilen voor een Chelmon Rostratus. Dus was ik enige tijd geleden bij de bekende groothandel in het Zuiden. Daar had men wel een 50-tal Rostratusjes in quarantaine zitten die ik nog niet zag eten. Daar wilde ik dus maar niet aan beginnen. Maar ik zag dat men boven bij de koraal bakken nog 2 goed gevulde koperbandjes had zitten. Dus meteen gevraagd of deze te koop waren. Het bleek om een koppel te gaan en deze wilde men enkel als koppel verkopen.
  • Men was wel zo eerlijk om te vertellen dat er geen 100% zekerheid is dat het om een man en vrouw gaat. Men had alleen gemerkt dat deze 2 in de bak steeds samen zaten en andere koperbandjes wegjaagden​
Ik moest er even over nadenken, maar ook weer niet te lang. De prijs was niet veel hoger dan voor 2 stuks die niet als koppel verkocht werden.
Nee geen foto van De Jong maar van mijn koppeltje tijdens het druppelen in een witte emmer
Bekijk bijlage 603475

Nadat de vissen in de bak geplaatst waren hebben ze het een aantal dagen zwaar gehad. Alle Zebrasoma's toonden agressie richting de 2 nieuwkomers. Maar ook de drie Hemitaurichthys Polylepis lieten zich gelden richting de koperbandjes. Ondanks de agressie aten de beide nieuwe vissen al wel mondjesmaat ontdooide Mysis die ik in de bak strooide.

Hier zie je de 2 exemplaren samen tijdens de eerste verkennende bewegingen in de bak.
Bekijk bijlage 603476

Na een paar dagen heb ik een forse steen uit de sump, waarop naar schatting 30+ glasanemonen zaten. in de hoofdbak geplaatst. In de buurt van de plek waar de koperbandjes het meeste zaten. De steen was ook bezaaid met valonia. Binnen het half uur was het grootste deel van de valonia al van de steen afgegraasd door 2 stuks Apolemichthys Xanthurus en de 2 stuks Naso Elegans. En een uurtje later waren de koperbandjes de steen naarstig aan het onderzoeken en zag ik ze af en toe ook pikken aan de glasanemonen. Een dag later waren bijna alle glasanemonen verdwenen. De steen kan terug in de sump en morgen maar eens een verse steen uit de sump halen zodat die ook door de 'wasstraat' gaat :).

En of het nu een koppel is kan niet zeggen. Wat ik wel zie is dat de dieren vrijwel continu elkaar volgen en dat er onderling geen agressie is. De vorm van de neus zou bij een man iets anders zijn dan bij een vrouw. Ik heb nog geen verschil op dit punt kunnen ontdekken.
Daarom doe ik het even rustig aan op aqua gebied. De hobby moet een hobby zijn en geen last worden. Ook immens veel werk en gewoon geen tijd voor mijn beesten, dat laatste wil ik gewoonweg niet laten gebeuren
 
Bij een rondje langs de velden (lfs) kwam ik een vlindertje tegen die je nou niet dagelijks tegenkomt. Het is de tijd van de pub quizjes dus hierbij een vraag "Welke vlinder is dit en waar komt hij vandaan :)".

Op dit moment zit hij nog in het wenbakje, hij is op dit moment ongeveer 7 cm groot.
 
De eerste post sinds lange tijd.

Hierbij de oogst van de laatste Vivariumdag in 2023
1699816225969.png
Voor nu staat het even in een bakje in de stroming en in het licht. Morgen eerst een tube secondenlijm halen want de huidige bleek uitgedroogd te zijn :-( .

Ik ben bewust tot laat gebleven om te kijken of een leverancier nog een beetje wilde stunten. Dat viel een beetje tegen. Er stond op de 1ste verdieping een Deense school die een koraalfarm project heeft lopen waarvan men de oogst tijdens Vivarium verkocht. Deze wilden weinig mee naar huis nemen en de 2 grootste stukken heb ik daar "gescoord" à € 10,00 per stuk.
 
Laatst bewerkt:
Waarschuwing, er volgt een Favia / Favites overload :)
Dit zijn tegenwoordig niet meer de juiste benamingen.
Sorry, ik waag mij niet aan een classificatie omdat de kans dat ik het fout heb groter is dan dat ik het goed heb ;-).


1699832924773.png


1699834203250.png

1699833221529.png

1699833173642.png

1699833324083.png

1699833643801.png

1699833990913.png
 
Hierbij een filmpje van mijn bak op dit moment. Ik heb vandaag een 30-tal stekjes geplakt. Wat is dat toch K^%$ werk. Het is goed dat er niemand bij aanwezig was want het was niet mooi wat er af en toe uit mijn mond kwam.

Mijn bak is zeker niet op en top. Deze zomer was mijn fosfaat gestegen naar 2.5! en mijn nitraat naar 190! Niet iets om trots op te zijn. De oorzaak was dat mijn afschuimer vlak voor mijn vakantie defect was geraakt en ik geen oplossing voorhanden had. Uiteindelijk heeft de bak ruim 5 weken zonder afschuimer gedraaid. Ik dacht dat het wel meeviel met het fosfaat en nitraat. Red sea gaf tussen 0,12 en 0,16 fosfaat aan en Nyos gaf rond de 65 nitraat aan.
  • Maar de bak ging als een kei achteruit, het meeste SPS koraal ging dood, LPS en leders hadden het zwaar maar hebben het overleefd.
  • Ik heb in de zomerperiode ook enkele vissen verloren 2x lipvissen Cirrhilabrus Aurantidorsalis en 2x gramma Loreto verloren en enkele Pseudanthias Bimaculatus .
Het was dus tijd voor een ICP test, en die gaf dus de absurde waarden aangaf. Blijkbaar is de Nyos test niet betrouwbaar bij een extreem hoog fosfaat gehalte.

Nadat ik de ICP test had ontvangen heb ik de Red Sea fosfaat test voor hoge fosfaatwaarden uitgevoerd (16 ml RO water en 1 ml aquarium water) en nu gaf Red sea inderdaad ook 2.5 aan. Vervolgens ook Nyos uitgevoerd met RO verdund water en inderdaad gaf Nyos ook met verdund water nog steeds 65 Nitraat aan. Nu geeft Nyos geen richtlijnen voor het testen met verdund water dus kan ik er geen exact getal aan vast knopen.

Nadat ik de ICP test heb ontvangen heb ik mij eens goed achter de oren gekrabd en heb de volgende acties ondernomen:
  1. 2x waterwissel van ieder 800 liter
  2. grondige schoonmaak van de sump, er zat nogal wat detritus in
  3. ik ben veel natter gaan afschuimer, mijn BBK 300 moet ik nu 2x in de week legen
  4. ook in de hoofdbak heb ik grote schoonmaak gehouden, maar het steen dat zit natuurlijk nog vol met detritus en 2 x per week "stof" ik het af.
  5. ik heb Fosfaat reactor van 6 liter gebouwd, de rowaphos calculator gaf aan dat ik 8 liter rowaphos nodig zou hebben om mijn Fosfaat van 2.5 terug te brengen naar 0.16. Ik ben begonnen met een pot van 5 liter rowaphos te bestellen welke ik in de reactor heb gestopt. Ik heb de doorstroming van de reactor op ongeveer 100 liter per uur gezet.
  6. Ik heb tevens een 2de reactor gebouwd welke gevuld is met activated carbon. Deze is direct na de rowaphos reactor gekoppeld.
  7. ik heb ook de nitraat reactor die ik al eerder had gebouwd weer gerepareerd (de doseerpomp was vorig jaar defect geraakt), op dit moment gaat er een nitraat van 65 in en komt er 25 nitraat uit. De doseerpomp van deze reactor kan maar 4 liter per uur rondpompen. Het gaat dus niet snel
  8. ik blijf wodka doseren
  9. ik heb de nodige bacteriën van Plankton depot en Colombo toegevoegd hierbij reageer ik direct als er de eerste tekenen van bacterie bloom optreden. Ik werk thuis dus kan mijn bak vrijwel continu in de gaten houden.
Nu, 5 weken na het starten van Rowaphos, is mijn fosfaat gezakt naar ongeveer 0.32 en het daalt nog steeds. Nyos geeft voor Nitraat tussen de 40 en 65 aan en Salifert is het daar mee eens. Maar ik wil het deze keer wel zeker weten en dus gaat deze week ook nog een ICP test de deur uit.

Ik heb natuurlijk de nodige flap gehad en ik ben daar nog niet helemaal vanaf. Sinds ik Rowaphos doseer is het echter voornamelijk bruine flap en ik heb last van silicaat algen.

Maar goed dit is op dit moment de bak.
 
Hierbij een filmpje van mijn bak op dit moment. Ik heb vandaag een 30-tal stekjes geplakt. Wat is dat toch K^%$ werk. Het is goed dat er niemand bij aanwezig was want het was niet mooi wat er af en toe uit mijn mond kwam.

Mijn bak is zeker niet op en top. Deze zomer was mijn fosfaat gestegen naar 2.5! en mijn nitraat naar 190! Niet iets om trots op te zijn. De oorzaak was dat mijn afschuimer vlak voor mijn vakantie defect was geraakt en ik geen oplossing voorhanden had. Uiteindelijk heeft de bak ruim 5 weken zonder afschuimer gedraaid. Ik dacht dat het wel meeviel met het fosfaat en nitraat. Red sea gaf tussen 0,12 en 0,16 fosfaat aan en Nyos gaf rond de 65 nitraat aan.
  • Maar de bak ging als een kei achteruit, het meeste SPS koraal ging dood, LPS en leders hadden het zwaar maar hebben het overleefd.
  • Ik heb in de zomerperiode ook enkele vissen verloren 2x lipvissen Cirrhilabrus Aurantidorsalis en 2x gramma Loreto verloren en enkele Pseudanthias Bimaculatus .
Het was dus tijd voor een ICP test, en die gaf dus de absurde waarden aangaf. Blijkbaar is de Nyos test niet betrouwbaar bij een extreem hoog fosfaat gehalte.

Nadat ik de ICP test had ontvangen heb ik de Red Sea fosfaat test voor hoge fosfaatwaarden uitgevoerd (16 ml RO water en 1 ml aquarium water) en nu gaf Red sea inderdaad ook 2.5 aan. Vervolgens ook Nyos uitgevoerd met RO verdund water en inderdaad gaf Nyos ook met verdund water nog steeds 65 Nitraat aan. Nu geeft Nyos geen richtlijnen voor het testen met verdund water dus kan ik er geen exact getal aan vast knopen.

Nadat ik de ICP test heb ontvangen heb ik mij eens goed achter de oren gekrabd en heb de volgende acties ondernomen:
  1. 2x waterwissel van ieder 800 liter
  2. grondige schoonmaak van de sump, er zat nogal wat detritus in
  3. ik ben veel natter gaan afschuimer, mijn BBK 300 moet ik nu 2x in de week legen
  4. ook in de hoofdbak heb ik grote schoonmaak gehouden, maar het steen dat zit natuurlijk nog vol met detritus en 2 x per week "stof" ik het af.
  5. ik heb Fosfaat reactor van 6 liter gebouwd, de rowaphos calculator gaf aan dat ik 8 liter rowaphos nodig zou hebben om mijn Fosfaat van 2.5 terug te brengen naar 0.16. Ik ben begonnen met een pot van 5 liter rowaphos te bestellen welke ik in de reactor heb gestopt. Ik heb de doorstroming van de reactor op ongeveer 100 liter per uur gezet.
  6. Ik heb tevens een 2de reactor gebouwd welke gevuld is met activated carbon. Deze is direct na de rowaphos reactor gekoppeld.
  7. ik heb ook de nitraat reactor die ik al eerder had gebouwd weer gerepareerd (de doseerpomp was vorig jaar defect geraakt), op dit moment gaat er een nitraat van 65 in en komt er 25 nitraat uit. De doseerpomp van deze reactor kan maar 4 liter per uur rondpompen. Het gaat dus niet snel
  8. ik blijf wodka doseren
  9. ik heb de nodige bacteriën van Plankton depot en Colombo toegevoegd hierbij reageer ik direct als er de eerste tekenen van bacterie bloom optreden. Ik werk thuis dus kan mijn bak vrijwel continu in de gaten houden.
Nu, 5 weken na het starten van Rowaphos, is mijn fosfaat gezakt naar ongeveer 0.32 en het daalt nog steeds. Nyos geeft voor Nitraat tussen de 40 en 65 aan en Salifert is het daar mee eens. Maar ik wil het deze keer wel zeker weten en dus gaat deze week ook nog een ICP test de deur uit.

Ik heb natuurlijk de nodige flap gehad en ik ben daar nog niet helemaal vanaf. Sinds ik Rowaphos doseer is het echter voornamelijk bruine flap en ik heb last van silicaat algen.

Maar goed dit is op dit moment de bak.

Super gave bak en heel mooi rif gebouwd. Klote van de waardes maar dit komt wel weer goed en kunnen de stekjes mooie kolonies worden.

Waarom bestel je niet de hanna no3 (782) en po4(736) deze geven als je zuiver werkt over algemeen altijd correcte waardes aan
 
Super gave bak en heel mooi rif gebouwd. Klote van de waardes maar dit komt wel weer goed en kunnen de stekjes mooie kolonies worden.

Waarom bestel je niet de hanna no3 (782) en po4(736) deze geven als je zuiver werkt over algemeen altijd correcte waardes aan
Dank je. En tja ik had niet echt rekening gehouden met deze hoge waardes. Ik was daarnaast best tevreden over het gemak en de kosten van de Red Sea en de Salifert testen.

De Hanna testen zijn ongetwijfeld zéér natuurlijk maar ook behoorlijk kostbaar qua aanschaf en gebruik.

Koralen blijven mij verbazen.
Ik heb 2 jaar geleden een stukje Goniopora gekocht en dat is al meer dan een jaar verdwenen. In de afgelopen week ben ik tijdens het onderhoud en het plaatsen van de stekjes op plekken geweest waar ik eigenlijk niet bij kan. Maar nu heb een paar stenen verplaatst. En daarbij zag ik in een spleet het stukje Goniopora terug. Het heeft daar geen licht gekregen en het koraal leek op het eerste gezicht afgestorven (wat ook in lijn van de verwachting is). Echter bij inspectie zie ik nog enkele poliepen met een groene kern. Blijkbaar zit daar dus nog leven, of dit koraal het overleeft vind ik twijfelachtig maar ik geef het een kansje :).
1701987710894.png
 
Zet dat stukje gonio dan niet in het volle licht wil je het laten overleven.
En over de testen wat is 50 cent ofz per test op 1 a 2 x in de maand tegen over foutieve metingen en verliezen van kostbare dieren .
En andere kopzorgen omdat je van een foutieve meting uitgaat .
 
Dank je. En tja ik had niet echt rekening gehouden met deze hoge waardes. Ik was daarnaast best tevreden over het gemak en de kosten van de Red Sea en de Salifert testen.

De Hanna testen zijn ongetwijfeld zéér natuurlijk maar ook behoorlijk kostbaar qua aanschaf en gebruik.

Koralen blijven mij verbazen.
Ik heb 2 jaar geleden een stukje Goniopora gekocht en dat is al meer dan een jaar verdwenen. In de afgelopen week ben ik tijdens het onderhoud en het plaatsen van de stekjes op plekken geweest waar ik eigenlijk niet bij kan. Maar nu heb een paar stenen verplaatst. En daarbij zag ik in een spleet het stukje Goniopora terug. Het heeft daar geen licht gekregen en het koraal leek op het eerste gezicht afgestorven (wat ook in lijn van de verwachting is). Echter bij inspectie zie ik nog enkele poliepen met een groene kern. Blijkbaar zit daar dus nog leven, of dit koraal het overleeft vind ik twijfelachtig maar ik geef het een kansje :).
Bekijk bijlage 625868
Lijkt weer goed te komen die gonio😁

De Hanna checkers zijn indd prijzig en ook de testen. Maar als je daarmee dode koralen kan voorkomen is het weer niet duur
 
@henkie1
Je hebt natuurlijk gelijk, de foto is genomen op een plek met vol licht. Maar op de uiteindelijke plaats in het aquarium krijgt het koraaltje 50 par.
 
In mijn aquarium zie zelden aiptasia. Mijn Rostratum en in mindere mate Flavissimus zorgen daar wel voor.

Maar in de sump is het een heel ander verhaal. Zie hier een mooie verzameling die de zijruit van de sump in beslag hebben genomen. En dit is maar een deel van het compartiment. Ik heb deze week dat compartiment helemaal leeg laten lopen en daarna deze griezels van de ruit af geschraapt.

Nu zitten de stenen in de sump ook vol van deze jongens en het is minder makkelijk om ze daar vanaf te halen. Ik overweeg om een 2de Rostratum in huis te halen die de sump mag gaan leeg snoepen.
1703276411606.png
 
Je kunt ook een steen vanuit de sump tijdelijk in het aquarium leggen en dan wekelijks roteren of zo. Dan kan de pincet van boven er lekker van eten.
Dat heb ik al diverse keren geprobeerd. Maar het lijkt er op dat mijn Rostratus en Flavissimus niet aan volwassen aiptaisia willen beginnen, ik heb in ieder geval niet gezien dat de hoeveelheid aiptasia op de stenen afneemt als ik de steen een dag in de bak laat liggen.
 
In mijn aquarium zie zelden aiptasia. Mijn Rostratum en in mindere mate Flavissimus zorgen daar wel voor.

Maar in de sump is het een heel ander verhaal. Zie hier een mooie verzameling die de zijruit van de sump in beslag hebben genomen. En dit is maar een deel van het compartiment. Ik heb deze week dat compartiment helemaal leeg laten lopen en daarna deze griezels van de ruit af geschraapt.

Nu zitten de stenen in de sump ook vol van deze jongens en het is minder makkelijk om ze daar vanaf te halen. Ik overweeg om een 2de Rostratum in huis te halen die de sump mag gaan leeg snoepen.
Bekijk bijlage 626703
Lijkt mijn overloop wel😂
 
En dan verlies je in 2 weken tijd 3 nieuwe koraaltjes. en moet je op zoek naar de oorzaak.
1. Galaxea (eerst een kopje weg 2 dagen later nog eentje en zo verder
2. Echinophylia Lamelosa (iedere dag zie ik een paar mm dood steen verschijnen).
3. Hystrix (beetje bij beetje worden de takken kaal)

De eerste verdachten in mijn bak zijn natuurlijk mijn keizers. Maar ik heb ze niet kunnen betrappen. Bij de eerste 2 koralen niets kunnen ontdekken tot ik op de hystrix takken diverse astrea's zie kruipen. Deze heb ik tot nu toe niet als verdacht beschouwd maar wellicht heb ik de pech toch een koraal etende variant in de bak te hebben. Daarom ben ik maar eens begonnen met deze jongens van de ruiten en stenen te plukken. Gisteren en vandaag heb ik er ruim 200 uit de bak geplukt. Het einde is nog lang niet in zicht. Nu dit maar eens een weekje volhouden en dak kijken hoe het gaat.
1703640611401.png
 
Bovenaan