Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Keurmerk Vissen-koralen-garnalen enz? Tijd voor actie!

terechte opmerking Jochem, vandaar ook de knipoog ;) Maar is precies wat het probleem is met alles, mensen willen voor een dubbeltje op de eerste rang zitten maar vinden het schandalig hoe dieren (of het nu om vissen of om de bioindustrievarkens bv gaat) behandeld worden. Dat werkt dus niet. IK ben bereid meer te betalen voor scharrelvlees / biologisch vlees/melk en dus ook voor nakweek van vissen/certificaat. Je kan alleen nooit in de portomonee kijken van een ander en dat speelt natuurlijk ook een rol. Wel denk ik dat we (oa door zo'n topic dus ja het draagt wel degelijk bij) mensen misschien aan het denken zetten en de volgende keer niet kostte wat het kost een bepaalde vis willen hebben of op een gegeven moment misschien zeggen "ok mijn bak zit vol".

Overigens ben ik het ook met bargossa eens dat we het topic wel gezellig moeten houden. Een discussie over dit onderwerp is al moeilijk genoeg. Laten we proberen dit een waardevol topic met goede meningen en informatie te maken. Tot slot ben ik het OOK met Twan eens dat als mensen zich eens wat beter zouden verdiepen in de dieren die ze houden (wederom ongeacht welke dieren) er heel wat leed (en ook financieel gezien) bespaart blijft op alle fronten.
 


Voordeel van de kleinere webwinkels is dat zij niet van de winst hoeven te leven en dus niet hoeven te verkopen om te blijven bestaan
. Dat bied meer tijd en mogelijkheden om een gezonde vis te verkopen (Quarantaine, acclimatisatie enz.). Dit wil niet zeggen dat de grotere winkels per definitie "foute" vissen verkopen, er zijn er zat die wel verantwoord hun bedrijf runnen.

Fijn weekend

Hier ben ik het totaal niet mee eens.

Er zijn ook webwinkels/thuiswinkels (waaronder ikzelf) die wel moeten verkopen om te blijven bestaan. Niet iedereen heeft er een baan bij .

Juist iemand die er van moet leven moet zorgen dat die blijft verkopen! Dus de winkelier/webshop moet zorgen dat klanten terug komen. Dat kan dus door service,aanbod, kennis en kwaliteit. Er zitten 12 maanden in een jaar dus aan eenmalige winst heb je dan niks!!

Ik denk uiteindelijk niet dat een winkelier expres iemand een verkeerde vis verkoopt. Ik denk dat het dan eerder te maken heeft met kennis gebrek! Of ben ik nu te positief;)
 
Laatst bewerkt:
Hoi allemaal, interessante discussies hier. Vind het onderwerp zeker ook erg actueel.

Natuurlijk ben ik ook "schuldig", hier zijn er ook wel een paar vissen gestorven. Vraag me niet waarom, sommige was vast mijn fout (niet dat ik weet wat ik dan verkeerd heb gedaan) andere worden misschien wel niet zo oud (ben fan van kleine grondeltjes en dergelijke, veel langer dan 1 jaar kan ik ze niet houden, of er nog nieuwe komen weet ik nog niet).

Koralen zijn bij mij helaas een paar maanden geleden allemaal dood gegaan, vies water voor verversing gebruikt. Daar kan ik nog steeds wel van balen af en toe.

Inmiddels ben ik wel al plannen aan het maken voor een groter aquarium want het virus heeft me goed te pakken.

Alleen ik wil wel proberen dat zo verantwoord mogelijk te doen. Zeker voor koraal denk ik dat dat redelijk eenvoudig kan. Mijn voornemen is alle koralen van mede hobbyisten over te nemen. Kunnen stekken zijn of van mensen die stoppen met de hobby, maakt me niet uit. Alleen dus niet uit via een handelaar uit een tropische zee. Ik pen dit nu makkelijk neer en zal best eens in de verleiding komen. Soorten als Granulosa zullen dus wellicht wel niet in mijn aquarium gaan komen... so be it. Ik hoop dat ik dit vol kan houden... help me maar herinneren ;).

Voor vissen is dit wat lastiger, maar daar kan fishbase misschien wel uitkomt bieden: (link. Daar staat alleen bij bijna alle vissen "low vulnerability" en "Resilience: high" dus dat lijkt dan niet zo snel een probleem. Echter als er nakweek aangeboden wordt heeft dat wel mijn voorkeur. Alleen zijn er niet veel verschillende soorten waarvoor dat geldt: aanbod bij de Jong. Dus daarvoor weet ik niet precies hoe ermee om te gaan.

Nou ja, ik zal wel zien, gelukkig vind ik zeldzaamheid/moeilijkheid niet belangrijk voor of een vis mooi/interessant is om te houden. Als die blauwe juffertjes met gele staarten niet zo agressief waren zou dat mijn favoriete visje zijn.
 
Ik zie jou ook niet als een KLEINERE webwinkel ;)
Hier ben ik het totaal niet mee eens.

Er zijn ook webwinkels/thuiswinkels (waaronder ikzelf) die wel moeten verkopen om te blijven bestaan. Niet iedereen heeft er een baan bij .

Juist iemand die er van moet leven moet zorgen dat die blijft verkopen! Dus de winkelier/webshop moet zorgen dat klanten terug komen. Dat kan dus door service,aanbod, kennis en kwaliteit. Er zitten 12 maanden in een jaar dus aan eenmalige winst heb je dan niks!!

Ik denk uiteindelijk niet dat een winkelier expres iemand een verkeerde vis verkoopt. Ik denk dat het dan eerder te maken heeft met kennis gebrek! Of ben ik nu te positief;)
 
Ik zal het anders zeggen.

En ook dit zal niet iedereen leuk vinden.

Als ik kijk wat voor vragen er in verschillende topics worden gesteld door forumleden is het niet verwonderlijk dat er zoveel vissen en koralen sterven.

Laten we beginnen met "wat is dit" met een foto van een deel anemoon.

En ja, die gaan ook nog eens vissen kopen.
Als dan een winkelier verkoopt wat deze personen uitzoeken ............tja vul zelf maar in.
Dan zou, voor het welzijn van de dieren, dit niet moeten kunnen, maar ja de winkelier kan ook niet weten wat voor persoon ze voor zich hebben staan dus zou deze door moeten vragen.
Hij zou dan snel uitvinden dat deze vis BV. niet het niet gaat worden en dit niet moet verkopen.
Met de koralen precies hetzelfde.
Ook al is dit mari-cultuur wil niet zeggen dat dit dan wel verkocht mag worden aan onervaren aquarianen.

Maar ja hoe kan deze aquariaan dan ervaring opdoen als hij niets meer kan kopen?

Dus,

Ik denk dat we ons meer zorgen moeten maken om de zogenaamde plug en play aquariums.

Als al het koraal wat in Nederland word verkocht nog in leven zou zijn hadden we geen water meer in onze bakken zitten wegens plaats gebrek.

Denk daar maar eens over na.

mvgr
twan

Hey Twan,
Als aquariaan met ruim 1.5 jaar ervaring met ook nog een plug-en-play:eek: systeem begrijp ik best wat jij bedoelt, als de drempel voor het houden van een zoutwater bak te laag wordt dan storten mensen zich onbezonnen op deze hobby met alle gevolgen van dien.
Toch denk ik dat het essentieel is dat mensen durven te blijven vragen als ze onzeker zijn over iets. Ik herinner me nog levendig hoe het was om een 'absolute beginner' te zijn. Ik had mij bijzonder goed ingelezen en was in theorie uitermate goed voorbereid.
Maar de praktijk is dan weer anders. Dan is het fijn als je even kan toetsen of je op het juiste spoor zit. Dan is het plezierig als een ervaren aquariaan je even bij de hand neemt.
Het lijkt mij beter om met elkaar in contact te blijven dan dat een beginner zijn vraag maar niet stelt omdat hij/zij zich anders dom voelt.
 
Als we vriendelijk blijven benaderen, en er vanuit gaan dat er geen domme vragen bestaan, alleen domme antwoorden. Dan hebben de meeste mensen en dus ook de meeste dieren profijt van dit forum.

Natuurlijk kan onwetenheid bij de één tot verbazing en zelfs ergernis leiden bij de ander. Vooral als je jezelf zorgen maakt om de de dieren die het betreft. Maar wat brengt je het verst om een vermeend 'foute' situatie in de zorg bij andermans dieren te verhelpen?
Ik denk geduld en goed advies.

En ja, ik heb in mijn begin tijd ook veel foto's geplaatst met vragen als 'is dit een deelanemoon' of '... glasanemoon'. We moeten gewoon accepteren dat de diversiteit aan leven dat we met levend steen in onze zeewateraquaria krijgen zo groot is, dat we niet kunnen verwachten dat we alle organismen in onze bakken kennen. Zeker beginners niet.

Mooi toch ;)
 
Kijk eens naar deze advertentie!

heb contact gehad en niet tot mijn verbazing een aquarium winkel hier in het Noorden des lands die deze verkocht heeft aan deze meneer.

Dus sommige winkeliers/sponsoren doe wel alles voor de winst blijkbaar..........
 
Kijk eens naar deze advertentie!

heb contact gehad en niet tot mijn verbazing een aquarium winkel hier in het Noorden des lands die deze verkocht heeft aan deze meneer.

Dus sommige winkeliers/sponsoren doe wel alles voor de winst blijkbaar..........

Ik snap de verontwaardiging over dit soort zaken.
Hier heeft de handel een duidelijk verantwoordelijkheid in de zin van voorlichting en 'inschatten' van de klanten, denk ik.

Natuurlijk ligt de verantwoordelijkheid in eerste instantie bij de klant/hobbyist zelf. Maar ja, dat blijven mensen :rolleyes:

Maar dat gezegd hebbende, hoop ik dat we op dit deel van het forum een stapje verder kunnen gaan. Juist die informatie bloot leggen die niet voor het oprapen ligt voor ons hobbyisten - zoals wat er gebeurt voordat de dieren in winkel komen.

Maar ook een discussie of we als hobbyisten een zwarte lijst van winkels/handelaren mogen aanleggen is een punt...kijk, positief onderscheiden prefereer ik...maar als een handelaar 'betrapt' wordt op willens en wetens dierenleed veroorzaken door slechte aquariumsystemen en/of moeilijk houdbare dieren te verkopen aan onervaren hobbyisten...dan mag dat voor mij ook wel openbaar gemaakt.
 
Twan,een bak ergens onder in je keldertje:)waar de vis op zijn gemak aan jou systeem kan wennen en niet direct moet opknokken tegen andere agressieve vissen die hun territorium en hun eten goed verdedigen(dit laatste krijgen de meeste vissen gewoon te weinig vandaar ook dikwijls agressie)

Ik heb de afgelopen 3 jaar 3 achillissen gekocht,geen makkelijke vis maar ze leven en zwemmen nog alledrie gezond rond,eentje heb ik zelfs gekocht voor een bevriend aquariaan eraan te helpen en deze vis heeft gewoon 2 maanden in de kelder gezwommen totdat hij dik en gezond was,dan kunnen ze best wel tegen een stipje.

Een totaal ander plaatje krijg je als je deze vissen direct in je bak kiepert .

Je kan veel vissenleed besparen door je vissen op deze manier op te vangen maar wie doet het,zoals meestal op forums leuke discussie`s met weinig resultaat:)en het is makkelijker het probleem door te sturen naar winkels,groothandels en landen waar onze beestjes vandaan komen.

Toch zijn er mensen die de moeite doen in echt opzoekwerk en daar zie je ook resultaten,zelfs in de plug en play systemen.



En wat is dan het juiste aquarium?
 
jammergenoeg hebben er maar weinig een kelder ( in Nederland dan ) ik ook niet.
Anders wist ik het wel:p
Maar een bak hoeft natuurlijk niet perse in een kelder te staan:).
Maar je brengt me wel op een leuk idee. Ik ben niet van plan om nog echt meer vissen te nemen. Maar een bak opstarten met stukken levensteen waar sponzen etc op kunnen groeien en ook wat wieren erin. Mocht er dan eens iets met een van mijn vissen zijn dan kunnen ze hierin lekker aansterken.
Maar ik moet uitkijken dat het niet uit de hand gaat lopen allemaal;)
 
Laatst bewerkt:
...en het is makkelijker het probleem door te sturen naar winkels,groothandels en landen waar onze beestjes vandaan komen.
...

Laat duidelijk zijn dat ik de verantwoordelijkheid in eerste plaats leg bij de aquariaan zelf.

Maar zonder goede informatie over hoe onze handelaren en vangers met de dieren en de riffen omgaan, kan je als hobbyist niet op basis van volledige informatie beslissingen nemen. Mede daarom dit topic.

En ja, woorden zijn geduldig...daden...daar gaat het uiteindelijk om ;)
 
Dat is een heel goed idee Sander,het is een mooie biologische aanwinst en koop je ooit slechte etertjes dan kan je ze met een gerust hart hier een tijdje inzetten zodat ze kunnen wennen aan je systeem.

Ik had ook geen kelder he,heb hem ook met de hand moeten uitdiepen maar je hebt gekken en je hebt hele grote gekken,fiet is dat ik hem niet meer zou kunnen missen:)

Echte daden ipv woordentopjes

jammergenoeg hebben er maar weinig een kelder ( in Nederland dan ) ik ook niet.
Anders wist ik het wel:p
Maar een bak hoeft natuurlijk niet perse in een kelder te staan:).
Maar je brengt me wel op een leuk idee. Ik ben niet van plan om nog echt meer vissen te nemen. Maar een bak opstarten met stukken levensteen waar sponzen etc op kunnen groeien en ook wat wieren erin. Mocht er dan eens iets met een van mijn vissen zijn dan kunnen ze hierin lekker aansterken.
Maar ik moet uitkijken dat het niet uit de hand gaat lopen allemaal;)
 
Dat is zo Frode maar voor een beginner kan het soms gewoon erg moeilijk zijn,vraag in een topic hier op het forum welke vissen je kan plaatsen in je bak en je krijgt hele uiteenlopende re,bij winkeliers zal het niet anders zijn,voor de een kan het,voor de andere winkelier kan het niet,ergens zal het voor een deel bij deze hobby horen denk ik.

Verder denk ik dat sommige mensen ook niet willen leren inzien dat sommige vissen risico`s inhouden vb,hoeveel keizers worden er niet aangeboden omdat ze in poliepjes bijten of de buttons opeten,dit is nu toch wel echt geweten in deze tijd dus als je daar niet tegen kan laat die vissen dan toch gewoon in de winkel.:)

Laat duidelijk zijn dat ik de verantwoordelijkheid in eerste plaats leg bij de aquariaan zelf.

Maar zonder goede informatie over hoe onze handelaren en vangers met de dieren en de riffen omgaan, kan je als hobbyist niet op basis van volledige informatie beslissingen nemen. Mede daarom dit topic.

En ja, woorden zijn geduldig...daden...daar gaat het uiteindelijk om ;)
 
Dat is een heel goed idee Sander,het is een mooie biologische aanwinst en koop je ooit slechte etertjes dan kan je ze met een gerust hart hier een tijdje inzetten zodat ze kunnen wennen aan je systeem.

Ik had ook geen kelder he,heb hem ook met de hand moeten uitdiepen maar je hebt gekken en je hebt hele grote gekken,fiet is dat ik hem niet meer zou kunnen missen:)

Echte daden ipv woordentopjes

Eerst het vrouwtje maar even tevreden stellen, die wil Axolotles daarna vind ik dat ik weer aan de beurt ben;) Wel opletten wat ik al eerder zei dat het geen dierentuin moet gaan worden.
 
Laatst bewerkt:
Als je dat bedoelt, helemaal mee eens. Wat ik al eerder ergens zijn, we blijven mensen :rolleyes:

Trouwens, over 'bewust' beslissingen nemen lees ik op dit moment een interessant boekje van Ap Dijksterhuis 'Het slimme onbewuste'. Het komt er eigenlijk op neer dat we beslissingen onbewust nemen, en dat ons bewustzijn er later een passend verhaaltje bij verzint. Zo werken onze hersenen. Maar dat onbewuste proces gaat wel op basis van (eerder) verwerkte informatie ...dus wie weet hoe belangrijk het is dat wij al onze gevoelens en ideeen over hoe je verantwoord aquariumdieren verzorgd hier met elkaar delen ;)


Dat is zo Frode maar voor een beginner kan het soms gewoon erg moeilijk zijn,vraag in een topic hier op het forum welke vissen je kan plaatsen in je bak en je krijgt hele uiteenlopende re,bij winkeliers zal het niet anders zijn,voor de een kan het,voor de andere winkelier kan het niet,ergens zal het voor een deel bij deze hobby horen denk ik.

Verder denk ik dat sommige mensen ook niet willen leren inzien dat sommige vissen risico`s inhouden vb,hoeveel keizers worden er niet aangeboden omdat ze in poliepjes bijten of de buttons opeten,dit is nu toch wel echt geweten in deze tijd dus als je daar niet tegen kan laat die vissen dan toch gewoon in de winkel.:)
 
Hier ga je me in het verkeerde daglicht zetten.

Ook ik moet nog steeds werken voor het geld.

Ik zal zeker niet neerbuigend doen over mensen met een plug en play aquarium, sterker nog ik heb er bewondering voor.

Om in een klein bakje de water waardes goed te houden vergt veel meer discipline dan in een systeem van 3000 liter.

Ik probeer ook te helpen waar ik kan, sterker nog als er eens iemand zeer veel pech heeft met zijn bak bied ik aan om hier ter plekke stekken te knippen voor het schitterende bedrag van €0.-

Heb dit nog nergens anders gelezen.
Ik vind dus zeker niet dat je moet zeggen dat ik neerbuigend doe.

Misschien moet ik het anders zeggen:

In dit topic gaat het om de riffen door onze hobby niet te veel schade op te laten lopen.

Omdat de instap drempel niet meer hoog is zullen velen instappen zonder te weten waar ze aan beginnen en dat zo'n klein systeem toch wel moeilijker is dan het op het eerste oog lijkt.
Ook deze mensen zullen proberen om de mooiste dieren te gaan houden.
Lukt dit niet zullen ze weer stoppen met de hobby en wat anders gaan doen.

Dit zijn de mensen die ik bedoel.

Als je je goed inleest weet je waar je aan begint en zal er meer succes zijn in het houden van vissen en koraal.

Alleen gaat daar zoveel tijd in zitten.

mvg
twan






Met alle respect 21twan maar ik begin me zorgen te maken waar deze topic naar toe gaat.

Er zullen velen met met mij zijn als ik je vertel dat toen ik de eerste keer opstarte en met de vraag kwam of dit een glasanemoon zou zijn, dit puur voor verificatie was. Met andere woorden, zodat ik zeker wist of ik geen leuk diertje naar de donder zou helpen. En ja, mijn eerste bak was een plug en play en ik vond het prachtig!

Ook vraag ik me af als bijna 2 jarige rookie hoe mensen zo ervaren zijn geworden, of moet je zo geboren worden?

Het is makkelijk om van boven naar beneden te schoppen, echter zal je hier nada mee bereiken. Hoe kom je bijvoorbeeld aan de ervaring en kennis om een moeilijke vissoort in leven te houden? Ik neem aan door er eerst een zooi kapot te laten gaan:rolleyes:

Als laatste opmerking heb ik liever een arm iemand met een klein bakje en een paar visjes die vaak de waarde van het geld nog inziet, dan iemand die met geld kan strooien en gewoon koopt wat hij wil. Als beide personen geen geweten heeft ten overstaan van de diertjes, zal de arme persoon het diertje toch beter behandelen, het kost immers geld.

Edit: Ik zie trouwens ook het verschil niet tussen een plug en play bak en een bak met sump. Een plug en play heb je nieuw voor ongeveer 400/500 euro? Mijn bak met sump heeft mij 285 euro gekost, laten maken in Duitsland. Komt een beetje techniek bij dan schat ik het geheel op 600 euro. Die 100 euro is toch te overzien.
 
Ik ben het 100% eens dat bepaalde ontwikkelingen de drempel verlaagd hebben om aan zeewater te beginnen. En de plug-and-play nano bakjes zijn daar een goed voorbeeld van. De eerste redsea max was ook het aquarium waardoor ik dacht, misschien is dat wel een leuke hobby voor me nu ik uit de reptielen ben gestapt?

Alleen ben ik niet de persoon die dan meteen zomaar ergens aan begin en heb me dus eerst een jaar ingelezen. Gevolg....., er staat hier geen red sea max maar 500 liter water en ik heb ook nooit gevraagd is dit een glasanemoon?

Door de drempel verlaging stappen er dus ook meer vooraf niet genoeg geinformeerde/bewuste mensen in deze hobby wat zeker de 'duurzaamheid' niet ten goede komt. Nu ben ik zeker niet tegen dit soort aquaria, zolang je je maar echt bewust bent waar je aan begint en daar ontbreekt het helaas toch echt te vaak aan.
 
Ben het eigenlijk wel met Twan eens met betrekking tot de plug and play spul. De drempel is gewoon te laag,waardoor mensen sneller beginnen met een zeewater bakje.Ze kopen hem en gaan daarna pas nadenken wat, en hoe ze hem gaan inrichten.Dan komen er vragen langs over lavasteen en noem maar op.

Dit is gewoon omgekeerde wereld. Bij een (normaal)systeem moet je gewoon eerst nadenken over hoe het moet werken.Waardoor je ook sneller met ander liefhebbers in aanraking komt,en gaat kijken bij diverse mensen.En dat is zeker in het voordeel van de nog niet aangekochte levendehave. Daarna ga je pas het systeem kopen.

Met betrekking op het keurmerk.Het is natuurlijk een goed streven maar het blijft vraag en aanbod.Eigenlijk zou je een vergunning moeten hebben om levende have te kunnen kopen.Zodat je eerst een cursus gedaan zou moeten hebben. Elke boerenlxl kan levendehave kopen en thuis in een bakje stoppen.Ik ken zelfs een iemand die kocht twee anemoonvisjes bij een winkelier maar kwam naar een dag terug.Want ze waren al dood! Wat bleek ze had ze in een vissenkom gedaan:(
Door zulke mensen blijft er dus veel vraag.

Bedoel maar blijft vraag en aanbod....Dus GELD waar het allemaal omgaat.
En tegen geld kun je niet vechten.

Al is het een heel mooi initiatief om duurzame handel te proberen. Maar dan moet het wereldwijd zo gaan.Anders werkt het gewoon niet.
 
Ben het eigenlijk wel met Twan eens met betrekking tot de plug and play spul. De drempel is gewoon te laag,waardoor mensen sneller beginnen met een zeewater bakje.Ze kopen hem en gaan daarna pas nadenken wat, en hoe ze hem gaan inrichten.Dan komen er vragen langs over lavasteen en noem maar op.

Dit is gewoon omgekeerde wereld. Bij een (normaal)systeem moet je gewoon eerst nadenken over hoe het moet werken.Waardoor je ook sneller met ander liefhebbers in aanraking komt,en gaat kijken bij diverse mensen.En dat is zeker in het voordeel van de nog niet aangekochte levendehave. Daarna ga je pas het systeem kopen.

Met betrekking op het keurmerk.Het is natuurlijk een goed streven maar het blijft vraag en aanbod.Eigenlijk zou je een vergunning moeten hebben om levende have te kunnen kopen.Zodat je eerst een cursus gedaan zou moeten hebben. Elke boerenlxl kan levendehave kopen en thuis in een bakje stoppen.Ik ken zelfs een iemand die kocht twee anemoonvisjes bij een winkelier maar kwam naar een dag terug.Want ze waren al dood! Wat bleek ze had ze in een vissenkom gedaan:(
Door zulke mensen blijft er dus veel vraag.

Bedoel maar blijft vraag en aanbod....Dus GELD waar het allemaal omgaat.
En tegen geld kun je niet vechten.

Al is het een heel mooi initiatief om duurzame handel te proberen. Maar dan moet het wereldwijd zo gaan.Anders werkt het gewoon niet.

Ben het op veel punten met je eens.
Daarnaast denk ik wel dat er dingen gaan veranderen als in ieder geval een aantal liefhebbers andere vragen gaat stellen aan winkeliers.
Ik wil als afnemer als het even kan namelijk kunnen kiezen of ik een verantwoorde of onverantwoorde vis koop.
Net zoals ik kan kiezen of ik biologische producten koop of niet.

Als het om geld gaat kan een winkelier hier zelfs op inspringen en zich deels specialiseren in verantwoorde dieren.
Hij kan hier dan goede sier mee maken en goede winst mee maken lijkt me.
Elk begin is een begin, hoe klein dan ook.
Het feit dat uit de reacties blijkt dat mensen hier over nadenken is bemoedigend. Prijzenswaardig vind ik het gegeven dat enkele winkeliers zo dapper zijn om het gesprek hier op dit forum aan te gaan.
Hier heb ik echt bewondering voor, want waarom zwijgen de anderen?:confused:
 
Maar Annetje hoe denk dat te controleren.Een biologische biefstukje kun je proeven.Maar als je bv twee bakken bij een winkelier heb staan met bv gele dokters.Stel, er is eventjes een dagje meer vraag naar verantwoord. Maar deze zijn op.Kan de winkelier zo de (normale)overhevelen naar de duurzame.Dan verdient hij helemaal een stevige duit.....Geld maakt mensen gek.

Dat gaat echt niet lukken sorry.

Er is maar 1 motto alles of niets.Anders heb je er niks aan:(

Ik weet nu al het antwoord.Ben jaren de hele wereld over geweest.Weet wel hoe het werkt inmiddels.
 
Bovenaan