Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Keurmerk Vissen-koralen-garnalen enz? Tijd voor actie!

annetje

OZ Medewerker
Waarde leden,
Al langere tijd maak ik mij zorgen over de invloed van onze hobby op het leven op het rif.
Sommige vissen worden op gruwelijke wijze gevangen (zie ook # 814 van mijn dagboek).
Andere vissen-koralen worden weggehaald uit hun leefomgeving zonder dat er gekeken wordt of er voldoende dieren ter plekke overblijven om hun voortbestaan te waarborgen.
Gelukkig sta ik niet alleen in deze zorg getuige ook het topic van Frode: (http://zeewaterforum.info/forums/showthread.php?85299-Slechte-start-2011) en de reacties hierop.

TIJD VOOR ACTIE, zo dacht ik.

Ik heb daarom onderstaande brief aan De Jong Marine life (eén van de grootste importeurs van het zeeleven) gemailed.

“Geachte heer de Jong,

Als enthousiast zeewater aquariaan en lid van het Nederlands en Belgisch zeewaterforum heb ik inmiddels het genoegen gehad om uw bedrijf te mogen bezoeken.
Het zag er allemaal prachtig en goed verzorgd uit, waarvoor mijn complimenten.

Er bestaat bij mij, en niet alleen bij mij een toenemende zorg over het welzijn van de riffen wereldwijd.*
Ik doel dan met name op de invloed van onze hobby op het leven de riffen.*

Gelukkig zijn er *initiatieven waardoor o.a. de lokale bevolking een inkomen kan verwerven doordat zij ter plekke vissen en koralen kweken.
Ook zijn er tal van andere projecten.

Aangezien u een van de grootste importeurs bent wil ik u dan ook om informatie vragen.
1. Neemt u vissen en koralen uit dat soort projecten af?
2. Hoe kan ik weten of het dier dat ik koop verantwoord gekweekt/gevangen is?
3. Bestaat er een soort keurmerk?

Ik ben best bereid meer te betalen voor een dier als ik daarmee verantwoord kan investeren in de toekomst van de riffen en van onze hobby.

Gezien het gegeven dat meerdere forumleden deze zorg delen en dus de behoefte voelen om bij de aankoop van hun vis bij te dragen aan het behoud van het leven op het rif zal ik op het forum melding maken van het feit dat ik deze vragen aan u heb voorgelegd.”



Ik ben erg benieuwd naar zijn reactie.

OPROEP!actionactionaction
Daarnaast zou ik een ieder die zeewatervissen/dieren met een keurmerk zou willen kopen zich hier te melden.


Zaken veranderen ook als klanten (dat zijn wij met ons allen) aangeven wat onze wensen zijn!

De macht van het getal gaat dan ook spreken.
 
Hoi Anne,

Jij bent snel in de pen gesprongen ;)
Er is inderdaad al zoiets als de MAC, maar gezien de informatie op hun eigen website, zijn ze niet in staat om op vrijwillige basis de hele keten te controleren. Wel toont het de goede wil van een aantal bedrijven die in de handel zitten.

Ik zou eigenlijk op basis van onafhankelijke informatie (bestaat dat nog), zoals wetenschappelijk onderzoek, zelf willen kunnen afwegen of het verantwoord is om bepaalde dieren te kopen.

Maar regelgeving en handhaving in de vanggebieden lijkt me zeer belangrijk. Een en ander kan wellicht ook worden 'afgedwongen' via druk vanaf de vraagkant.

Dus bij deze: ik ben voorstander van een keurmerk voor geïmporteerde dieren dat waarborgt dat de natuurlijk populaties van de soorten niet (blijvend) worden aangetast door vangst.
 
hier nog een die graag een "keurmerk" zou willen voor vis die op diervriendelijke manier gevangen zijn of nog beter nakweek zijn (dat kan ik nu ook niet zien bij bv anemoonvisjes)

(kan er niet een apart hoofdstuk op het forum komen over verantwoord aquariumhouden? hier kun je dan tips kwijt over hergebruik materiaal, energiezuinige tips, en ook dit soort verhalen over keurmerken etc)
 
Laatst bewerkt:
Ook ik ben voor een keurmerk.

Bijvoorbeeld in de winkel bij het plaatje van de vis met kleuren aangeven of het verantwoord gevangen is en of bedreigde soort is etc ofniet.

Bijvoorbeeld de kleuren: Groen, geel en rood.
Groen staat dan voor duurzaam en op de juiste manier verhandeld en gevangen, rood hierintegen kan je beter niet kopen omdat het bijvoorbeeld een bedreigde diersoort is.

Het is maar een voorbeeld bij het nadenken.

Ik weet zeker dat mensen dan beter nadenken voor aankoop.


Ben ook bereid meer te betalen.
 
Ik zelf denk niet dat wat voor keurmerk veel zal helpen. Wat wel helpt (denk ik) is dat mensen met voorbeeldbakken, zoals bijvoorbeeld de topicstarter zich hierover uitspreken,, soort van goed voorbeeld doet volgen. Ook wat taurus zich afvraagt in d'r dagboek waarom hier op dit forum niet een subforum bestaat met allerlij tips hierover.

En misschien stimuleert een prijs ook goed gedrag, hier op het forum of bij de verenigingen?
 
De Marine Aquarium Council heeft al een systeem certificering. Ik heb de bijbehorende documenten bestudeerd, en dat ziet er goed uit. Ben alleen wel benieuwd naar de praktijk.

Ik heb me in ieder geval aangemeld als 'friend': http://www.aquariumcouncil.org/trade-transformation/sign-up.aspx

Pas 80 personen hadden voor mij de bijbehorende vragenlijst ingevuld...ik verwacht wel wat extra steun voor de MAC vanaf dit forum ;)
 
Wat hier besproken wordt is iets waar ik ook aan tijdje over nadenk. Naar mijn mening is het niet allemaal negatief wat wij doen onze vissen en koralen houden. Neem dit forum, dat bespaart een heleboel koraal vangst uit de zee doordat er veel vissen en stekken (nakweek) verkocht en geruild wordt via de forumcontacten. Wanneer je de verhalen over de riffen moet geloven dan kan het in de toekomst zo zijn dat al de aquaria in de wereld wel een een bron van overleven voor de koralen kan worden.

De verhalen over de vangst met de daarbij horende cijfers die ik lees op het net zeggen mij niet zoveel. Er zijn altijd groeperingen die baat hebben bij het aanvallen van bepaalde groepen. Zo kan je je druk maken over 100 vissen die gevangen worden voor een aquarium en niets zeggen van de 10.000 vissen die op de markt in Thailand liggen.
Dit neemt niet weg dat een keurmerk en verantwoord vangen, nakweek erg belangrijk zijn, maar emotie speelt bij tegenstanders ook een rol. Dat mooie visje met al die kleuren mag toch niet gevangen worden. Terwijl de grijze haring en kabeljauw die ze eten even vergeten wordt. Wanneer er serieuze berichten komen van het WNF of Greenpeace dan ga ik wat harder achter mijn oren krabbelen.
Niet te vergeten is de CITES:



http://www.eu-wildlifetrade.org/html/nl/legislation.asp

Er zijn winkels die bewust met de CITES bezig zijn zoals De Rifwachter in Hilversum
 
CITES is een wettelijke verplichting. Internationale regels voor handel in bedreigde soorten. Daar MOET elke dierenhandelaar aan voldoen.

Maar het gaat mij er vooral ook om dat we voorkomen dat soorten op de CITES lijsten komen door toedoen van onze hobby.

En eh, de tegenstanders van onze hobby handelen natuurlijk vanuit emoties, net zo goed als wij. Wees jezelf ervan bewust dat je argumenten selecteert op basis van je eigen (onbewuste) voorkeuren...het is erg moeilijk om in dit soort zaken 'objectief' te zijn. Als zoiets al bestaat ;)
 
Nou bij deze een oproep aan de sponsors op dit forum om zich eens te beraden over de mogelijkheden hieromtrent (vind dat van die kleurtjes wel een goeie). Ik ben ook bereid meer te betalen hoor voor zo'n keurmerk. Als de vissen (nog) duurder worden of moeilijker te verkrijgen, dan hoop ik ook gelijk dat de mensen die puur wat vissen in een bak kieperen zonder er ook maar uberhaupt bij na te denken wat ze rond hebben zwemmen en waar het vandaan komt er wellicht van weerhouden worden.

Ook eens met Onno, door de onderlinge handel word import minder. Als iedereen zich nu eens ten doel stelt eerst op het forum te informeren of ze een vis kunnen overnemen van iemand ook voordat ze hem in de winkel kopen (zijn ook veel voordelen aan) zou dat (net als bij koraal) een nieuwe trend kunnen worden misschien!
 
CITES is een wettelijke verplichting. Internationale regels voor handel in bedreigde soorten. Daar MOET elke dierenhandelaar aan voldoen.

Maar het gaat mij er vooral ook om dat we voorkomen dat soorten op de CITES lijsten komen door toedoen van onze hobby.

En eh, de tegenstanders van onze hobby handelen natuurlijk vanuit emoties, net zo goed als wij. Wees jezelf ervan bewust dat je argumenten selecteert op basis van je eigen (onbewuste) voorkeuren...het is erg moeilijk om in dit soort zaken 'objectief' te zijn. Als zoiets al bestaat ;)

Ik probeer als het kan koralen als stek te kopen van medeliefhebbers ook zo met vissen. De reden is o.a. het feit dat die niet uit de zee gevangen worden.
 
Ik probeer als het kan koralen als stek te kopen van medeliefhebbers ook zo met vissen. De reden is o.a. het feit dat die niet uit de zee gevangen worden.

Goed, doe ik ook. Maar de reden is meestal dat het heel veel geld scheelt, als ik eerlijk ben :rolleyes:
 
Goed, doe ik ook. Maar de reden is meestal dat het heel veel geld scheelt, als ik eerlijk ben :rolleyes:

dat geeft toch niet, dat is toch een goede reden? het heeft sowieso meer voordelen (niet alleen dat het import scheelt) zoals dat de vissen al gewend zijn aan aquariumomstandigheden etc. Het valt me gewoon op (en betrap mezelf er ook op) dat er regelmatig om stekken word gevraagd, maar niet om bepaalde vissen,terwijl ik in het verkooptopic toch ook heel vaak vissen aangeboden zie worden. Daarom zou het mooi zijn als dit een nieuwe trend word. Goed bezig mensen!! action
 
Neem dit forum, dat bespaart een heleboel koraal vangst uit de zee doordat er veel vissen en stekken (nakweek) verkocht en geruild wordt via de forumcontacten.


Wat ik mij dan wel afvraag is waarom de lijst met adverteerders bijna maandelijks groeit. Hoeveel mensen denken aan deze hobby hun brood te kunnen verdienen?
 
Goed dat er over de duurzaamheid van de natuur wordt nagedacht.

Maar iedereen zegt nu wel van: ik zou voor een goed gevangen vis en nakweek meer betalen. Maar als een wilde kauderni 15 euro is en een gekweekte 30 euro zullen 80% van de mensen voor wildvang kiezen uiteindelijk!!

Daarom zou het zo mooi zijn als zo'n kwekerij waar Tim Wijgerde mee bezig is zich niet alleen richt op Pocillopora's enz. maar ook op vissen. ORA in Amerika is het bijv. gelukt om LSD- en mandarijnpitvissen te kweken.
Als de winkeliers in de Benelux daar nu de pitvissen vandaan zouden kunnen halen hoeven de groothandels ze bijv. niet meer te importeren.

Of ze dan ook minder gevangen worden blijft de vraag... Ik weet namelijk niet of iemand die de vissen vangt op jacht moet afhankelijk van de vraag of gewoon zoveel mogelijk vis naar binnen moet scheppen... Misschien krijgt zo'n iemand wel per vis betaald???

Groet,

Marcel
 
Laatst bewerkt:
klopt mvp dat is ook de reden dat de meeste mensen toch nog steeds liever een of twee euro minder willen betalen voor bioindustrievlees (en sommigen ook niet anders kunnen!) dan dat ze voor scharrel of biologisch vlees kiezen. Gelukkig zijn er steeds meer mensen die er voor willen en kunnen kiezen dit wél te doen en dat geldt dan ook wellicht voor de zeewateraquarianen. Hoop doet leven toch? ofzoiets haha :rolleyes:
 
Je slaat de spijker op zijn kop!! We willen van alles maar de meesten hebben er geen geld voor over.

Nog een andere kant van de medaille, minder vissen importeren, minder inkomsten voor de toch al onder betaalde visser, wordt dus honger lijden voor deze families.

Ik was in Indonesie, honderden prachtige zeewater vissen lagen daar als consumptie vissen op de markt.

Persoonlijk denk ik dat de aquariumhobby maar voor een klein deel verantwoordelijk is voor de populatie daling van verschillende vis soorten.
Maar ja......een kleine dief is ook een dief!!


Goed dat er over de duurzaamheid van de natuur wordt nagedacht.

Maar iedereen zegt nu wel van: ik zou voor een goed gevangen vis en nakweek meer betalen. Maar als een wilde kauderni 15 euro is en een gekweekte 30 euro zullen 80% van de mensen voor wildvang kiezen uiteindelijk!!

Daarom zou het zo mooi zijn als zo'n kwekerij waar Tim Wijgerde mee bezig is zich niet alleen richt op Pocillopora's enz. maar ook op vissen. ORA in Amerika is het bijv. gelukt om LSD- en mandarijnpitvissen te kweken.
Als de winkeliers in de Benelux daar nu de pitvissen vandaan zouden kunnen halen hoeven de groothandels ze bijv. niet meer te importeren.

Of ze dan ook minder gevangen worden blijft de vraag... Ik weet namelijk niet of iemand die de vissen vangt op jacht moet naar bepaalde soorten afhankelijk van de vraag of gewoon zoveel mogelijk vis naar binnen moet scheppen... Misschien krijgt zo'n iemand wel per vis betaald???

Groet,

Marcel
 
Je slaat de spijker op zijn kop!! We willen van alles maar de meesten hebben er geen geld voor over.

Nog een andere kant van de medaille, minder vissen importeren, minder inkomsten voor de toch al onder betaalde visser, wordt dus honger lijden voor deze families.

Ik was in Indonesie, honderden prachtige zeewater vissen lagen daar als consumptie vissen op de markt.

Persoonlijk denk ik dat de aquariumhobby maar voor een klein deel verantwoordelijk is voor de populatie daling van verschillende vis soorten.
Maar ja......een kleine dief is ook een dief!!
Er zijn, zo heb ik gelezen, initiatieven waarmee de visser die vroeger zijn brood verdiende met het vissen, dat brood nu verdient door koralen te stekken en te verzorgen, of door visseneieren te verzamelen en ter plekke in een afgeschermd stukje zee groot te brengen. Zo kan van een broedsel visseneieren waar in de natuur misschien 1% overleeft, nu 90% overleven. De helft uitzetten en de rest voor de import.
Zo krijgt de visser veel meer geld voor zijn waar. Moet er waarschijnlijk weer wel een soort Fair trade keurmerk op komen, dat die visser ook echt wat verdient.
Ik geloof wel in dit soort initiatieven.
 
Bovenaan