Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Het aquarium van Tanne

Als jouw copperband elke dag genoeg te eten krijgt (het zijn langzame eters en de meeste sterven door langzame verhongering...) moet het kunnen. Je kunt natuurlijk pech hebben, maar zelf zou ik deze combinatie aandurven. Vaak worden doopvontschelpen door dit soort vissen pas gepakt als de schelp dood of bijna dood is, en dat zie je niet altijd aan de buitenkant, vissen en garnalen ruiken dit voordat je het zelf ziet.
Dank Tanne voor je reactie. Dan gaan we toch misschien een poging wagen. De mijne blijft eigenlijk van alle koralen af behalve micromussa’s.
 
Dank Tanne voor je reactie. Dan gaan we toch misschien een poging wagen. De mijne blijft eigenlijk van alle koralen af behalve micromussa’s.
Mijn vissen verslinden verse oesters. Maar van doopvonten blijven ze af.
 
Ik wil stiekem ook een tridacna clam, maar heb een copperband in de tank. Wat is jouw ervaring Tanne? Draw of the luck? Of guaranteed expensive snack?
ik heb zelf een copperband die enkele keren per week wordt bijgevoerd en niet dun staat, en heb een grote squamosa bijgeplaatst (schelp is 20cm). de copperband is echter een heel nieuwsgierige en onbevreesde vis (hij zwemt hier zelf in een vijvermandje waarin ik hem dan apart bijvoer), en dat zorgt er ook voor dat hij af en toe es een stevige pik geeft aan de squamosa. ook andere dingen worden van tijd tot tijd eens geproefd maar qua koralen maakt bij niks kapot, ook geen vlezige LPS. voor de tridacna durfde ik echter niet verder met de schelp in de bank en ik heb deze schelp nu in de stekkenbak gezet... dat was beter voor mijn gemoed (en wellicht ook voor de squamosa). hier op de foto twijfelde ik nog en hing hij voorlopig in een vijvermandje in de bak zelf. staat ondertussen dus in stekkenbak. het is niet dat de chelmon er echt op tekeer gaat, maar enkele keren per dag passeert hij eens en geeft dan een stevige pik, meestal in het midden van het dier (niet zozeer aan de buitenkant van de mantel).

squamosa.jpg
 
Dank Tanne voor je reactie. Dan gaan we toch misschien een poging wagen. De mijne blijft eigenlijk van alle koralen af behalve micromussa’s.
Mijn vissen verslinden verse oesters. Maar van doopvonten blijven ze af.
ik heb zelf een copperband die enkele keren per week wordt bijgevoerd en niet dun staat, en heb een grote squamosa bijgeplaatst (schelp is 20cm). de copperband is echter een heel nieuwsgierige en onbevreesde vis (hij zwemt hier zelf in een vijvermandje waarin ik hem dan apart bijvoer), en dat zorgt er ook voor dat hij af en toe es een stevige pik geeft aan de squamosa. ook andere dingen worden van tijd tot tijd eens geproefd maar qua koralen maakt bij niks kapot, ook geen vlezige LPS. voor de tridacna durfde ik echter niet verder met de schelp in de bank en ik heb deze schelp nu in de stekkenbak gezet... dat was beter voor mijn gemoed (en wellicht ook voor de squamosa). hier op de foto twijfelde ik nog en hing hij voorlopig in een vijvermandje in de bak zelf. staat ondertussen dus in stekkenbak. het is niet dat de chelmon er echt op tekeer gaat, maar enkele keren per dag passeert hij eens en geeft dan een stevige pik, meestal in het midden van het dier (niet zozeer aan de buitenkant van de mantel).

Bekijk bijlage 631052
Dat is een heel mooie squamosa! Balen dat jouw pincet niet zo beschaafd is als je zou hopen.
 
En… larvatus.

Waarschijnlijk de meest bewerkelijke soort die ik ooit heb gehouden. Inmiddels bijna vier maanden, ik denk dat de zwaarste periode achter de rug is. Ik ben er best trots op dat het lukt 💪


IMG_6912_jpg.jpegIMG_6915.jpegIMG_6918.jpegIMG_6922_jpg.jpegIMG_6923_jpg.jpeg
 
Deze maand is het drie jaar geleden dat Pieter overleed. Deze prachtige vis heb ik van hem geërfd, elke dag een mooie herinnering.

IMG_6973.jpeg
 
Rode tepelanemoon in het schoolbakje. Hij was eerder wat bruinrood, nu is hij echt fel van kleur. Ondanks het minimum aan techniek best een mooi resultaat vind ik zelf.

IMG_6996.jpeg
 
wat voor techniek gebruik je voor het schoolbakje ziet er nml leuk uit ook interessant tussen alle techniek van tegenwoordig
 
Dank Tanne voor je reactie. Dan gaan we toch misschien een poging wagen. De mijne blijft eigenlijk van alle koralen af behalve micromussa’s.
Heb zelf een doopvont uit de rode zee hier gehad samen met een pincetvis , hij keek er niet naar om
Wel een overloop vol met glasanemonen waarvan er af en toe jonkies in de bak terecht komen en deze worden direct van kant gemaakt door de pincet.
Ik denk dus dat mossels e.d niet op het normale menu van een pincet staan.
 
wat voor techniek gebruik je voor het schoolbakje ziet er nml leuk uit ook interessant tussen alle techniek van tegenwoordig
Niks spannends
Verlichting: een dsr balkje, een hvp balkje, twee Ikea groeilampen en een blauwe lamp van Superfish
Verwarming
Stroming: Tunze
Powerfilter: geen idee
Doseerpomp: 1kanaals Grotech, met DSR TotalReefCare
Bruissteentje

Meer heb je niet nodig.
 
Heb zelf een doopvont uit de rode zee hier gehad samen met een pincetvis , hij keek er niet naar om
Wel een overloop vol met glasanemonen waarvan er af en toe jonkies in de bak terecht komen en deze worden direct van kant gemaakt door de pincet.
Ik denk dus dat mossels e.d niet op het normale menu van een pincet staan.
Lijkt me inderdaad ook geen probleem, maar een zieke doopvontschelp of een geopende mossel of oester is natuurlijk fantastisch voer.
 
Hi Maikel,

Helaas kan ik het .json-bestand niet delen. Ik heb dus twee RF Pro model large. Hieronder een screenshot van waar ik nu mee draai.

Ik ben erg benieuwd hoe jij de lamp vindt als je hem hebt :)


Bekijk bijlage 629247
Een aantal weken verder met dit bakje en super tevreden met de reef flare pro s. Foto's zeggen wel genoeg:
 

Bijlagen

  • 20240309_172300.jpg
    20240309_172300.jpg
    144,7 KB · Weergaven: 110
  • 20240309_172345.jpg
    20240309_172345.jpg
    108,6 KB · Weergaven: 109
  • 20240309_172412.jpg
    20240309_172412.jpg
    146,7 KB · Weergaven: 109
Een aantal weken verder met dit bakje en super tevreden met de reef flare pro s. Foto's zeggen wel genoeg:
Dat ziet er zeker goed uit! Op hoeveel % draaien ze bij jou maximaal?
 
Dat ziet er zeker goed uit! Op hoeveel % draaien ze bij jou maximaal?
75% ongeveer 25cm a 30cm boven wateroppervlakte. Er is 1 lamp gemonteerd op een oppervlakte van 70cm×55cm.
Voor het mooie zou ik 2 lampen willen plaatsen, zodat de zijkanten beter verlicht zijn. Maar degene van wie dit aquarium is, is hier tevreden met 1 lamp.
 
Recept van Michael. Gemaakt in Arno’s keuken. Zeebaars, wilde zalm, rauwe garnalen en wat nori. Zelf wat Food Energizer van Fauna Marin toegevoegd. Blenderen, bevriezen, smullen. Ik ben benieuwd wat de vissen er van vinden. Fijn weekend!

IMG_7043.jpegIMG_7044.jpeg
 
Bovenaan