Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

DEEP IN THE BLUE

Status
Niet open voor verdere reacties.
Prachtig Frode,de NPS bak mooi in beeld gebracht en de laatste foto van de keizer de Arcuatus oftewel de "Bandit"TOP....bedankt



Groeten Pieter
 
Het viel niet mee met die Bandit Pieter, wat een drukke zwemmer.
Op de foto zag ik pas de kleurnuances. Mooi beest zeg.
En op en top gezond!
 
Het viel niet mee met die Bandit Pieter, wat een drukke zwemmer.
Op de foto zag ik pas de kleurnuances. Mooi beest zeg.
En op en top gezond!
Het is nog een jong dier,de kleurnuance zal naar mate de hij de volwassenheid bereikt sterker worden.
Nogmaals heb op het Net nog niet zo'n mooie foto gezien van een Arcuatus.

Groeten Pieter
 
Schitterend zeg.
Een bak waar je uren voor staat zonder iets te zeggen erg gaaf al deze dieren zo bij elkaar in een bak.
Keizertje is ook erg gaaf.
En die frode die kan van die mooie fotos maken wou dat ik het de helft kon haha.

Groetjes wesley
 
Schitterend zeg.
Een bak waar je uren voor staat zonder iets te zeggen erg gaaf al deze dieren zo bij elkaar in een bak.
Keizertje is ook erg gaaf.
En die frode die kan van die mooie fotos maken wou dat ik het de helft kon haha.

Groetjes wesley
Dank je Wesley en jij maakt ook mooie foto's.De Arcuatus moet eigenlijk op koeler water en als die ooit weggaat dan gaat ie naar Tanne,die is zelfs bereid zijn Bak op 22 graden te zetten voor deze schoonheid...uitsteeekend



Groeten Pieter
 
Dank je Wesley en jij maakt ook mooie foto's.De Arcuatus moet eigenlijk op koeler water en als die ooit weggaat dan gaat ie naar Tanne,die is zelfs bereid zijn Bak op 22 graden te zetten voor deze schoonheid...uitsteeekend



Groeten Pieter
23 graden Pieter, 22 is ook mij te gek. Dan heb je geen koraaleters meer nodig om de groei te remmen 😉
 
Gaat hij vast wat rustiger zwemmen en kan ik nog scherpere foto's maken ;)
 
We zijn weer even aan het knutselen aan de bak.
Vandaag de afvoer leiding moeten verwijderen.
Kan toch wel zeggen dat er aardig wat leven in de bak zit.
De afvoerleiding zat voor 90% geheel dicht gegroeid met kokerwormpjes.
Mogelijk toch een indicatie om wat minder te voeren..
 

Bijlagen

  • IMG_20160211_114206.jpg
    IMG_20160211_114206.jpg
    28,3 KB · Weergaven: 83
  • IMG_20160211_114216.jpg
    IMG_20160211_114216.jpg
    50,8 KB · Weergaven: 79
De Dendrobak draait zins vandaag geheel op zich zelf.
Het was toch een te zware belasting voor het gehele systeem en de grote bak.
De fosfaten en nitraten waren niet meer in de hand te houden.

We hebben nu de dendrobak een eigen filter gegeven.
Een glazenbak van 100x80x50.
Alles bij elkaar wordt de bak dadelijk 8x gefilterd.
Een bubbel king 1000 staat op een verhoging, hier onder zit een diepzandbed van 20cm zand hier loopt het water langzaam over heen naar de ciano wieren filter.
In het wierenfilter is een hoekje ingericht met 6 mangrove bomen die staan op de Fiji mud en een wavemaster.
Vanuit dit filter komt het over een druppelfilter met 10 kilo zeoliet.
Dan staan er nog 2 losse filters in 1 met kool en 1 met antifoss.
Op de bak staat ook nog een zwefelbedfilter te draaien met 50 kilo Australische zilverzand.
Tevens is het de bedoeling dat er wekelijks water wordt ververst.

Nu is het zorg om alles goed te monitoren, en kijken hoe het geheel gaat draaien.
 

Bijlagen

  • IMG_20160211_140051.jpg
    IMG_20160211_140051.jpg
    29,2 KB · Weergaven: 96
  • IMG_20160211_140107.jpg
    IMG_20160211_140107.jpg
    51,5 KB · Weergaven: 87
Laatst bewerkt:
Enorm...maar zou een DyMiCo-filter niet een goed idee zijn?


Groet,
Frode
 
Sorry:p ik sluit niets uit, maar de dymico staat nog een beetje in de kinderschoentjes.
Als ik de test bakken neem dat vindt ik het nog een beetje een rommeltje.
Ik kom zeer regelmatig bij Blijdorp en als ik dan de dymicobak zie dan ga ik bijna huilen.
Dus nee, dit ziet er wat leuker uit, en heeft zijn nut in de loop van de jaren al bewezen.

P.S
Nu is heel het Oceanium wel een beetje om te janken.
Crisis of geen crisis, wat je heb kan je met weinig middelen in stand houden.
Zelfs het nepkoraal ziet er dood en bleek uit.




Enorm...maar zou een DyMiCo-filter niet een goed idee zijn?


Groet,
Frode
 
Helder Richard. Tja, moet eerlijk zeggen dat ik vanaf Blijdorp liever doorrijd naar Vlaardingen als ik die kant op kom ;)


Groet,
Frode
 
Nog even wat foto,s van de DEEP
 

Bijlagen

  • IMG_20160212_105009.jpg
    IMG_20160212_105009.jpg
    70,8 KB · Weergaven: 148
  • IMG_20160212_105038.jpg
    IMG_20160212_105038.jpg
    52 KB · Weergaven: 134
  • IMG_20160212_105257.jpg
    IMG_20160212_105257.jpg
    26,7 KB · Weergaven: 125
  • IMG_20160212_113307.jpg
    IMG_20160212_113307.jpg
    38,6 KB · Weergaven: 133
Sorry:p ik sluit niets uit, maar de dymico staat nog een beetje in de kinderschoentjes.
Als ik de test bakken neem dat vindt ik het nog een beetje een rommeltje.
Ik kom zeer regelmatig bij Blijdorp en als ik dan de dymicobak zie dan ga ik bijna huilen.
Dus nee, dit ziet er wat leuker uit, en heeft zijn nut in de loop van de jaren al bewezen.

P.S
Nu is heel het Oceanium wel een beetje om te janken.
Crisis of geen crisis, wat je heb kan je met weinig middelen in stand houden.
Zelfs het nepkoraal ziet er dood en bleek uit.

Beste Richard,

Ik zou graag even willen reageren in jullie dagboek omdat hier een verkeerd beeld wordt geschetst van DyMiCo. Voor wat betreft de dierentuinen: Blijdorp heeft jaren met succes op een DyMiCo-filter gedraaid. Sinds 2012 zijn de displays van het Oceanium achteruit gegaan door reorganisatie en bezuinigingen (de gemeentelijke subsidie van enkele miljoenen euro's per jaar is ingetrokken), en dat zie je helaas ook in het DyMiCo-aquarium. Inmiddels draait daar geen DyMiCo-filter meer omdat diegenen die ermee werkten allang zijn vertrokken door verschillende omstandigheden. Als er in het verleden problemen waren in dierentuinen met DyMiCo, dan was het vrijwel altijd human error. Een kraan dichtgedraaid, de koolstofbron niet bijgevuld, et cetera.

Besef ook dat een dierentuin draaien erg moeilijk is, en dat de aandacht die een hobbyist aan een klein aquarium besteedt moeilijk doorgetrokken kan worden naar een heel Oceanium. Dan zou een kaartje 50 euro moeten kosten. Maar ik begrijp je teleurstelling.

Dan naar de hobbysystemen: Het is jammer dat je deze rommelig vindt, maar je kunt er natuurlijk zelf van maken wat jij mooi vindt. Inmiddels is duidelijk dat deze systemen prima werken, vrijwel onderhoudsloos, al moeten nu de laatste puntjes op de i worden gezet.

Even los hiervan: hoe lang blijven de Dendronephthya's en Cirrhipathes/Stichopathes spp. (koralen in spiraalvorm, dit zijn geen gorgonen maar Antipatharia, zwarte koralen in de volksmond geheten vanwege hun zwarte endoskelet) in dit systeem leven, en worden ze weleens aangevuld? Ik houd Dendronephthya spp. nu reeds zes maanden and counting in leven, al lijkt de groei beperkt. In een aquarium zonder decoratie en andere dieren lukt het met sloten levend plankton niet ze langer dan twee maanden in leven te houden, terwijl ze het in de context van een rif, met sponzen, andere koralen en vissen en wat voer veel beter doen. Misschien vreten ze naast fyto/zooplankton sponscellen, of uitscheidingen van vissen of koralen, zoals poep, aminozuren, ureum of koraalmucus. Het blijft interessant.

Tot zover, dank je wel.
 
Laatst bewerkt:
Goedendag Tim en Erik

Nog even terug komend op het Dymico systeem.
Het was zeker niet negatief bedoeld.
Er zit zeker toekomst in het gehele systeem, dus daar heb ik zeker geen kwaad woord over gezegd.
Alleen blijf ik bij mijn standpunt dat het geheel nog in de kinderschoentjes staat.
Uiteraard is het geheel al tientallen jaren oud, maar de kleine systemen net een jaar.
Ook hier blijf ik weer bij mijn standpunt, en dat het geheel qua opzet mijn een beetje rommelig overkomt.
Nu weet ik wel dat het test systemen zijn en dat het niet veel mag kosten en dat het geheel af en toe veranderd en aangepast dient te worden.
Maar als het gehele systeem ooit op de markt gezet wordt, hoop ik toch dat het geheel er iets fraaier zal uit zien.
orde en netheid
Een aquarium heb je als geheel, dus de technische ruimte dient er ook net zo fraai uit te zien als je aquarium.
Ik ben jaren geleden gestopt met bakken bezoeken bij andere mensen, regelmatig kwam ik bij mensen over de vloer met zeer mooie aquariums
tot dat ik de deurtjes open deed, dat was echt schikken. :eek:
Zeer veel snoeren en slangen kris kras door elkaar met levensgevaarlijke acties.
Meer zout op en naast het filter dan er in de bak zit.


De DEEP draait bij Pieter nu met de huidige bak en bezetting zoon 2 jaar naar redelijke tevredenheid, op een paar menselijke foutjes na.

Daar het toch een te zware belasting was voor het gehele systeem en de grote bak.
De fosfaten en nitraten waren niet meer in de hand te houden.
Hebben we samen besloten het geheel af te koppelen en een eigen filter systeem te geven.
We hebben uiteraard een systeem gekozen wat zijn sporen in de loop der jaren al heeft verdient en bewezen.
Ik (we) ga zeker het risico niet nemen om op deze bak een systeem te zetten (testen) wat nog uitvoerig in de testfase zit en nog niet in de handel te verkrijgen is.
Maar dat neemt niet weg dat dat misschien in de toekomst misschien wel zal gebeuren, als het systeem door ons kritische panel (pieter en ik) als haalbaar wordt bestempeld.

Mvg OHC team

Maar, ik laat me graag overtuigen dat ik het geheel helemaal mis heb,,






Beste Richard,

Ik zou graag even willen reageren in jullie dagboek omdat hier een verkeerd beeld wordt geschetst van DyMiCo. Voor wat betreft de dierentuinen: Blijdorp heeft jaren met succes op een DyMiCo-filter gedraaid. Sinds 2012 zijn de displays van het Oceanium achteruit gegaan door reorganisatie en bezuinigingen (de gemeentelijke subsidie van enkele miljoenen euro's per jaar is ingetrokken), en dat zie je helaas ook in het DyMiCo-aquarium. Inmiddels draait daar geen DyMiCo-filter meer omdat diegenen die ermee werkten allang zijn vertrokken door verschillende omstandigheden. Als er in het verleden problemen waren in dierentuinen met DyMiCo, dan was het vrijwel altijd human error. Een kraan dichtgedraaid, de koolstofbron niet bijgevuld, et cetera.

Besef ook dat een dierentuin draaien erg moeilijk is, en dat de aandacht die een hobbyist aan een klein aquarium besteedt moeilijk doorgetrokken kan worden naar een heel Oceanium. Dan zou een kaartje 50 euro moeten kosten. Maar ik begrijp je teleurstelling.

Dan naar de hobbysystemen: Het is jammer dat je deze rommelig vindt, maar je kunt er natuurlijk zelf van maken wat jij mooi vindt. Inmiddels is duidelijk dat deze systemen prima werken, vrijwel onderhoudsloos, al moeten nu de laatste puntjes op de i worden gezet.

Even los hiervan: hoe lang blijven de Dendronephthya's en Cirrhipathes/Stichopathes spp. (koralen in spiraalvorm, dit zijn geen gorgonen maar Antipatharia, zwarte koralen in de volksmond geheten vanwege hun zwarte endoskelet) in dit systeem leven, en worden ze weleens aangevuld? Ik houd Dendronephthya spp. nu reeds zes maanden and counting in leven, al lijkt de groei beperkt. In een aquarium zonder decoratie en andere dieren lukt het met sloten levend plankton niet ze langer dan twee maanden in leven te houden, terwijl ze het in de context van een rif, met sponzen, andere koralen en vissen en wat voer veel beter doen. Misschien vreten ze naast fyto/zooplankton sponscellen, of uitscheidingen van vissen of koralen, zoals poep, aminozuren, ureum of koraalmucus. Het blijft interessant.

Tot zover, dank je wel.
 
Het wordt LENTE.
Alles staat al in bloei….:cool:
 

Bijlagen

  • IMG_20160316_103640.jpg
    IMG_20160316_103640.jpg
    52,1 KB · Weergaven: 89
  • IMG_20160316_105226.jpg
    IMG_20160316_105226.jpg
    77,9 KB · Weergaven: 115
  • IMG_20160316_105338.jpg
    IMG_20160316_105338.jpg
    86,3 KB · Weergaven: 124
  • IMG_20160316_105348.jpg
    IMG_20160316_105348.jpg
    81,8 KB · Weergaven: 135
  • IMG_20160316_105443.jpg
    IMG_20160316_105443.jpg
    53,2 KB · Weergaven: 116
Wauw, prachtig die kleurtjes zo.
Staat er er prachtig mooi bij.
 
Zins de bak een eigen filter heeft gekregen is alles er veel beter bij gaan staan.
iets wat ik zeker op zoon kort termijn niet had verwacht.
De enige uitval die er is geweest zijn de mangrove boompjes, maar dit heeft meer met de verkeerde keuze te maken qua verlichting.
Het kan niet altijd goed gaan….
 

Bijlagen

  • IMG_20160316_105521.jpg
    IMG_20160316_105521.jpg
    44,5 KB · Weergaven: 79
  • IMG_20160316_105459.jpg
    IMG_20160316_105459.jpg
    49,7 KB · Weergaven: 83
  • IMG_20160316_105532.jpg
    IMG_20160316_105532.jpg
    41,4 KB · Weergaven: 76
  • IMG_20160316_105755.jpg
    IMG_20160316_105755.jpg
    47,8 KB · Weergaven: 87
  • IMG_20160316_105642.jpg
    IMG_20160316_105642.jpg
    43,5 KB · Weergaven: 87
Zins de bak een eigen filter heeft gekregen is alles er veel beter bij gaan staan.
iets wat ik zeker op zoon kort termijn niet had verwacht.
De enige uitval die er is geweest zijn de mangrove boompjes, maar dit heeft meer met de verkeerde keuze te maken qua verlichting.
Het kan niet altijd goed gaan….
Echt heel mooi.

Hoe bedoel je eigenlijk een eigen filter gekregen, hoe was het eerst dan?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan