Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Zeewater maken

Waar haal je deze wijsheden vandaan ?

En geldt dit dan ook voor het Neeltje Jans water een uur voor hoogtij ? Anders is het totaal niet relevant in deze discussie.
Erbe haalt gewoon graag zijn gram in elke conversatie, dat mag natuurlijk maar doet niks af aan de kern van het verhaal dat zeewater gebruiken gewoon ok is. Bewijzen waar hij van spreekt bestaan al sinds de eerste dagen van de zeewater hobby en nu zelfs gevolgd door alle grote kwekers en vele winkels.

eigenlijk snap ik niet waarvoor hij reageert maar soit, moet kunnen.

wat wel spijtig is vind ik is dat iets afgeraden wordt dat 100% zeker werkt.

voor mij is het echt geen meerwaarde dus ga deze conversatie stilaan afsluiten.
 
Laatst bewerkt:
Vorm van alles of niets redenatie -> drogreden.


Ook weer een alles of niets redenatie -> drogreden.


Meer extra moeite. En dan moet ik daar dus maar net mijn tripje naar de winkel op kunnen aanpassen...

Samenvatting: geen argumenten, enkel meer drempels. (y)
Als je dat al drempels noemt, waarom hou je dan een zee aquarium. Ik zie het eerder als een beetje moeite doen. EN als je nu en dan onder de mensen komt zie je dat er meer waarheden bestaan haha.

Nu , dat jij geen natuurlijk zeewater gebruikt is helemaal ok maar eigenlijk gaat het mij er enkel om dat ikzelf er wel voor gekozen heb dus Is je argumentering dan dat het niet zou moeten want snap niet vanwaar de bewijsvoering en weet niet wat nog allemaal……. .
 
dit gesprek is als een roker overtuigen te stoppen omdat het slecht is voor je gezondheid. er bestaan mensen die 100 worden en hun hele leven roken, is dat dan in jouw ogen ook bewijs dat roken gewoon gezond is?

enige wat wij proberen is te waarschuwen voor de mogelijke nadelen/risicos aan het gebruiken van natuurlijk zeewater voor mensen die beginnen aan de hobby, wat jij met je bak wil doen is uiteindelijk aan jou, alleen dit is een publiek forum en anderen kunnen dit topic ook vinden als ze dezelfde vraag stellen, vandaar dat er ook tegengeluid gegeven worden.

en bij argumentering hoort een beetje bewijs als je iemand wilt overtuigen van je redenatie, dat lijkt me logisch? als ik iemand een auto wil verkopen dan is "mijn buurman heeft er ook 1" ook niet echt een goed argument om die auto te kopen toch?
 
Nu , dat jij geen natuurlijk zeewater gebruikt is helemaal ok maar eigenlijk gaat het mij er enkel om dat ikzelf er wel voor gekozen heb dus Is je argumentering dan dat het niet zou moeten want snap niet vanwaar de bewijsvoering en weet niet wat nog allemaal……. .
Uiteindelijk allemaal door jou eerste post in dit topic he Gunter. Had je die sneer niet geven om je gelijk halen over een ander topic, dan had deze discussie er niet geweest.
Ga lekker van je hobby genieten. (y)
 
Ik heb gewoon het sommetje gemaakt op basis van informatie die Marc hier deelt over zijn gebruik van Neeltje Jans water…

Prima relevant dus.

Dus omdat het zoutgehalte in de Noordzee lager is dan wat jij graag zou willen in jou bak neem jij aan dat dit komt doordat er rivieren in uitmonden ? 🙈

Uitgaande van die aanname en omdat Marc 2 gram per liter zout toevoegt ga je een sommetje maken en trekt daaruit de conclusie dat als je noordzee water pompt dat je dan 5% rivier water oppompt ? 😅

poeh moet niet gekker worden hier ….
 
Dus omdat het zoutgehalte in de Noordzee lager is dan wat jij graag zou willen in jou bak neem jij aan dat dit komt doordat er rivieren in uitmonden ? 🙈

Uitgaande van die aanname en omdat Marc 2 gram per liter zout toevoegt ga je een sommetje maken en trekt daaruit de conclusie dat als je noordzee water pompt dat je dan 5% rivier water oppompt ? 😅

poeh moet niet gekker worden hier ….
Weet niet hoe hij aan t percentage komt maar er gaat ten alle tijden ruim 5m3/s aan rivierwater de oosterschelde in vanuit 2 rivieren, dus er vanuit gaan dat een significant deel van het water daar rivierwater is is niet heel gek vind ik...
 
Weet niet hoe hij aan t percentage komt maar er gaat ten alle tijden ruim 5m3/s aan rivierwater de oosterschelde in vanuit 2 rivieren, dus er vanuit gaan dat een significant deel van het water daar rivierwater is is niet heel gek vind ik...
Ik denk dat je een paar nullen vergeet achter die 5 ….
 
Ik denk dat je een paar nullen vergeet achter die 5 ….
Nee hoor, is de huidige stroming. Kan je gewoon vinden op de website van rijkswaterstaat. 5000 liter per seconde he?
 
Moraal van het verhaal :
Natuurlijk zeewater lukt zeker en kan zijn voordelen hebben op voorwaarde dat deze niet verontreinigd is.
Iedereen heeft in een bepaald opzicht gewoon gelijk.
Aannemen omdat iemand er goede resultaten mee behaald en hiervan een algemene regel maken is onterecht.
Verontreinigd zeewater gebruiken en je bak kan crashen, ga je hier dan ook een algemene regel van maken?
Het is dan ook gevaarlijk om algemeen aan te nemen dat natuurlijk zeewater prima is gezien er veel variabelen zijn in het verhaal en hier vergelijkingen worden gemaakt die niet opgaan tegen elkaar.
Ik probeer persoonlijk zoveel mogelijk alles zelf in de hand te hebben, net zoals ik mijn osmose zelf maak en niet bij de LFS haal.
Wil dit zeggen dat elke LFS slecht osmose aanbiedt? Tuurlijk niet.

Beetje een verhaal zonder einde aangezien iedereen wel ergens gelijk heeft.

Grtz,
Matthijs
 
Never ending zoute zoete story....
 
Moraal van het verhaal :
Natuurlijk zeewater lukt zeker en kan zijn voordelen hebben op voorwaarde dat deze niet verontreinigd is.
Iedereen heeft in een bepaald opzicht gewoon gelijk.
Aannemen omdat iemand er goede resultaten mee behaald en hiervan een algemene regel maken is onterecht.
Verontreinigd zeewater gebruiken en je bak kan crashen, ga je hier dan ook een algemene regel van maken?
Het is dan ook gevaarlijk om algemeen aan te nemen dat natuurlijk zeewater prima is gezien er veel variabelen zijn in het verhaal en hier vergelijkingen worden gemaakt die niet opgaan tegen elkaar.
Ik probeer persoonlijk zoveel mogelijk alles zelf in de hand te hebben, net zoals ik mijn osmose zelf maak en niet bij de LFS haal.
Wil dit zeggen dat elke LFS slecht osmose aanbiedt? Tuurlijk niet.

Beetje een verhaal zonder einde aangezien iedereen wel ergens gelijk heeft.

Grtz,
Matthijs
Mooie samenvatting Matthijs. Zat dit draadje van een afstand te volgen en ik vind het heel interessant allemaal. Jammer dat er wat vervuiling tussen zit.
 
Erbe haalt gewoon graag zijn gram in elke conversatie, dat mag natuurlijk maar doet niks af aan de kern van het verhaal dat zeewater gebruiken gewoon ok is. Bewijzen waar hij van spreekt bestaan al sinds de eerste dagen van de zeewater hobby en nu zelfs gevolgd door alle grote kwekers en vele winkels.

eigenlijk snap ik niet waarvoor hij reageert maar soit, moet kunnen.

wat wel spijtig is vind ik is dat iets afgeraden wordt dat 100% zeker werkt.

voor mij is het echt geen meerwaarde dus ga deze conversatie stilaan afsluiten.
Het "spelen/aanvallen" op de persoon maakt de discussie vervelend. Voegt niets toe en andere personen haken af om te reageren .... discusieren over inhoud en meningen is interessanter ;)
 
Erbe haalt gewoon graag zijn gram in elke conversatie...
Als je daadwerkelijk zou lezen en begrijpen wat ik schrijf, dan zou je dit niet zeggen.

eigenlijk snap ik niet waarvoor hij reageert maar soit, moet kunnen.
Nee das helemaal duidelijk.

Bewijzen waar hij van spreekt bestaan al sinds de eerste dagen van de zeewater hobby en nu zelfs gevolgd door alle grote kwekers en vele winkels.
Presenteer die bewijzen dan. Daar heb ik al meermaals naar gevraagd en niet gekregen.
Dat vele mensen/winkels iets doen. Dat er een theoretische meerwaarde is. Is geen bewijs.

wat wel spijtig is vind ik is dat iets afgeraden wordt dat 100% zeker werkt.
Wederom, je begrijpt niet wat ik schrijf.
Ik raad het niet af. Ik geef een tegengeluid. Ik geef aan welke informatie betrouwbaar is en welke niet en waarom. Ik geef aan wat we niet weten. Met als doel dat iedereen zelf zo goed en kwaad als mogelijk een afweging kan maken. In plaats van maar achter een random persoon of influencer aan te hollen.

Daarnaast, zeg je nu het werkt 100%. Ja, je zou kunnen zeggen waterwissels met NZW werken 100% hetzelfde als wissels met aangemaakt water. Je exporteert nutriënten en voegt enkele elementen toe. Door ze als gelijkwaardig te beschouwen (bewijs voor het tegendeel is er niet) kan een ieder de theoretische voordelen zo en kwaad als het gaat afwegen tegen de mogelijke nadelen.
Maar dat is natuurlijk niet wat je bedoeld. ;)

voor mij is het echt geen meerwaarde dus ga deze conversatie stilaan afsluiten.
Juist, we zijn aan het converseren, want een discussie vraagt om valide argumentatie die je standpunt onderbouwt.


Als je dat al drempels noemt, waarom hou je dan een zee aquarium.
Enerzijds, het gaat om moeite versus winst. Hoeveel moeite moet je doen om welk positieve effect te behalen? Welk positieve effect er te behalen valt heb ik je meerdere malen om gevraagd. En er komt maar geen antwoord. Waarom veel moeite steken in iets wat mogelijk nauwelijks iets oplevert of je mogelijk ook op een makkelijkere manier kan bereiken.
Anderzijds, dit is alweer een alles of niets redenatie. Misschien is dit interessant voor je: https://nl.wikipedia.org/wiki/Drogreden

Nu , dat jij geen natuurlijk zeewater gebruikt is helemaal ok maar eigenlijk gaat het mij er enkel om dat ikzelf er wel voor gekozen heb dus Is je argumentering dan dat het niet zou moeten want snap niet vanwaar de bewijsvoering en weet niet wat nog allemaal……. .
Wauw, egocentrisch much?
Ik zeg nergens dat je het niet moet doen. Dit is een forum. Een plek waar discussies gevoerd worden. Waar we ideeën uitwisselen. Waar andere mensen informatie kunnen inwinnen om hun eigen "waarheid" te vormen.
Jij hebt jouw "waarheid" gevormd, geef anderen dan ook de ruimte om datzelfde te doen.
 
Laatst bewerkt:
Dus omdat het zoutgehalte in de Noordzee lager is dan wat jij graag zou willen in jou bak neem jij aan dat dit komt doordat er rivieren in uitmonden ? 🙈

Uitgaande van die aanname en omdat Marc 2 gram per liter zout toevoegt ga je een sommetje maken en trekt daaruit de conclusie dat als je noordzee water pompt dat je dan 5% rivier water oppompt ? 😅

poeh moet niet gekker worden hier ….
Dat de Noordzee minder zout is dan de Oceaan door de instroom van zoetwater uit rivieren zuig in niet uit m'n duim hoor.
Zie: https://nl.wikipedia.org/wiki/Noordzee

De argumentatie die je hier gebruikt is een drogreden van associatie: iemand's argumentatie in twijfel trekken, omdat je diens opvattingen belachelijk vindt.

Suggestie voor de volgende keer:
doe eerst zelf een ietsie pietsie eigen onderzoek, voordat je de geloofwaardigheid van iemand's argumentatie in twijfel trekt.
 
Laatst bewerkt:
Hallo

Ik kom toevallig deze discussie tegen. Mijn bak draait sinds 10 Februari 2022. De bak is toen gevuld met
enkel Oosterscheldewater. Ik ververs elke week 100ltr(15%) met Oosterscheldewater wat ik zelf oppomp bij de Zeelandbrug.
Het zoutgehalte van het Oosterscheldewater varieert tussen 26 - 27 promille. Ik gebruik enkel het goedkoopste zout van
aquaforest om het zoutgehalte op peil te brengen voor het verversen. Verder doseer ik dagelijks KH+, CA+, Iodine en Strontium toe om dit op peil te houden. Ik voeg mijn icp-test van december 2023 toe zodat jullie kunnen zien wat de waarden zijn van een bak die op Oosterscheldewater draait.

Mvrgr Kees
 

Bijlagen

  • Red Sea XXL750 - December 21, 2023.pdf
    1,8 MB · Weergaven: 30
Hallo

Ik kom toevallig deze discussie tegen. Mijn bak draait sinds 10 Februari 2022. De bak is toen gevuld met
enkel Oosterscheldewater. Ik ververs elke week 100ltr(15%) met Oosterscheldewater wat ik zelf oppomp bij de Zeelandbrug.
Het zoutgehalte van het Oosterscheldewater varieert tussen 26 - 27 promille. Ik gebruik enkel het goedkoopste zout van
aquaforest om het zoutgehalte op peil te brengen voor het verversen. Verder doseer ik dagelijks KH+, CA+, Iodine en Strontium toe om dit op peil te houden. Ik voeg mijn icp-test van december 2023 toe zodat jullie kunnen zien wat de waarden zijn van een bak die op Oosterscheldewater draait.

Mvrgr Kees
 
Bovenaan