Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Weer terug naar zoutwater

binkie75

New member
Goedemiddag
Na een aantal jaren zonder aquarium door scheiding heb ik sinds 2 jaar weer een zoetwater bak eerst een 260 liter en nu een eheim 130x60x60 dus 460 liter nu nog als Amazone biotoop maar wil deze ombouwen naar zoutwater.
Alleen heb ik geen sump en onder het aquarium ook geen mogelijkheid om er 1 te maken.
Nu kan ik dus zonder sump gaan starten maar dan kan ik ook geen afschuimer kwijt.
Wil eigenlijk meer doen kwa vissen en wat softkoralen dus geen moeilijke steenkoralen is dit mogelijk zonder afschuimer.
Ander idee is om de sump boven de bak te maken dus een kastje aan de muur boven het aquarium hangen en dan met een opvoer pomp het water daar heen pompen en dan terug het aquarium in laten lopen.

Als verlichting heb ik 3 ledbalken en 4 T5 tl buizen

Gr Marco
 
Zonder afschuimer vereist zeer ruime ervaring.
Ik doe zeewater al heel lang, maar zou nooit adviseren zonder afschuimer en ook niet zonder sump te doen. Een vissenbak kan mijn inziens niet zonder.

Verdiep je goed in het houden van zeewateraquarium want het is een dure hobby en fouten maken bij de start is zonde.

Veel succes gewenst.

Gr. Wim.
 
Zonder afschuimer vereist zeer ruime ervaring.
Ik doe zeewater al heel lang, maar zou nooit adviseren zonder afschuimer en ook niet zonder sump te doen. Een vissenbak kan mijn inziens niet zonder.

Verdiep je goed in het houden van zeewateraquarium want het is een dure hobby en fouten maken bij de start is zonde.

Veel succes gewenst.

Gr. Wim.
Nou ik was idd ook eerst van mening dat zonder afschuimen niet mogelijk is maar kwam toch posten tegen van mensen die het wel doen.
Maar zit er dus mee waar ik deze moet plaatsen zou ook een "sump" in een hoek van de bak kunnen maken en daar een afschuimer in doen maar dat gaat weer te koste van de inhoud van de bak.
 
Zonder afschuimer wel mogelijk ( ik draai wel zonder) MAAR niet zonder sump met wieren dan en meer koralen dan de vissen is mijn ervaring
 
Zou idd wel een wieren goot langs de achterzijde kunnen hangen
Want de kast laat een sump niet toe en ook een gat boren zie ik niet zitten bang dat de bodem knapt dit is een bak met extra dik glas
 
Zou idd wel een wieren goot langs de achterzijde kunnen hangen
Want de kast laat een sump niet toe en ook een gat boren zie ik niet zitten bang dat de bodem knapt dit is een bak met extra dik glas
Je kunt ook je bak verkopen en een geschikt zeeaquarium kopen.
Dat is de meest logische optie.
 
Inderdaad het beste om een nieuwe bak te kopen.

Zonder sump kan, eventueel met hang-on of interne afschuimer. Helemaal zonder kan ook. Ik zou dan beginnen met veel lederkoralen en heel weinig vis. Alles goed in laten groeien en pas veel later je visbestand uitbreiden indien je waterwaardes het toelaten. Je zit dan wel met veel meer limietaties aan je bak en ook het wegwerken van apparatuur is lastig. Dit leidt in de toekomst zeker tot ontevredenheid.

In mijn dagboek kun je mijn oude 100x40x40 bak zonder sump met interne afschuimer zien. Mijn huidge bak draait zonder sump of afschuimer, met wekelijkse waterwissel van 15-20%
 
Ja bak verkopen zou kunnen maar ben super blij met deze bak
Zal er nog eens over nadenken om toch een gat in de bodem te (laten) boren en dan een sump naast de bak te plaatsen.
Zoiets had ik eerder ook in mijn hoek zeebak toen stond de sump in de trapkast en via een gat in de muur de buizen er naar toe
 
  • Like
Reactions: Wim
Ideaal gezien is het met afschuimer makkelijker maar er zijn meerdere wegen naar Rome mogelijk 😉. Je zou ook eens kunnen kijken naar een wieren reactor, hier heb je geen sump voor nodig.
1000045467.png

Of de DSR methode in combinatie met een powerfilter.
 
Zonder afschuimer is mogelijk. Maar je moet eerst snappen waar het voor dient: het afvoeren van afval, voordat het in nitraten en fosfaten veranderen.

Ik draai een +-280 liter bak op een tunze afschuimertje bedoeld voor max 100 liter die ook nog eens enkel 's avonds draait. Dat kan omdat ik een fleece filter en een refugium ervoor heb zitten. Dat trekt beiden al zoveel rotzooi eruit dat er niet veel te schuimen meer overblijft.

Als je veel vis wilt, moet je veel voeren en moet er ook veel uit. Dat kan met een refugium, een power filter (kan ik niet aanraden, benaming doet het meer lijken dan t is), een afschuimer, filter sokken, (extra) water wissels of een combinatie van dat alles.

Er leiden honderden wegen naar Rome. Maar als je zonder afschuimer wilt draaien zal je ergens anders extra in moeten investeren. Danwel tijd (water wissels bv) danwel geld (fleece filter, refugium, etc).

De eenvoudigste weg naar Rome om te bewandelen is degene die niet voor niets het meest bewandeld wordt. Dat zijn filter sokken/gafzakken + een flinke afschuimer. Ik zou daar eens mee beginnen.
 
Bovenaan