Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Waterbox Cube 10 - Anemoon aquarium - Zwevende scape

Reeftastic

ZeewaterForum lid
Week 0 - Dag -4 - Waterbox Cube 10

Na een periode van rust ga ik dit keer een nieuwe uitdaging aan met niet één, maar twee nano-aquaria, een speciaal bakje en één iets groter rifaquarium (waarvoor ik een apart dagboek zal bijhouden). Mijn doel is om de voortgang van deze aquaria te documenteren en ik kijk uit naar jullie reacties en adviezen.

Het primaire focuspunt in dit dagboek wordt de Waterbox Cube 10. Hier wil ik me vooral richten op de symbiose tussen anemoonvissen en anemonen. Ondanks de beperkte grootte van dit aquarium, zie ik dit als een uitdagend project. Ik plan om enkel anemonen en anemoonvissen te huisvesten, hoogstwaarschijnlijk een koppel, omdat ik vrees dat een grotere groep te veel agressie zou veroorzaken. Ik ben echter nieuwsgierig of het zal lukken met meerdere anemoonvissen en of het succesvol zal zijn op langere termijn. Voor de inrichting heb ik gekozen voor een onconventionele zwevende scape, wat ik graag met jullie wil delen aan de hand van enkele foto's:

WhatsApp Image 2024-02-29 at 09.17.14.jpeg
WhatsApp Image 2024-02-29 at 09.17.14 (1).jpeg
WhatsApp Image 2024-02-29 at 09.17.14 (2).jpeg
Voor een volledig overzicht, hier is een lijst van alle benodigdheden die ik tot nu toe zal gebruiken:
  • Aquarium:
    Waterbox Peninsula Cube (60x40x40 cm)

  • Onderkast:
    Dressoir

  • Verlichting:
    Reef Factory Reef Flare XS Black

  • Verwarming:
    Eheim thermocontrol e 75w

  • Automatisering:
    Aqua Medic Refill System 2.0

  • Stroming:
    Jecod/Jebao ADP-2000

  • Scape & biomassa:
    1,25kg real reef rock
    0,5 kg Maxspect Nano-Tech Bio-Sphere (uit een ouder ingedraaid aquarium
    2x Maxspect Nano-Tech Bio-Block (waarvan 1 uit een ouder ingedraaid aquarium)

  • Zand:
    Aqua Medic Bali Sand - 0,5 - 1,2 mm - 2 kg (hergebruikt, maar was wel eerst uitgedroogd)
    Ocean Direct - Caribbean live sand - 0,75 kg

  • Zout:
    Aquaforest Reef Salt

  • Bacterie toevoeging:
    Microbe-Lift Special Blend

  • Methode:
    Phytoplankton toevoegingen
    waterwissels
 
Laatst bewerkt:
Week 1 - Dag 2 - Waterbox Cube 10

Op 1 maart is het indraaien van de bak begonnen nu het water erin zit. Er is naar schatting meer dan 35 liter water toegevoegd aan de bak.

Strategie:

Voor het indraaien gebruik ik ammoniak, zoals ik eerder heb gedaan bij mijn vorige aquaria.
WhatsApp Image 2024-03-02 at 07.32.34.jpeg
Met behulp van een calculator heb ik berekend hoeveel ik moet toevoegen om een concentratie van 2 ppm ammonia te bereiken.
1709360712291.png
Deze hoeveelheid heb ik gisteravond toegevoegd, en ik heb een Seachem Ammonia Alert in de bak gehangen om het verloop te monitoren.
WhatsApp Image 2024-03-02 at 07.32.35.jpeg
Op dit moment geeft de indicator een groene kleur aan, terwijl ik had verwacht dat deze blauw zou zijn. Dit betekent dat er minder dan 5% ammoniak in de fles zit. Dit heb ik eerder ook meegemaakt. Gelukkig is dit niet al te erg, zolang er maar een kleine hoeveelheid ammoniak aanwezig is zodat de bacteriën kunnen gedijen. Daarnaast ga ik beginnen met het doseren van bacteriën van Microbe-Lift Special Blend, volgens de instructies op de verpakking.

Dit is de stand van zaken tot nu toe :)
 
Laatst bewerkt:
@Tortuga, leuk bakje! Ik heb ergens gelezen dat het mogelijk is dat verschillende soorten anemonen elkaar kunnen verdringen als ze samen worden gehouden, waardoor uiteindelijk slechts één soort overleeft. Hoewel ik niet helemaal zeker weet in hoeverre dit waar is, is het wel iets om rekening mee te houden als je besluit om verschillende soorten anemonen bij elkaar te plaatsen. Het zou interessant zijn om hier meer over te leren!
 
@Tortuga, leuk bakje! Ik heb ergens gelezen dat het mogelijk is dat verschillende soorten anemonen elkaar kunnen verdringen als ze samen worden gehouden, waardoor uiteindelijk slechts één soort overleeft. Hoewel ik niet helemaal zeker weet in hoeverre dit waar is, is het wel iets om rekening mee te houden als je besluit om verschillende soorten anemonen bij elkaar te plaatsen. Het zou interessant zijn om hier meer over te leren!
In zo’n 10 gallon bakje zitten ze uiteraard snel op elkaars lip. Misschien moet ik dan de sunburst maar in de grote bak zetten. Ik ga dat eens verder uitzoeken.
 
Week 2 - Dag 8 - Waterbox Cube 10

Korte update. Op dag 3 was het ingedraaid materiaal van een bestaande bak toegevoegd en zijn we een week aan het indraaien van het aquarium. De ammonia alert batch geeft aan dat er nog steeds een kleine hoeveelheid aanwezig is (0,05+). Opmerkelijk is dat het nitraatgehalte "nu al" begint te stijgen, vanaf het begin van de week met een waarde van 0,2 tot nu 5,0 gemeten. Dit geeft aan dat het aquarium goed op weg is met het omzetten van de schadelijke stoffen. Vanaf dit punt zal ik geen ammoniak meer toevoegen. In totaal heb ik dit 3 keer gedaan:

  • Dag 1: 1,4 ml
  • Dag 3: 1,4 ml
  • Dag 6: 1,4 ml
Op al deze dagen heb ik ook Microbe-Lift Special Blend bacteriën toegevoegd, in een hoeveelheid van 8,75 ml per dag.
 
Week 2 - Dag 11 - Waterbox Cube 10

De stikstofcyclus lijkt rond te zijn, gisteren een test uitgevoerd op nitraat (NO3) en deze ziet er als volgt uit:
WhatsApp Image 2024-03-12 at 09.26.26.jpegWhatsApp Image 2024-03-12 at 09.23.12.jpeg

Mijn inschatting is dus dat de waarde rond de 25 ppm ligt. Hiernaast laat de AmmoniaAlert het volgende zien:
WhatsApp Image 2024-03-12 at 09.23.13 (1).jpeg
Nu deze ook geel gekleurd is, dus ik naar de volgende stap te gaan. Dit is het opstarten van phytoplankton (Nannochloropsis)doseringen en het toevoegen van copepods. Ook zal ik een waterwissel uitvoeren van 10 liter. Tot nu toe zal de verlichting nog uitblijven, om de 'ugly' fase zoveel als mogelijk is te vermijden. Mocht iemand een goeie preset hebben voor de Reef Flare hoor ik dit graag!
 
Aanvulling op de update hierboven:

WhatsApp Image 2024-03-12 at 15.24.27.jpegWhatsApp Image 2024-03-12 at 15.24.27 (1).jpeg

Iemand een idee wat dit is? Er vormt een soort slijm op de kitranden van de acrylplaat dat ik vast gekit heb aan het glas van de achterwand. Ik vermoed dat dit bacteriën zijn die zich in overvloed afzetten op de kit, maar waarom zou dit zijn? De kit was verder aquarium-safe.
 
Laatst bewerkt:
Week 3 - Dag 15 - Waterbox Cube 10

Vandaag betraden we de derde week van het aquarium, wat me tot enkele beslissingen heeft geleid. Nu de tank is ingedraaid, was het tijd om vissen toe te voegen. Ik bezocht verschillende aquarium zaken en eindigde uiteindelijk bij Coral & Fish in Breda, waar ik koos voor twee Premnas Epigramma - Gold Stripe, maatje S.
WhatsApp Image 2024-03-15 at 20.31.58.jpegWhatsApp Image 2024-03-15 at 20.31.57.jpeg
WhatsApp Image 2024-03-15 at 20.31.58 (1).jpeg
Misschien niet de meest ideale keuze, gezien hun bekende agressiviteit in vergelijking met de gemiddelde Ocellaris. Maar aangezien dit de enige twee vissen zouden zijn, besloot ik de gok te wagen. Het alternatief, de "frostbite", was behoorlijk duur, dus heb ik daarvan afgezien. Helaas bleken de Premnas Epigramma inderdaad zeer agressief te zijn, al vanaf het moment van overwennen.

Eén van de twee heeft zelfs een hap uit zijn staart gekregen, dus heb ik ingegrepen door één vis in het aquarium te laten en de andere in een apart bakje te plaatsen om te wennen.

WhatsApp Image 2024-03-15 at 15.44.57.jpeg
Hopelijk kunnen ze zo meer aan elkaar wennen en kan de beschadigde vis genezen. Daarna zal ik een nieuwe poging wagen, hopelijk met beter resultaat.

Verder heb ik vandaag voor het eerst de verlichting aangedaan, maar aangezien er nog geen koraal is, zal dit slechts voor 8 uur zijn, met een piek tussen 12:00 en 15:00 uur.


WhatsApp Image 2024-03-15 at 20.37.53.jpeg

Tijdens de piek staat de blauwe verlichting op 25% en de witte verlichting op 15%. Naarmate de tijd verstrijkt, zal ik zowel de duur als de intensiteit langzaam verhogen.
 
Laatst bewerkt:
Een bakje van amper 35 Liter met een koppel anemoonvissen 🫣
En dan stop je er ook nog eens de grootste soort in...

Heb je een grote bak klaarstaan waar ze binnenkort heen verhuizen?
Zo niet, dan zet je wel op negeer, ik kan dergelijke onachtzaamheid namelijk niet aanzien. En bijkomend voordeel voor jou; dan krijg je verder geen soortgelijke reacties meer van mij.
 
Laatst bewerkt:
Ik begrijp je bezorgdheid over het welzijn van de vissen. Het is uiteraard belangrijk om de juiste leefomgeving voor hen te bieden. Je hebt absoluut gelijk dat de geboden ruimte niet heel groot is. Helaas is het een feit dat veel vissen in gevangenschap niet dezelfde ruimte hebben als in hun natuurlijke habitat in de oceaan. Het is een uitdaging om de optimale omstandigheden na te bootsen, maar ik zal mijn best doen om hen een comfortabele plek te bieden. Hierbij zal ik extra aandacht besteden aan de filtratie en zal ingrijpen bij tekenen van agressie. Bedankt voor je feedback en ik zal ervoor zorgen dat de vissen goed verzorgd worden.
 
Ik begrijp je bezorgdheid over het welzijn van de vissen. Het is uiteraard belangrijk om de juiste leefomgeving voor hen te bieden. Je hebt absoluut gelijk dat de geboden ruimte niet heel groot is. Helaas is het een feit dat veel vissen in gevangenschap niet dezelfde ruimte hebben als in hun natuurlijke habitat in de oceaan. Het is een uitdaging om de optimale omstandigheden na te bootsen, maar ik zal mijn best doen om hen een comfortabele plek te bieden. Hierbij zal ik extra aandacht besteden aan de filtratie en zal ingrijpen bij tekenen van agressie. Bedankt voor je feedback en ik zal ervoor zorgen dat de vissen goed verzorgd worden.

Ah, oke duidelijk.
Dus het niet precies na kunnen bootsen van de natuurlijke leefomgeving van een dier betekend dat het volgens jou verder niet uitmaakt in welke omstandigheden je het dier houdt, als je maar een beetje je best doet en doet wat je wel kan…

Echt het meest onachtzame en egocentrische antwoord dat je had kunnen geven.

Ik laat je verder met rust.
Je staat op negeer.

P.S. weest gerust, je bent zeker niet de enige die ik om deze reden op negeer heb staan.
 
Laatst bewerkt:
Week 3 - Dag 18 - Waterbox Cube 10

Vandaag de tijd gehad om voor het eerst alle waterwaardes eens in kaart te brengen. Het resultaat is als volgt:
1710789894377.png

Wat mij betreft prima waardes en niks schokkends in deze fase. Calcium is iets verhoogd, maar dat zal zich wel recht gaan trekken. Verder mag nitraat en fosfaat zich langzaam gaan verlagen, maar dit zal automatisch gebeuren met de groei van algjes. Ook is silicaat is aanwezig en ik vermoed dat dit uit het zout komt. ik zal voor de zekerheid mijn osmose water gaan testen en net nieuw aangemaakt water. Nu het in de bak aanwezig is zullen de diatomen ook wel komen en dit verbruiken, dus ik ben van plan hiervoor een klein opruim ploegje aan te schaffen.
 

Bijlagen

  • 1710789666631.png
    1710789666631.png
    7 KB · Weergaven: 3
Week 4 - Dag 26 - Waterbox Cube 10

Het is weer tijd voor een update over mijn avontuur met de Waterbox Cube 10. De voorbije dagen heb ik mijn aandacht voornamelijk gericht op het welzijn van de Premnas Epigramma, die ik vorige week aan het aquarium heb toegevoegd. Zoals ik eerder al meldde, bleken ze behoorlijk agressief te zijn en had een van hen een hap uit zijn staart gekregen tijdens het wennen aan de nieuwe omgeving. Na nog een enkel poging ze bij elkaar te hebben gedaan zag ik alleen dat de vinnen van beide vissen slechter werden. Om verdere verwondingen te voorkomen, heb ik besloten om de agressieve vis in een apart bakje te plaatsen, om het andere exemplaar de kans te geven te acclimatiseren aan zijn nieuwe thuis en om te herstellen. Gelukkig lijkt het nu beter te gaan met de vis die vrijzwemmend is, maar ik houd nauwlettend in de gaten hoe het herstel van beide visjes verloopt. Als beide visjes volledig hersteld zijn zal ik een nieuwe poging wagen en een spiegel bij plaatsen in de hoop dat de aggressie verdeeld wordt.

Naast de zorg voor de vissen heb ik ook de waterwaardes van het aquarium opnieuw gemeten:

1711440484201.png

Over het algemeen zijn de resultaten naar wens, met stabiele niveaus van belangrijke parameters zoals ammoniak & nitraat. Fosfaat is verdubbeld maar dit kan ook komen aan de manier van meten. Voorheen deed ik dit met de Hanna Fosfor Checker ULR - HI 736 en dan omrekenen, maar ik heb nu de Hanna Checker Fosfaat ULR HI 774 hiervoor aangeschraft. Het calciumniveau is gedaald naar een acceptabele range, verder is KH en MG gedaald, maar ik verwacht dat dit zich vanzelf zal stabiliseren naarmate het systeem zich verder ontwikkelt en ik de waterwissels blijf doorzetten. Een punt van aandacht is het aanwezige silicaat, waarvan ik het vermoedde had dat het afkomstig is uit het zout dat ik gebruik. Ik heb hiervoor zowel vers aangemaakt osmose water getest en vers aangemaakt zoutwater. In beide was de waarse voor silicaat echter 0, dus kunnen we dit uitsluiten. Dus denk ik dat het uit de stenen moet komen of uit de Aquaforest Stonefix, die ik gebruikt heb tijdens het maken van de scape. Andere optie is secondelijm + accelerator dat ik ook in ruime hoeveelheden gebruikt had.

Het maakt voor nu niet verder uit en ik verwacht dat het verbruikt zal worden door diatomen. Hiervoor heb ik sinds eind vorige week ook een kleine opruimploeg aangeschaft bij onze sponser Ocean Store, bestaande uit:

2 x Turbo Mexican - Turboslak
2 x Bumble bee slak (Engina Mendicaria)
2 x Trochus Histrio slak
2 x Nassarius Vibex - Zandslak

Leuke aanwinst voor de bak en aangezien er geen ruime hoeveelheden voeding aanwezig is, zal ik het aanvullen met kleine hoeveelheden Easy Reefs Masstick
Wat betreft de verlichting is er deze week weer een uurtje bijgekomen, dus de totale duur is nu 9 uur, van 09:30 tot 18:30. Al met al blijf ik enthousiast over de ontwikkelingen in mijn Waterbox Cube 10 en ik kijk uit naar wat de komende weken zullen brengen. Bedankt voor het volgen van mijn avontuur en waardeer ik jullie feedback en suggesties enorm. Tot de volgende update!
 
Week 7 - Dag 49 - Waterbox Cube 10

Ook weer tijd om een update over dit bakje te schrijven, over de goede dingen, maar ook zeker over de slechte dingen. Allereerst:

De waterwaardes

Hieronder vind je een samenvatting van de metingen:
1713423661639.png
Let op verschil is tussen week 5 en week 7. Weekje overgeslagen en niet alle waardes gemeten, wegens drukte in dagelijks leven.

Samenvatting:
  • Nitraat (NO3): Daalt netjes richting gewenste range.
  • Fosfaat (PO4): Ook hard gedaald en zit nu binnen de range..
  • Magnesium (Mg): Aan de lage kant, zal kijken of ik deze kan gaan verhogen.
  • Silicaat (SiO2): Niet meer meetbaar aanwezig. Dit is goed om te zien en naar verwachting.
De bak zelf ontwikkelt zich uitermate goed, dat ik besloten had een anemoon aan te schaffen. Bij @hmmmmm een Sunburst Bubble Tip Anemoon kunnen kopen. Erg mooi, al zeg ik het zelf. Enkele foto's en filmpje:
1713424033813.png
Deze werd vervolgens ook gelijk bewoond:
1713424102360.png
Erg leuk om te zien:

Overstroming

Tot zo ver het goede nieuws. Vervolgens had ik op een ochtend lichtelijke paniek omdat ineens water over de rand van het aquarium heen stroomde en dus wat liters water over de kast die eronder staat stroomde. Ik zag geen lek van het aquarium zelf, maar bij nader inspecteren bleek dat de anemoon, zoals ze allemaal doen flink was gaan lopen en de overloop koos als fijn plekje om zich erdoorheen te proberen te duwen. Dit zorgde dat water niet genoeg afgevoerd kon worden naar de achterkant van de bak, waardoor het water in de voorkant ging stijgen tot over de rand heen. Helemaal top natuurlijk.

Uiteindelijk door gelijk alle stekers eruit te trekken de boel kunnen opruimen en de anemoon redelijk ongedeerd uit de overloop kunnen halen. Maar goed dit mag/moet natuurlijk niet nog een keer gebeuren en dus op zoek naar een oplossing gegaan. En met wat hulp van mede-reefers tot de volgende oplossing gekomen:

1713426396173.png1713424873219.png
Dus mocht de anemoon of anemonen in de toekomst op het briljante idee komen om het nogmaals te gaan proberen zal dit hoogstwaarschijnlijk voorkomen dat het weer een waterballet wordt.

Vervolgens wilde ik toch iets meer stroming in de bak hebben en gekozen voor een Jebao ALW-5 die ik nog had liggen. Ook deze is voorzien van een cover, zodat we de anemonen niet alsnog op een andere manier kunnen uitschakelen..
1713425283077.png
Dit zal iets meer onderhoud vergen met schoonmaken. Maar dan is er in elk geval alles aan gedaan om de anemonen te beschermen en toch voor genoeg stroming te zorgen.

Verlies

Dan door naar het volgende slechte nieuws. In de vorige update had ik vermeld dat de Premnas Epigramma behoorlijk agressief bleken te zijn naar elkaar. Ik had enkele korte pogingen gewaagd om ze samen te brengen, maar zonder succes. Ze liepen steeds meer verwondingen op, maar niet iets dat niet zou genezen. Ik had voor mezelf besloten dat het hem niet ging worden en wilde de visjes toch maar gaan inwisselen voor een iets minder aggresieve variant. Daarvoor wilde ik de visjes weer volledig laten herstellen alvorens ik ze kon aanbieden aan iemand anders. Helaas is het niet zover gekomen. Op een ochtend dat ik niet thuis was hebben de visjes het voor elkaar gekregen bij elkaar te belanden in de isolatiebox. Het deurtje was op een kiertje open komen te staan, door ik denk de stroming. En zo kregen de visjes dus uren de tijd om letterlijk los op elkaar te gaan. Tegen de tijd dat ik thuis gekomen was en gezien had dat ze bij elkaar waren gekomen waren BEIDE visjes enorm verwond. Ik had ze weer gelijk uit elkaar gehaald, maar het mocht niet baten. Laatste beelden van de zwaarste toegetakelde vis:

Later op de avond is de vis overleden. Enorm spijtig. Er zullen vele zeggen (waaronder @Erbe2307) dat ik überhaubt niet aan deze variant had moeten beginnen in een kleine bak. En zij krijgen hiermee gelijk. Wijze les voor anderen die hetzelfde willen proberen denk ik. Mijn advies zal zijn, voor degene die het toch willen proberen met de Premnas Epigramma soort, is dat het echt een bewezen koppel moet zijn.

Maar goed, het visje dat nog over is, is met goed bijvoeren wel weer enorm aan het herstellen en lijkt wonderbaarlijk weer terug naar het oude te komen. Nu is de vraag, ga ik dit visje solo houden of ga ik toch switchen naar een koppeltje Percula of Occelaris variant. Ik neig naar het laaste, maar dit keer wel 2 visjes die op voorhand al een koppeltje zijn en niet 2 extreem kleine visjes die nog de dominatie moeten vaststellen.

Goed tot zover de update. Wordt vervolgd!
 
Ik waardeer je berichtgeving zeer. Naast het goede nieuws ook het lef om de mindere dingen te vertellen. Die zijn vaak juist leerzaam. Zeker voor starters. Succes met de voortgang!
 
Gewoon niet doen, ook niet andere soorten anemoonvisjes. Daarvoor is de bak echt te klein. Ik heb een koppel gehad in een 60 liter, dat was al op het randje en nu een koppel in een Cube 20. Ook dat is niks te groot. Om nu te blijven experimenteren met levende dieren lijkt me ook niet helemaal de bedoeling.
 
Bovenaan