Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Wat is dit? - Dieren in het aquarium

RoyalOss

Ok, het kan wel
Hallo,

In dit topic probeer ik de meest voorkomende diertjes in het aquarium te vermelden welke met het levend steen mee kunnen komen. Ik hoop hiermee dat beginners dan makkelijk in 1 topic kunnen zien welk wezentje ze in hun bak hebben gezien. En hopelijk scheelt dit wat ''wat is dit'' vragen.
Omdat ik zelf geen bak meer heb zal ik naar andere topics en de database linken voor de nodige foto`s.

En aangezien ik zelf nog een beginner ben zijn opmerkingen/verbeteringen/toevoegingen natuurlijk welkom.

---------

Mocht iemand niet akkoord gaan dat zijn foto hier gebruikt wordt graag dan een PB sturen.

---------

Onderstaande links kunnen gebruikt worden om al naar de juist groep dieren te gaan:
Groep 1: Wormen
Groep 2: Slakken
Groep 3: Sterren
Groep 4: Kreeftachtige
Groep 5: Anemonen
Groep 6: Diverse

Aangezien niet ieder dier in het aquarium even veilig is (denk aan gif, stekels, netelcellen) is het ook raadzaam dit topic te bekijken:
Dieren die onze behoedzaamheid vragen

---------

Mvg,
Roy

Met dank aan/in samenwerking met:
- Mefisto
- Patrick_NL (Spijkerpoliep)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Re: Dieren in het aquarium

Om de inhoud van deze topic zuiver te houden verzoek ik iedereen zijn of haar ZINNIGE commentaar per PB bij RoyalOss aan te leveren. Postings van derden worden zonder meer verwijderd.

Wees wijs en help meebouwen aan een waardevolle inhoud.
 
----------
Groep 1: Wormen
----------


Borstelworm

Deze worm is nuttig, ze ruimen het afval en detritus op. Enkel de grotere kunnen zich vergrijpen aan de lagere dieren als ze te weinig voer vinden. Ze zijn vaak rood/roze-achtig maar kunnen ook in grijs, grijs/roze zijn. Ze hebben ook de kenmerkende borstels aan de zijkant van hun gehele lichaam.
Zie de database voor meer informatie: link
borstelworm.jpg
Foto: Bakker00

Vuurworm
Meestal ook gewoon borstelworm genoemd. Deze soort ziet hetzelfde eruit als bovenstaande alleen zijn ze een stuk groter en breder. Zoals de naam doet vermoeden is het niet prettig wanneer je de borstel aanraakt.
Zie de database voor meer informatie: link
vuurworm.jpeg
Foto: Database

Zie hier een filmpje waar je beide duidelijk kan zien.




Eunicid
De slechtere wormen zullen vaak bij de wetenschappelijke naam genoemd worden. De slechtere soorten hebben voelsprieten, zijn vaak iets gladder met minder tot geen borstels en zijn vaak zwart, grijs of bruin. Ze kunnen ook erg groot worden, er zijn exemplaren van 2 meter gevangen.
Deze soorten zijn gevaarlijk voor de lagere dieren.
Zie de database voor meer informatie: link
eunicid.jpeg
Foto: Database


Pindaworm
Deze worm zal vanuit een holte in het steen of zand zichzelf uitrekken om voer te zoeken. Ze leven van detritus en algen. Ze zijn ongevaarlijk en nuttig.
Zie de database voor meer informatie: link
http://www.youtube.com/watch?v=yr9bVPlQCgc


Spaghettiworm
Deze worm gebruikt tientallen tentakels om de bodem en stenen af te zoeken naar voer. Deze soort is ongevaarlijk en leeft voornamelijk van dertritus.
http://www.youtube.com/watch?v=zCarFwY-ZME


Vermetid snail
Deze worm laat een soort spinnenweb achter. Op zich een ongevaarlijk beestje maar als het web op koralen terecht komt kan dit de koralen irriteren. Met het web vangen ze vuil uit het water.
http://www.youtube.com/watch?v=mew3Ug85ROY


Kokerworm
Er zijn meerdere soorten kokerwormen, de soorten zonder koker, waar alleen de waaier uit het steen tevoorschijn komt. En de soort die een (witte) koker van kalk vormt welke langzaam steeds langer word. Kokerwormen leven van het vuil wat in het water rondzwerft, hoe vuiler (qua zweefvuil) het water hoe meer kokerwormen er zullen zijn. Het zijn nuttige en interessante diertjes.

koker kokerworm.jpgkokerworm.jpg
Foto 1: RvdH
Foto 2: RoyalOss
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Laatst bewerkt door een moderator:
----------
Groep 3: Sterren
----------


Ganzevoet

Deze mini zeester is vaak ongevaarlijk. Ze leven van dertritus en algen, wanneer er teveel detritus aanwezig is kan deze soort explosief groeien en een plaag vormen. Er bestaat een variant welke buttons kan eten. --input is welkom over het verschil tussen beide soorten--
Zie de database voor meer informatie: link
ganzevoet.jpeg
Foto: Database

Brokkelster
Deze mini slangster is ongevaarlijk. Het lichaam zal vaak verborgen in de stenen zitten terwijl de brokkelster zijn pootjes naar buiten laat hangen om zo voer uit het water te vangen. Ze leven van detritus.
brokkelster.jpg
Foto: r0r0
 
Laatst bewerkt door een moderator:
---------
Groep 4: Kreeftachtige
---------

Vlokreeftjes
Deze kleine doorzichtige kreeftjes zullen later prima levend voer vormen voor de vissen. Ze zijn ongevaarlijk voor de bak.
Ze zullen over de bodem, het glas en het steen rondlopen. Ook bekend onder de verzamelnaam Copepoden (kleine kreeftachtige).
vlokreeft.JPG
Foto: Edwin.Dekker


Bidsprinkhaan
De naam zegt het al, deze kreeftachtige lijkt op de bidsprinkhaan, alleen dan met het achterste van een kreeft/garnaal. Het zijn fascinerende dieren maar wel een groot gevaar voor overige aquariumbewoners.
Er zijn vele soorten bidsprinkhanen maar je kunt ze grofweg in 2 groepen verdelen, de boksers welke de prooi met balletjes aan hun voorste poten met grote kracht doodslaan. En je hebt diegene die een soort speerachtige voorpoten hebben ipv balletjes. Waar de eerste soort vooral een groot gevaar is voor andere ongewervelde (krabben/garnalen/hermietkreeften/slakken) is de tweede soort vooral een vissenjager. Overigens kan de eerste soort ook vissen grijpen zodra deze de kans krijgt. Deze dieren zijn nachtactief, zeer snel en bijzonder schuw vaak kun je ze alleen maar horen. Diegene die de prooi doodslaan maken hierbij een hard tikkend geluid.
Bidsprinkhanen komen in veel verschillende kleuren voor, bruin, groen, grijs en er zijn zelfs soorten die verschillende felle kleuren hebben, deze gekleurde zijn vaak wel gewild bij andere aquariumhouders.
Zie de database voor meer informatie: Link
bidsprinkhaan.jpg
Foto: Database
 
Laatst bewerkt door een moderator:
---------
Groep 5: Anemonen
---------

Glasanemoon

Deze anemoon is doorzichtig en heeft een boel tentakels, de glasanemoon vermeerderd zich heel snel waardoor dit vaak een hardnekkige plaag is. Daarnaast netelt de anemoon waardoor koralen geïrriteerd worden. Het advies is om deze zo snel mogelijk uit je bak te verwijderen, dit is op verschillende manieren mogelijk. Het beste is om een injectiespuit met azijn of een anti-glasanemoonmiddel zoals Aiptasia-X te vullen en deze in de anemoon te spuiten. Let op bij azijn dat er niet teveel gedoseerd word, dus beperk je tot een paar anemonen per dag. Biologisch bestrijding is mogelijk door middel van de pepermunt garnaal, al is het niet 100% zeker dat ze daadwerkelijk de anemonen zullen opeten. Er zijn meerdere dieren welke glasanemonen zouden eten maar deze zijn vaak lastiger te houden en niet altijd reefsafe, daarom dat ik deze hier niet vermeld. Zie anders dit topic voor alle mogelijkheden.
Zie de database voor meer informatie: link
glasanemoon.jpg
Foto: GlennF

Deelanemoon
Net als de glasanemoon is deze ongewenst en kan makkelijk tot een plaag uitgroeien, bestrijding kan hier ook door middel van een injectiespuit met azijn of anti-glasanemoonmiddeltjes. Deze heeft kortere tentakels dan de glasanemoon en zijn breder/bol. De kleur kan variëren van wit, doorzichtig bruin tot groen.
Zie de database voor meer informatie: link
deelannemoon.jpgdeelannemoon2.jpeg
Foto 1: SDK
Foto 2: Database
 
Laatst bewerkt door een moderator:
---------
Diversen
---------



Spijkerpoliepen (ofwel buttons, korstanemonen)
Spijkerpoliepen is een verzamelnaam voor verschillende soorten. De meest voorkomende in onze hobby zijn Zoanthus en Palythoa.
Een simpele manier om deze twee uit elkaar te houden is door de grootte van de poliep. Zoanthus is over het algemeen kleiner, Palythoa vormt grote poliepen.
Dit is echter niet sluitend, denk bijvoorbeeld aan de Zoanthus gigas, met zeer grote poliep.
Een uitgebreide beschrijving van de soorten staat hier.

Op zich zijn deze soorten onschadelijk, als ze met respect behandeld worden.
Alle spijkerpoliepen, groot of klein, bevatten een hoeveelheid palytoxine. Sommige soorten meer dan anderen, met als absolute topper de Palythoa toxica.
Zie voor meer informatie over palytoxine de volgende topics:
Palytoxine-vergiftiging
Dieren die onze behoedzaamheid vragen
spijkerpoliep.jpgpalythoa toxica.jpg
Foto 1: Nestlle
Foto 2: Patrick_NL
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb ondertussen bewijs van het krabbetje in mijn aquarium (foto 1 en 3), daarnet was het half naar buiten gekomen en was het aan het voederen van de algen op de steen. Ik zag ook 2 soort poliepen (foto 4 en 5), ik dacht aan aiptasia maar ze zijn redelijk fluo groen. De ene is verdwenen ondertussen maar aan de andere worden de 'tentakels' nu wel iets langer. :confused:

De schelp heb ik 's nachts eens in de gaten gehouden, op de 2de foto zie je het diertje 's nachts als het zich voedert.



Momenteel zijn alle waterwaarden perfect waar ze moeten zijn. Enkel Magnesium is redelijk hoog.
 

Bijlagen

  • IMG_4107.jpg
    IMG_4107.jpg
    54,4 KB · Weergaven: 288
  • IMG_4108.jpg
    IMG_4108.jpg
    33 KB · Weergaven: 286
  • IMG_4109.jpg
    IMG_4109.jpg
    30,8 KB · Weergaven: 298
  • IMG_4112.jpg
    IMG_4112.jpg
    35,5 KB · Weergaven: 286
  • IMG_4160.jpg
    IMG_4160.jpg
    33,3 KB · Weergaven: 285
Hier ontdekte ik net nog een worm die uit een steen uitstak, hij hing zowat horizontaal van de steen weg te zweven.
aan beide kanten vele haartjes zichtbaar.
 

Bijlagen

  • IMG_4181.jpg
    IMG_4181.jpg
    34,3 KB · Weergaven: 232
Met het levend steen is dit meegekomen. Heeft iemand enig idee wat het kan zijn?12784524_963601950399989_1895483729_n.jpg Het lijkt zelfs alsof dit tanden heeft als je in het buisje kijkt.
 
Wat is dit? Ziet eruit als een beginnende glas annemoon? Graag jullie vizie hierop
 

Bijlagen

  • 20160415_154122.jpg
    20160415_154122.jpg
    69,9 KB · Weergaven: 232
Ik zag dat ik deze vraag niet in een apart bericht hoefde te zeggen, dus hier nogmaals: wat zijn dit?


De witte puntjes waren soort van eitjes, want daar kriebelen nu allemaal piepkleine dingetjes rond. En die andere is een stuk groter geworden. Als ik de kans krijg neem ik een foto van voren.
 

Bijlagen

  • 20161003_221657.jpg
    20161003_221657.jpg
    37 KB · Weergaven: 217
Dit is de het beste dat ik nu kan berijken zonder onderwatercamera.

(Voor de duidelijkheid: het zit tussen het alg).
 

Bijlagen

  • 20161005_183253_HDR.jpg
    20161005_183253_HDR.jpg
    28 KB · Weergaven: 262
Dit is de het beste dat ik nu kan berijken zonder onderwatercamera.

(Voor de duidelijkheid: het zit tussen het alg).
 
Ik zag dat ik deze vraag niet in een apart bericht hoefde te zeggen, dus hier nogmaals: wat zijn dit?


De witte puntjes waren soort van eitjes, want daar kriebelen nu allemaal piepkleine dingetjes rond. En die andere is een stuk groter geworden. Als ik de kans krijg neem ik een foto van voren.

Slakke-eitjes. Van welke slak is niet zo simpel te zeggen. Ik heb ook regelmatig zulke pakketjes, volgens mij zijn ze (bij mij) van de nassarius en turbo-slakken..
Ik laat ze gewoon zitten, het zijn goede opruimers..
 
Welke zeester is dit en wat eten ze? Dit is geen bodemster

3b27415b3a1e3c49f2e47037069745bd.jpg


Verstuurd vanaf mijn SM-N910F met Tapatalk
 
Bovenaan