Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

voeding Synechococcus plankton

hermlek

ZeewaterForum lid
Ik kweek zelf Synechococcus plankton als natuurlijk middel tegen cyano bacteriën (en als voeding voor de koralen). Voor de voeding van de kweek gebruik ik een all in one voeding voor zoetwateraquarium en CO2
Op een 3 liter kweekvolume doseer ik 1 ml voeding per 2 dagen + per afname en toevoeging van vers zeewater aan de kweek van 300 ml nogmaals 0.3 ml voeding.
Is deze voeding safe? Ik vermoed van wel vermits het ook gebruikt wordt in zoetwater aquaria. Het zou natuurlijk niet de bedoeling zijn om een accumulatie van niet gewenste stoffen in het zeeaquarium te krijgen.

1660967760387.jpg
 
Laatst bewerkt:
Update - geen goed idee om dit te gebruiken. De aquariumvoeding blijkt een verhoging nitraat van ongeveer 15ppm of zelfs iets meer te geven. Als je dagelijks 200 tot 300 ml plankton in je zeeaquarium giet betekent dit op termijn veel te hoge NO3 waarden waarmee ik nu ook geconfronteerd wordt. Ben er nog niet uit welke waarde dat nu correct is want mijn hanna checker geeft een onmogelijk hoge waarde aan : 32.9 ppm. Nagemeten met JBL test en die gaf maar 5 ppm ????? Dat helpt toch ook niet echt verder. Maar ik vermoed dat de waarde wel iets te hoog gaat liggen. Het geeft ook een fosfaat verhoging van 1.5 ppm Heb maar gelijk phytofood van grotech besteld - ik vermoed dat dit veiliger gaat zijn.
 
Kweekmethode aanpassen .
Ik heb ook 4 jaar plankton gekweekt en altijd gevoerd met plankton die arm aan voeding was .
Ten eerste : berg licht erop ! Op jouw zuiltje minstens 30W T8 of T5 . Die zorgt ervoor dat de voeding ook daadwerkelijk opgenomen wordt .
Anders heeft je co2 toevoeging ook geen nut .
Co2 is goed , deed ik ook , en maakt dat je supersnel kunt kweken .
Als je wetenschappelijke artikelen gaat doorspitten kom je erachter dat er veel fases in de opname en ook AFGAVE zitten .
Als je dat doorhebt kan je altijd voeren zonder overschotten .
Je zult daarvoor wel flink wat moeten lezen 😊

Phytofood is bagger ! Dit zal wellicht je cultuur laten crashen .

Je hebt f/2 of soortgelijken nodig , bevat alles om RIJKE plankton te kweken (dus veel epa en dha erin) , let erop , dit spul f/2 heeft een houdbaarheidsdatum !
Ikzelf liet dit destijds vers maken via contact in Duitsland .
Denk eraan , groen en groen is niet hetzelfde . Met het een bereik je wat en met het andere ga je bergaf .
Hoop dat je er wat aan hebt .

Uit mijn hoofd gezegd is jouw cultuur relatief arm aan voedingswaarde (eentonig) , ik heb hem overigens ook gekweekt , is een hele makkelijke .
En op tijd eens onder de microscoop bekijken , want er wordt nogal eens wat verkocht onder de naam , wat iets heel anders blijkt te zijn (ook op dit forum!)

 
Laatst bewerkt:
Bovenaan