Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

't Zout van Wout

wout

Senior Forumlid
Het werd tijd dat ik er ook eens aan begon. Ik lees altijd met veel plezier alle andere dagboeken, maar er zelf géén hebben?!? Dat kan gewoon niet....

Nu ben ik zo'n 10 jaar geleden begonnen met een zeeaquarium. Dat was een leuk klein bakje van een meter. Zag er allemaal best grappig uit, totdat hij na een jaar of 3 klapte.
Veel beestjes dood errug weinig geld:( . Hier baalde ik zo van dat ik besloot om ermee te stoppen.

Maar na zo'n 4 jaar besloot ik weer te beginnen. Ik liet een bak bouwen van 130 x 70 x 70, ik ontdekte dit forum én kwam er na een jaar achter dat de bak niet groot genoeg was.

Dus nadat ik de strijd (met mijn vriendin Ryanne) over een nieuwe bak gewonnen had, zou hij er komen. Mijn huidige aquarium!!!

De afmeting is nu 170 x 85 x 65.
Met als afschuimer de MTT2.
Schuran jetstream 1 kalkreactor
3 x 250w 10.000k hqi + 2 x 80 w blauwe T5
De stroming wordt verzorgd door 2 streamers van 12.000L + een wavebox
Verder gebruik ik een AM Titan 1500 koeler

Alvast een foto van het geheel...
 

Bijlagen

  • 135_3509 (Small).JPG
    135_3509 (Small).JPG
    69,2 KB · Weergaven: 393
Hartstikke mooi! Kan je wat meer vertellen over je bezetting? Ik zie onder andere drie gele dokters en een navarchus, beide niet alledaags.

En heb je ook close-ups van de steenkoralen? Als 't goed is is een deel van je koralenbestand uit mijn bak afkomstig ;)
 
Tanne zei:
Als 't goed is is een deel van je koralenbestand uit mijn bak afkomstig ;)
Hoi Tanne, t klopt dat ik een aantal koraaltjes van je in mn bak heb staan. Zowieso die licht groene gewei acro in t midden van mn bak en verder weet ik eigenlijk niet meer welke. Trouwens knap dat je dat nog weet. Tis toch best een tijd geleden;) .

Dan ff over mn vissenbestand; Wat je zei over de 3 gele dokters klopt helemaal. Ik heb zo'n 3 jaar geleden de eerste gekocht samen met mn chelmon (wist toen niets over de houdbaarheid, dus echt een gelukje!)
Later had ik de kans om nog 2 gele dokters over te nemen. 1 grote en een hele kleine. Ik wist dat dit een risico was, maar toch ging ik ervoor. De 2 grote gele dokters hebben een paar dagen mot gehad, maar nu gaat het toch al dik een jaar lang probleemloos.

Verder zwemmen er..
 
...een Navarchus
een koppel loricula
een acanthurus bariene
een paracanthurus hepatus (picasso, de baas vd bak)
een koppel mandarijntjes (die er elke avond flink tegenaan gaan;) )
een koppel occelarissen
een Amblyeleotris randalli (gobie) samen met garnaal
een Pseudochromis porphyreus (dwergbaarsje)
een Pseudocheilinus hexataenia (zesstreeplipvis)
4 Chromis viridis (juffertje)

Het gaat allemaal goed samen. De enigen die soms een beetje ruzien zijn de hexataenia en het dwergbaarsje
 
Dat zie ik als een mooi compliment! Hij had een erg mooie bak toen..
ArjenT zei:
Mooie bak, doet me een beetje denken aan de bak van stefan_v die ons 2 jaar geleden verlaten heeft!
 
Hele mooie bak :goed:

Heb je misschien een foto van je Acanthurus bariene, ben ik wel nieuwsgierig naar?

Alvast bedankt,

Nicolas
 
Hé Wout,

je bak ziet er toppie uit. Die verzameling gele dokters vind ik fantastisch.

Hoe kwam het dat je vorige bak klapte? Dit heb ik volgens mij gemist!!!

Gr. Roy
 
p.s. jouw AM Turbofloter werkt hier nog steeds super! ;)
 
Nou...Wout dat ziet er wel perfect uit hoor... helemaal :goed: Ik blijf je dagboek zeker volgen.

Groeten Erwin
 
hoi, de diepte van je bak vind ik echt mooi 85 diep is een droom van vele onder ons

veel succes met je bak en dagboek

gr marcel
 
Boarder zei:
Hoe kwam het dat je vorige bak klapte? Dit heb ik volgens mij gemist!!!

Gr. Roy
Pfff.. geen idee. Ik kwam thuis en er zat nog maar zo'n 10 cm water in de bak + een enorme barst. Ik woonde toen nog op een oude etagewoning. De benedenburen konden lekker meegenieten. Ik was wel goed verzekerd gelukkig.

Mooi trouwens dat die AM het goed doet bij je!
 
Hier een plaatje van mn sump.. Hij staat in mijn berging. Zo'n 6 meter van de bak vandaan. Was trouwens een hels karwei om gaten in de vloer te boren en een hele pijpleiding aan te leggen in de, met recht, zo genoemde 'KRUIP' ruimte. Maar uiteindelijk heb je wel wat. Weinig lawaai en veel ruimte om te werken.

Het resultaat van 1 dag afschuimen met de MTT2. Echt een top apparaat!!
 

Bijlagen

  • 135_3513 (Small).JPG
    135_3513 (Small).JPG
    60 KB · Weergaven: 52
  • 135_3515 (Small).JPG
    135_3515 (Small).JPG
    40,2 KB · Weergaven: 36
ziet er super uit alles trouwens
 
Mooie bak met veel pracht dieren.
Wat voor opvoerpomp gebruik je?
Ik zelf heb ook plannen om mijn sump te verplaatsen, maar dan naar de garage.
 
Jochem T. zei:
wow, wat een superbak, zit er nu ook een pincetvis in of zie ik het verkeerd? M8ig mooi beest maar slecht houdbaar heb ik begrepen.
Heb je goed gezien hoor. Heb ik ongelofelijk veel mazzel mee gehad. Hij zwemt nu al 3 jaar vrolijk rond bij me. Vanaf het begin at hij al goed. zowel levend als diepvries voer
 
Jan_C. zei:
Wat voor opvoerpomp gebruik je?
.
Ik gebruik als opvoerpomp een OR 6500. Mààr, die moet ik zo erg knijpen (zonde vd pomp en de energie) dat er netto maar zo'n 3500l doorheen gaat. Anders trekt mn overloop het niet. Dit komt weer doordat de toevoer naar de sump zoveel weerstand heeft. Ik ben overigens aan het sparen voor de veel energiezuinigere red dragon 4500.

Trouwens allemaal bedankt voor de complimenten :eek:
 
Bovenaan