Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Schuiteman's Zee Project

JmSchuiteman

ZeewaterForum gebruiker
Beste Forumleden!!


op dit moment ben ik nog in het bezit van een zoet-water aquarium.
daar zal eind februari een eind aan komen want dan ga ik beginnen met het starten van een zee-water aquarium.

na 6 maanden lezen, kijken, oriënteren, vragen en natuurlijk sparen, heb ik samen met een Jeroen ( jesko genaamd op dit forum ) de eerste spullen aangeschaft.
27 november heb ik de Pacific Sun 3x150 wat opgehaald.
natuurlijk meteen even op mijn huidige ( 1 meter ) zoet water aquarium gelegd, wat een licht komt hier vanaf!!

foto 1.jpg

foto 3.jpg


De afmetingen voor m'n zee- aquarium worden : 150x70x65 WH

natuurlijk streef ik er naar om mijn project via dit dagboek up-to-date te houden en alle REACTIES, POSITIEVE KRITIEK, MENINGEN, IDEEEN en OPLOSSINGEN zijn allemaal welkom natuurlijk!!!!


GROETJES JEROEN SCHUITEMAN!!;)
 
De eerste lading vulsteen opgehaald, alleen nu ik hiermee bezig ben weet ik niet of ik er goed aan gedaan heb.
de man waar ik het van kocht, zat met een algen en wier plaag op zijn steen en kreeg dit ook niet goed, vandaar dat hij alles te koop zette.
dit steen kon ik dus relatief goedkoop kunnen kopen.

vd.jpgfoto 4sc.jpg

De 1e 2 foto's zijn genomen toen ik er nog niets aan gedaan had.

Bij de onderste foto's heb ik de stenen afgespoten met de hoge druk en daarna 2 uur in water laten koken.
toch vind ik dat er nog veel lag op zit.
is dit nog schoon te krijgen op 1 of andere manier ?
of kan dit verder geen kwaad ?

foto 5-1.jpgfoto 1-1.jpg


Groetjes Jeroen.
 
Ik had ook steen waar veel alg op zat. Het ligt nu een tijd buiten de bak en het wordt langzaam spierwit. Als je de tijd hebt, laat het lekker liggen en doe er niets aan.
 
Kijk wel uit met de stenen. Het hoeft niet altijd zo te zijn maar er kan zich PO4 gaan ophopen in het steen. En nadat het in jouw bak terecht is gekomen kan het steen het weer gaan afgeven met als gevolg dat er in jouw pas opgestarte bak een algenprobleem kan voordoen welke je misschien niet meer te boven komt. Heb ongeveer hetzelfde gehad met mijn eerste bak en toen werd goedkoop echt toch wel duurkoop. Mijn advies is om deze weg te doen en met vers levend steen op te starten. Kan begrijpen dat het behoorlijk of de financieen drukt maar kijk dan voor "tweedehands steen" bij iemand die een stabiele bak heeft en waarvan meetbaar is dat deze geen PO4-probleem is zijn bak heeft of kijk voor een leuk stuk rifkeramiek, welke je zelf ook zou kunnen maken, al mag je het dan geen keramiek meer noemen. Succes met de voorbereiding van je bak.
 
Kijk wel uit met de stenen. Het hoeft niet altijd zo te zijn maar er kan zich PO4 gaan ophopen in het steen. En nadat het in jouw bak terecht is gekomen kan het steen het weer gaan afgeven met als gevolg dat er in jouw pas opgestarte bak een algenprobleem kan voordoen welke je misschien niet meer te boven komt. Heb ongeveer hetzelfde gehad met mijn eerste bak en toen werd goedkoop echt toch wel duurkoop. Mijn advies is om deze weg te doen en met vers levend steen op te starten. Kan begrijpen dat het behoorlijk of de financieen drukt maar kijk dan voor "tweedehands steen" bij iemand die een stabiele bak heeft en waarvan meetbaar is dat deze geen PO4-probleem is zijn bak heeft of kijk voor een leuk stuk rifkeramiek, welke je zelf ook zou kunnen maken, al mag je het dan geen keramiek meer noemen. Succes met de voorbereiding van je bak.

Bedankt voor je reactie Biomees,

ik was van plan om dit steen in een vat te gaan indraaien en dan eventueel met PO4 remover gaan werken als ik deze meet.
ik snap wat je bedoelt! het is idd erg jammer als hierdoor me opstart mis gaat. we gaan hier even over nadenken :)
in ieder geval, bedankt voor je tip!!
 
Dat fosfaat kunnen we toch testen door het steen eerst in osmosewater te weken. Dan kunnen we meten.
Daarna met levend steen enten.

Verstuurd van mijn GT-I9300 met Tapatalk
 
Dat zou ook heel goed kunnen. Ik weet niet hoe, als het aanwezig is, PO4 wordt afgegeven en in welk tijdsbestek. Maar zodra je fostfaten gaat meten dan neem dan het risico maar niet. Zou zonde zijn wanneer je enthausiasme en geld hierdoor 'op' zouden raken.
 
Ik vind het steen er helemaal niet verkeerd uitzien eigenlijk. OK beetje groen maar dat zegt me niet zo veel. Elke steen die wordt belicht gaat begroeien namelijk.
Dat de verkoper zijn bak niet "goed " kreeg zegt me ook niet zoveel. Dat kan an zovéél liggen namelijk.

UItkoken is iets wat ik nooit doe met steen, hooguit goed afspuiten: nu is alles dus ook het nuttige, al uit je steen. Hooguit nog fosfaat maar dat is ook op te lossen: Koop een metselkuip en een klein wervelfiltertje waar je fosfaatkiller in laat draaien. Dit onttrekt vanzelf het vrijkomende fosfaat áls het in het steen zit. Je kunt al met aangemaakt zeewater werken maar net zo goed gewoon zoetwater na dat uitkoken. Water is dan ook makkelijk te verversen, slang erin en waterwissel uit de kraan: klaar.

Vulsteen is per definitie DOOD steen wat echter wel weer actief kan worden door een rustige opstart te doen met behulp van bacteriecultuurstarters als Biogest of ene paar echt levende stenen. En mat dat "levend" wordt alleen de bacteriecultuur bedoeld, niet de sponsjes en/of wiertjes.


Als je het mooie stukken vind (en dat zijn ze volgens mij vanaf de foto) neem dan even deze moeite. Weggooien is echt het laatste wat moet.

Gr Jan
 
Ik vind het steen er helemaal niet verkeerd uitzien eigenlijk. OK beetje groen maar dat zegt me niet zo veel. Elke steen die wordt belicht gaat begroeien namelijk.
Dat de verkoper zijn bak niet "goed " kreeg zegt me ook niet zoveel. Dat kan an zovéél liggen namelijk.

UItkoken is iets wat ik nooit doe met steen, hooguit goed afspuiten: nu is alles dus ook het nuttige, al uit je steen. Hooguit nog fosfaat maar dat is ook op te lossen: Koop een metselkuip en een klein wervelfiltertje waar je fosfaatkiller in laat draaien. Dit onttrekt vanzelf het vrijkomende fosfaat áls het in het steen zit. Je kunt al met aangemaakt zeewater werken maar net zo goed gewoon zoetwater na dat uitkoken. Water is dan ook makkelijk te verversen, slang erin en waterwissel uit de kraan: klaar.

Vulsteen is per definitie DOOD steen wat echter wel weer actief kan worden door een rustige opstart te doen met behulp van bacteriecultuurstarters als Biogest of ene paar echt levende stenen. En met dat "levend" wordt alleen de bacteriecultuur bedoeld in het poreuse binnenste deel van de stenen, niet de sponsjes en/of wiertjes.

Als je het mooie stukken vind (en dat zijn ze volgens mij vanaf de foto) wel, neem dan even deze moeite. Weggooien is echt het laatste wat moet.

Gr Jan
 
Ik vind het steen er helemaal niet verkeerd uitzien eigenlijk. OK beetje groen maar dat zegt me niet zo veel. Elke steen die wordt belicht gaat begroeien namelijk.
Dat de verkoper zijn bak niet "goed " kreeg zegt me ook niet zoveel. Dat kan an zovéél liggen namelijk.

UItkoken is iets wat ik nooit doe met steen, hooguit goed afspuiten: nu is alles dus ook het nuttige, al uit je steen. Hooguit nog fosfaat maar dat is ook op te lossen: Koop een metselkuip en een klein wervelfiltertje waar je fosfaatkiller in laat draaien. Dit onttrekt vanzelf het vrijkomende fosfaat áls het in het steen zit. Je kunt al met aangemaakt zeewater werken maar net zo goed gewoon zoetwater na dat uitkoken. Water is dan ook makkelijk te verversen, slang erin en waterwissel uit de kraan: klaar.

Vulsteen is per definitie DOOD steen wat echter wel weer actief kan worden door een rustige opstart te doen met behulp van bacteriecultuurstarters als Biogest of ene paar echt levende stenen. En met dat "levend" wordt alleen de bacteriecultuur bedoeld in het poreuse binnenste deel van de stenen, niet de sponsjes en/of wiertjes.

Als je het mooie stukken vind (en dat zijn ze volgens mij vanaf de foto) wel, neem dan even deze moeite. Weggooien is echt het laatste wat moet.

Gr Jan

Bedankt voor je Reactie Jan de Groot!

De stenen zijn ook naar mijn mening erg mooi qua vorm, ik heb nu de helft van de stenen al afgespoten, en je ziet onder het spuiten dat er al een heleboel troep af gaat.
daarna nog even uitkoken in een grote pan, en dan gooien we alles in een groot vat met fosfaat killer, mits dat te meten in natuurlijk, mocht dit allemaal goed zijn, dan gaan we met deze stenen een rif opbouwen.

Gr. Jeroen.
 
Aangezien ik ga opstarten met " dood " steen had ik ongeveer 60 kilo nodig, dat heb ik nu allemaal verzameld!
Aankomend weekend gaan we de stenen schoon spuiten met hoge druk en daarna in een groot vat leggen met warm water
en daarna ongeveer een liter zoutzuur toevoegen, een uurtje laten weken en de stenen zullen brandschoon zijn!!
Goed afspoelen en dan gaan we BOUWEN!!!! :) ik heb er onwijs veel zin in!!

Hier wat foto's van het steen:

image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
 
foto 3, wel link om zo die stenen zo te stapelen:cool:..succes met opbouwen;);)
 
Ja haha... Ik snap ook niet hoe dat kan, ik maak gewoon foto's met me iPhone en die zet ze er zo op... Ik moet toch maar even uitzoeken hoe dat kan.. 😅

Nog even een foto van het coral-gleu!!
Van de week binnen gekregen :)


image-416300889.jpg

Ook nog even druk bezig geweest met het steen af te spuiten... Wat een werk, maar ach.. Volgende week alle spullen bestellen 😄😄😄
Ik twijfel alleen nog of ik nou 1 of 2 wervelbed filters moet aanschaffen.. 😕



image-3290044112.jpg
 
ZO!!!

vanmiddag de techniek aangeschaft.... er is nu geen weg terug meer, eind van de maand kan ik de bak ophalen, hier ga ik nog een meubel omheen bouwen en zodra de laatste schroef in het meubel zit zal het water erin komen :biggrin::biggrin::biggrin::biggrin::biggrin::biggrin::biggrin::biggrin::biggrin::biggrin:

alleen de thermostaat en het Osmose apparaat missen nog, deze ga ik volgende week ophalen.

foto 1-2.jpg
foto 2-2.jpg
foto 4-2.jpg
foto 3-2.jpg

en weer worden al die foto's gedraaid..
ik snap er niets van...
 
Anderhalve week is mijn aquarium van 150x70x65 ( wh ) besteld, volgende week vrijdag mag ik hem ophalen en zal dan het meubel gaan bouwen.. Kan niet wachten :)

Afgelopen weekend ben ik bezig gegaan met het bouwen van het rif... Best lastig omdat je er natuurlijk een lange tijd tegen aan gaat kijken,

image-799777659.jpg



image-3903904379.jpg



image-2839906556.jpg


De diepte is toch erg lastig te zien op de foto's maar dit is een begin..

Ook ben ik er nog niet helemaal over uit hoe ik mijn overloop ga bekleden... Hebben jullie misschien ideeën?
Ik zit zelf te denken aan beplakken met steen.. Coaten kan helaas niet... Lastig allemaal :p

Bij de volgende update zullen de foto's van het aquarium bijgevoegd zijn :)
 
ZO!!!

ik heb me onderschrift ook maar eens aangepast, ik moet toch bijblijven.
volgende week zaterdag gaan we de bak + onderstel ophalen!!! 'smiddags meteen het PVC monteren en de week die volgt ga ik meteen beginnen met het meubel!!

ZIN IN!!!!!!!!

199544
 
Bovenaan