Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Ricardo's doe het zelf reef

ffx_85

ZeewaterForum gebruiker
Zal ik mezelf maar meteen voorstellen,

Hallo ik ben Ricardo 27 jaar en ben helemaal gek van zoutwateraquaria.

Ben sinds een maandje gelukkige eigenaar van mijn koophuisje.

En ben langzaam een mooi rifje aan het opbouwen.
 
Als eerste een kast die ik helemaal zelf in elkaar heb gezet.

Was verbaast van het resultaat omdat ik eerlijk gezegd 2 linker handen heb.

IMG_0380.JPGIMG_0383.jpgIMG_0384.jpg
 
Maten van de aquarium worden 1.60 lang 50 hoog en 60 diep
Waterhoogte zal ongeveer op 35 uitkomen. heb dit bewust gedaan zodat ik een mooie dichte kap kan maken en dat alle koralen genoeg licht krijgen.
Vind het persoonlijk ook heel mooi als het aquarium langgestrekt is en niet al te diep.

In het middelste gedeelte komt een sump.
 
En al bezig met de opstart.

Heb nog bij mijn ouders mijn oude bak met levende have staan dus de helft van het water komt uit die bak.
Maar geduld geduld want ik wil zeker weten dat mijn bak niet opnieuw in de opstart gaat.

IMG_0462.jpg
 
Zodra mijn aquarium helemaal draait ga ik mijn kast verder afwerken dat je niet meer tegen de kitranden aankijkt.
 
En hier 1 zij wand gemaakt van pur op een plexiplaat en daarin wat uitgekookt dood steen.
Dit laat ik 72 uur uitharden zodat dit niet meer giftige stoffen af zal geven aan het water.

IMG_0464.jpgIMG_0465.jpg

Dit zal in het begin oerlelijk eruit gaan zien maar zodra de kalk algjes erop zitten dan zal het super mooi zijn.
Ook heel handig omdat het niet veel ruimte in bezit neemt en ik kan in de pur gedeeltes stekjes koraal prikken.
 
Kijk, zo heb je van 2 linker handen zomaar 2 rechterhanden gemaakt. Ziet er puik uit hoor. Ga je alleen koralen plaatsen of ook vissen ?
En ga je nog steen bij plaatsen ? omdat dit aardig weinig is. Of ga je veel bacterien toevoegen om een opstart te krijgen ?

Advies is wel om het zand eruit te halen en te wachten tot na de opstart.

Ga zo door ! ik volg je
 
Vind altijd leuk zoiets zien, heb ook zelf de hele "riffen" van piepschuim gemaakt voor mijn zoetwaterbak een tijdje geleden. Maar waarom heb je piepschuim niet gelijk op je achterwand gedaan en dan gelijk steentjes in en laten uitdrogen. Piepschuim plakt prima op het glas, geen lijm nodig. Hoe hoog is je bak? Misschien komt het van dat de foto een beetje van boven gemaakt is, maar het lijkt super laag eigenlijk...
 
Jah domme fout dat ik eerst zand heb geplaatst.
Dacht als ik zand erin plaats en dan steen er voorzichtig opleg dat er geen krassen op de bodem komen.
Het steen wat er nu in ligt heb ik voor een prikkie overgenomen van het forum en ik heb nog een hele bak propvol met mooi 1 jaar lang gerijpt steen.
Waterhoogte net precies opgemeten en die komt uit op 38 cm.
Dit was de bedoeling omdat ik een landschap wil gaan maken van mijn aquarium en dat de zijkanten en achterkant geheel bedekt zijn met steen.
Er komen vissen en koralen in, maar ik wil maximaal 9 kleine visjes en 1 mooie dokter erin.
Kleine visjes heb ik al.

Iemand nog een tip wat voor een dokter ik erin kan werpen?
Het liefst een vredelievende en natuurlijk met mooie kleuren.
 
Lekker niks te doen op mijn vrije zondag.

Maar ik schrok een beetje van de temp in mijn bak.
400W t5 en een dichte kap vind die blijkbaar niet zo leuk.

IMG_0466.jpg

Dan maar drie mooie ronde gaten van 10cm in mijn kap boren en deze vriendjes inbouwen.

Altijd handig om in de ICT te zitten blijkbaar.

Heb mijn ouwe pc weg gegeven aan mijn pa en heb deze er vandaag stiekem uit geschroefd haha.
 
Zo het purschuim van mijn zijwand mooi op maat afgesneden en over 2 dagen in mijn aquarium plaatsen.
Achterkant is van plexiglas en heb een groot stuk op de bodem laten uitsteken zodat dit tegen het glas aan blijft hangen en niet omvalt.

IMG_0467.jpg
 
Zo de koelers zijn ingebouwd.

Heb me eigen bijna knock out geslagen met de drilboor van mn schoonpa wist niet dat die zo krachtig was.
Was lekker een cilinder aan het uitboren tot die vast sloeg en de machine natuurlijk tegen mn smoelwerk aan... ouch haha.
Maar goed het is mij gelukt.

IMG_0468.jpgIMG_0469.jpgIMG_0470.jpgIMG_0471.jpg

mooi afwerken doe ik wel lekker op een andere dag.

Alleen al omdat er 3 gaten in de kap zitten is mijn temp van 30 graden gezakt naar 27 graden.
Ben benieuwd wat mijn koelers presteren als ik ze alle drie aan heb staan.

Kan deze ook instellen in 3 standen zodat deze in de winter stil zijn als een muis en met een eventuele hittegolf lekker hard kunnen blazen.
 
Nou niet het mooiste gedeelte van onze mooie hobby maar het moet helaas wel gebeuren.
De opstart...
Vieze bruine algen en andere zooi die mijn woonkamer niet echt sieren.
Het paarse is de gloed van mijn fiji purple lamp :) dus geen paarse flap in het echt zie je dit beter.
IMG_0472.jpg

En mijn zelfgemaakte pur met levend steen wandje.

IMG_0473.jpg

Van de week nog meer water bijvullen en mijn pvc goed aansluiten en opvoerpomp plaatsen in de sump.

Ik zoek eigenlijk ook nog een mooi vijlvisje die mijn Majano anemonen uit mijn oude bak wil opeten want daar heb ik er nu wel 100 van.
Mijn ervaring van Joesjuice is dat hij de anemoon tijdelijk laat verdwijnen waarna er een heuse explosie van het anemoontje komt.
Heb bij een aquariumzaak in Roosendaal in het begin een steen gekocht voor maar liefst 60 euro met dit zogenaamd mooi koraaltje... schandalig dat ze dit bij beginners durfen aan te smeren.

Vraagje over de vijlvis...

Eet deze eerst de Majano of zal deze tussentijds ook aan de andere koralen gaan zitten.
 
Nog een raar slakje tegengekomen in mijn andere bak.

Wie weet wat voor 1 het is en wat deze eet.

De slak is een halve cm groot en heeft iets wat lijkt op veren op de zijkanten.
Hij moet minimaal een half jaar oud zijn want heb al een half jaar niks nieuws in die bak geplaatst.

naaktslak.JPG
 
Ziet er mooi uit die koelers zeg! Welke heb je hiervoor gebruikt????

Dankje :)

Dit zijn antec koelers met ieder een diameter van 12 cm je kan ze ook instellen.
Hoe warmer het wordt hoe harder ik ze aanzet.
In de ICT wereld zijn antec koelers stille en sterke koelers.
Heb er nog 1 van volgens mij 20cm.
 
IMG_0493.jpgIMG_0494.jpg

Bak ziet er na een paar daagjes alweer beter uit.
Mijn afvoer aangesloten en tijdelijk een eiwitafschuimer uit elkaar gehaald om de opvoer pomp te gebruiken.
Alles werkt naar behoren.
Alleen nog proberen het geluid van mijn afvoer te dempen door middel van een filterspons op een plastic staafje.
Die kan ik dan aan de bovenkant van mijn pvc eruit trekken incl alle zooi die erin blijft hangen.
2 vliegen in 1 klap dus :)
 
Bovenaan