Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Red Sea reefer 525xl V3 SPS dominate reef restart 24-06-2022.

Starter

ZeewaterForum lid
Bak is volledig leeggetrokken, redelijk schoongemaakt en opnieuw gevuld met osmose water samen met Red Sea zout, blue bucket.

Kwa techniek gaat er niet veel veranderen:
-4x Ecotech Radions XR30 G5 pro's.
-2x Aqua Illumination Blade grow.
-2x Ecotech Vortech Mp60's.
-2x Ecotech Vortech Mp40.
-Jecod MDC8000 opvoerpomp.
-Maxspect SK400 skimmer.
-2 Eheim heaters op de Aqua Medic temperature controller.
-Red Sea ATO met extern reservoir van Rotterdam plastics.
-Red Sea Reefmat 1200.
-DD H2Ocean P4 pro doseerapparaat.
-KH Guardian.
-Neptune Apex EL.

1e testkoraal komt pas begin September, de bak heeft alle tijd om in te draaien.
 
Laatst bewerkt:
Bak is aardig aan het kleuren, bruine/groenige kleur op de stenen en het glas. No3 is inmiddels 25-50.
Laat het lekker draaien, heb geen haast. Wel ga ik komende week de 2 clownsvissen in de bak doen samen met de garnalen.
Deze zitten al enige tijd in een speciekuip met pomp, skimmer en verwarming. Alle andere vissen zijn verkocht, de clowns komen nog uit mijn nano bak tijd.
 
Laatst bewerkt:
Op zich is het ook el mooi om veel open ruimte te houden. Maar je moet het maar net mooi vinden. Ik ben wel benieuw naar een foto van de voorkant.

Veel plezier!
 
Op zich is het ook el mooi om veel open ruimte te houden. Maar je moet het maar net mooi vinden. Ik ben wel benieuw naar een foto van de voorkant.

Veel plezier!
Mijn ruiten zijn zo groen dat je er niet doorheen kan kijken. Wel of geen zand ben ik nog niet helemaal over uit. Wil wel graag veel flow en met zand is dat lastiger.

Ben er ook nog niet uit welke vissen er nou in te doen, wil er niet veel.
 
Ga deze week wel een dokter halen, mooie geeloog die vast aan de algjes kan beginnen. Die ene slak en mitrax die er nu inzitten gaan het verschil niet maken. No3 en Po4 zijn beide 0 maar wel algjes dus die waarde is niet correct. Als er slakjes zijn neem ik die ook mee.
Wacht nog op wat spullen zoals de Reefmat1200, Neptune Apex EL, PM1 module en KHG AIM module. Zodra dit er is kan de sump weer in orde worden gemaakt kwa apparatuur en daarna de dry side op orde brengen met al die kabels.
 
Mijn ruiten zijn zo groen dat je er niet doorheen kan kijken. Wel of geen zand ben ik nog niet helemaal over uit. Wil wel graag veel flow en met zand is dat lastiger.

Ben er ook nog niet uit welke vissen er nou in te doen, wil er niet veel.

Grovere korrel zand pakken, bijvoorbeeld 5 - 7mm van Aqua Holland.

Zelf heb ik 3-5mm zand erin zitten, in het verleden 1-3mm gehad maar dat zorgde geregeld voor zandduinen 🤣
 
Laatst bewerkt:
PH waarde gaat fluctueren als je wat meer verbruikers hebt.

Bij jonge of kale bakken lijkt het vaak dat het helemaal tof is omdat je PH vaak rond de 8.3/8.2 zit. Over 24uur veranderd het vaak maar met 0.1.

Pas als je bak wat meer leven een grote kolonies krijg ga je de echte pieken en dalen van nacht en dag zien.
 
PH waarde gaat fluctueren als je wat meer verbruikers hebt.

Bij jonge of kale bakken lijkt het vaak dat het helemaal tof is omdat je PH vaak rond de 8.3/8.2 zit. Over 24uur veranderd het vaak maar met 0.1.

Pas als je bak wat meer leven een grote kolonies krijg ga je de echte pieken en dalen van nacht en dag zien.
Yes dat is bekend. Inmiddels zit het boven de 8.3. Voor de nachtelijke val zal ik het refigium weer starten en zien wat dat gaat doen. Mijn skimmer heeft 2 luchtslangen, daarvan zal ik er 1 kortsluiten. De andere loopt via CO2 media. Mooi monitoren via de Apex en Ecotech intergratie zit eraan te komen.
 
Laatst bewerkt:
Kwa vissen gaat het niet zo goed. 2 dokters en koppel clowns dood door brooklynella.

Dit is waarschijnlijk meegekomen met de eerste dokter die erin ging, deze dokter kwam van de groothandel en heb ik 1 dag later opgehaald tegen beter weten in. Laat de vissen meestal 2 weken in quarantaine zitten en dat gaat altijd goed. Geen idee waarom ik nu daar niet voor gekozen heb.

De clowns stammen nog uit mijn nano tijdperk dus daar baal ik wel heel erg van. Voorlopig geen nieuwe vis. Zal denk ik eind Augustus of eind September worden voor er weer vis in gaat. Heb wel al vissen uitgezocht, deze zitten al enige tijd in de verkoopbak na enige tijd in quarantaine te hebben gezeten.
 
Bovenaan