Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Red Sea Max Nano Peninsula van Royal

Ik weet niet, te klein om met het oog nog te zien. Maar ik zie geen spinnenweb en geen buisje vormen. Het gaatje word wel ietsjes groter maar de sterpoliep is wel weer open rondom die plek dus ik wacht nog wel even af. Anders misschien met lijm erop om het dicht te maken.
 
Nitraat 0
Fosfaat 0,03
Nitriet weer 0
KH 9 ongeveer

Ik maak de gafzak niet meer om de dag maar 2x per week schoon maar de waardes blijven afnemen. Ook omdat ik sinds begin deze week een beetje last van alg heb. Het zijn geen dino's meer maar normale alg, de heremietkreeft eet deze ook, want je kunt goed zien waar de heremietkreeft geweest is. Morgen ga ik naar Coral and Fish, wat slakjes halen en een Yasha goby. Die zullen ook tegen de alg helpen waar de heremietkreeft niet kan komen en door het zand wat om te woelen, kan ik ook wat meer voeren, kijken of ik het nitraat boven de nul kan krijgen. Ik ga ook wat pellets halen voor de citroen goby, kijken of die dat wel lust en hopelijk eet die beter als die andere vissen ziet eten, zien eten is doen eten, kleine kans maar wie weet. En waarschijnlijk zullen er ook wat koraaltjes aan mijn handen blijven plakken...kijkt naar de oortjes/buttons...

De koralen doen het met deze waardes ook nog goed, de paddestoelleder is denk ik toch al bijna 2x zo groot geworden.
 
Ja, ik heb er al 2 maanden een glasplaat op liggen, ik wil geen vissen naast de bak vinden. Dat scheelt ook enorm in de verdamping. Wel een halve centimeter tot 1 centimeter speling tussen de plaat en de aquariumrand dus hopelijk is dat niet groot genoeg dat ze er tussenuit kunnen springen. En anders leg ik in de eerste paar weken wel iets over die rand heen.
 
Dus ik had de randen met een halve centimeter speling afgedekt. Maar blijkbaar was de overloop net breed genoeg om zich vast in te torpederen, zag ik toen ik thuis kwam van werk. Ik heb de Yasha daar tussen uit gehaald, maar meteen na de bevrijding schoot die meteen weer vast op een randje boven de overloopkam met misschien maar 2 milimeter speling. De yasha schiet met zoveel geweld uit het water dat die al in het kleinste kiertje vast komt te zitten. Die is dus al zwaar gehavend...afwachten of ze hiervan hersteld.

Eten was gisteravond in ieder geen probleem in tegenstelling tot de andere goby, een uur ma loslaten gevoerd. Er zat een groot stuk garnaal in het diepvriesvoer, half zo groot als de yasha, meteen op af gevlogen en in het geheel ingeslikt.
 
De Yasha heb ik al een aantal dagen niet meer gezien, ik ga ervan uit dat die dus het avontuur in de overloopkam niet overleefd heeft...
De andere Goby heeft een aantal happen uit de vinnen, dit is sinds de dag dat ik de Yasha uit de overloopkam heb gehaald. Zouden beide vredelievende vissen moeten zijn maar misschien in de paniek toch met elkaar een aanvaring gehad? Anders wel toeval dat dit gebeurd op de dag dat ik de Yasha toevoeg.

Wat van de nieuwe koraaltjes. De hermietkreeft houd teveel van de buttons, heb deze al 5x opnieuw moeten lijmen. Hij heeft ook het blauwe oortje dat ik gekocht had van de steen afgehaald. Dus die heb ik nu apart zitten om opnieuw vast te laten groeien. Bij gebrek aan een alternatief maar een glas gebruikt.

Nitraat nog steeds 0
Fosfaat 0,06
KH gezakt naar 7 nu dus ga Marine All For Reef gebruiken omdat weer naar boven te krijgen.
 

Bijlagen

  • 20240425_200906.jpg
    20240425_200906.jpg
    133,9 KB · Weergaven: 9
  • 20240425_200949.jpg
    20240425_200949.jpg
    95,8 KB · Weergaven: 9
  • 20240427_201436.jpg
    20240427_201436.jpg
    136,4 KB · Weergaven: 9
Als ik toch met foto's bezig ben, niet alles is open want ik moest er weer wat van de grond halen. Ik had microbe-lift lijm gekocht maar die is waardeloos. Plakt totaal niet. Volgende keer toch maar weer de kleine blauwe tubes van superfish. Die werken perfect. Die laatste moet ik nog kijken of dat de permanente plek word. Het steksteentje eraf halen word lastig en de vorm is lastig, het koraal is horizontaal gegroeid.
Dan heeft niemand jou nog verteld over de bison secondelijm van de action voor 0.99 cent? 2 tubes, a 2gr/ps. Ze zijn snel leeg maar kost ook niks en heeft wel de juiste gel-achtige substantie.
 
Dan heeft niemand jou nog verteld over de bison secondelijm van de action voor 0.99 cent? 2 tubes, a 2gr/ps. Ze zijn snel leeg maar kost ook niks en heeft wel de juiste gel-achtige substantie.
Ik heb de vorige keer weer een aantal van die blauwe superfish lijm gekocht, gaat ook niet heel lang mee, maar werkt wel goed, volgens mij 1,99 voor die. Maar niet goed genoeg als de hermietkreeft tussen het koraal vasthangt.

welke test setje heb je op nitraat?

Colombo
 
Ik heb nog een beetje last van alg, minimaal op het steen en zand en alf ik mijn raam natuurlijk 2-3 dagen niet schoonmaak zijn die groen. Daarnaast heb ik alleen lederkoralen (op de fungia na) dus die verbruiken ook nitraat. En maar 1 vis dus niet al te veel voer dat erin gaat, een kwart diepvriesblokje.

Overigens, de pompom krab zie ik niet vaak, alleen in de nacht en bij het voeren, maar wel grappig om te zien dat het kleinste beestje (het krabbetje) de baas is in de bak. Zodra iets iets te dichtbij komt vliegt die op diegene af met zijn pompommetjes. Zelfs de kappersgarnaal die de rest pest als ze te dichtbij komen gaat dan zo snel mogelijk weg, ook al is de kappersgarnaal misschien 10x zo groot.

De garnalen en krab doen het ook prima in de bak. De kappersgarnaal is al 2x vervelt en een stuk groter. De krab lijkt ook al een stuk groter te zijn dus waarschijnlijk ook al eens vervelt geweest. Ik vermoed dat de krab ook de Yasha opgeruimd heeft want die zat opvallend veel op de plek waar ik de Yasha voor het laatst de rotsen in zag kruipen. Dus als dat zo was had die een flinke maaltijd voor zichzelf.
Ik ben wel blij met die trio (poetsgarnaal, kappersgarnaal en krab).
 
Laatst bewerkt:
Ja, meestal zijn heremieten garnalen en krabben als eerst bij de free happy meal.

Mijn pistool garnaal, tikt soms of de slak nog leeft op het schelpje, als het bijna niet meer leeft... Tja ook voer.

Jammer dat je Yasha dood is gegaan. Ik heb voor de blennie ook voor de zekerheid een stukje 3d geprint voor de afvoer na achteren, zodat ik een soort extra gaasje heb.

Mijn Bijenslakjes staan ook als er iets dood of bijna dood is vooraan. Ook als ik vermited dingen krijg, eten ze die ook graag op.
verder zijn het omnivoren, dus eten inprincipe bijna alles.
 
Bovenaan