Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Phyto - zoo plankton houdbaar lange termijn beter voor koralen?

Nicks reef

ZeewaterForum lid
Zoals de titel al aangeeft en ik weet het er is al zoveel over geschreven maar ik raak er niet uit.
wat ik lees is dat sps en lps vooral zooplankton nodig hebben. Maar phytoplankton word meestal gekweekt en aan het aquarium toegevoegd. Ik veronderstel dat in het aquarium hierdoor ook zooplankton ontstaat. Dit kan ik verkeerd zien.

Worden koralen er nu echt beter van? Ik zou het willen doen omdat dit natuurlijk is en als ik het goed kan houden ook goedkoper is dan andere toevoegingen indien het niet steeds mislukt natuurlijk.

Stel ik koop voor mezelf een aqua medic plankton reactor. Lucht pompje eraan start blend en voeding. Als het al zou lukken houd ik altijd een beetje opzij in de koelkast maar dan ben ik al een dik 275 Euro lichter. En eigenlijk heb ik er misschien best 2 voor zoo en phyto.

ik zie ook veel diy reactors maar deze hebben meestal door de vlakke bodem ook minder slaagkans (dit vond ik op forums en dergelijke ik kan verkeerd zijn)

wat is nu echt betrouwbaar en kan mijn aquarium ook echt verbeteren kwa voeding? Welke reactors zijn het beste wat is jullie ervaring?

allicht staat het allemaal beschreven maar ik zie het momenteel niet meer ik ben deze morgend opgestaan om nog eens een poging te doen en ik zou niet weten wa ik nu best koop of maak en wat echt goed werkt.

bedankt alvast om mee te denken!
 
Ha Nick,

Voor zooplankton heb je niet per se een (trechtervormige) reactor nodig. Voor fytoplankton al helemaal niet. Meestal zit er een kraantje onderaan die trechtervormige reactors, dat is best handig maar is ook lastiger schoonmaken. Ik heb gewoon een paar curverboxen die extreem veel licht doorlaten (zeer helder plastic) en die zij iets van 2 liter. Daaromheen kun je een led-strip wikkelen (begin en einde vastzetten met doorzichtige tape), een tweetal gaatjes in deksel maken (1 voor beluchting -wel sponsje er op doen zodat er geen rotzooi van buiten naar binnen kan en 1 om te kunnen beluchten met een luchtpomp) er een startportie plankton in doen, gewoon zout water toevoegen en F1 Guillard meststof erbij doen (in de fytoplankton).

De zooplankton kun je voeren om de paar dagen met je zelfgekweekte fytokweek. Ik heb hier nog minder ervaring mee, maar een luchtsteentje erin is wel nodig geloof ik.
 
Ha Nick,

Voor zooplankton heb je niet per se een (trechtervormige) reactor nodig. Voor fytoplankton al helemaal niet. Meestal zit er een kraantje onderaan die trechtervormige reactors, dat is best handig maar is ook lastiger schoonmaken. Ik heb gewoon een paar curverboxen die extreem veel licht doorlaten (zeer helder plastic) en die zij iets van 2 liter. Daaromheen kun je een led-strip wikkelen (begin en einde vastzetten met doorzichtige tape), een tweetal gaatjes in deksel maken (1 voor beluchting -wel sponsje er op doen zodat er geen rotzooi van buiten naar binnen kan en 1 om te kunnen beluchten met een luchtpomp) er een startportie plankton in doen, gewoon zout water toevoegen en F1 Guillard meststof erbij doen (in de fytoplankton).

De zooplankton kun je voeren om de paar dagen met je zelfgekweekte fytokweek. Ik heb hier nog minder ervaring mee, maar een luchtsteentje erin is wel nodig geloof ik.
Hoi,

maar het is dan eerder de zoo plankton die belangrijk is voor je koralen? Je kan dus beter 2 kweken opstellen? Phytoplankton voor de zooplankton en zooplankton voor het aquarium? Heb je eventueel een foto van je opstelling lijkt me wel een goeie optie.

de trechtervorm dacht ik dat die beter was omdat hier de lucht helemaal onderaan begint en er dus geen bezinksel van plankton is.

groetjes.
 
Nick je hebt de opstelling bij mij thuis gezien. 1 reactor voor zoöplankton en eentje voor fyto. Deze laatste gebruik je om de zoöplankton te voeden.
 
Nick je hebt de opstelling bij mij thuis gezien. 1 reactor voor zoöplankton en eentje voor fyto. Deze laatste gebruik je om de zoöplankton te voeden.
Hoi,

ja klopt maar wist niet meer helemaal hoe het zat. Welke reactor had je nu weer gebruikt of was dit zelf bouw?

bedankt. 👍🏼
 
Hoi Nick,

Wat wel belangrijk schijnt te zijn is om de twee verschillende kweken niet dicht bij elkaar te plaatsen ivm kans op 'infectie' van je phytokweek met zoökweek. En wil je succesvol zijn op langere termijn: was je handen of zorg lig voor schone handen als je met je kweek aan de slag gaat en reinig alles dat in je reactors zit (ook luchtbuis die voor je bellen zorgen) met alcohol en laat dit drogen voor je ze gaat vullen. Succes!

PS: de zooplankton is idd belangrijker voor je koralen (en je vissen!)
 
Hoi Nick,

Wat wel belangrijk schijnt te zijn is om de twee verschillende kweken niet dicht bij elkaar te plaatsen ivm kans op 'infectie' van je phytokweek met zoökweek. En wil je succesvol zijn op langere termijn: was je handen of zorg lig voor schone handen als je met je kweek aan de slag gaat en reinig alles dat in je reactors zit (ook luchtbuis die voor je bellen zorgen) met alcohol en laat dit drogen voor je ze gaat vullen. Succes!

PS: de zooplankton is idd belangrijker voor je koralen (en je vissen!)
Super. Hier ben ik iets mee. Dikke merci. Binnen een 4 tal weken heb ik er 2 dan kan ik opstarten.
 
Bovenaan