Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Ozon

OscarKro

ZeewaterForum lid
Ik zit met het idee te spelen ozon toe te gaan voegen aan het aquarium. Nu, ik weet dat het potentieel gevaarlijk kan zijn. Verder zijn er mensen die zeggen dat ook "vervelende" zaken als algen en zo minder worden/weg gaan. Dus nu is eigenlijk mijn vraag: als het gevaarlijk is/kan zijn in grotere concentraties voor mensen, en het zelfs (misschien) alg afbreekt. Is het dan niet gevaarlijk voor vis en andere levende organismen op de lange termijn?

Daarnaast kan niet al het plastic er tegen, zoals sommige skimmer behuizingen, is het dan wel veilig voor je siliconen kit rand en ander leiding werk?
 
Laatst bewerkt:
Bij het bestrijden van iets, kun je in principe zoveel ozon te doseren, dat de in de ozon reactor of eiwit afschuimer volledig reageert met de in het water aanwezig te oxideren stoffen.
Een teveel aan ozon zal dus via zowel de water- als luchtafvoer vrijkomen. Om deze reden hoor je bij de reactor op de afvoer van zowel water al lucht, continu te filteren over actief kool. (Maar vraag mij af wie dat doet , ik niet)

Alleen is deze aanvoer niet continu en weet je dus niet hoeveel ozon je kan doseren.
Dan kun je de Redox waarde in de gaten houden. Als deze (te ver) stijgt, kun je er van uitgaan dat er teveel ozon gedoseerd wordt en het water giftig is.


Aan de andere kant zijn er genoeg hobbyisten die zonder redox meting en actief kool op de uitgangen ozon inzetten. Wel zijn hier over het algemeen de ozon doseringen echt minimaal, zeg 5 mg op een bak van 250 liter of zo.
Maar bij deze groep hobbyisten is het doel van ozon veelal om het water glashelder te maken en niet ter bestrijding van iets.
 
Ozon voor "cosmetische" redenen is ook typisch zo'n "nice to have hebbeding".
Ozon tegen iets ongewenst vergt een infrastructuur van totaal andere orde, dus ik ga er hier vanuit dat daar geen sprake van is.

Voor cosmetische reden is het een puntjes op de i geval. Het is niet essentieel.
Maar als de basis niet op orde is en langdurig onder controle, dan leiden dit soort dingen alleen maar af. Weer een apparaat wat onderhouden moet worden, verkeerd gebruikt kan worden, etc etc.

Vorige week een nieuwe lamp gekocht hebbende omdat de vorige onvoldoende vermogen had, een overloop die verbouwd moet worden omdat ie onbetrouwbaar is... dit betekend dat van basis op orde en langdurige controle voorlopig geen sprake is. Focus op de dingen die er nu toe doen.
 
Laatst bewerkt:
Ozon voor "cosmetische" redenen is ook typisch zo'n "nice to have hebbeding".
Ozon tegen iets ongewenst vergt een infrastructuur van totaal andere orde, dus ik ga er hier vanuit dat daar geen sprake van is.

Voor cosmetische reden is het een puntjes de i geval.
Maar als de basis niet op orde is en langdurig onder controle, dan leiden dit soort dingen alleen maar af. Weer een apparaat wat onderhouden moet worden, verkeerd gebruikt kan worden, etc etc.

Vorige week een nieuwe lamp gekocht hebbende omdat de vorige onvoldoende vermogen had, een overloop die verbouwd moet worden omdat ie onbetrouwbaar is... dit betekend dat van basis op orde en langdurige controle voorlopig geen sprake is. Focus op de dingen die er nu toe doen.
Zeker. Ik was het nu ook nog niet van plan. Maar kwam een paar filmpjes ervan tegen dus dacht, ga eens informeren.

Het geheel moet eerst even herstellen van de crash. Het begint nu langzaam bij te draaien allemaal en er komt weer wat meer kleur en poliep in het geheel.

Bedankt voor de reacties!
 
Verwacht geen wonderen van ozon. Actieve kool doet al heel veel voor de waterkwaliteit en ook voor het ontkleuren van het water.

Ozon 'voor cosmetische redenen' heeft pas zin als de basis verder geheel op orde is. Voor de meeste aquaria is ozon m.i. niet nodig. Daarbij is ozon een gevaarlijke stof, zelf zou ik niet graag met ozon werken als mijn bak in de huiskamer zou staan. Het kleine beetje ozon dat mogelijk ontsnapt is beslist niet onschadelijk.
 
Volgens mij zijn er ook mensen die hem alleen in de nacht aan zetten. Dan ben je waarschijnlijk toch niet in dezelfde kamer. En tegen de tijd dat jij weer terug bent is de eventueel ontsnapte ozon al verdwenen.
Maar durf er zelf ook niet aan te gaan.

H2O2 heeft volgens mij dezelfde eigen schappen, ook daar wil 1 molecule 02 ontsnappen en zich binden met andere stoffen.
 
Volgens mij zijn er ook mensen die hem alleen in de nacht aan zetten. Dan ben je waarschijnlijk toch niet in dezelfde kamer. En tegen de tijd dat jij weer terug bent is de eventueel ontsnapte ozon al verdwenen.
Maar durf er zelf ook niet aan te gaan.

H2O2 heeft volgens mij dezelfde eigen schappen, ook daar wil 1 molecule 02 ontsnappen en zich binden met andere stoffen.
Alleen in de nacht is inderdaad een optie. Maar ik blijf erbij: voor de meeste aquarianen is het meer dan genoeg actieve kool slim in te zetten.
 
Verwacht geen wonderen van ozon. Actieve kool doet al heel veel voor de waterkwaliteit en ook voor het ontkleuren van het water.

Ozon 'voor cosmetische redenen' heeft pas zin als de basis verder geheel op orde is. Voor de meeste aquaria is ozon m.i. niet nodig. Daarbij is ozon een gevaarlijke stof, zelf zou ik niet graag met ozon werken als mijn bak in de huiskamer zou staan. Het kleine beetje ozon dat mogelijk ontsnapt is beslist niet onschadelijk.

Wat is er precies zo gevaarlijk aan Ozon en in welke concentraties moet het dan wel niet aanwezig zijn?

Bij een flinke onweersbui ruik ik meer Ozon dan in de sump van mijn aquarium.
 
Wat is er precies zo gevaarlijk aan Ozon en in welke concentraties moet het dan wel niet aanwezig zijn?

Bij een flinke onweersbui ruik ik meer Ozon dan in de sump van mijn aquarium.
tijdens normale werking van het apparaat wel, als het apparaat om wat voor reden dan ook een storing krijgt oid dan kan dat veranderen en kan ozon erg schadelijk zijn. denk dat dat is wat Tanne bedoeld
 
tijdens normale werking van het apparaat wel, als het apparaat om wat voor reden dan ook een storing krijgt oid dan kan dat veranderen en kan ozon erg schadelijk zijn. denk dat dat is wat Tanne bedoeld
Wat voor storing moet dat dan zijn?

Er zitten maar een paar onderdelen in zo’n apparaatje die stuk kunnen gaan. Als een van die dingen stukgaat dan doet ie gewoon niks meer.

Sowieso kan die niet meer ozon maken dan gespecificeerd. Dus dan moet je een veel te grote kopen wil het “gevaarlijk” worden, als je em per ongeluk te hard zet.

Ik lees heel veel “ik durf het niet aan”, “bang voor schadelijkheid” e.d.
Ik neem aan dat al die mensen dus ook niet roken, geen alcohol drinken, niet meer dan 6 gram zout per dag eten en geen toegevoegde suikers nuttigen…
 
Wat voor storing moet dat dan zijn?

Er zitten maar een paar onderdelen in zo’n apparaatje die stuk kunnen gaan. Als een van die dingen stukgaat dan doet ie gewoon niks meer.

Sowieso kan die niet meer ozon maken dan gespecificeerd. Dus dan moet je een veel te grote kopen wil het “gevaarlijk” worden, als je em per ongeluk te hard zet.

Iets verder nadenken is erg lastig blijkbaar. Neem als voorbeeld een slangetje wat losschiet en dus alle ozon vrij in de woonkamer komt.
Bovendien is je elektronica kennis ook nog eens erg beperkt blijkbaar want die conclusie klopt ook niet. Ook daar zou zeker iets mis kunnen gaan waardoor er te veel ozon vrijkomt.

Ik lees heel veel “ik durf het niet aan”, “bang voor schadelijkheid” e.d.
Ik neem aan dat al die mensen dus ook niet roken, geen alcohol drinken, niet meer dan 6 gram zout per dag eten en geen toegevoegde suikers nuttigen…

Dus omdat ik soms wel eens meer dan 6 gram zout per dag eet hoef ik niet voorzichtig en verstandig om te gaan met ozon......????


Mijn advies is, weet wat je doet of doe het gewoon niet in het geval van ozon. Ik ben het met Tanne eens, de risico's voor mens en huisdieren wegen niet op tegen de weinige voordelen.

Bedenk ook dat ozon zwaarder is dan lucht dus voor honden of katten die op de grond naast je kastje waar de sump in staat liggen te slapen omdat het er lekker warm is, is het gevaar wel heel dichtbij.
 
Iets verder nadenken is erg lastig blijkbaar. Neem als voorbeeld een slangetje wat losschiet en dus alle ozon vrij in de woonkamer komt.
Bovendien is je elektronica kennis ook nog eens erg beperkt blijkbaar want die conclusie klopt ook niet. Ook daar zou zeker iets mis kunnen gaan waardoor er te veel ozon vrijkomt.



Dus omdat ik soms wel eens meer dan 6 gram zout per dag eet hoef ik niet voorzichtig en verstandig om te gaan met ozon......????


Mijn advies is, weet wat je doet of doe het gewoon niet in het geval van ozon. Ik ben het met Tanne eens, de risico's voor mens en huisdieren wegen niet op tegen de weinige voordelen.

Bedenk ook dat ozon zwaarder is dan lucht dus voor honden of katten die op de grond naast je kastje waar de sump in staat liggen te slapen omdat het er lekker warm is, is het gevaar wel heel dichtbij.

Leg mij dan is uit wat er precies zo gevaarlijk is en in welke concentraties het precies zo gevaarlijk word?

Daarnaast ben ik ook wel benieuwd wat er naast een slang die losschiet (van een apparaat waarvan de slangen gewoon spanningsvrij hangen dus lijkt me zeer onwaarschijnlijk) precies mis kan gaan.
 
Leg mij dan is uit wat er precies zo gevaarlijk is en in welke concentraties het precies zo gevaarlijk word?

Daarnaast ben ik ook wel benieuwd wat er naast een slang die losschiet (van een apparaat waarvan de slangen gewoon spanningsvrij hangen dus lijkt me zeer onwaarschijnlijk) precies mis kan gaan.

Google even, er is genoeg te vinden over concentraties en hoe gevaarlijk het is. Ook de klachten en symptomen welke wij als mens kunnen waarnemen staan beschreven. De gevolgen op lange termijn is wat minder over te vinden vind ik zelf.

Normaal zeg ik heel vaak dat iedereen moet doen waar hij of zij zich goed bij voelt maar in deze zeg ik mensen doe het niet (deze is vooral voor de hardleerse lezers hier bedoeld).

Doe er jullie voordeel mee.

Oja en dat je ozon ruikt als het onweert wil niet zeggen dat ozon dus ongevaarlijk is .... bovendien hoe vaak onweert het zo dichtbij dat je ozon ruikt ? gemiddeld 1 uur per jaar ?
 
Iets verder nadenken is erg lastig blijkbaar. Neem als voorbeeld een slangetje wat losschiet en dus alle ozon vrij in de woonkamer komt.
Bovendien is je elektronica kennis ook nog eens erg beperkt blijkbaar want die conclusie klopt ook niet. Ook daar zou zeker iets mis kunnen gaan waardoor er te veel ozon vrijkomt.



Dus omdat ik soms wel eens meer dan 6 gram zout per dag eet hoef ik niet voorzichtig en verstandig om te gaan met ozon......????


Mijn advies is, weet wat je doet of doe het gewoon niet in het geval van ozon. Ik ben het met Tanne eens, de risico's voor mens en huisdieren wegen niet op tegen de weinige voordelen.

Bedenk ook dat ozon zwaarder is dan lucht dus voor honden of katten die op de grond naast je kastje waar de sump in staat liggen te slapen omdat het er lekker warm is, is het gevaar wel heel dichtbij.
Iets verder denken????

Als ik zo weinig verstand heb van electronica, leg mij dan even uit hoe een ozonisator “te veel” ozon kan produceren.

Als je niet aangeeft waar mijn kennis tekort schiet, dan geef je een ononderbouwde argumentatie obv autoriteit en dat is een drogreden.

Als je lucht aanzuigt door een ozonisator (standaard gebruik bij koppelen aan een afschuimer) dan gebeurt er precies niks als het slangetje losraakt. Want er stroomt geen lucht meer door het corona discharge element. De zuurstof die erin zit wordt omgezet naar ozon, maar verlaat het element niet. Als de zuurstof op is, wordt er geen ozon meer gemaakt.

Wat betreft zoutinname. De gemiddelde Nederlander eet te veel zout (NaCl). Iemand moet zijn best doen om minder zout te eten.
In cijfers, zo te googlen: 85% van de Nederlanders krijgt te veel zout binnen, ongeveer de helft van de mannen krijg meer dan 11 gram per dag binnen. Dit terwijl we maar 3 gram per dag nodig hebben en het boven de 6 gr per dag een verhoogd gezondheidsrisico vormt.
Dus net als de andere voorbeelden is dit niet incidenteel maar chronisch. Net zoals ozon blootstelling door een ozonisator langdurig zou zijn.
Een langdurig te hoge zout consumptie kan leiden tot hoge bloeddruk, nierschade, vaatschade, hart- en vaatziekten.
 
Laatst bewerkt:
Google even, er is genoeg te vinden over concentraties en hoe gevaarlijk het is. Ook de klachten en symptomen welke wij als mens kunnen waarnemen staan beschreven. De gevolgen op lange termijn is wat minder over te vinden vind ik zelf.

Normaal zeg ik heel vaak dat iedereen moet doen waar hij of zij zich goed bij voelt maar in deze zeg ik mensen doe het niet (deze is vooral voor de hardleerse lezers hier bedoeld).

Doe er jullie voordeel mee.

Oja en dat je ozon ruikt als het onweert wil niet zeggen dat ozon dus ongevaarlijk is .... bovendien hoe vaak onweert het zo dichtbij dat je ozon ruikt ? gemiddeld 1 uur per jaar ?

Eigenlijk zeg je precies niks anders dan dat jij meent dat het gebruik van ozon in een aquarium mogelijk zeer schadelijk is voor onze gezondheid.

Met mijn onweer opmerking probeerde ik iets heel anders aan te geven. Dat ik dus eigenlijk nooit ozon ruik bij de bak.
 
Het is duidelijk een heet hangijzer. Ik ga het als alles weer wat beter draait eens proberen, en als jullie daarna nooit meer wat van me horen weten we ook gelijk iets van de schadelijke impact🤷🏼😂 voor nu draai ik nog even vrolijk verder op kool
 
Stel je timed het ozon apparaat van 00:00 / 04:00,
Ozon dat evt ontsnapt is al vervlogen dan wel vervallen. En je hebt volgens mij nog steeds de voordelen.
 
Bovenaan