Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Opbouw levend steen te hoog?

Manfred

Just a rookie...
Eindelijk min of meer tevreden met mijn opbouw van het levend steen, maar nu vraag ik me af, of deze niet te hoog is geworden, in verband met waterwissels. Verdragen koralen het om tijdens deze wissels even boven water staan?

Alvast bedankt voor eventuele reacties.

Groet,

Manfred
 
Ik heb ook een vrij hoge opbouw en mijn koralen komen ook boven water wanneer ik ververs,ik heb er nooit iets slechts aan gemerkt,dus ik denk niet dat het kwaad kan doe het zo al meer dan een jaar en nog nooit een koraal verloren.
 
Als je de waterwissel vanuit je filterruimte doet dan zal het water in je bak niet veel zakken en blijft alles onder water.

Of dat handig is? Je zal toch ook vuil moeten afhevelen, maar dit hoeft natuurlijk niet constant dus, zouden de koralen op deze manier al heel wat minder boven water...

Dank voor je antwoord...
 
beste Manfred,

opzich geen probleem als ze 10 tot 15 min ff droog staan,maar je hebt sommige koralen die wel onderwater moeten blijven zoals sponzen.
als je zee egels en zeesterren heb moet je ook hiermee rekening houden ze moeten beslist onder water blijven.
ik haal altijd water gewoon uit mn aqua en niet uit mn sump,nooit problemen gehad(hoop ik ook niet i.d toekomst).
ik ken ook een hobbyist met 10 jaar ervaring(super mooie bak jammer genoeg wegens omstandigheden gestopt) die heeft het altijd zo gedaan en nooit problemen.
dit is mijn ervaring maar er zijn ook anderen die het anders doen.
koralen die bij mij droog komen te staan zijn dan montipora digitata's,acropora formosa,turbinaria peltata en sterpoliepen nadien staan ze weer mooi open als ze éénmaal onder water zijn.
het vullen van vers aangemaakt zeewater loos ik dan wel i.d sump.

mvg.Dave
 
beste Manfred,

opzich geen probleem als ze 10 tot 15 min ff droog staan,maar je hebt sommige koralen die wel onderwater moeten blijven zoals sponzen.
als je zee egels en zeesterren heb moet je ook hiermee rekening houden ze moeten beslist onder water blijven.
ik haal altijd water gewoon uit mn aqua en niet uit mn sump,nooit problemen gehad(hoop ik ook niet i.d toekomst).
ik ken ook een hobbyist met 10 jaar ervaring(super mooie bak jammer genoeg wegens omstandigheden gestopt) die heeft het altijd zo gedaan en nooit problemen.
dit is mijn ervaring maar er zijn ook anderen die het anders doen.
koralen die bij mij droog komen te staan zijn dan montipora digitata's,acropora formosa,turbinaria peltata en sterpoliepen nadien staan ze weer mooi open als ze éénmaal onder water zijn.
het vullen van vers aangemaakt zeewater loos ik dan wel i.d sump.

mvg.Dave

Ok... ik denk dat ik mijn constructie in dit geval, dan maar laat zoals hij is...

Bedankt voor je uitgebreide antwoord!!

Groet,

Manfred
 
Of dat handig is? Je zal toch ook vuil moeten afhevelen, maar dit hoeft natuurlijk niet constant dus, zouden de koralen op deze manier al heel wat minder boven water...

Dank voor je antwoord...


Vuil uit je bak afhevelen tijdens een waterwissel?
Je hebt een filter / sump.... Dus dan denk ik ook een overloop.
Wat voor vuil haal je dan tijdens een waterwissel uit je bak?
Ik denk dat op de bodem van je filter / sump meer vuil ligt dan dat je uit je bak kunt afzuigen.

P.S.
Sommige koralen komen in de natuur bij eb ook "droog" te staan.
De koralen beschermen zichzelf tegen uitdrogen door een slijmerige laag over het weefsel heen te trekken.
 
Vuil uit je bak afhevelen tijdens een waterwissel?
Je hebt een filter / sump.... Dus dan denk ik ook een overloop.
Wat voor vuil haal je dan tijdens een waterwissel uit je bak?
Ik denk dat op de bodem van je filter / sump meer vuil ligt dan dat je uit je bak kunt afzuigen.

P.S.
Sommige koralen komen in de natuur bij eb ook "droog" te staan.
De koralen beschermen zichzelf tegen uitdrogen door een slijmerige laag over het weefsel heen te trekken.

Ik heb een Red Sea Max 130.. en soms kan het natuurlijk wel het geval zijn dat je iets af moet zuigen... maar uh ik ben een starter dus moet alles nog ervaren.... in ieder geval komt er nu wel wat troep uit het levend steen...maar haha nog LANG geen koralen aanwezig dus niet zo'n probleem...
 
Bovenaan