Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

My Reef Journey continuous - WTB 180.5

Je bak begint zich goed te ontwikkelen.
Jammer dat je pincetvis is overleden.
Ja spijtig, ik heb nu een milwaukee zoutmeter gekocht. Misschien ben ik daar meer tevreden over, meet iig een verschil tussen PSU en PPT, dat snap ik nog niet helemaal. Ik dacht dat dit hetzelfde was…
Ik meet nu 35 ppt / 34 psu / 1026 sg ..
Af en toe heb ik dus nog hele basale vragen 😅
 
Ja spijtig, ik heb nu een milwaukee zoutmeter gekocht. Misschien ben ik daar meer tevreden over, meet iig een verschil tussen PSU en PPT, dat snap ik nog niet helemaal. Ik dacht dat dit hetzelfde was…
Ik meet nu 35 ppt / 34 psu / 1026 sg ..
Af en toe heb ik dus nog hele basale vragen 😅
Waarschijnlijk een afrondingsfout.
De PSS (practical salinity scale) is gedefinieerd als een geleidbaarheidsratio met een KCl standaard. Mogelijk gebruikt ie intern verschillende berekeningen om tot een waarde te komen voor ppt en PSU.

Die Milwaukee geeft alleen maar hele getallen voor saliniteit (ppt of PSU). Als je saliniteit ~34,5 is dan zou de ene schaal net van 34,500001 naar 35 kunnen afronden en de ander naar van 34,499999 net naar 34.

Laat een S.G. van 1,026 nu precies overeenkomen met een saliniteit van 34,5 bij 25 graden C… 😉
 
Laatst bewerkt:
Waarschijnlijk een afrondingsfout.
De PSS (practical salinity scale) is gedefinieerd als een geleidbaarheidsratio met een KCl standaard. Mogelijk gebruint ie intern verschillende berekeningen om tot een waarde te komen voor ppt en PSU.

Die milwaukee geeft alleen maar hele getallen voor saliniteit (ppt of PSU). Als je saliniteit ~34,5 is dan zou de ene schaal net van 34,500001 naar 35 kunnen afronden en de ander naar van 34,499999 net naar 34.

Laat een S.G. van 1,026 nu precies overeenkomen met een saliniteit van 34,5 bij 25 graden C… 😉
Kijk, super dit, nu begrijp ik het. Had ik vroeger maar wat beter opgelet met scheikunde, alhoewel dit waarschijnlijk niet de revue zou passeren.. nu kan ik weer slapen haha. dankjewel René!
 
Kijk, super dit, nu begrijp ik het. Had ik vroeger maar wat beter opgelet met scheikunde, alhoewel dit waarschijnlijk niet de revue zou passeren.. nu kan ik weer slapen haha. dankjewel René!
Weltrusten.
 
Dan breekt toch je klomp .. mijn PAR gemeten met PARWISE, op aanraden. Nou dat had ik veel eerder moeten doen .. dit verklaart wel waarom de acro's het niet naar hun zin hebben. En ook bijvoorbeeld een simpele stylophora niet echt groeit .. maar ook niet dood gaat. Daarentegen lijken de montipora's minder last te hebben van de lage PAR.

Lightning schedule (stond op 65% intensiteit)
IMG_5211.PNG
Intensiteit nu in 14 dagen langzaam opschroeven naar 100%, kom van de 65%. Is 14 dagen slim of moet ik er langer de tijd voor nemen?
PAR-waardes
IMG_5210.JPG
 
Heb hetzelfde meegemaakt met de Radion, lang niet de par die je zou verwachten.
Ik weet niet hoe lang je erover zou moeten doen, maar ik denk wel dat 35% meer lichtsterkte in 14 dagen te snel is, zeker aangezien je zeker bij SPS de gevolgen van veranderingen pas een stuk later ziet.
Ik ben zelf overigens wel heel voorzichtig, misschien wel overmatig. Ik heb de radion vervangen door de ATI Straton, deze begonnen op 40%, wat overeen kwam met 80% van de radion. Vervolgens elke week 1% verhoogd en ben nu bij 50%, waar ik het even zal laten.

Edit: ik zie dat je schema op geen enkel moment boven de 60% komt, daar ben je je van bewust?
 
Heb hetzelfde meegemaakt met de Radion, lang niet de par die je zou verwachten.
Ik weet niet hoe lang je erover zou moeten doen, maar ik denk wel dat 35% meer lichtsterkte in 14 dagen te snel is, zeker aangezien je zeker bij SPS de gevolgen van veranderingen pas een stuk later ziet.
Ik ben zelf overigens wel heel voorzichtig, misschien wel overmatig. Ik heb de radion vervangen door de ATI Straton, deze begonnen op 40%, wat overeen kwam met 80% van de radion. Vervolgens elke week 1% verhoogd en ben nu bij 50%, waar ik het even zal laten.

Edit: ik zie dat je schema op geen enkel moment boven de 60% komt, daar ben je je van bewust?
Ja thanks voor je feedback. Ben zelf ook liever te voorzichtig als te haastig. Nu aangepast naar 35 dagen acclimation. Dus dat is 1% dag dat moet denk ik wel goed gaan..

Aangaande je edit:
Ja dat is dus met 65% van de schedule, ik draai op de schedule van Reefdude. Hij haalt hele andere PAR, maarja er hangen ook wel 5 XR30’s boven.. dat is even andere koek.
 
Aangaande je edit:
Ja dat is dus met 65% van de schedule, ik draai op de schedule van Reefdude. Hij haalt hele andere PAR, maarja er hangen ook wel 5 XR30’s boven.. dat is even andere koek.
Ik was dan denk ik even in verwarring met het 'schedule 100%' onder aan het plaatje. Radion schema's zijn notoir lastig te lezen met het stippellijntje erbij.

Nog even een mogelijk interessant dingetje over de Parwise, op reef2reef waren enkele posts van Telegraham, een vrij bekende tester van aquariumapparatuur die de parwise met de apogee mq510 en VBR (die ik zelf niet ken) vergelijkt. De parwise blijkt constant vrij lage par weer te geven vergeleken bij de overige twee meters, met een factor 1,26. Dat zou betekenen dat de 150 par die je op het bovenkant van je rif meet met een apogee meter 189 zou zijn, dat is toch wel een vrij wezenlijk verschil. Overigens was de afwijking wel constant, dat is wel geruststellend.
 
Ik was dan denk ik even in verwarring met het 'schedule 100%' onder aan het plaatje. Radion schema's zijn notoir lastig te lezen met het stippellijntje erbij.

Nog even een mogelijk interessant dingetje over de Parwise, op reef2reef waren enkele posts van Telegraham, een vrij bekende tester van aquariumapparatuur die de parwise met de apogee mq510 en VBR (die ik zelf niet ken) vergelijkt. De parwise blijkt constant vrij lage par weer te geven vergeleken bij de overige twee meters, met een factor 1,26. Dat zou betekenen dat de 150 par die je op het bovenkant van je rif meet met een apogee meter 189 zou zijn, dat is toch wel een vrij wezenlijk verschil. Overigens was de afwijking wel constant, dat is wel geruststellend.
Interessant, ik ga is ff google! Thanks👍🏻
 
Diezelfde ervaring heb ik dit weekend gehad met het meten van de lichtsterkte... beduidend lager dan je zou verwachten en een verklaring waarom sommige dingen niet lukken.
Gelukkige is het in dit geval wel snel op te lossen 🙂
 
Ik had heel erg last van groene flap, dus toch maar Cyano Clean gebruikt van modern reef. Vorige keer was dit goed bevallen, maar nu hebben koralen er flink last van. Zie zelf dat een van mijn hamer koralen z’n vlees begint los te laten, erg frappant. Daarvoor was dit uiteraard niet zo..
Zand is wel weer helemaal vrij en mooi schoon, maar of dit het mij nou waard is. Afijn snel een waterwissel van 25% en filteren over goeie hoeveelheid actief kool. KH verbruik is gehalveerde in 2 dagen tijd, dus dat ook goed in de gaten houden. Hopelijk loopt het met een sisser af..
IMG_5412.jpeg
IMG_5415.jpegIMG_5418.jpegIMG_5417.jpeg
 
Bak herstelt nog niet goed, oliedom om een middeltje in je bak te gooien, echt spijt als haren op mijn hoofd.
KH verbruik is met 40% afgenomen. Vooral euphyllias en acro’s hebben er last van, de alveopora bijv. lijkt er minder last van te hebben. Zojuist ook actiefkool weer vervangen, aankomende week ICP eruit doen, kijken of daar nog wat uitkomt.
Waardes zijn stabiel, behalve MG en CA komen van lager nu langzaam weer op niveau:
IMG_5430.jpeg
Koralen:
IMG_5429.jpegIMG_5428.jpegIMG_5426.jpegIMG_5427.jpeg
 
Zie eigenlijk geen problemen met je huidige metingen ca mag wel omhoog tot 440 .
En lesgeld moeten we allemaal betalen helaas . De winkelier wil soms dat je wat te snel naar oplossingen gaat, uit een flesje ze liggen niet voor niets in de winkel .
Stabiliteit is het belangrijkste.
De producten van art ocean vind ik persoonlijk het beste werken met bacteriën ect ik gebruik alleen elixer en balance verder doe ik helemaal verder niets toevoegen.
Nu 3 jaar en geen cyano of andere problemen gehad alleen maar genieten , bij mooi weer ververs ik 15 procent water zeg 7 x per jaar .
Veel succes en als advies laat je bakje even tot rust komen .
 
Zie eigenlijk geen problemen met je huidige metingen ca mag wel omhoog tot 440 .
En lesgeld moeten we allemaal betalen helaas . De winkelier wil soms dat je wat te snel naar oplossingen gaat, uit een flesje ze liggen niet voor niets in de winkel .
Stabiliteit is het belangrijkste.
De producten van art ocean vind ik persoonlijk het beste werken met bacteriën ect ik gebruik alleen elixer en balance verder doe ik helemaal verder niets toevoegen.
Nu 3 jaar en geen cyano of andere problemen gehad alleen maar genieten , bij mooi weer ververs ik 15 procent water zeg 7 x per jaar .
Veel succes en als advies laat je bakje even tot rust komen .
Ga ik doen, erg lastig om even niks te doen maar denk inderdaad het beste!
 
Laatst bewerkt:
18 maanden

Bak draait gelukkig weer een stuk stabieler. Verbruik is weer terug naar normaal en zelfs met 25% toegenomen. Rust was de juiste keuze! Ik voeg sinds een poosje EasyBooster van Easy Reefs toe, dat zie ik ook echt terug qua verbruik en poliepen. Vooral SPS lijkt dit fijn te vinden:
1711210122711.png
Ook een ATI test laten doen, niks geks behalve een beetje Zinc wat mij stoort.
https://lab.atiaquaristik.com/share/52895f4b558d3ab7dcd8

Tevens interessant om even het verschil te zien met de testsetjes:
WhatsApp Image 2024-03-23 at 17.04.43.jpeg

Fosfaat en Nitraat van Hanna zijn dus spot on, KH van Hanna wijkt dus met de huidige batch ongeveer 0,4 af. Maar heb ook wel is gelezen dat de KH test met ATI labtest wel vaker afwijkt.

Foto's volgen snel weer van de bak!
 
18 maanden

Bak draait gelukkig weer een stuk stabieler. Verbruik is weer terug naar normaal en zelfs met 25% toegenomen. Rust was de juiste keuze! Ik voeg sinds een poosje EasyBooster van Easy Reefs toe, dat zie ik ook echt terug qua verbruik en poliepen. Vooral SPS lijkt dit fijn te vinden:
Bekijk bijlage 632401
Ook een ATI test laten doen, niks geks behalve een beetje Zinc wat mij stoort.
https://lab.atiaquaristik.com/share/52895f4b558d3ab7dcd8

Tevens interessant om even het verschil te zien met de testsetjes:
Bekijk bijlage 632400

Fosfaat en Nitraat van Hanna zijn dus spot on, KH van Hanna wijkt dus met de huidige batch ongeveer 0,4 af. Maar heb ook wel is gelezen dat de KH test met ATI labtest wel vaker afwijkt.

Foto's volgen snel weer van de bak!
Goed om te lezen dat je bak weer goed draait.
Een positief resultaat geeft ook weer meer plezier in het verzorgen van een zeeaquarium.
Rust en geduld blijven toch een van de belangrijkste aspecten van onze hobby.
Ik lees ook, dat je naar mijn mening, goede meetapparatuur gebruikt. Zeker het goed meten van fosfaat en nitraat zijn belangrijk.
Ik draai lang genoeg mee in deze hobby om te stellen dat de druppel- testsetjes om nitraat en fosfaat te meten met kleurenschalen waardeloos zijn.
Er worden veel Euro's gespendeerd aan koralen en vissen, maar goede testsetjes zijn net zo belangrijk. Helaas zijn goede testsetjes niet goedkoop.
 
Bovenaan