Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

My Reef Journey continuous - WTB 180.5

Glasanemoon

Senior Forumlid
Hoi allemaal,

Vandaag de knoop doorgehakt en een keus gemaakt voor mijn nieuwe bak, na drie jaar geen bak (en dus kwijlen naar andere bakken) gaan we eindelijk weer beginnen. Afgelopen drie jaar de hobby altijd wel blijven volgen, maar er is toch niks mooier dan zelf experimenteren. Ik zal in dit dagboek mijn ervaring bijhouden en hopelijk kunnen jullie mij af en toe van tips voorzien of moed inpraten als het tegen zit, haha!


Dus.. wat is het idee:

Het aquarium:
Aquarium:
Waterbox REEF pro 180.5
Verlichting: 3x Ecotech Marine Radion XR15 G5 pro (aangepast, is G6 pro geworden)
Opvoerpomp: Red dragon 8000
Stromingspomp: 2x Maxpect Gyre 330
Afschuimer: Bubble King Double Cone 180 + RD3 regelbare mini Speedy pomp
Doseerpomp: Red Sea Reefdose 4 (aangepast, is de DD h2Ocean P4 pro geworden)
Verwarming: Schego titanium heater 300W
Controller verwarming: Inkbird WiFi ITC-306A Digitale Temperaturregler
UV lamp: Aqua Medic Helix Max 2.0
Vliesfilter: Red Sea Reefmat 500
Stroombewaking: Mobeye CM2100 PowerGuard + Protector SAM 1000
ATO: Tunze Osmolator 3155
Backup batterij: IceCap v3

Mogelijk komt er in de toekomst nog wel een aquariumcomputer, maar voor nu is dit wel voldoende gok ik zo.


De inhoud:
Zout: Tropic marin Pro Reef
Steen: 40 kg Marco Rocks + 5kg "levend steen" (aangepast naar 20kg levend steen uit Indonesië, aangevuld met Marco rocks)
Zand: ATI Fiji zand wit 1-2mm (maat M)
Zout: Tropic marin Pro Reef salt
Opstart bacteriën: Fauna Marin Bacto Blend + Fauna Marin Bacto Reef Therapy

Het liefst kies ik voor alleen dood steen, maar ik durf het toch niet helemaal aan. Hopelijk kan ik ergens goed levend steen vinden, ik verwacht zelf dat 5kg een mooi begin is.


Meetinstrumenten:
Temperatuur:
Hanna checker (HI-98509)
Fosfaat: Hanna checker (HI774)
Nitraat: Hanna HR nitraat (HI782)
Nitriet: Salifert No2
Ammonium: Ik ben nog opzoek naar een goede manier van meten, ik zie bij een aantal reefers zo'n zwart kaartje hangen in hun aquarium om de NH4 te meten. Iemand enig idee wat ik bedoel en hoe dit heet :)?
KH: Hanna checker (HI772)
Calcium: Red sea Ca
Magnesium: Aquaforest Mg
Auto menger (heel lui dit ;)): Auto aqua smart stir

Qua meetequipment heb ik mij gebaseerd op eerdere ervaringen van mijzelf en mede-reefers en BRSTV , maar mocht iemand tips hebben zijn deze altijd welkom!


De planning
Eind juli hoop ik dat alles binnen is, dan kan ik rustig gaan opbouwen en tussendoor nog even op vakantie. Opstart staat gepland voor eind augustus, enorm veel zin in!
Iemand ervaring om doodsteen tijdelijk in een bak met zoutwater te leggen, helpt dit met je cycle? Ik zie dit in de VS veelvuldig langskomen, maar ik ben benieuwd of iemand van jullie hiermee ervaring heeft?

Dat is het voor nu denk ik.. wordt vervolgd.
 
Laatst bewerkt:
Dat is leuk en mooi nieuws om te lezen. Drie jaren al geen bak meer gehad? Ik vond het toen voor mij die 14 maanden al verschrikkelijk lang duren.
Zo te zien laat je er geen gras over groeien. Je heb top spul uitgezocht, dus daaraan zal het niet liggen.
Ik ga je wederom mooi volgen met je nieuwe aquarium.

Waarom toch die angst voor echt levend steen? Ik snap dat totaal niet.
Vind dit het mooiste en beste materiaal om een zeebak mee op te starten en in te richten. Kunnen potjes met bacteriën echt niet aan tippen.
Ik heb al mijn zeeaquaria altijd opgebouwd met alleen echt levend steen.
 
Hoi allemaal,

Vandaag de knoop doorgehakt en een keus gemaakt voor mijn nieuwe bak, na drie jaar geen bak (en dus kwijlen naar andere bakken) gaan we eindelijk weer beginnen. Afgelopen drie jaar de hobby altijd wel blijven volgen, maar er is toch niks mooier dan zelf experimenteren. Ik zal in dit dagboek mijn ervaring bijhouden en hopelijk kunnen jullie mij af en toe van tips voorzien of moed inpraten als het tegen zit, haha!


Dus.. wat is het idee:

Het aquarium:
Aquarium:
Waterbox REEF pro 180.5
Verlichting: 3x Ecotech Marine Radion XR15 G5 pro
Opvoerpomp: Red dragon 8000
Stromingspomp: 2x Maxpect Gyre 330
Afschuimer: Bubble King Double Cone 180 + RD3 regelbare mini Speedy pomp
Doseerpomp: Red Sea Reefdose 4
Verwarming: Schego titanium heater
Controller verwarming: Inkbird WiFi ITC-306A Digitale Temperaturregler
UV lamp: Aqua Medic Helix Max 2.0
Vliesfilter: Red Sea Reefmat 500
Stroombewaking: Mobeye CM2100 PowerGuard + Protector SAM 1000

Mogelijk komt er in de toekomst nog wel een aquariumcomputer, maar voor nu is dit wel voldoende gok ik zo.


De inhoud:
Steen:
40 kg Marco Rocks + 5kg "levend steen"
Zand: ATI Fiji zand wit 1-2mm (maat M)
Opstart bacteriën: Fauna Marin Bacto Blend + Fauna Marin Bacto Reef Therapy

Het liefst kies ik voor alleen dood steen, maar ik durf het toch niet helemaal aan. Hopelijk kan ik ergens goed levend steen vinden, ik verwacht zelf dat 5kg een mooi begin is.


Meetinstrumenten:
Temperatuur:
Hanna checker (HI-98509)
Fosfaat: Hanna checker (HI774)
Nitraat: Hanna HR nitraat (HI782)
Nitriet: Salifert No2
Ammonium: Ik ben nog opzoek naar een goede manier van meten, ik zie bij een aantal reefers zo'n zwart kaartje hangen in hun aquarium om de NH4 te meten. Iemand enig idee wat ik bedoel en hoe dit heet :)?
KH: Hanna checker (HI772)
Calcium: Red sea Ca
Magnesium: Aquaforest Mg
Auto menger (heel lui dit ;)): Auto aqua smart stir

Qua meetequipment heb ik mij gebaseerd op eerdere ervaringen van mijzelf en mede-reefers en BRSTV , maar mocht iemand tips hebben zijn deze altijd welkom!


De planning
Eind juli hoop ik dat alles binnen is, dan kan ik rustig gaan opbouwen en tussendoor nog even op vakantie. Opstart staat gepland voor eind augustus, enorm veel zin in!
Iemand ervaring om doodsteen tijdelijk in een bak met zoutwater te leggen, helpt dit met je cycle? Ik zie dit in de VS veelvuldig langskomen, maar ik ben benieuwd of iemand van jullie hiermee ervaring heeft?

Dat is het voor nu denk ik.. wordt vervolgd.
Goed overdacht prima keuze .
Dood steen in zout water laten rijpen is een sneller opstarten met minder algen als je daar wat levend steen bij zet helemaal top .
En 5 kilo is meer dan genoeg bacteriën overdracht.
 
Dat is leuk en mooi nieuws om te lezen. Drie jaren al geen bak meer gehad? Ik vond het toen voor mij die 14 maanden al verschrikkelijk lang duren.
Zo te zien laat je er geen gras over groeien. Je heb top spul uitgezocht, dus daaraan zal het niet liggen.
Ik ga je wederom mooi volgen met je nieuwe aquarium.

Waarom toch die angst voor echt levend steen? Ik snap dat totaal niet.
Vind dit het mooiste en beste materiaal om een zeebak mee op te starten en in te richten. Kunnen potjes met bacteriën echt niet aan tippen.
Ik heb al mijn zeeaquaria altijd opgebouwd met alleen echt levend steen.

Dankjewel Robert! Ik ben niet zozeer 'bang' voor levend steen, maar doodsteen is gewoon gemakkelijker qua scaping en timing. Daarnaast is echt levend steen moeilijk te verkrijgen..

Goed overdacht prima keuze .
Dood steen in zout water laten rijpen is een sneller opstarten met minder algen als je daar wat levend steen bij zet helemaal top .
En 5 kilo is meer dan genoeg bacteriën overdracht.

Thanks!
 
Daarnaast is echt levend steen moeilijk te verkrijgen..

Uhmmmm....

Ruim een ton uit Indonesië op voorraad:

Bijna een halve ton Caribisch steen:

Bovenstaande is verkrijgbaar via iedere winkel.

Anders nog:
Walt Smith levend steen uit Fiji: https://zeeaquarium-winkel.nl/walt-smith-gekweekte-fiji-levend-steen
Of nog Indo steen: https://zeeaquarium-winkel.nl/wild-levend-steen-indonesia
Of hier: https://www.whitecorals.com/de/lebendgestein/supra-rocks-lebendgestein-premium-handpicked-per-kg

Kortom, je kan het morgen in huis hebben als je wilt...
 
Uhmmmm....

Ruim een ton uit Indonesië op voorraad:

Bijna een halve ton Caribisch steen:

Bovenstaande is verkrijgbaar via iedere winkel.

Anders nog:
Walt Smith levend steen uit Fiji: https://zeeaquarium-winkel.nl/walt-smith-gekweekte-fiji-levend-steen
Of nog Indo steen: https://zeeaquarium-winkel.nl/wild-levend-steen-indonesia
Of hier: https://www.whitecorals.com/de/lebendgestein/supra-rocks-lebendgestein-premium-handpicked-per-kg

Kortom, je kan het morgen in huis hebben als je wilt...
Dat wist ik niet, goeie tip! Welke afkomst/merk zou jij aanraden?
 
Indonesisch.
Als je tijd hebt, ff wachten tot een verse zending binnenkomt.

Caribisch is minder mooi van vorm, meer “rotsblok”.

Dat van Fiji heb ik nooit in handen gehad. Zal verder gewoon prima zijn.
 
Ik heb indonesisch steen ,erg mooi steen , maar je heb wat meer moeite om er koraaltjes op te plakken (door de open structuur )

EA66A8E8-8618-4B4B-AB2E-39627CAC28DD.jpeg



2EE64F85-123A-494C-9B46-6F6CE7CD8289.jpeg
onderste foto zijn carab.reebones , duidelijk compacter van structuur….
 
Laatst bewerkt:
Gewoon, genoeg om het rif te bouwen naar mijn ontwerp. Ik heb gewoon in de winkel staan passen. Kwam uit op ~15 kg meen ik.
Over de jaren heb ik hier en daar nog een stukje toegevoegd.

Mijn bak is 220 liter. Maar ik had ook een deel met real reef rock platen gemaakt.

Je hoeft ook echt niet 100% levend steen te gebruiken…
 
Heel tof! Dan de hamvraag; hoeveel kg zou ik kopen? De bak is 490l excl. sump, dus dan kom je al snel op 40kg.. maar ik herinner mij van vorige keer dat ik het al snel vol begon te vinden. Wat hebben jullie aangehouden?
Het mooiste is, als je het steen ter plaatse uit kunt zoeken. Zelf heb ik de ervaring dat je met grote stukken mooi en stabiel kunt bouwen.
In mijn bak (500 liter ex. sump) liggen net geen 40 kg levend steen, waavan de meeste stenen echt grote stukken zijn.
 
Vroeger was er een oude regel van 1kg steen op 10L water.
Maar dit is een beetje achterhaalt nu met al de filtersystemen en technieken.
Maar het is wel een mooie richtlijn denk ik kijk naar de inhoud van de bak en rond het wat naar beneden. Dan heb je de aantal kg waar je al mee kunt bouwen. Een extra kg kan je achteraf altijd nog bijkopen.
Bv 250 L is 20kg steen ofzo ongeveer.
 
Osmoseapparaat
Afgelopen week een slang van boven op zolder naar beneden in de gangkast getrokken, zodat ik boven de osmoseinstallatie kan maken en beneden in de trapkast een waterreservoir. 't Idee is dat ik dit met een brute container á 121l ga doen, dat lijkt mij wel handig :).
0086876014136_001_01.jpeg

Als osmose apparaat ga ik de OsmoPure 100GE aanschaffen, deze heeft de volgende filters:
- Sedimentfilter -> Het voorfilter voor zwevende deeltjes en dus bescherming van je membraan
- Koolfilter -> verwijdert o.a. kleurstoffen, chloor en diverse vervuilingen en dus ook bescherming van je membraan
- Membraan -> belangrijkste onderdeel, fijn filter dat door (omgekeerde) osmotische druk het water zuivert
- DI-filter -> verwijderen van silicaat, fosfaat en nitraat

Daar zet ik zelf nog een tweetal filters achter, aangezien een DI-filter niet altijd afdoende is:
- Silicaat -> verwijderen van silicaten en fosfaten
- Nitraat -> verwijderen van nitraat
osmoseaparaat-osmopure-100-ge-deluxe-voorkant.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Osmoseapparaat
Afgelopen week een slang van boven op zolder naar beneden in de gangkast getrokken, zodat ik boven de osmoseinstallatie kan maken en beneden in de trapkast een waterreservoir. 't Idee is dat ik dit met een brute container á 121l ga doen, dat lijkt mij wel handig :).
Bekijk bijlage 586849

Als osmose apparaat ga ik de OsmoPure 100GE aanschaffen, deze heeft de volgende filters:
- Sedimentfilter -> Het voorfilter voor zwevende deeltjes en dus bescherming van je membraan
- Koolfilter -> verwijdert o.a. kleurstoffen, chloor en diverse vervuilingen en dus ook bescherming van je membraan
- Membraan -> belangrijkste onderdeel, fijn filter dat door (omgekeerde) osmotische druk het water zuivert
- DI-filter -> verwijderen van silicaat, fosfaat en nitraat

Daar zet ik zelf nog een tweetal filters achter, aangezien een DI-filter niet altijd afdoende is:
- Silicaat -> verwijderen van silicaten en fosfaten
- Nitraat -> verwijderen van nitraat
Bekijk bijlage 586850
Deze ook staan weekt perfect
Je brute opslag wel af te sluiten?
 
Daar zet ik zelf nog een tweetal filters achter, aangezien een DI-filter niet altijd afdoende is:
- Silicaat -> verwijderen van silicaten en fosfaten
- Nitraat -> verwijderen van nitraat
Net als @mobifix ook dit apparaat hangen, werkt perfect! De filters erachter zijn (in mijn geval) niet nodig, de ICP tests van het osmosewater komen perfect terug. Ik zou het even laten testen voordat je er nog filters achter hangt :)
 
Bovenaan