Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Mijn start

uniquo

Senior Forumlid
Hoi,

Het is dan eindelijk zover gekomen.
Mijn bakje staat 140/70/55
Ik heb blijkbaar te weinig calcium (200) wat raden jullie aan?
De metingen die ik heb uitgevoerd toen het steen (70 kg 2e hands) er inlag waren:
Ca: 240
NO3: 40
NO2: 1.6
PH: 8.0
Zout: 1.026

Na enkele dagen (+ nog 20 kg vers steen) zijn dit mijn waarden:

Ca: 180 ????? (erg laag, neen ?)
KH: 11
PO4: 0.1
PH: 8.3
NO3: 20
NO2: 0.0

Ik heb er ook 2 van die zakjes inhangen nu om de PO4 te verlagen (Want die was de eerste keer 0.5 toen ik het gemeten heb) => waarschijnlijk door het 2e hands steen.

Ik heb de eerste week over kool gefilterd, nu niet meer (aangeraden door iemand die zei dat je best 5-7 dagen per maand maar op kool filtert)
Eiwitafschuimer produceert niet echt heel veel gekleurd schuim, alleen klein beetje wit schuim. Als ik hem harder zet loopt het wit schuim over, dus ik veronderstel dat hij nu wel goed is ingesteld.

Als jullie aan de hand van bovenstaande metingen nog tips of zo hebben, laat maar komen dan.
Groetjes,

[move][glow=red,2,300]Tim[/glow][/move]
 
Je 1e meetwaarden:
Ca: 240
NO3: 40
NO2: 1.6
PH: 8.0
Zout: 1.026

Je 2e meetwaarden:
Ca: 180 ?? (erg laag, neen ?)
KH: 11
PO4: 0.1
PH: 8.3
NO3: 20
NO2: 0.0

Mag ik ten eerste vragen hoe jij je aquariumwater aanmaakt en wat voor zout je gebruikt? Dit wil nog wel eens handig zijn om te weten later. Een goede manier om ('vers') zeewater aan te maken is:

[Stap 1] een emmer (of vat) met osmosewater vullen en daarin een verwarmingselement en een (sterk) stromingspompje plaatsen.

[Stap 2] het (osmose)water op een temperatuur laten komen van 25-27graden.

[Stap 3] de gewenste hoeveelheid zout over het wateroppervlakte sprenkelen (natuurlijk bij een goede temperatuur).

[Stap 4] na 2-4uur het zoutgehalte meten en corrigeren indien nodig door het tekort aan water/zout aan te vullen.

[Stap 5] het gewenste (verse) water minimaal 8-12uur goed laten doorluchten/stromen.

[Stap 6] water was heel helder zijn en klaar voor gebruik.


Verder merk ik op dat je Nitriet (No2) nu in orde is. Daarnaast vind ik het overigens wel raar dat je Calcium (Ca) gedaalt is en je Zuurtegraad (pH) gestegen.

Calcium (Ca) zou in ons aquarium een (constante) waarde moeten hebben van 430-450. Iets meer mag ook maar in het begin lijkt dit me een hele mooie waarde.

Daarnaast zou ik je nog willen vragen om de waterwaarden die je meet, constant te meten. Daarmee bedoel ik niet met apparatuur maar het is wel belangrijk dat je elke keer dezelfde waterparameters meet en daarvan de uitslagen bekijkt. Er zit nu niet echt een lijn in namelijk.

Ik zou zeggen, kies een goed soort Zout, gebruik Osmosewater en ga dan eens testen. Nog geen rare dingen ondernemen met deze waterwaarden!!

WeZz
 
Zeewater is van Aqualife.
Ik doe elke dag metingen, maar heb ze natuurlijk niet allemaal opgeschreven hier.

PH schommelt tussenn 8.0 en 8.5 gedurende de dag, verschilt 's morgens van 's avonds.

Ik heb inderdaad een container waarin ik een extra verwarming kan zetten om nieuw zeewater aan te maken.
MijnCalcium is inderdaad gezakt wat ik ook raar vind. Ik moet wel zeggen dat de meting ervan niet zo duidelijk is vind ik. (SERA)
Er zitten enkele schijfanemonen en kokerwormen op de stenen, deze lijken het tot nu toe goed te doen. Ze staan mooi open.
Er beginnen nu wel algen te groeien op de stenen, er komt langzaamaan een roestkleurig, groenig laagje op de stenen waarin kleine luchtbelletjes zitten.

Ik ben pas opgestart dus moet toch nog geen water verversen nu, niet? Toch pas als ik er vissen in heb zitten?

Groetjes
 
Hallo Tim,

om je calcium te verhogen kun je "Coral Calcium" van Salifert gebruiken, hier zit per ml heel veel calcium in.

PO4 kan ook uit de kool komen die je gebruikt, dat kan heel snel gaan...

succes,

Rolf
 
??? Alvorens heel veel fouten te gaan maken, zou ik eerst maar eens een tweede test uitvoeren met een ander meetsetje.
Zelfs met het mist gebufferde zout kun je niet aan z´n lage ca waarde komen. Ik zou eerst nog eens meten,en dan een paar dagen wachten voordat je gaat ingrijpen.
 
[quote author=Rolf link=board=14;threadid=8586;start=0#msg61624 date=1076804290]

PO4 kan ook uit de kool komen die je gebruikt, dat kan heel snel gaan...

succes,

Rolf
[/quote]

wat bedoel jij nou??? over kool filteren en dan fosfaat krijgen???
 
Bedantk allemaal.
Ja ik ga het eens met ander setje testen, want lijkt me inderdaad heel weinig.

Groetjes
 
wat bedoel jij nou??? over kool filteren en dan fosfaat krijgen???

Zeker, gebruik de verkeerde kool (o.a Velda kool) en je fosfaatgehalte schiet omhoog.
Dit komt door het productieproces waarbij (ik dacht) fosfor wordt gebruikt om het hoog actief te maken.
Het is bij twijfel verstandig dit even na te meten door wat osmose water door het kool te laten lopen en het vervolgens te meten.
Of natuurlijk gewoon goed kool kopen bij de zeewaterwinkel...

Rolf
 
KH=9
PO4=0.03
NO2=0.0

De waarden verbeteren, behalve KH, maar 9 is ook nog goed, dacht ik, niet?
Heb alleen nog geen nieuw setje voor Ca

PO4 komt waarschijnlijk niet uit het kool, maar uit het deel 2e hands steen.
 
Ziehier mijn aquarium, draait nu al een 3-tal weekjes.

zout: 1.023
KH: 11
NO2: 0
NO3: 20
PH: 8.0
PO4: 0.03
Temp.: 25°

Wat moet ik doen om NO3 te laten dalen?
PO4 werd veroorzaakt door 2e hands steen, maar wordt nu behandeld en is dalend. (komt van 0.5)
 
Hier nog en detail.
Er zitten verschillende schijfanemoontjes op en kokerwormpjes, ik heb ook een zwarte slak gevonden, maar heb die maar laten zitten, dacht dat ze zo'n 1.5 a 2 cm groot was.

P.S. Sorry voor de flits ::)
 
ik zou aan de waterwaardes niks doen, nog een weekje wachten. Op zich ziet het er goed uit, no3 misschien een beetje hoog maar niet extreem en als het na een week nog niet is veranderd zou ik misschien iets aan gaan doen. fosfaat is wel goed zo, leders hebben namelijk ook iets(niet te veel) aan nitraat nodig om te leven.

Graeme
 
Kan iemand me zeggen hoe deze schijfanemonen en kokerworm heet? Sorry voor de onduidelijke foto. Ik ga proberen om later duidelijkere foto's te posten.
 
Ik weet dat de foto's heel onduidelijk zijn, zal proberen er snl betere te maken. De kokerworm is dat witte buisje met witte pluimpjes die eruit komen.
:eek:
 
Na een maand zijn mijn waarden als volgt:

-zout: 1.0225
-KH: 11
-NO3: 20
-NO2: 0
-PO4: tussen 0.03 en 0.1 (is niet duidelijk afleesbaar)
-pH: 8.0

Ik heb niet echt een hoge nitrietpiel gehad waar iedereen het steeds over heeft. Waarschijnlijk omdat ik geen vers levend steen heb gebruikt maar omdat dat even bij de handelaar in aquarium gezeten heeft en omdat ik groot deel 2e hands gebruikt heb.
Ik heb ook geen algenpiek gehad. Het koraalzand begint nu beetje algen te krijgen en er komen ook blijkbaar van die kleien groene poliepjes of zo, met van die tentakeltjes tevoorschijn in het zand. De schijfanemoontjes die op de stenen zitten doen het goed, ook de kokerwormpjes staan elke dag open. De meeste vanaf dat het licht aangaat maar een paar pas vanaf 's middags ongeveer. Licht brand nu 12 uur per dag. Een uur voor en en uur nadat alle lampen aangaan, gaat er 1 blauwe tl al aan. Om de overgang niet zo plots te maken, denk ik dan maar.

Denken jullie dat ik al bijna klaar ben voor visjes?
Wat zou ik nog moeten verbeteren aan die waarden (NO3? PO4?)
En hoe doe ik dat?

P.S. Voor PO4 zitten er al 2 van die zakjes in, die draaien al halve maand mee en PO4 is al gezakt, kwam van 0.5 !!!


[move][glow=red,2,300]Groetjes Tim :)[/glow][/move]
 
De eerste 3 visjes zitten er sinds gisteren in.

-1 labroides dimidiatus (of gewone poetsvis)
-1 zebrasoma desjardinii
-1 ctenochaetus strigosus

2 dokters dus, deze kunnen zich tegoed doen aan de algen die beginnen te groeien.
De desjardinii is al hele dag aan hety grazen. De strigosus heeft iets meer angst, maar als je weg bent of gewoon paar minuutjes stil voor aquarium blijft zitten dan komt hij ook tevoorschijn om wat voedsel te zoeken. Hij kruipt wel snel terug in één van de grotjes -die door het levend steen gemaakt zijn- om zich te verschuilen.
Het poetsvisje probeert al te 'poetsen'.
:D :D :D
Leuk !!!!!!!
Ben wel heel enthousiast nu !

Ziehier paar foto's (wel niet van mijn exemplaren, komen van internet) van de soorten.

[move][glow=red,2,300]Groetjes Tim[/glow][/move]
 
Bovenaan