Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Mijn Oceanium 3

Het armatuur hoeft inderdaad niet mooi te zijn. Als de kwaliteit maar goed is, en dus ook veilig.
Ik denk dat ik qua kleur van de lampen dezelfde kant als jij op ga, vind het er echt mooi uit zien. Ik hou ook wel van dat blauwe.
Welk merk armatuur heb je ?

Het warmte probleem moet ik tegen die tijd maar even aankijken. 1 geluk, de zomer is net voorbij, dus alle tijd om eventueel te sparen voor een koeler voor komende zomer.
 
Het is een Aqua Medic Ocean Light 150. En dan het vorige model, maar hij lijkt heel erg op het huidige.
 
Even tijd (onder werktijd ;)) voor een update:

Sinds twee weken heb ik twee prachtige diamant lipvisjes (Macropharyngodon Meleagris). Deze doen het tot nu toe erg goed :biggrin:, ze zijn inmiddels helemaal gewend aan het dag-nacht ritme en eten lekker (van het rif en het aangeboden voer).

Echter is er ook een minder leuke kant aan dit verhaal.
Mijn borsteltand dokter jaagt altijd erg achter nieuwelingen aan, daarom had ik die in de sump geplaatst. Nu kregen de diamantjes rustig de tijd om te wennen. Jammer was het toen ik twee dagen later mijn borstertand dood vond in de sump. Het beestje had zich 's nachts, waarschijnlijk in een of andere paniek reactie, klem gezwommen. :(

Verder gaat het prima met de vissen.

De waterwaarden zijn jammer genoeg minder, sinds twee weken heb ik een te hoog Ca (500+). Dit is nog niet zo erg (zakt vanzelf wel weer), maar hiernaast is mijn nitraat ook nog eens 40 mg/l :confused:. Althans volgens mijn HS multimeter, 25 en een beetje volgens Salifert en 50+ volgens Red Sea gemeten door Arie bij AC.

Hier ben ik dus een beetje van geschrokken, ook omdat er waarschijnlijk al langer een meetfout in mijn multiemetermetingen heeft gezeten (mijn eigen schuld).
Ik ben dus dit weekend begonnen met een flinke waterwissel, 30 liter. Deze week doet mijn vader nog eens 20 liter en dan volgend weekend weer 30 en 20 liter. Net zolang tot het nitraat weer goed is. Ook heb ik de dosis Nitraat Exit verhoogd.

Hopelijk wil het zo snel zakken. Ik ga volgende week ook even goed mijn rif door blazen met een streamer, aangezien ik nergens anders een oorzaak van het hoge nitraat heb kunnen vinden.

Mogelijk zou het nog de nasleep van de niet optimale opzet van m'n sump kunnen zijn, dit is inmiddels een aantal weken verholpen dus het moet nu gewoon allemaal goed komen. Mijn afschuimer schuimt sinds de verbouwing als een beest, hopelijk gaan zo alle afvalstoffen er nu uit zonder in nitraat omgezet te worden.

Het hoge calcium gehalte komt waarschijnlijk door Kh verhogende eigenschap van Bio-Magnesium, mogelijk in combinatie met het gebruik van een proefmonster zout gekregen bij een sponsor.

Mochten er nog mensen tips hebben, hoor ik het graag. Alle ideeën zijn welkom.
 
Deze week gelukkig goed nieuws te melden. Door de grote waterwissels en extra NitraatExit is het nitraat inmiddels van 40 naar 25 mg/l gezakt.

Afgelopen vrijdag naar Putte afgerezen voor een pot Nitraatweg van MWS. Mooie winkel en goed advies, daar ga ik nog wel eens heen voor een koraaltje.

Gister nog eens 38 liter water ververst en daarbij met een streamer even flink achter de stenen langs geblazen. Gelukkig viel de hoeveelheid vuil die daar vandaan kwam erg mee.
Tevens begonnen het Nitraatweg langzaam op te bouwen. Gisteren een eerste dosis van 10% gegeven. Dit spul moet nu met name copoden (radardiertjes e.d.) gaan kweken om mijn nitraat te gaan verorberen.

Twee koralen hebben erge last (gehad), de Symphyllia en de mooie groen/licht blauwe Favia. Ik hoop dat ze het redden.
 
Afgelopen vrijdag mijn nitraat weer gemeten en dat zit nu onder de 20, zo'n 18 mg/l. Het gaat toch redelijk vlot de goede kant uit. (Meer dan 20 mg/l omlaag in twee weken :goed:)
Het calcium is nu ook weer onder de 500 mg/l, nog een paar weekjes en ik moet weer voorzichtig aan wat gaan toevoegen.

Ook dit weekend weer 38 liter water ververst, dit keer eens met Reef Crystals (RC). Dit kreeg ik als tip naar aanleiding van mijn hoge Ca-gehalte. In dit zout zou de verhouding Ca-Mg beter zijn dan in Red Sea Coral Pro (CP). RC heb ik in het begin gebruikt, ik ben toen overgestapt op CP vooral voor de prijs. Nu ik weer RC heb gebruikt merk ik toch dat dit zout makkelijker en beter oplost dan CP en op de een of andere manier ruikt het pas aangemaakte water beter/lekkerder. Klinkt raar en volledig triviaal maar het geeft toch het idee dat het beter zout is.

De koralen: de Favia lijkt het, zeker voor een groot deel, te gaan redden. De Symphyllia ziet er deze week weer slechter uit, echt flink balen.

Ik ben ook mijn vissen bestand aan het heroverwegen, maar daar ben ik voorlopig ook zeker nog niet uit. In ieder geval weet ik wel dat er geen borsteltand terug gaat komen. Ik wil iets kleinere/meer rustige vissen gaan houden, dat past toch beter bij het formaat van mijn bak. Bovendien, vissen die minder energie verbruiken vervuilen minder, nietwaar?
Ik heb nog drie Chromis viridis in de bak zitten, die zich de hele dag verstoppen en alleen 's avonds met eten te zien zijn. Die wil ik op de een of andere manier zien uit te vangen.
De twee Halichoeres ocellatus lipvissen zijn prachtig, maar ik vindt toch erg druk en lomp in gedrag. Ook in vergelijking met mijn andere lipvissen iets minder mooi en interessant qua gedrag. Deze gaan waarschijnlijk ook in de verkoop.
Mijn gele dokter wordt ook steeds groter en is altijd redelijk druk, maar van deze vis kan ik toch voorlopig echt geen afscheid nemen.

Vissen die er mogelijk in gaan komen (verlanglijstje):
- een partner voor mijn roseofascia
- een partner voor mijn ocellaus pitvisje (mits zij in haar eentje meer dan
genoeg voedsel kan vinden)
- falco koraalklimmertje
- Kardinaal baarsjes
- Assessors
- Gobies + pistoolgarnaal
- Klein nano gespuis...

Mogelijkheden genoeg dus en tijd zat om erover te verzinnen. Ideeën/tips en andere opmerkingen zijn altijd welkom.
Eerst moet toch die bak weer stabiel draaien.
 
De rust lijkt nu eindelijk weder te keren in de bak.

Nitraat weer onder de vijftien, Nitraat weg is komt deze week op de volle dosis. Hopelijk zakt het nu rustig nog wat verder. Mijn streven is een nitraat gehalte van ~5 mg/l. Mijn bak hoeft juist niet zo arm te zijn.

Mijn mooie Favia gaat het helemaal redden. De symphyllia ziet er slecht uit maar lijkt nog te leven. Dus ik wacht nog af.

De biocellatus lipvissen zijn in de verkoop. (zie: hier)

Ik zal komend weekend weer eens wat foto's maken.
 
Afgelopen weekend had voor mij een dagje extra, dus daar heb ik dan ook maar goed gebruik van gemaakt met een bezoekje aan MWS.

Naast het reguliere onderhoud, zijn ook de biocellatus lipvissen uitgevangen. Deze zijn nu verhuist naar een onderkomen van 1500 liter. Dat zal wel even schrikken zijn voor ze.

Tussen door ook nog tijd gehad om foto's te maken. Ik zag dat ik mijn laatste foto's meer dan een maand geleden heb gemaakt, dus ik zou zeggen: "Zoek de verschillen!"
 

Bijlagen

  • IMGP2157.JPG
    IMGP2157.JPG
    127,8 KB · Weergaven: 40
  • IMGP2177.JPG
    IMGP2177.JPG
    99,7 KB · Weergaven: 37
  • IMGP2195.JPG
    IMGP2195.JPG
    331,3 KB · Weergaven: 68
  • IMGP2202.JPG
    IMGP2202.JPG
    178,6 KB · Weergaven: 51
  • IMGP2198.JPG
    IMGP2198.JPG
    61,2 KB · Weergaven: 47
Ik ben toch van mening dat het weekend minstens 1 dag te kort is. Afgelopen zaterdag middag vanuit Enschede via Den Haag (Seaflower) naar Rotterdam. Om een paar prachtige koraaltjes op te halen, resultaat van een zeer stressvol avondje shoppen afgelopen donderdag. 's Avonds terug in Rotterdam ook nog even wat water verversen. De volgende dag werken en 's avonds weer naar Enschede.

Ondertussen gaat het overigens weer prima met de bak. De koralen staan er weer als bij van ouds, dan niet beter.

Ergens tussendoor vond ik toch nog een paar minuten om snel wat kiekjes te schieten. Ik wilde toch erg graag het nieuwe moois even laten zien.

Dus, met dank aan Marco en Jhannette:
 

Bijlagen

  • IMGP2216.JPG
    IMGP2216.JPG
    234,4 KB · Weergaven: 31
  • IMGP2213.JPG
    IMGP2213.JPG
    246,1 KB · Weergaven: 32
  • IMGP2207.JPG
    IMGP2207.JPG
    245,3 KB · Weergaven: 34
Wat een prachtige koralen heb je erbij joh! :eek:
Moest even bijlezen.. gelukkig draait alles nu weer goed.
 
Dankje Esther en ik ben ook echt héél erg blij dat de boel nu weer goed draait.

Deze week had Marco ook nog eens het visje binnen wat ik besteld had, een Cirrhitichthys falco (koraalklimmer).

Heel leuk beestje, moet nog wel wennen aan zijn nieuwe omgeving. Maar opserveerd met verdacht grote interesse hoe mijn heremietjes zich voortbewegen.
Het is ook nog eens een zeer fotogenieke vis, maar ik heb nu de foto's niet bij de hand dus daar zal ik er binnenkort nog een van posten.

Weet iemand toevallig hoe deze koraalklimmertjes zijn in de omgang met heremietjes en garnalen? Met andere worden: "Moet ik me zorgen maken?"
 
Weet iemand toevallig hoe deze koraalklimmertjes zijn in de omgang met heremietjes en garnalen? Met andere worden: "Moet ik me zorgen maken?"
ja!

Mooie foto's en koralen! Kijk trouwens uit voor Blastomussa's etc op de bodem: door het zand kunnen ze verstikken. Bij de bovenste Blasto zie ik enkele dode én levende poliepen half in 't zand.
 
Ok, dan zal ik opletten. Hopelijk kan het visje zich inhouden.

Wat betreft de blasto's op de bodem, die ga ik komend weekend plakken. Gister geen tijd voor gehad. Tot dan worden ze af en toe met liefde schoongewapperd.

Die blasto met halve poliepen, die was al zo. De poliepen komen nu juist een beetje terug, het stuk was daardoor ook niet zo heel duur. ;)

Dank voor het meedenken, Tanne.
 
Nog even een plaatje van de koraalklimmer:

Dat heremietkreeftje ziet er toch verleidelijk uit. Tot nu toe heeft echter (nog) niet toegehapt.
 

Bijlagen

  • IMGP2289.jpg
    IMGP2289.jpg
    74,6 KB · Weergaven: 64
Hoi René,

Leven je heremietjes en garnalen nog ?
Wel een prachtige vis die koraalklimmer !

Ik las dat je wat problemen had met nitraat, gaat dat nog steeds goed ?
 
Hoi René,

Leven je heremietjes en garnalen nog ?
Wel een prachtige vis die koraalklimmer !

Ik las dat je wat problemen had met nitraat, gaat dat nog steeds goed ?

He Marcel,

Alles gaat hier weer prima, afgelopen weekend de sump nog een lekkere schoonmaakbeurt gegeven. Nu kan alles er zeker weer goed tegenaan.

Het is inderdaad een heel mooi visje, vooral ook erg leuk in zijn/haar gedrag. Tot nu gaat het helemaal goed tussen de vis en de kreeftjes en garnalen. Het klimmertje is lang niet meer zo geïnteresseerd in het kruipende gespuis als vorige week, des te meer is ie geïnteresseerd in het voer wat 's avonds aangeboden wordt.
Het is een visje wat alles in en om de bak nauwlettend in het oog houdt en daarbij absoluut niet schuw is. Hij zit alles gewoon op zijn gemak te aanschouwen. Als je voorbij de bak loop kan je zien dat zijn oogjes je volgen.

Die mooie nieuwe lamp van jou: "Zeer goede keus!" ;)
Stukje bij beetje krijg je zo je systeem wel compleet.
 
Zo, weer even een update-je. Eerst maar even wat beeldmateriaal spuien.
Vorige week heb ik ook de koraaltjes (acan en blasto's) opgeplakt. Zie hieronder het resultaat. Ze staan nu (nog) beter uit en ik vind de formatie erg mooi geworden.

Afgelopen vrijdag ook nog een nieuw koraaltje opgehaald. Een bubbel koraal (Physogyra lichtensteini), heel licht roze. Erg mooi maar staat ook nu eerst weer even op de bodem. Komend weekend kan ik dus wéér de Speed Glue uit de kast trekken. :rolleyes:

Als laatste ook nog even een overzichtje.
 

Bijlagen

  • IMGP2405.jpg
    IMGP2405.jpg
    133,1 KB · Weergaven: 45
  • IMGP2403.jpg
    IMGP2403.jpg
    116,1 KB · Weergaven: 49
  • IMGP2398.jpg
    IMGP2398.jpg
    310,8 KB · Weergaven: 82
Dan heb ik nog een paar vraagjes:

Vorige week heb ik drie maanden na de vorige schoonmaakbeurt mijn sump schoongemaakt. De reden was dat de hele sump en alles wat erin staat besmeurd was met een laag bruinige, vezelige, draderige smurrie. Ik kan geen woord bedenken wat de substantie goed omschrijft.
In ieder geval zat alles onder, of het nu een verticaal of horizontaal vlak was. Veel stroming of weinig stroming, het zat gewoon onder. En dat binnen drie maanden.
Normaal kwam er altijd vuil op de bodem te liggen en dierlijk gespuis tegen de wanden (zoals kokerwormpjes). Eens in de zes maanden haalde ik dat er dan allemaal uit. Zes maanden is toch redelijk normaal, of niet? Zoals het nu ging heb ik het echt nog nooit meegemaakt.

Dus ik zou graag willen weten of meer mensen zijn bij wie dit gebeurt of is gebeurt. En/Of heeft iemand enig idee wat het zou kunnen zijn? Door de enigszins dradige/vezelachtige structuur zou ik bijna denken dat het groeit en daarmee dus leeft.
Een stukje heb ik apart gehouden en gedroogd, maar ik heb nog geen tijd gehad om er een microscoop bij te pakken. Dan zou ik misschien een celstructuur kunnen waarnemen.

Het spul liet overigens heel makkelijk los. Het kwam er in plakken/vellen vanaf, wat het schoonmaken gelukkig een stuk makkelijker maakte.

Ik heb ook een paar foto's bijgevoegd, in de hoop enige duidelijkheid te kunnen scheppen.
 

Bijlagen

  • IMGP2350.jpg
    IMGP2350.jpg
    33,3 KB · Weergaven: 45
  • IMGP2352.jpg
    IMGP2352.jpg
    48,7 KB · Weergaven: 45
  • IMGP2353.jpg
    IMGP2353.jpg
    55,5 KB · Weergaven: 41
Nog even een berichtje voor het (voor mij overvolle) weekend begint:

Deze laatste weken voor de kerstvakantie zijn waanzinnig druk hier in Enschede. Practica (fluorescentie microscopie; flowcytometrie en long-kanker-cellen kweken om ze vervolgens te bestoken met chemotherapie) en de protocollen daarvoor en verslagen daarvan schrijven. Om even een idee te geven van mijn huidige studie gerelateerde bezigheden.
Tussendoor MOEST ik nog even tijd maken om GOED nieuws in mijn dagboek te typen. Namelijk:

Sinds afgelopen weekend, twee weken nadat de sump is schoongemaakt, is mijn NO3 gezakt naar <5 mg/l!!!!!!! Daarvoor bleef het ondanks maatregelen toch hangen rond de ~12 mg/l. Dus ik ben helemaal gelukkig. :)

Toch ook ietsjes minder goed nieuws, mijn koraalklimmer heeft zich vergrepen aan mijn twee overgebleven Chromis viridis. Blijkbaar laat ie garnalen en heremietjes met rust, maar kleine visjes niet. Deze vis gaat er binnenkort dus alweer uit. Hoe jammer het ook is, maar ik wil toch ook graag kleinere vissen houden.

Nieuwe foto's volgen in de kerstvakantie.

Fijn weekend iedereen!
 
Nog even een berichtje voor het (voor mij overvolle) weekend begint:

Deze laatste weken voor de kerstvakantie zijn waanzinnig druk hier in Enschede. Practica (fluorescentie microscopie; flowcytometrie en long-kanker-cellen kweken om ze vervolgens te bestoken met chemotherapie) en de protocollen daarvoor en verslagen daarvan schrijven. Om even een idee te geven van mijn huidige studie gerelateerde bezigheden.
Tussendoor MOEST ik nog even tijd maken om GOED nieuws in mijn dagboek te typen. Namelijk:

Sinds afgelopen weekend, twee weken nadat de sump is schoongemaakt, is mijn NO3 gezakt naar <5 mg/l!!!!!!! Daarvoor bleef het ondanks maatregelen toch hangen rond de ~12 mg/l. Dus ik ben helemaal gelukkig. :)

Toch ook ietsjes minder goed nieuws, mijn koraalklimmer heeft zich vergrepen aan mijn twee overgebleven Chromis viridis. Blijkbaar laat ie garnalen en heremietjes met rust, maar kleine visjes niet. Deze vis gaat er binnenkort dus alweer uit. Hoe jammer het ook is, maar ik wil toch ook graag kleinere vissen houden.

Nieuwe foto's volgen in de kerstvakantie.

Fijn weekend iedereen!
Dit zijn toch goeie berichten!!!

Ik ben benieuwd hoe de foto`s er uit gaan zien.

Veel succes nog met je studie!!!

Grt,

Martin.
 
Zo, al een aantal heerlijke vrije dagen achter de rug. Uitslapen, luieren, paar daagjes werken en natuurlijk rustig aan het aquarium knutselen.

Martin, nog even geduld, de foto's komen morgen.


Nu even een samenvatting van de bezigheden.
Afgelopen weekend nog een prachtige Acan gekocht bij AC. Ook mijn voorraad Bio-Calcium en -Magnesium weer aangevuld met dank aan 'Zeebra'.

Vorige week mijn Indonesische schijfanemonen verkocht en deze week ook de falco de deur uit gedaan.

Ik kon het niet laten meteen een paar kleine visjes in te zetten.

Verder lekker koraaltjes aan het plakken geweest.

Het uiteindelijke resultaat mag er zijn, al zeg ik het zelf. Dat morgen dus in beeld.

Gezellige kerstavond allemaal,
 
Bovenaan