Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

mijn eerste zeeaquaruim

E

eelco

Guest
Hallo allemaal

heb net een zeebakje gekocht van 40x50x30 erg klein he!
ja ik weet het maar eerst een beetje kennis op doen! ;)

Heb er nu 2 weken 10kg levendsteen in en afgelopen vrijdag mijn eerste koraal.stond gisteren een klein stukje open vandaag iets meer maar vanavond weer helemaal dicht.is dit normaal?weet niet de naam van dit koraal(het is als het uit staat een soort heel fijn gras maar dan geel bruin.en als het in staat rose een soort kippenvel) ???

ik wil graag wat meet koraal soorten als alles goed gaat!wat kan ik het beste nemen voor dit aquarium?

wil ook graag wat visjes hoeveel? o.a.anemoon visjes.kan ik een anemoon in dit bakje plaatsen?

mvg eelco
 
Hee Eelco,

Inderdaad erg klein.
Zou je eens wat foto's kunnen plaatsen en wat over je techniek kunnen vertellen? Is 2 weken trouwens niet erg snel om er al koralen in te zetten? Ik weet het niet zeker , maar ik denk dat het te klein is om er vissen in te plaatsen, die kunnen dan echt geen kant op. Ik zag hier kort geleden nog een topic over zo'n klein bakje en daar werd het echt afgeraden!
Kennis op doen kun je volgens mij trouwens beter met een grotere bak, want dat is veel makkelijker. Hoe groter de bak hoe stabieler het water. Er wordt vaak gezegd dat je (mits je de ruimte er voor hebt) het beste zo groot mogelijk kunt aanschaffen.

Groeten Daan
 
Eelco,

Zal geheid mooi staan zo'n bakje met koraal en steen, maar als je al 10 kilo steen er in heb, hou je dan wel zwemruimte over voor de vissen?
En inderdaad denk dat zo'n klein bakje moeilijker is als een groter systeem, dus die ervaring, ik weet het niet.
Maar toch veel plezier van je bak(je).

Mvrg. Frans
 
Ik zou er geen vissen in doen, biologisch gezien kan het misschien wel, maar de zwemruimte is erg beperkt... en 1 visje lijkt me erg eenzaam.

Het koraal wat je hebt is misschien apenhaar, ik weet niet precies hoe dat eruit ziet, aangezien ik het zelf niet hebt... maar de beschrijving lijkt erop. ;D
 
Ik denk dat Eelco hier praat over een sterpoliep.Niet echt een koraal om mee te beginnen, dan moet je de algenfase al voorbij zijn.Je schrijft ook niks over waterwaardes, heb je al getest? ;)
 
Hallo

Ja ik weet dat die erg klein is en het is ook zo dat het evenwicht beter is in een grote bak.
heb al jaren een zoetwater bak van 150cm x 60cm x 50cm
maar een zee bak kost in de aanschaf iets meer!!!en ik heb ervaring is als klein goed gaat dan gaat een grote bak zeker goed! ;)

ik heb helaas geen foto maar ga er wel aan werken!het koraal staat hier op een foto bij close up foto,s pagina 3 foto van ron met de tekst :leven krijpt overal naar toe.

ik heb grootdeels mijn spullen bij een zeeAquarium bedrijf gekocht in spijk.en daar werd gezegd dat er na twee weken wel een begin met koraal gemaakt kon worden!dus vandaar die twee weken!!Ik moet nog een hele hoop leren op zeewatergebied :'( maar moet het wel leren van iemand die er veel verstand van heeft en ook niet zo commercieel is! heeft iemand een idee waar ik dit kan vinden? ::)

mijn waterwaarden zijn

nitriet 0 mg/l
nitraat 0.5
dh>21
kh 10
ph 8,2
zout ? heb namelijk zeewater gekocht moet ook nog een test kopen!

ik moet wel zeggen dat vandaag mijn koraal weer een beetje open is gaan staan en nu ook weer open is op een paar na!Kan dit door het aan zijn van de verlichting komen? ik bedoel wat is de beste tijd om verlichting aan te hebben?

mvg eelco
 
Een anemoon zou ik er zeker niet in doen, en ook geen vissen, de maat is gewoon te klein zoals er al eerder werd gezegt.
Een anemoon is zeker geen eenvoudig dier en kan zich bovendien verplaatsen en onderweg door netelen schade aan aandere lagere dieren toebrengen. Bovendien "kotst" een anemoon een aanzienlijk deel van het aangeboden voedsel weer uit wat je bak met garantie erg zal vervuilen, misschien wel zo erg dat al het andere leven wel eens af kon sterven...
 
dus geen anemoon, dat is erg jammer moet ik eerlijk zeggen :(
welk koraal en lagedieren kan ik wel het beste houden in dit bakje?
 
en bij welke aquariumzaak kan ik het beste gaan kijken?of iets anders waar ze koraal verkopen?gezien prijs/kwaliteit
 
Het koraaltje wat je hebt is een sterpoliep, bij mij stonden zulke poliepen pas open nadat ik ze in een behoorlijke stroming had gezet. En wat voor verlichting maakt ook uit.

Wat dacht je van garnaaltjes? Er zijn ook kleine soorten die heel grappig zijn om te zien, sexy garnalen ofzo heten ze ;D

Kijk ook eens op http://www.nano-reef.com/forums... een forum speciaal voor zeewaterbakkies van klein formaat. Daar kan je vast wel ideeen op doen.
 
[quote author=CrocoDillon link=board=14;threadid=9546;start=0#msg70398 date=1081187016]
Wat dacht je van garnaaltjes? Er zijn ook kleine soorten die heel grappig zijn om te zien, sexy garnalen ofzo heten ze ;D
[/quote]

Hoi Croco,

Ik denk dat jij draaikontjes bedoeld.

Groet
Dunc@n
 
zou kunnen, op engelstalige fora heten ze dan sexy shrimps ;D Thor amboinensis
 
EEn en 't zelfde garnaaltje inderdaad. Erg leuke diertjes, maar kijk uit dat ze niet opgevreten worden door bij voorbeeld poetsgarnalen... Ik heb er 6 gekocht, en heb er nu nog twee, tenzij er ergens anders nog meer verstopt zijn. De twee die ik nu nog elke avond zie, worden telkens groter, ik denk dat die ondertussen veilig zijn voor de poetsers.
 
Ik vond ze ook erg leuk toen ik ze bij jou zag, zodra ik ze in een winkel vind mogen ze mee ;D Denk niet dat mijn pepermuntgarnalen een probleem zijn... hoop ik dan.
 
Hallo allemaal :clapper:, heeft iemand nog antwoorden op mijn vragen? (aquariumzaken,licht).die ik al eerder genoemd heb :)

groetjes eelco
 
Je zei dat je in Spijk was geweest? Bedoel je AquaSpijk (sponsor)? Want ik ben er er nog nooit geweest, maar hoor wel alleen maar goede dingen over ze... dus als je in die buurt woont lijkt me dat wel een goede zaak.

Wat voor verlichting heb je er nu boven hangen? Als richtlijn lees ik vaak 1watt/liter maar dat hangt van zoveel factoren af. Dan zou jij 60watt nodig hebben, dat red je niet met TL en T5 is er niet in die maten. HQI geeft weer erg veel warmte maar anders is het ideaal.

Hoe gaat het nu met de sterpoliepen, zet ze in zoveel mogelijk stroming, maar niet in de direkte baan van de pomp. Op die manier groeien er minder/geen algen/cyano op en dat heeft er bij mij voor gezorgt dat het mooi open ging staan. ;D
 
en eelco, ik zou zo graag een foto willen zien... kben gek op kleine bakjes..
 
Dank je wel voor je antwoord! :Der staat nu een tl daglicht 10 watt op meer is er niet te krijgen voor dit bakje!maar ga iets anders verzinnen.mijn poliep staat nu wel open maar niet geheel :( wat is de beste tijd om je verlichting aan te hebben?en het aantal uren?

foto,s volgen zo snel mogelijk!

mvg eelco
 
heb je er ook een stukje reflector op? scheelt ook weer...
 
ja heb er ook een reflector opben nu foto,s aan het maken!
 
Bovenaan