Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

kauderni babies komen eraan

muhkuhx

ZeewaterForum lid
ik zag er daarnet eentje piepen, dus ik denk dat het voor vannacht of morgen nacht zal zijn.
papa vangen is spijtig genoeg geen optie... dus maar hopen dat de kleintjes te vinden zullen zijn.
output.gif

misschien in de nep zee egel :D
IMG_20230505_223954331.jpg

het plan is om de kleintjes alleen met diepvries copepods en rotifers groot te brengen.
ik had ergends eens gelezen dat iemand dit gelukt was door de babies in een kreisel te plaatsen.
Dus hebben we eens een kreisel geknutseld...
IMG_20230505_223938720.jpg
 
nu 4-5 dagen oud.
ze leven nog alle drie.
Maar het eten is toch wat moeilijker dan ik dacht.
diepvries cyclops = te groot
diepvries enriched baby brineshrimp = te groot
kleinere soorten (rotifers, copepods) hebben ze nergends in de buurt, en nog niet in een deftige winkel geraakt wegens tijdsgebrek.
Dus eigenlijk was ik niet goed voorbereid...

Maar, ik zie ze wel van fijngemalen pellets eten, en ook van het ontdooiwater van het eten van de rest van de vissen (daar zitten nog wat mini brokjes in vermoed ik).
Ik probeer gewoon alle soorten voedsel aan te bieden die ik heb liggen (fijngemalen). Omdat het bakje mee draait met het grote systeem moet ik me om de waterkwaliteit geen zorgen maken. Dat is al een groot pluspunt.
daarnaast ben ik toch maar begonnen om ook zelf artemia te kweken om ze toch ook dat wat te geven.
kwestie van dat ze iets binnen krijgen.

mijn zelfgemaakte kreisel werkt zeer goed. Het eten blijft veel langer in de waterkolom, en passeerd de kleintjes, die er da naar kunnen happen.

We zullen zien hoe ver we geraken.
 
diepvries cyclops = te groot
diepvries enriched baby brineshrimp = te groot


Maar, ik zie ze wel van fijngemalen pellets eten, en ook van het ontdooiwater van het eten van de rest van de vissen (daar zitten nog wat mini brokjes in vermoed ik).
Ik probeer gewoon alle soorten voedsel aan te bieden die ik heb liggen (fijngemalen).
Kan je misschien de diepvries voederdiertjes ook fijner malen zoals dat met pallets ook kan? Misschien in een vijzel oid dat er dan kleinere brokjes cyclops ontstaan
 
Moet ik eens proberen ja.
Het idee is natuurlijk dat ze de "hele" diertjes als prooi beginnen zien en deze gaan jagen.
En ze moeten ook genoeg vetzuren binnen krijgen (wat met zelfgekweekte artemia niet het geval is), anders krijgen ze later problemen.
 
Heb je al artemia nauplien geprobeerd. Deze zijn gemakkelijk zelf te kweken.
 
Tuurlijk. De eerste paar dagen aten ze niks anders. Maar naupilen zijn niet zo gezond als ze niet verrijkt worden (sudden fright syndrome). En als je 3-5x per dag voert is dat toch verrassend veel werk. Diepvries is veel gemakkelijker.

Ik moet toegeven dat ik verwacht had dat het veel moeilijker zou zijn. Maar het valt allemaal reuze mee. Denk het grote voordeel is dat dit gewoon mee draait op een groter systeem, dus ik kan daar insmijten wat ik wil aan voer een de waterwaardes veranderen niet.
Was zeker aan het begin gemakkelijk. Ik heb alles wat ik aan stofvoer heb uitgeprobeerd.
 
Nieuwe lading was vannacht losgelaten. Geen aangetroffen in het bakje waar ze vorige keer zaten. Wel in de sump op een plaats met wat minder stroming. Stuk of 7 denk. Heb er maar 2 kunnen vangen, de rest verdween in de opvoer 🤷

Heb ook de indruk dat de jongen van vorige keer wat agressie tonen naar de nieuwkomers toe. We zullen zien wat het word, heb deze keer niet echt tijd om ze op te voeden door vakantie aangezien ze twee weken later zijn dan ik dacht. Ik ga nog wel testen of ze diepvries rotifers eten.

Zal binnenkort het paar volwassen kauderni ook weg doen, dit experiment hebben we gehad en op naar de volgende kweek.

PXL_20230716_171830115.jpg
 
zoals ik al dacht zijn alle nieuwe kleintjes overleden (verdwenen).
het uitvangen met een schepnetje waarbij je meermaals moet proberen is niet gezond voor zo kleine fragile beestjes,
en ook een nacht lang zwemmen voor je leven in de sump met 8000l/h stroming helpt niet denk ik.
De twee grote jongen zijn nu dus terug alleen en moeten nietmeer boos zijn over extra eters...

spijtig dat het mij niet mogelijk was om de vader uit te vangen terwijl de kleintjes nog in de mond zaten. Dat zou een pak gemakkelijker zijn.
Mijn volgende kweek zal met garnalen zijn (thor amboinensis of lysmata wurdemanni). lijkt me interessanter dan visjes, en hopelijk gemakkelijker te vangen met een val :D
 
Bovenaan