Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Honing en cyano

weer even op het forum aan het snuffelen nu het thuis wat rustiger is.
voor de MOD kun je vanaf post #217 verwijderen? dit heeft niks met het onderwerp te maken maar met een ander product.
voor het overzicht en ervaringen is dit de beste manier omdat we anders het overzicht van dit topic verliezen.
 
sinds 2 weken ben ik zelf ook weer begonnen met wat meer aandacht voor de bak.
Honing langzaam afgebouwd maar flap kwam weer terug.

nu 1-1,5 week weer rustig aan het doseren en het verdwijnt weer als sneeuw voor de zon.
ik heb verder nog geen labaratorisch onderzoek laten doen naar de waardes van mijn bak omdat ik niet kan vergelijken met voor en na.
hierbij moet ik misschien weer even stoppen, de bak in fases verversen tot het volledige water de parameters overneemt van het aangemaakte zoutwater om een 0-punt meting uit te voeren.
vervolgens starten met honing en dan weer opnieuw na een periode laten meten wat de parameters doen met de toevoeging van honing.

visueel merkbaar met gebruik van honing.:
- lichte wittige aanslag op de ramen (bloei bacterien)
- flap verkleurt van fel bloedrood naar donker bruin en daarna doorzichtig.
- wanneer te weinig grazers in de bak zitten kan het zijn dat er algjes een groei kunnen maken nu ze meer licht krijgen op de steen ten opzichte van de periode met flap.
- punten waar de stroming niet in orde is verdwijnt de flap bacterie aanzienlijk langzamer

welke koralen laten een bepaalde invloed zien bij gebruik van honing:
- mijn fel groene sterpoliep heeft fases gekregen van overdag dicht blijven staan, dit is elke dag wisselend. op moment staat hij weer mooi open maar andere dagen kan hij volledig dicht staan.
- Euphilia staat volledig dicht op moment (heeft veel schade geleden door overwoekering flap) dit is nog even te bezien of hij hier bovenop komt. en of het spijtig genoeg te laat is geweest.

stenen beginnen mooi schoon te kijken en her en der komen de diep paarse kalkalgjes weer tevoorschijn.

komende acties:
- water versing uitvoeren in combinatie met stenen afzuigen en powerfilter een periode hierna inzetten om de grootste rotzooi uit de bak te filteren.
- nieuwe stromingspompen aanschaffen die minder vermogen hebben maar vanuit diverse hoeken wisselende stroming gegenereerd kant gaan worden. ik ben aan het kijken naar een systeem die via domotica simpel gestuurd kan worden.
 
Wat ik me afvroeg. Zijn er al mensen die nu op langere termijn honing gebruiken?
Zo ja;
- draaid de bak stabiel op nutriënten? (No3-po4)
- hoe doen de koralen er onder? Eventueel soorten die minder goed tegen de honing kunnen?
- wat is je dosering op lange termijn ?
- komt de flap terug als je stopt?


Graag zie ik jullie ervaringen !
 
Wat ik me afvroeg. Zijn er al mensen die nu op langere termijn honing gebruiken?
Zo ja;
- draaid de bak stabiel op nutriënten? (No3-po4)
- hoe doen de koralen er onder? Eventueel soorten die minder goed tegen de honing kunnen?
- wat is je dosering op lange termijn ?
- komt de flap terug als je stopt?


Graag zie ik jullie ervaringen !
Honing is brandstof voor bacteriën. Net als vodka , kan dus ook slechte bacteriën voeden zoals flap ect .
Begin dus eerst met de goed bacteriën toe te voegen.
of een waar alles in zit compleet zoals bv fuel van Ocean art , maar let op ! 1 ml per 100 liter !!
Een aanrader eigen bevindingen
 
Honing is brandstof voor bacteriën. Net als vodka , kan dus ook slechte bacteriën voeden zoals flap ect .
Begin dus eerst met de goed bacteriën toe te voegen.
of een waar alles in zit compleet zoals bv fuel van Ocean art , maar let op ! 1 ml per 100 liter !!
Een aanrader eigen bevindingen
Heb je aandelen in Ocean art, elke post kom ik dat bij je tegen..
 
Heb je aandelen in Ocean art, elke post kom ik dat bij je tegen..
Hahahaha nee hoor , ben zo tevreden over dit product dat ik eigenlijk het iedereen gun om een mooie stabiele bak te krijgen .
Zodat er geen dieren overlijden en wij minder hoeven uit te geven .
En gewoon kunnen genieten zonder dure ingewikkelde computers en allerlei overbodige uit gaven .
Na 45 jaar zeeaquarium te hebben nu weer helemaal happy !!
Laat je koraal en dieren ademhalen en je zelf ook .
Vandaar dat ik Ocean art een beetje promoot en ik heb helaas geen aandelen 🙈😌
 
Hahahaha nee hoor , ben zo tevreden over dit product dat ik eigenlijk het iedereen gun om een mooie stabiele bak te krijgen .
Zodat er geen dieren overlijden en wij minder hoeven uit te geven .
En gewoon kunnen genieten zonder dure ingewikkelde computers en allerlei overbodige uit gaven .
Na 45 jaar zeeaquarium te hebben nu weer helemaal happy !!
Laat je koraal en dieren ademhalen en je zelf ook .
Vandaar dat ik Ocean art een beetje promoot en ik heb helaas geen aandelen 🙈😌

Het is niet alleen brandstof voor je aquarium als ik je enthousiasme lees🤪

Goed om te lezen hoor Dat je bak weer top draaid. Misschien tof om een soort topic te openen voor Ocean Art? Ervaringen delen, plussen en minnen. Dan kunnen we het hier een beetje helder houden zonder veel te veel info door elkaar te gooien 😇
 
Dat chemieclean niet hielp om flap weg te werken heb ik nog nooit gehoord , daar zal je wel iets verkeerd hebben gedaan.
 
Ok , dan ben ik in de war.
ik dacht dat chemieclean er alleen in poedervorm was.
6 drup op 600 liter ?
Ten eerste is CHEMIE CLEAN het laatste wat je kun doen vaak haal je het ene. Na het andere in je bak meestal is het 1 op een 10 gallon verhouding . Zelf 1 x gedaan nooit meer , in het begin top maar later dino’s en weer flap ect ect als je dit soort producten gebruikt moet je eigenlijk zien als een grote restart .
Maar geduld is vaak het probleem , als je flap aanpakt is geduld een schone zaak om de cyano nacht merrie te overwinnen .
 
6 drup op 600 liter ?
Ten eerste is CHEMIE CLEAN het laatste wat je kun doen vaak haal je het ene. Na het andere in je bak meestal is het 1 op een 10 gallon verhouding . Zelf 1 x gedaan nooit meer , in het begin top maar later dino’s en weer flap ect ect als je dit soort producten gebruikt moet je eigenlijk zien als een grote restart .
Maar geduld is vaak het probleem , als je flap aanpakt is geduld een schone zaak om de cyano nacht merrie te overwinnen .
 
Afschuimer zal nog wel even zo door pruttelen. Duurd even voor die dosering uit de bak is. Is je NO3 0,02 of je PO4? Anders ben ik ik wel benieuwd waar je deze test haalt als die zo'n lage NO3 waarde kan meten.

Welke waardes ben je begonnen voor je met honing begonnen bent? Anders de honing voorlopig niet doseren en rustig je waardes laten stijgen. Daarna 'rustig' oppakken als de cyano weer terug komt.
Beste werk nu 6 maanden ongeveer met
honing rode flap op vakantie maar no3 en po4 op nul wat moet ik dan doen geeft po4 en no3 toe maar meer niets
Geef nu 4.5 ml per dag honing op 600 l water en geef het puur geef ik minder honing komt de flap terug en geef per dag no3 1,20 en 1.20 po4 per dag honing verlagen of nitraat en fosfaat omhoog
Mvg Christiaan
 
Beste werk nu 6 maanden ongeveer met
honing rode flap op vakantie maar no3 en po4 op nul wat moet ik dan doen geeft po4 en no3 toe maar meer niets
Geef nu 4.5 ml per dag honing op 600 l water en geef het puur geef ik minder honing komt de flap terug en geef per dag no3 1,20 en 1.20 po4 per dag honing verlagen of nitraat en fosfaat omhoog
Mvg Christiaan
Ik zou nu Po4 en No3 toevoegen tot ik op een voor mezelf gewenst niveau zit. En dan langzaam de honing iets afbouwen komt de flap terug dan weer iets meer honing toevoegen. En goed kijken als je afbouwt met honing wat doet je No3 enPo4 .
Hoe heb je de afschuimer afgesteld ? Is dat erg nat of toch wat droger misschien kun je daar nog wat mee fine tunen.
 
Ik zou nu Po4 en No3 toevoegen tot ik op een voor mezelf gewenst niveau zit. En dan langzaam de honing iets afbouwen komt de flap terug dan weer iets meer honing toevoegen. En goed kijken als je afbouwt met honing wat doet je No3 enPo4 .
Hoe heb je de afschuimer afgesteld ? Is dat erg nat of toch wat droger misschien kun je daar nog wat mee fine tunen.
Hè nijland als ik minderhoning geeft gaat de no3 omhoog dat weet ik al daarom geef ik nu 3.5 ml omdat er een beetje rode flap terug komt was gegaan naar 3.250 ml moest ik terug omhoog dus geef ik nu 3.5 maar dan is mijn no3 en po4 nul en geef ik deze week 1.20 ml po4 en no3 alle dagen zou ik op een no3 en po4 2.0 en 0.02 moeten komen
 
Beste werk nu 6 maanden ongeveer met
honing rode flap op vakantie maar no3 en po4 op nul wat moet ik dan doen geeft po4 en no3 toe maar meer niets
Geef nu 4.5 ml per dag honing op 600 l water en geef het puur geef ik minder honing komt de flap terug en geef per dag no3 1,20 en 1.20 po4 per dag honing verlagen of nitraat en fosfaat omhoog
Mvg Christiaan
Oke, houd goed in de gaten dat je met het fine tunen beide richtingen in de gaten houd.
Minder honing geeft automatisch een verhoging van no3 dus ook met de handmatige dosering NO3 + in dosering laten dalen. Anders krijg je dubbel op verhoging.

Er is een punt waar je op blijft hangen en je bak stabiel blijft. Die moet je nu gaan vinden
 
Bovenaan