Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Het grote ozon fabels & feiten onderwerp.

Ben voornemens om ozone te gaan gebruiken ipv een uv filter en wilde daarom dit oude topic maar is onder uit de kast halen.
Ik vroeg me af of er in de tijd wat meer onderzoek/ervaringen zijn mbt ozone.
Grtz Jack

Hallo Jack, hier is Marco.
Je zegt ozon te willen gaan gebruiken in plaats van UV.

Mag ik zo vrij wezen om je te vragen waarom?

Ik weet niet veel van ozon en uv en ik vraag me af:
Bereiken beide systemen hetzelfde resultaat?

Ik weet dat ozon het water helderder kan maken en bepaalde stoffen snel kan oxideren, als desinfectie gebruikt kan worden en dat gedacht wordt dat daardoor de eiwitafschuimer beter kan werken (het laatste weet ik of het werkelijk zo is, ik zou graag hier visueel overtuigd willen raken).

Doet een UV lamp dat ook?
Ik weet dat je het water hiermee kan desinfecteren en dat er geadviseerd wordt om de uv uit te zetten als er medicijnen gebruikt worden (ik denk dat hiermee bedoeld wordt dat uv bepaalde stoffen kan afbreken/modificeren waardoor de werking daarvan minder wordt. Trouwens, zou de uv lamp ook de werking van goedjes zoals koolstofbronnen, vloeibare fosfaatverwijderaars kunnen beïnvloeden? En doet ozon dat ook?)
Kan een UV lamp het water in onze zeewateraquaria het water helderder maken?
Hier heb ik nog niet van gehoord, wel dat uv het water in een vijver helderder kan maken maar dat is een ander verhaal.
Kan een UV lamp stoffen die het water verkleuren (zoals fenolen) afbreken?
En als het zo is zou dan niet slim om de uv lamp voor de eiwitafschuimer te zetten?
 
Hallo Jack, hier is Marco.
Je zegt ozon te willen gaan gebruiken in plaats van UV.

Mag ik zo vrij wezen om je te vragen waarom?

Ik weet niet veel van ozon en uv en ik vraag me af:
Bereiken beide systemen hetzelfde resultaat?

Ik weet dat ozon het water helderder kan maken en bepaalde stoffen snel kan oxideren, als desinfectie gebruikt kan worden en dat gedacht wordt dat daardoor de eiwitafschuimer beter kan werken (het laatste weet ik of het werkelijk zo is, ik zou graag hier visueel overtuigd willen raken).

Doet een UV lamp dat ook?
Ik weet dat je het water hiermee kan desinfecteren en dat er geadviseerd wordt om de uv uit te zetten als er medicijnen gebruikt worden (ik denk dat hiermee bedoeld wordt dat uv bepaalde stoffen kan afbreken/modificeren waardoor de werking daarvan minder wordt. Trouwens, zou de uv lamp ook de werking van goedjes zoals koolstofbronnen, vloeibare fosfaatverwijderaars kunnen beïnvloeden? En doet ozon dat ook?)
Kan een UV lamp het water in onze zeewateraquaria het water helderder maken?
Hier heb ik nog niet van gehoord, wel dat uv het water in een vijver helderder kan maken maar dat is een ander verhaal.
Kan een UV lamp stoffen die het water verkleuren (zoals fenolen) afbreken?
En als het zo is zou dan niet slim om de uv lamp voor de eiwitafschuimer te zetten?

Mogge Marco ,
mij inderdaad ook vele vragen ,
Enkele redenen voor mij zijn helderder water en betere afbraak van no3 .
Zeker weet ik ook dat 't een middel is dat stip doet voorkomen in je bak , als je dus van plan bent om bepaalde stipmagneten (bv achilles dokter) in je bak te introduceren loop je minder kans je hele visbezetting te verliezen.
Daarnaast moet je elke 8mnd je lamp van de uv vervangen en verbruikt naar gelang het formaat ook veel meer stroom dan ozon.
Het lijkt me ook veel minder onderhoud en storing gevoelig dan uv
Voor zover ik weet breekt uv geen fenolen af maar eencellige organismen zoals algen bv , mits de doorlooptijd langs de uv lang genoeg is.
Must volgens mij is een goed systeem wat alle "vuile" lucht uit je sump en boven je bak naar buiten sluist omdat het toch wel gevaarlijk is voor de gezondheid.
Graag verwijs ik je ook naar you tube , daar staat een interessant stuk door albert thiel en dat is niet de eerste debeste in onze hobby.
Hier de link :
Grtz Jack
 
Hey Jack,

Hier even een samenvatting van wat ik had uitgezocht voordat ik met ozon begon.
Dit schrijf ik op uit geheugen. Dus als ik dingen vergeet, mijn excuus. Ik claim ook zeker niet dat deze info compleet is.

Het hangt er erg vanaf wat je ermee wilt bereiken of en hoe je ozon het beste toepast.
- Helder maken van het aquarium water, daar is enkel een lage dosis voor nodig. Prima om in afschuimer toe te passen.
- Verbeteren van de prestatie van afschuimers. Eigenlijk lijkt tegenwoordig het tegengestelde waar... Allemaal anekdotisch, maar verwacht dus geen wonderen.
- Doden van algen. Algen zijn relatief gevoelig voor ozon (oxidatie in het algemeen, ook voor waterstofperoxide bijvoorbeeld). Iets hogere dosis nodig en prima toe te passen in een afschuimer zonder extra maatregelen.
- Doden van bacteriën. Niet echt een reden om het toe te passen. De meeste bacteriën zijn gewenst, en een bacteriële infectie bij je dieren behandel je er niet mee.
- Doden van parasieten. Dit is een zeer omstreden claim. Op z'n minst is hier een zeer hoge dosis voor nodig die niet langer veilig toe te passen is zonder extra maatregelen. Een afschuimer is dan minder geschikt en een aparte ozon reactor een stuk handiger. Want de uitstroom van lucht en water dient dan vrij gemaakt te worden van rest ozon met behulp van actieve kool.

Wat Albert Thiel uitlegt is hoe men 30 jaar geleden met ozon werkte, volgens de toen geldende principes. Je kan er dus van uitgaan dat dit sterk verouderd is.
Ja je kan het sturen op ORP, maar wat dat nou eigenlijk meet en welke waarde optimaal is en of dat voor iedere bak hetzelfde is kan niemand je met zekerheid zeggen.

Ontwikkelingen rond ozon hebben de afgelopen jaren eigenlijk stilgestaan. Weinig mensen gebruiken het nog en de theorieën erachter komen met name uit de waterzuivering (waar enorm hoge concentratie toegepast worden) en men gaat er deels vanuit dat die voor onze hobby ook gelden, maar dat is een generalisatie die in mijn ogen niet zomaar gemaakt kan worden.


Ik pas ozon toe voornamelijk ik plaats van actieve kool. Hoe ik ozon toepas:
- In mijn afschuimer, BBK double cone 150. Ik heb overigens niks gemerkt aan de prestaties daarvan.
- Ik heb een 25 mg Sander ozonisator. Als ik die vol aanzet, ruik ik geen rest ozon. Ik gebruik weliswaar geen ontvochtiger op de lucht aanzuig. Dus de opbrengst is iets lager dan gespecificeerd.
- Hij staat standaar op 25%. Dit houd mijn water mooi helder.
- Wanneer ik in de bak bezig ben geweest. Met name na koralen te hebben gestekt of ongewenste algen te hebben weggehaald, dan zet ik de ozonisator een paar uur of overnacht op 75%. Of dit echt helpt tegen algen, geen idee. In ieder geval zullen stoffen (toxines) die vrijkomen uit de koralen wel snel afgebroken worden.
- Ik verwacht niks van mijn ozon in de preventie van stip e.d.
 
Laatst bewerkt:
Hey Jack,

Hier even een samenvatting van wat ik had uitgezocht voordat ik met ozon begon.
Dit schrijf ik op uit geheugen. Dus als ik dingen vergeet, mijn excuus.

Het hangt er erg vanaf wat je ermee wilt bereiken of en hoe je ozon het beste toepast.
- Helder maken van het aquarium water, daar is enkel een lage dosis voor nodig. Prima om in afschuimer toe te passen.
- Verbeteren van de prestatie van afschuimers. Eigenlijk lijkt tegenwoordig het tegengestelde waar... Allemaal anekdotisch, maar verwacht dus geen wonderen.
- Doden van algen. Algen zijn relatief gevoelig voor ozon (oxidatie in het algemeen, ook voor waterstofperoxide bijvoorbeeld). Iets hogere dosis nodig en prima toe te passen in een afschuimer zonder extra maatregelen.
- Doden van bacteriën. Niet echt een reden om het toe te passen. De meeste bacteriën zijn gewenst, en een bacteriële infectie bij je dieren behandel je er niet mee.
- Doden van parasieten. Dit is een zeer omstreden claim. Op z'n minst is hier een zeer hoge dosis voor nodig die niet langer veilig toe te passen is zonder extra maatregelen. Een afschuimer is dan minder geschikt en een aparte ozon reactor een stuk handiger. Want de uitstroom van lucht en water dient dan vrij gemaakt te worden van rest ozon met behulp van actieve kool.

Wat Albert Thiel uitlegt is hoe men 30 jaar geleden met ozone werkte, volgens de toen geldende principes.
Ja je kan het sturen op ORP, maar wat dat nou eigenlijk meet en welke waarde optimaal is en of dat voor iedere bak hetzelfde is kan niemand je met zekerheid zeggen.

Ontwikkelingen rond ozon hebben de afgelopen jaren eigenlijk stilgestaan. Weinig mensen gebruiken het nog en de theorieën erachter komen met name uit de waterzuivering en men gaat er deels vanuit dat die voor onze hobby ook gelden, maar dat is een generalisatie is in mijn ogen niet zomaar gemaakt kan worden.


Ik pas ozon toe voornamelijk ik plaats van actieve kool. Hoe ik ozon toepas:
- In mijn afschuimer, BBK double cone 150. Ik heb overigens niks gemerkt aan de prestaties daarvan.
- Ik heb een 25 mg Sander ozonisator. Als ik die vol aanzet, ruik ik geen rest ozon. Ik gebruik weliswaar geen ontvochtiger op de lucht aanzuig. Dus de opbrengst is iets lager dan gespecificeerd.
- Hij staat standaar op 25%. Dit houd mijn water mooi helder.
- Wanneer ik in de bak bezig ben geweest. Met name na koralen te hebben gestekt of ongewenste algen te hebben weg gehaald, dan zet ik de ozonisator een paar uur of overnacht op 75%. Of dit echt helpt tegen algen, geen idee. In ieder geval zullen stoffen (toxines) die vrijkomen uit de koralen wel snel afgebroken worden.

Thanks voor de "beknopte" uitleg :) , als ik t goed begrijp draait ie dus 24/7 mee op een kwart van z'n kunnen.
Ik neem aan dat die extra aansluiting op de rd skimmerpomp voor ozon is? , en zo ja welke soort slang is dan wenselijk.
Uit andere berichten las ik nl dat niet elke soort kunststof geschikt is voor ozon.
Grtz Jack
 
Thanks voor de "beknopte" uitleg :) , als ik t goed begrijp draait ie dus 24/7 mee op een kwart van z'n kunnen.
Ik neem aan dat die extra aansluiting op de rd skimmerpomp voor ozon is? , en zo ja welke soort slang is dan wenselijk.
Uit andere berichten las ik nl dat niet elke soort kunststof geschikt is voor ozon.
Grtz Jack
Hoi Jack,

die andere aansluiting op je BBK is idd voor ozon. Welke slang week ik niet meer zeker, ik dacht siliconenslang.
Bij mijn vorige aqua had ik ook ozon (sander 25mg) ongedroogd meedraaien op minimum ingesteld. Juist zo dat het lampje flikkerde, dus dat je weinig aanmaakt.
Vooral om het water helder te houden. weet wel dat ozon zeer ongezond is, het ruikt zoals een toner van een printer.
Maar op minimum krijg je geen restozon.

Hier komt het ook nog terug, maar het staat vrij laag op mijn prioriteitslijstje. Ik heb nog genoeg andere aankopen die ik eerst wil doen.
 
Hi Jack,
dankjewel voor je reactie en de link. Dat gesprek heb ik gevolgd.

Toch zou ik makkelijker vinden om een beetje kool te gebruiken om het water helder te krijgen (voor thuis dan).
Ik kan me wel voorstellen dat in een bak met cyclopische afmetingen het gebruik van ozon bijna niet weg te denken is.

En wat een "betere afbraak" van NO3 betreft kan ik niets zinnigs over zeggen.
Gebeurt dat echt?
Het lijkt mij een beetje een gedoe de lucht afvoeren als eerst gevoel maar wellicht valt het wel mee.

Uv zal duurder zijn maar in mijn ogen makkelijker tegen stip. Dan bedoel ik dat een uv lamp gemonteerd moet worden na de opvoerpomp zodat al het water dat de sump verlaat door de uv koker stroomt met de juiste snelheid en niet als bypass.

Met ozon moet je ook passen op de vorming van salpeterzuur als de aangezogen lucht om ozon te produceren te vochtig is.
Ik begrijp dat ozon heel veel goeds kan doen mits je het goed en veilig kan toepassen maar ik zou een beetje bezorgd zijn om het te gebruiken (waarschijnlijk omdat ik er geen ervaring mee heb).

Waar ik zeer benieuwd naar ben of men kan laten zien door middel van foto's dat een eiwitafschuimer beter afschuimt als ozon toegepast wordt (wellicht een utopie maar misschien kan iemand dat een keer proberen).
 
Thanks voor de "beknopte" uitleg :) , als ik t goed begrijp draait ie dus 24/7 mee op een kwart van z'n kunnen.
Ik neem aan dat die extra aansluiting op de rd skimmerpomp voor ozon is? , en zo ja welke soort slang is dan wenselijk.
Uit andere berichten las ik nl dat niet elke soort kunststof geschikt is voor ozon.
Grtz Jack

Yes dat extra tuutje is voor ozon.
In principe kan je iedere slang van de juist diameter gebruiken. Echter het materiaal waar de slang van gemaakt is zal op den duur ook oxideren en daardoor bros worden en een keer barsten...

In de regel, hoe harder het materiaal hoe langer dit duurt, maar siliconen is weer minder gevoelig dan PVC meen ik.
Zo'n slangetje kost niet veel dus af en toe vervangen is nou ook weer niet het einde van de wereld.

Ik moest toevallig destijds iets bestellen bij RE en heb meteen een stuk "ozonslang" mee besteld. Dit is geen siliconen maar een heel stugge slang ik vermoed van PE o.i.d. Ik denk dat van dat osmose apparaat slang hier heel dicht in de buurt komt.
 
Laatst bewerkt:
En wat een "betere afbraak" van NO3 betreft kan ik niets zinnigs over zeggen.
Gebeurt dat echt?
Het lijkt mij een beetje een gedoe de lucht afvoeren als eerst gevoel maar wellicht valt het wel mee.

Hier heb ik ook nog niet eerder van gehoord. Wellicht dat ozon grote moleculen afbreekt en deze vervolgens makkelijker verder afgebroken kunnen worden tot nitraat. Theoretisch kan je nitraat oxideren, maar ik heb nog nergens gelezen dat dat in onze aquaria met de gebruikte relatief lage concentraties ook echt gebeurt en als het al gebeurt dat het in een mate gebeurt die ook maar enigszins relevant is.

Bovendien als nitraat geoxideerd wordt, vormt zich stikstofdioxide wat in water reageert tot salpeterzuur.
Echter onze aquaria zijn basisch en enig salpeterzuur (HNO3) zou onmiddellijk weer geneutraliseerd zal worden door OHmin en terug reageren tot H2O (water) en NO3 (nitraat). Met andere woorden de pH van onze aquaria zorgt ervoor dat dit überhaupt niet gebeurt.

Uv zal duurder zijn maar in mijn ogen makkelijker tegen stip. Dan bedoel ik dat een uv lamp gemonteerd moet worden na de opvoerpomp zodat al het water dat de sump verlaat door de uv koker stroomt met de juiste snelheid en niet als bypass.

In de regel gaat dat nooit werken. Dan heb je een mega grote UV unit nodig om al het opvoer water te kunnen stereliseren. Een bypass werkt wellicht langzamer maar op den duur bijna net zo effectief.

Met ozon moet je ook passen op de vorming van salpeterzuur als de aangezogen lucht om ozon te produceren te vochtig is.
Ik begrijp dat ozon heel veel goeds kan doen mits je het goed en veilig kan toepassen maar ik zou een beetje bezorgd zijn om het te gebruiken (waarschijnlijk omdat ik er geen ervaring mee heb).

Zoals hierboven uitgelegd is dit in een zeeaquarium geen enkel probleem. Als het gebeurt gaat dit om zulke kleine hoeveelheden dat merk je niet eens in de pH.

Waar ik zeer benieuwd naar ben of men kan laten zien door middel van foto's dat een eiwitafschuimer beter afschuimt als ozon toegepast wordt (wellicht een utopie maar misschien kan iemand dat een keer proberen).

Met de huidige kwaliteit afschuimers gaat niemand je deze foto's kunnen bieden. Er is ook een uitgebreid BRStv filmpje over waar hier meer uitleg over wordt gegeven.

Daarbij, wanneer de ozon poort op de afschuimer in gebruik wordt genomen zal de verhouding aangezogen lucht:water veranderen dit veranderd ook het gedrag van een afschuimer. Dit kan positief of negatief uitvallen, of zo klein zijn dat je het niet merkt. Mijn sterke vermoeden is dat dit vroeger (decennia geleden) een verschil maakte, maar tegenwoordig eigenlijk geen issue meer is.
 
Laatst bewerkt:
In de regel gaat dat nooit werken. Dan heb je een mega grote UV unit nodig om al het opvoer water te kunnen stereliseren. Een bypass werkt wellicht langzamer maar op den duur bijna net zo effectief.

Hi Rene,
bedankt voor je uitleg!

Ik kan me voorstellen dat
als je een opvoerpomp hebt zoals die van Jack
een hele grote UV lamp nodig zou zijn om ectoparasieten uit te schakelen maar niet iedereen werkt met zulke turnovers.
Als ik naar de specificaties van de uv lamp van JBL 36 watt kijk
zou die genoeg kunnen zijn voor een beste bak mits je de snelheid van het water aanpast

1596387866344.png\
Als ik met een uv bypass zou werken dan zou ik het gevoel krijgen dat ik achter de feiten aan zou lopen.
Vooral als er een stip uitbraak plaats zou vinden.
Dit zegt mijn gevoel maar wellicht werkt precies zoals je al vertelde.

Verder, over ozon gesproken, kan ik niet echte daartegen zijn omdat ik het nooit gebruikt heb
en als dat ingezet wordt om het water helderder te krijgen ben nog steeds van het idee dat
als je een beetje kool op een slimme manier toepast krijg je daardoor het water net zo helder.
En trouwens, als ik kijk naar de foto's van Jack zijn aquarium is het water in mijn ogen helder genoeg.
Het neemt niet weg dat ik zeer benieuwd ben naar wat Jack zal ervaren met het toepassen van ozon.
 
Stand van zaken na 24 uur draaien op ozon.
Bak is duidelijk helderder en het lijkt wel of poliepen beter uit staan van alle sps
15965470402481757823163.jpg 15965472961501392021101.jpg

15965473552241996571832.jpg
Al met al lijkt t me geen zinloze investering.
De uv-c heb ik inmiddels losgekoppeld
Of de afschuimer beter presteert kan ik nog niet zeggen , deze werkte zowiezo al als de beste....
Grtz jack
 
Ohooo, dan wordt het tijd dat ik het ook meemaak.
Is het verschil tussen de twee resultaten visueel waar te nemen?
Bij mij op zeker , heb regelmatig over kool gefilterd en easy life gebruikt.
Maar zo helder als dit is t nog nooit geweest.
 
Lees net even mee, ik had altijd gedacht dat mijn water net zo helder was als uit de kraan..
Maar na een paar dagen ozon, zag ik dat het toch nog helderder kan. Ik gebruik de sander 25 op halve kracht rechtstreeks op de afschuimer.
 
Bovenaan