Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

geluidsdruk

HansV

Senior Forumlid
Ik las vandaag een artikel in het NRC over de effecten van geluid onder water. En dan vooral het steeds meer toenemende geluid in diverse frequenties. Dieren kunnen gevoelig zijn voor (te) veel geluid. Oriëntatie verslechtert, of schelpen die (haast) niet meer opengaan, en zich zo dus ook niet kunnen voeden. En dat heeft weer effect op de waterkwaliteit.
Nu worden in mijn bak niet echt veel fundaties voor windmolens geheid, en de marine brengt er al helemaal geen oude zeemijnen tot ontploffing. Maar er staat wel een aantal (voor mijn gehoor stille, maar weet jij wat die vis hoort) pompen op. En dan ook nog één die steeds bij het opstarten (heb er golfbeweging op zitten) even dat kenmerkende geratel laat horen van de magneetrotor die de juiste positie kiest.
Dus: iemand die weet of dit onderwerp in de aquaristiek al eens is uitgediept? Ben benieuwd.
 
Ik word af en toe zelf gek van al die pompen en gebrom en dan komt de wasdroger etc. Er ook nog s'weekends bij haha. Heb dan wel 3 bakken in/rondom de woonkamer, en een voorraadton water met ook een stromingspompje staat in het washok.

Denk echter dat het voor de dieren zelf niet storend is anders had dit zeker tot stress moeten leiden. Wat weer evt. uitval of ziektes met zich meebrengt. Alle beesten zijn kerngezond en stressvrij. Ik zie in ieder geval op geen enkele manier een nadelig effect op de dieren.

Zouden we de geluidsbronnen wegnemen dan kunnen we de dieren simpelweg niet houden.
 
Ge moet voor de gein eens je kop onder water steken met een luchtpomp op de bak .
Op mijn vijver belucht ik met vrij groffe bellen , als ik daar kopje onder ga .....dat is flink kabaal .
Maar dan denk ik wel eens , onder een waterval zit ook altijd vis .
 
Leuk, jullie reacties. Dank daarvoor. Ik ben gewoon totaal onbekend met het fenomeen, vandaar mijn vraag. Schijnt, als je de artikelen leest, toch wel een dingetje te zijn. Denk daarbij niet alleen aan de vissen, maar evengoed andere levende organismen als koralen en schelpdieren. Bij mij staat alles ook wel naar wens, maar dat is dus mijn wens. Wellicht dat mijn dieren het wat anders ervaren.
 
Bovenaan