Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

fish only 2e aquarium

Vandaag uitslag van ati lab.
Helaas was er water verloren tijdens verzenden, en net niet genoeg om KH te meten. Er was nog net genoeg om sg en calcium te testen:

Uit de analyse bleek dat het aquariumwater slechts een zoutgehalte heeft van 32,4-32,5 PSU. Calcium op 385 mg/l. Deze waarde komt overeen met het zoutgehalte.

Morgen naar de winkel en eens mijn zoutmeters laten controleren. Ook een zoutmeter van mede hobbyist meenemen want die geeft hetzelfde aan. Als de meters idd niet meer goed zijn koop ik direct nieuwe.
Iemand nog suggesties wat de betere meters kunnen zijn?
 
Vandaag uitslag van ati lab.
Helaas was er water verloren tijdens verzenden, en net niet genoeg om KH te meten. Er was nog net genoeg om sg en calcium te testen:

Uit de analyse bleek dat het aquariumwater slechts een zoutgehalte heeft van 32,4-32,5 PSU. Calcium op 385 mg/l. Deze waarde komt overeen met het zoutgehalte.

Morgen naar de winkel en eens mijn zoutmeters laten controleren. Ook een zoutmeter van mede hobbyist meenemen want die geeft hetzelfde aan. Als de meters idd niet meer goed zijn koop ik direct nieuwe.
Iemand nog suggesties wat de betere meters kunnen zijn?
Ik heb de hanna. Deze zijn ideaal af en toe calibreren maar dat doe ik alleen bij twijfel. En niet door zn stom glaasje kijken
 
Ja hoor, mijn zoutmeter wijkt dus af. Ook wijkt de zoutmeter van iemand anders af.
Dus conclusie, verkeerde zout gehalte.
Nieuwe meter gekocht een Hanna Checker.
Net eerst maar eens ati absolute ocean 1 en 2 toegevoegd en morgen weer meten.
Zoutgehalte gemeten voor dat er extra zout toegevoegd was met de nieuwe meter 32.4
 
Ja hoor, mijn zoutmeter wijkt dus af. Ook wijkt de zoutmeter van iemand anders af.
Dus conclusie, verkeerde zout gehalte.
Nieuwe meter gekocht een Hanna Checker.
Net eerst maar eens ati absolute ocean 1 en 2 toegevoegd en morgen weer meten.
Zoutgehalte gemeten voor dat er extra zout toegevoegd was met de nieuwe meter 32.4
Ga je geen spijt van krijgen top meter
 
Zoutmeters waren van mij dus idd niet goed.
Dat bevestigd mijn vermoeden 😉
Ik ben ook op zoek naar een zoutmeter die betrouwbaar is, ik heb al verschillende refractometers gebruikt en moet deze telkens calibreren, 2x de fauna marin salinity manager gehad maar beide units werkten niet out of the box en deze zijn nu niet meer verkrijgbaar (ik heb een vermoeden waarom...), de hanna checker moet je zeer regelmatig calibreren, mijn ghl sonde wijkt snel af om dan te stabiliseren en geen idee wat ik daarmee kan aanvangen want is ook reeds de 2de sonde (eerste generatie glazen sonde en nu de 2de generatie). Mogelijk interferentie met mijn kabels maar ik kan deze onmogelijk plaatsen zonder enige andere kabels te raken.
Ik gebruik nu een refractometer die ik telkens calibreer met calibratievloeistof.

Grtz,
Matthijs
 
Dat bevestigd mijn vermoeden 😉
Ik ben ook op zoek naar een zoutmeter die betrouwbaar is, ik heb al verschillende refractometers gebruikt en moet deze telkens calibreren, 2x de fauna marin salinity manager gehad maar beide units werkten niet out of the box en deze zijn nu niet meer verkrijgbaar (ik heb een vermoeden waarom...), de hanna checker moet je zeer regelmatig calibreren, mijn ghl sonde wijkt snel af om dan te stabiliseren en geen idee wat ik daarmee kan aanvangen want is ook reeds de 2de sonde (eerste generatie glazen sonde en nu de 2de generatie). Mogelijk interferentie met mijn kabels maar ik kan deze onmogelijk plaatsen zonder enige andere kabels te raken.
Ik gebruik nu een refractometer die ik telkens calibreer met calibratievloeistof.

Grtz,
Matthijs
Zelfde ervaring hier met de GHL en Apex. Ze hangen er beide in. De afwijking op de Apex is echter vele malen groter. De Hanna checker kalibreer ik ook regelmatig en dan gaat het goed. Tevens heb ik er toch altijd nog een refractometer bij om te dubbelchecken indien ik de Hanna niet vertrouw en de kalibratievloeistof niet voorradig is.
 
Hier de milwaukee meter en nog geen enkele keer spijt van gehad.
Calibreren is gemakkelijk met osmose water en klaar.

Ik zelf heb slechte ervaringen met de hanna pen zout meter hiervan heb ik er 2 gehad en beide na 6 maand klopte langs geen kanten meer.
Zelfs niet vlak na callibratie en na x aantal pogingen om de meetsondes te reinigen bleven ze fout werken.
 
Hier de milwaukee meter en nog geen enkele keer spijt van gehad.
Calibreren is gemakkelijk met osmose water en klaar.

Ik zelf heb slechte ervaringen met de hanna pen zout meter hiervan heb ik er 2 gehad en beide na 6 maand klopte langs geen kanten meer.
Zelfs niet vlak na callibratie en na x aantal pogingen om de meetsondes te reinigen bleven ze fout werken.
Komt mij niet bekend voor ik heb de hanna al zn 2 jaar en werkt nog altijd goed ook langs Icp. Wel soms calibreren
 
Hier de milwaukee meter en nog geen enkele keer spijt van gehad.
Calibreren is gemakkelijk met osmose water en klaar.

Ik zelf heb slechte ervaringen met de hanna pen zout meter hiervan heb ik er 2 gehad en beide na 6 maand klopte langs geen kanten meer.
Zelfs niet vlak na callibratie en na x aantal pogingen om de meetsondes te reinigen bleven ze fout werken.
Ik heb ook problemen met de Hanna (6 maanden oud). Was ook aan het kijken naar die Milwaukee. Top dat jij daar goede ervaringen mee hebt dat geeft vertrouwen.

Grt Marco
 
Hier de milwaukee meter en nog geen enkele keer spijt van gehad.
Calibreren is gemakkelijk met osmose water en klaar.

Ik zelf heb slechte ervaringen met de hanna pen zout meter hiervan heb ik er 2 gehad en beide na 6 maand klopte langs geen kanten meer.
Zelfs niet vlak na callibratie en na x aantal pogingen om de meetsondes te reinigen bleven ze fout werken.
Hier net hetzelfde, vorige week de Milwaukee meter gekocht en tot nu toe zeer gelukkig mee ! Hiervoor de Hanna gehad 2x. Eerste keer had het toestel een probleem waardoor die geen enkele kalibratiereagent wou accepteren van eigen merk. Nu 2e keer toestel een 5-6tal maand goed gewerkt tot een week geleden ik mijn Ati test terug kreeg zat ik aan 36.4ppt Salinity terwijl de Hanna 35ppt toonde zelfs na kalibratie.
 
Ik merk nu ook dat na een aantal x de Hanna gekalibreerd te hebben er steeds een andere waarde uitkomt.....
 
Afgelopen week de eerste mini stekjes gezet, monti plaatje groen en rood. Samen met een stekje Stylophora paars. Dit gaat goed en nitriet piekje met ammoniak gehad. Wat diepvries voer erin en dat ging prima.
Ook wat Trochus Histrio's erin en grazen maar.
Vandaag de eerste 10 chromissen viridis erin gedaan.
IMG_20230627_202017.jpg
Verder mijn lichtkap afgewerkt waar ik zeer tevreden over ben:
16878909248969032835415678344955.jpg
16878910192047467712329081769367.jpg
 

Bijlagen

  • IMG_20230627_201931.jpg
    IMG_20230627_201931.jpg
    130,6 KB · Weergaven: 27
  • IMG_20230627_201948.jpg
    IMG_20230627_201948.jpg
    120,3 KB · Weergaven: 18
Laatst bewerkt:
ZIet er mooi uit maar ga je niet een beetje te hard van stapel?
3.5 week geleden zat er nog geen water in .....
 
Bovenaan