Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Dion's rifje

Weer wat verder... de bak staat er en de zelfbouw ombouw en eetbank zijn zo goed als af.
Bekijk bijlage 625271
Nu lekker op het gemak met de steenopbouw (macro rocks) bezig...
Ziet er goed uit. Succes met het verder opbouwen en maken van de scape.
 
Bak draait inmiddels met zeewater sinds 1 december.
Bij deze een kleine impressie:
20231203_122403.jpgIMG-20231210-WA0009.jpg
Na een tijdje al veel bruine aanslag te vinden door de opstart, toch maar even onder de microscoop, ik denk kiezelalg:
IMG-20231217-WA0004.jpg
 
Geleidelijk aan alles aan het overzetten en opbouwen in de nieuwe bak.
Na veel connectieproblemen heb ik de Reefflares eindelijk geconnecteerd gekregen in de app met hulp van Reef Factory (zeer snel overigens). Ik moet zeggen dat ik over de lichtopbrengst en vooral kleur (ik ben zelf meer van de iets wittere kleuren) erg tevreden ben.
Daarnaast een Red Sea doser geïnstalleerd en het refugium ingericht met een (draaiende) bal chaeto. Ik ga overstappen naar de klassieke Triton methode.

Paar foto's:
IMG-20240118-WA0004.jpgIMG-20240118-WA0006.jpgIMG-20240118-WA0000.jpg
 
Laatst bewerkt:
Op/doorstart van de Peninsula verloopt nog OK.
Veel koralen overgezet inmiddels (nog niet allemaal). Dit geeft wel wat schommelingen en hier en daar wat dino's helaas. Komt wel weer goed naarmate stabiliteit terug komt.

Koralen overzetten is niet mijn favoriete bezigheid. Ondanks dat ik alles vast probeer te zetten met epoxy, blijf je toch houden dat niet alles in 1x blijft staan.

Daarnaast is het ook een kwestie van 'koralen stratego' waarbij je bij de plaatsing alvast 'drie stappen' vooruit moet denken, oftewel rekening moet houden met groei, naburige koralen, stroming, licht, etc.

Overzichtje:
20240123_193316.jpg
 
Zoals eerder aangegeven waren de dino's in opkomst. Het is inmiddels een strijd. Helaas, maar het is immers ondanks de doorstart natuurlijk gewoon een jonge bak i.v.m. nieuwe rif opbouw.
Met de microscoop de conclusie getrokken dat het (voornamelijk) om een soort gaat die de waterkolom in gaat gedurende de nacht. Op Reef2Reef staan een paar mooie artikelen over dino's, met ook een ID-guide: https://www.reef2reef.com/threads/dinoflagellate-identification-guide.671466/
Ik kan het iedereen met deze plaag aanraden om daar ook eens een kijkje te nemen, er staat ook een volledige guide over de bestrijding.

Het plan van aanpak is momenteel een black-out van 72 uur, met volle bak UV op de display (dus niet vanuit de sump). Daarnaast waren mijn NO3 en PO4 al relatief laag voordat de plaag uitbrak, maar dit wordt verder omlaag getrokken door de dino's, waardoor zij weer als 'opportunisten' (pioniers binnen de ecologische keten) naar voren komen. Hierom voeg ik hiernaast NO3+ en PO4+ toe, met als doelwaarden 10 cq. 0,1. Ik heb voor het volume nog een vrij lage visbezetting en ik wil dit voorlopig zo houden tot de plagen voorbij zijn.
Mocht deze aanpak niet werken, of als er sprake is van een relapse (gebeurt redelijk vaak), wil ik met Sillicaatverhogingen aan de slag.

Het is natuurlijk nooit leuk, dino's, maar eigenlijk moet je ze niet zien als 'alles overheersende super roofdieren', maar juist de pioniers van een rifsysteem. Een volwassen rifsysteem zal ook vele verschillende soorten dino's bevatten, maar hier worden ze grotendeels weggeconcurreerd door dier/plant/bacterie soorten die een trede hoger op de ecologische ladder staan. M.a.w. het is een fase die je vaak door moet, zeker bij 'dode' opstart. Ik zou om deze reden persoonlijk ook nooit middeltjes tegen dino's inzetten; ieder organisme heeft zo zijn functie in het systeem. Het is belangrijk om te kijken wat de oorzaak is en je zal deze moeten wegnemen.
 
Zoals eerder aangegeven waren de dino's in opkomst. Het is inmiddels een strijd. Helaas, maar het is immers ondanks de doorstart natuurlijk gewoon een jonge bak i.v.m. nieuwe rif opbouw.
Met de microscoop de conclusie getrokken dat het (voornamelijk) om een soort gaat die de waterkolom in gaat gedurende de nacht. Op Reef2Reef staan een paar mooie artikelen over dino's, met ook een ID-guide: https://www.reef2reef.com/threads/dinoflagellate-identification-guide.671466/
Ik kan het iedereen met deze plaag aanraden om daar ook eens een kijkje te nemen, er staat ook een volledige guide over de bestrijding.

Het plan van aanpak is momenteel een black-out van 72 uur, met volle bak UV op de display (dus niet vanuit de sump). Daarnaast waren mijn NO3 en PO4 al relatief laag voordat de plaag uitbrak, maar dit wordt verder omlaag getrokken door de dino's, waardoor zij weer als 'opportunisten' (pioniers binnen de ecologische keten) naar voren komen. Hierom voeg ik hiernaast NO3+ en PO4+ toe, met als doelwaarden 10 cq. 0,1. Ik heb voor het volume nog een vrij lage visbezetting en ik wil dit voorlopig zo houden tot de plagen voorbij zijn.
Mocht deze aanpak niet werken, of als er sprake is van een relapse (gebeurt redelijk vaak), wil ik met Sillicaatverhogingen aan de slag.

Het is natuurlijk nooit leuk, dino's, maar eigenlijk moet je ze niet zien als 'alles overheersende super roofdieren', maar juist de pioniers van een rifsysteem. Een volwassen rifsysteem zal ook vele verschillende soorten dino's bevatten, maar hier worden ze grotendeels weggeconcurreerd door dier/plant/bacterie soorten die een trede hoger op de ecologische ladder staan. M.a.w. het is een fase die je vaak door moet, zeker bij 'dode' opstart. Ik zou om deze reden persoonlijk ook nooit middeltjes tegen dino's inzetten; ieder organisme heeft zo zijn functie in het systeem. Het is belangrijk om te kijken wat de oorzaak is en je zal deze moeten wegnemen.
Succes met de bestrijding van de Dino’s. Bij mij heeft toen de black out van 72 uur een groot gedeelte van de Dino’s kapot gemaakt.
 
Even een update n.a.v. de dinoflagellaten uitbraak in de nieuwe bak.
De 72u blackout heeft de dino's 'gemotiveerd' om de waterkolom in te gaan en vervolgens zijn deze grotendeels kapot gemaakt door UV. Ook de filterroller heeft goed geholpen, deze was zichtbaar bruiner dan normaal. Ik moet zeggen dat ik nu aan het einde van de dag in de hoogste regionen van de bak nog wel kleine luchtbellen zie op de stenen. Onder de microscoop was ook zichtbaar dat het voornamelijk om een soort dino ging, maar het is natuurlijk altijd een combi van, het kan goed zijn dat niet alles dood is, omdat er ook varianten tussen zitten/zaten die niet de waterkolom in gaan. Maar het andere leven heeft nu meer kans en ik zie mijn stenen gelukkig mooi groen/geel kleuren.

Tijdens de UV behandeling heb ik dagelijks mijn NO3/PO4 zeer goed in de gaten gehouden, dit is erg belangrijk. Streefwaarden hier waren NO3 = 10 en PO4= 0,1 ppm. Ondanks toevoegen van NO3 en op peil houden tussen 8-10ppm, zag ik een serieuze toename van PO4 van 0,05 naar zelfs 0,39 ppm op de piek, zeer waarschijnlijk van afgestorven dino's / ander materiaal. Alles middels duplo metingen op de Hanna checker.
Dit heeft mijn (SPS) koralen wel een klap gegeven en nu probeer ik dit geleidelijk weer af te bouwen middels Rowaphos. Hiermee is het wel weer erg goed opletten dat PO4 en sillicaat niet naar 0 getrokken worden; ook weer goed in de gaten houden met de Hanna checker. Er zijn enkele monti's wat bleker geworden en ook de stylo's/calendrium gooien hun poliepen zichtbaar minder uit.

Nu maar fingers crossed dat er geen 'relapse' komt; liever een bak vol alg dan dino's.

Hiernaast heb ik tijdens de blackout periode ook niet stil gezeten en nadat het oude aquarium leeg was, kon ik weer goed bij alle kastjes/stekkers etc., dus dit is inmiddels ook mooi 'gereorganiseerd'.
Overzichtje:
20240205_111712.jpg
 
De dino's zijn gelukkig nog steeds niet teruggekomen.
Helaas wel een zeer grote NO3 piek gehad, ik vermoed als gevolg van de blackout. Enkele koralen, voornamelijk montipora's hebben het niet gehaald. Ik zag eigenlijk direct dat er iets mis was aan mijn stylo's. NO3 steeg soms met 10-20ppm per dag, echt bizar.
Uit nood toen maar een grote waterwissel uitgevoerd voor een reset. Dit is normaal niet handig zo kort na een dino uitbraak, maar gezien de zeer scherpe stijging in enkele dagen zat er niets anders op. Inmiddels gaat alles weer de goede kant op en zijn de nutriënten weer in balans. Ik blijf het dagelijks opvolgen, een schommeling de andere kant op is ook niet wenselijk.
Enkele foto's:
20240218_103001.jpg20240218_103017.jpg20240218_103025.jpg
 
In totaal 3 maandjes verder met de Peninsula; de eerste ICP test maar ingestuurd.
Ik ben toch wel tevreden met het resultaat. Enkel verhoogd zink in de gaten houden en Ca / Mg ietsjes te laag, maar hier gaan we voorlopig geen acties op ondernemen.

Verder zijn de dino's op het zand (andere soort die dominant is nu) lichtjes terug, maar zeker niet zo sterk aanwezig als voorheen. Voorlopig geen aanvullende acties, behalve bacteriën toevoegen.
 

Bijlagen

  • Peninsula500 - February 29, 2024 (B-KRYvba).pdf
    1,8 MB · Weergaven: 11
Nice, probeer je nog te compenseren voor de trace elementen die je wieren gebruiken? Ik zie bij jou ook een aantal elementen op 0 die hoger kunnen (zoals ijzer, cobalt, nickel, etc..). Bij mij zijn die ook nul en ik heb ook chaeto refugium. Maar ik doseer trace a en k van tropic marin waardoor ik niet zo selectief een aantal trace elementen kan verhogen.
 
Nice, probeer je nog te compenseren voor de trace elementen die je wieren gebruiken? Ik zie bij jou ook een aantal elementen op 0 die hoger kunnen (zoals ijzer, cobalt, nickel, etc..). Bij mij zijn die ook nul en ik heb ook chaeto refugium. Maar ik doseer trace a en k van tropic marin waardoor ik niet zo selectief een aantal trace elementen kan verhogen.
Nee, die doseer ik niet bij.
Trace elementen (ook die je noemt) zijn onderdeel van de Triton reagentia, indien je de Base gebruikt. Deze zijn specifiek voor systemen met een refugium. Niet meetbaar betekent overigens niet per se niet aanwezig, ook bij een ICP. In de oceaan zijn deze elementen ook zeer lastig te detecteren, dus ik ga ervan uit dat zowel m'n chaeto als de koralen ze gebruiken zodra e.e.a. wordt toegevoegd. De koralen staan er ook goed bij, dat is voor mij persoonlijk de beste graadmeter.
 
Toch wat tegenslag gehad ondanks de 'goede waarden'. Een aantal sps zijn gaan bleken na afstoten weefsel (STN / RTN). Voornamelijk Stylo en Calendrium hebben er last van gehad. Helaas is mijn grootste calendrium kolonie van ca. 25cm doorsnee er aan onderdoor gegaan. Op de foto's hieronder is ook het bleken van de stylo te zien, ik hoop dat het niet verder uitbreidt, het is nu al een poosje niet verder gegaan.
Ik vermoed dat dit allemaal nog te maken heeft met de schommeling in nutriënten een aantal weken terug, maar het is natuurlijk nooit helemaal zeker te zeggen.
Ook de dino's hebben nog een kleine relapse gehad, maar de 2e golf is op de retour.
Met de vissen gaat het gelukkig wel gewoon goed.

Overzichtje:
20240318_195905.jpg
20240318_195604.jpg20240318_195700.jpg
De pincetvis welke inmiddels bijna 3 jaar in mijn bak(ken) zit:
20240318_195648.jpg
 
Gedurende de afgelopen weken de levende have stapsgewijs uitgebreid. Mijn groepje van 3 anthiassen heb ik uitgebreid naar 6.
Daarnaast heb ik een S. Magnificus toegevoegd, een vrij verlegen visje maar in mijn relatief rustige bak is hij/zij inmiddels goed gesettled en ook niet meer bang van mij (eet vlokken al bijna uit de hand). De dino's lijken eindelijk geheel verslagen te zijn.
Foto's:
20240330_100516.jpg
Wie spot hem?:
20240330_100532.jpg
De clowns zitten de hele dag lekker in de Euphyllia:
20240330_100546.jpg
Met de pincet gaat alles ook nog steeds goed:
20240330_100806.jpg
20240330_100842.jpg
 
Na de opstartproblemen met de reef flares nog problemen gehad?
Hoe bevallen ze?
Op hoeveel % draaien ze alroubd?
Koralen lijken het alvast te smaken.

Als de hydra52 het hier begeven lijkt dit momenteel mijn eerste keuze te zijn als vervangers.
 
Bovenaan