Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

determinatie

Arnold P

ZeewaterForum lid
Hallo aquarianen,

Ben aan het inlezen en vind de deteminatie van soorten moeilijk. Het verschil tussen een leder en een lps is al moeilijk.
Nu zijn foto's altijd makkelijk. Helaas is de database op deze site, met alle respect, beperkt. Op de site van coralandfish is er ook al een hoop te halen.
Weet iemand soms een site waar ik verder kan lezen en leren?
 
Ik gebruik de app Aquarimate.
Kost je €9,99 maar je kunt er los van de database voor vissen, koralen en lagere dieren ook alles van je tank bijhouden.
Denk aan waterwaardes, wat je in je aquarium aan levende haven hebt zitten en techniek. Alles mogelijk met prijs, afkomst en wanneer geplaatst.
 
Ik gebruik de app Aquarimate.
Kost je €9,99 maar je kunt er los van de database voor vissen, koralen en lagere dieren ook alles van je tank bijhouden.
Denk aan waterwaardes, wat je in je aquarium aan levende haven hebt zitten en techniek. Alles mogelijk met prijs, afkomst en wanneer geplaatst.
Is idd een hele goede app gebruik hem zelf ook. Lekker overzichtelijk.
Echt een aanrader
 
Alle dank.
Rene, in jouw link kan ik de Clavularia niet vinden bij de LPS.
Patrick, in jouw link idem voor de Babylonia sp.
Kijk ik nu zo scheel of kijk ik verkeerd?
Denk je een hele mooie lijst te hebben, is ie misschien te groot voor me.
Zucht...
 
Klopt dat je Clavularia niet bij LPS vindt. Het is namelijk ook geen LPS maar een zacht koraal en valt binnen een onderorde van de octokoralen.
Als je het aantal tentakels per poliep telt, kom je tot acht (of een veelvoud daarvan) = octokoraal = leder/gorgoon/Xenia/Briareum/Clavularia e.d.

Als je het aantal tentakels in een poliep van steenkoralen telt kom je altijd op zes of een veelvoud daarvan = hexakoraal = steenkoraal/Acropora/Montipora/Goniopora/Alveopora/Stylopora/Duncanopsammia etc. etc.

Bij heel veel LPS is deze truck overigens een stuk lastiger, zoals Lobophyllia/Acanthastrea/Symphyllia/Pavona e.d. omdat ze heel veel tentakels hebben en/of deze lang niet (altijd goed) zichtbaar zijn.

Alle dank.
Rene, in jouw link kan ik de Clavularia niet vinden bij de LPS.
Patrick, in jouw link idem voor de Babylonia sp.
Kijk ik nu zo scheel of kijk ik verkeerd?
Denk je een hele mooie lijst te hebben, is ie misschien te groot voor me.
Zucht...
 
Dan had ik dat verkeerd begrepen. Heb afgelopen maandag m'n eerste 2 koralen, slak, kreeft en goby gekocht.
Was in de veronderstelling dat het een LPS en een leder was.
Dus zijn twee leders.
Nu maar rustig alles afwachten en verder op laten starten.
Iedere week waterwaardes controleren en eventueel gaan bijsturen. Maar zal rustig aan doen met het geheel.
 
Ah, dan was je wel op het verkeerde been gezet.
Ben nou wel benieuwd wat je tweede koraal is?

Veel plezier met de dieren in ieder geval!
 
M'n tweede koraal is een Lithophyton, als dat wel klopt....
Enne nogmaals dank, vind het enorm leuk, dat hele zoute gedoe is geweldig.
Lekker heeeel erg kalm verder opstarten. las in een ander topic een vis per maand, dus ik wacht wel even, ook voor m'n volgende koraal.
In ieder geval is wat leven in de bak al geweldig tov de bak levend steen, dan bruine en dan groene alg.
 
Mooi!!
Graag gedaan en heel herkenbaar hoor zo heeft het mij tien jaar geleden ook gegrepen. :)

Koralen zijn niet zo'n probleem. Mits ze van fotosynthese leven en je ze niet hoeft te voeren. Die koralen vervuilen niet maar onttrekken juist stoffen (calcium/magnesium/carbonaat) maar vooral leders juist ook nitraten/fosfaten aan het water.

Ook is het erg afhankelijk van de grootte van je bak. Iedere vis (zeker een nemo o.i.d. =carnivoor) heeft een flinke impact op een bakje van 75 liter. Deze impact is al drie keer zo klein als je bak 225 liter is.

Dan maakt het ook nog erg uit wat voor vis. De impact van een algenetende vis is ook veel kleiner. Simpelweg omdat die algen eet en je die daarom minder hoeft te voeren en dus minder afvalstoffen toevoegd aan het aquarium.
Sterker nog, een algeneter (vis of niet) helpt juist de stikstofcyclus op gang brengen met minimale belasting van het systeem zodat toekomstige toevoegingen beter opgevangen kunnen worden.
 
De eerste dag stond de Clavularia open, te bloeien zeg maar. De laatste twee dagen staat ie dicht.
Iemand een idee of dat dan te veel licht of wat anders kan zijn?
 
Bovenaan